• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Ino pioch!

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.677 65 3
#81
Całkiem obiecująco wygląda ta koparka. Zastanawiam się jakiej wielkości jest ta koparka czy to coś klasy koparki KU-1207 Bumar Łabędy czy coś większego.
Miałem okazję oglądać w akcji taką dużą koparkę jedno naczyniową na zwałowisku w Przezchlebiu ok roku 1990-go. Nie pamiętam czy to była także Škoda czy coś innego. Ale była na prawdę wielka coś prawie dwa razy większa od KU-1207.
Mam trochę idiotyczny pomysł by do skali H0 dostosować model w większej skali 1:64, 1:50 albo 1:43. Oczywiście przede wszystkim mniejsza kabina, schodki, drabinki itp.
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.221 29 2
#82
Całkiem obiecująco wygląda ta koparka. Zastanawiam się jakiej wielkości jest ta koparka czy to coś klasy koparki KU-1207 Bumar Łabędy czy coś większego.
Miałem okazję oglądać w akcji taką dużą koparkę jedno naczyniową na zwałowisku w Przezchlebiu ok roku 1990-go. Nie pamiętam czy to była także Škoda czy coś innego. Ale była na prawdę wielka coś prawie dwa razy większa od KU-1207.
Mam trochę idiotyczny pomysł by do skali H0 dostosować model w większej skali 1:64, 1:50 albo 1:43. Oczywiście przede wszystkim mniejsza kabina, schodki, drabinki itp.
Moim największym dylematem jest niestety pojemność łyżki. Pojemność wagonów trzyosiowych, to ponad 20 metrów, a czteroosiowych ponad 30 m3. Koparki takie, jak KU-1207 posiadały pojemność łyżki 1,2m3. Większe maszyny produkcji Skody już znacznie więcej, bo odpowiednio E-302 było, to 3m3 i dla E-303 aż 3,5m3. Koparki poniżej 1m3 uznaje się za małe, a czas załadunku był bardzo wysoki. Model, to koparka produkowana przez firmę Menck i znalazłem informację, że miała 1,7m3. Jest to taki kompromis… pomysł z większą skalą jest bardzo ciekawy! Szkoda, że nie wpadłem na to wcześniej, bo może bym coś dopasował. Jednak Jacku mam inne marzenie… zdecydowanie większe… Rs-500 o_O
A propos Przezchlebia, czy jakiś materiał zdjęciowy powstał i się zachował? :love:
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.221 29 2
#83
Pyrsk Chopy! Czas na krótką relację z zakładu remontowego koparek PMP-PW!
Zaczniemy od komory lakierniczej, gdzie wszedł podkład... u mnie klasycznie Tamiya z puszki...

202404111755.JPG


Wnętrze koparki jest dość fajnie odtworzone i troszkę nad nim popracowałem. Dlatego boczne drzwi przedziału maszynowego będą nie do końca zamknięte, aby ukazać jej wnętrze. Pojawił się też pomysł odświetlenia wnętrza i dodania świecących lamp, ale zarzuciłem ten pomysł...

202404141440.JPG


Dalej na budę poszedł kolor... oczywiście żółty! o_O
Gąsienice w metal, a później szara reszta...

202404161941.JPG


Tak to mniej więcej wyszło... na łyżce też chciałem wykonać wytarcia aż to metalu...

202404201258.JPG


No i jest wersja beta 0.01... zostały jeszcze lampy, dopracowanie detali i kilka poprawek plus porządniejsze zdjęcia, a nie z marnego telefonu. W zasadzie warto też je robić... szykując je do wpisu rzuciło mi się kilka rzeczy, których nie dostrzegałem wcześniej :eek: kolorystyka zdjęć z tego jednak użytecznego urządzenia też pozostawia wiele do życzenia na co proszę wziąć poprawkę.

202404222006.JPG


Do następnego! INO PIOCH CHOPY! :love:
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.677 65 3
#85
Świetnie to wygląda. Koparka jak żywa ;)(y). Ja bym jeszcze ze swojej strony bym zaproponował by pomalować na kolor ciemnego tłustego smaru wieniec tego dużego koła zębatego widocznego przez uchylone drzwi i także to małe koło zębate. Z racji tego że ta przekładnia nie była niczym osłonięta to musiała być co jakiś czas smarowana i pewnie po wielu latach eksploatacji wieniec koła zębatego był pokryty brudnym tłustym smarem.
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.221 29 2
#86
Nie jako komentarz do modelu (super!), ale znaleziona przed chwilą ciekawostka z Kotlarni i z Pyskowic: kilka zdjęć:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,5343380
Znam wszystkie mateiały piaskowe z tego forum... ale dziękuję ;)

Świetnie to wygląda. Koparka jak żywa ;)(y). Ja bym jeszcze ze swojej strony bym zaproponował by pomalować na kolor ciemnego tłustego smaru wieniec tego dużego koła zębatego widocznego przez uchylone drzwi i także to małe koło zębate. Z racji tego że ta przekładnia nie była niczym osłonięta to musiała być co jakiś czas smarowana i pewnie po wielu latach eksploatacji wieniec koła zębatego był pokryty brudnym tłustym smarem.
Dziękuję Jacku! Jak patynowałem pudło, to przypyliłem środek... mój błąd, bo trochę się tam narobiłem. Postaram się to poprawić ;)
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.221 29 2
#91
202412041814.JPG


Dziś Barbórka! Tymczasem w empikach w tym ważnym dla górników dniu dostępny jest nowy numer magazynu Stalowe Szlaki S3/2024 (169). W najnowszym numerze znajdziecie obszerny artykuł poświęcony genezie powstania i ewolucji wagonów typu 15W oraz ich modelom w skali H0 (1:87). Mam nadzieję, że zgromadzony materiał okaże się interesujący i zaowocuje ukazaniem się nowych materiałów lub ciekawych informacji. Opracowanie wzbogacone jest rysunkami wagonów również w formie przejazdu przez prowadnice mostu rozładunkowego, ale przede wszystkim wieloma ciekawymi zdjęciami archiwalnymi. Wagony na hakach parowozów TKy, TKz, Ty45, czy Ty51, to nie wszystko, bo jest również TEM2, ale i SM30 (Ls300) w służbie KPP Kotlarnia! No i oczywiście modele opisane na łamach tego forumowego postu pozwalające stworzyć świat kolei piaskowej w miniaturze... co widać na okładce! :love:
Dziękuję za pomoc ikonograficzną Roman Ficek, Rysiek Boduszek, Krzysztofowi Brychczyńskiemu oraz archiwum firmowemu i rodzinnemu Ballestremów i instytutowi Herdera.
Zachęcam do zakupu i lektury... INO PIOCH! :love:;)
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.221 29 2
#93
Super, takich materiałów brakuje. Widzę że znaleźliśmy się razem na okładce, więc polecam także swój skromny materiał :)
Bardzo mi miło, to mój debiut okładkowy który sprawił mi wiele radości ;)
Przygodę z pisaniem do stalowych szlaków zacząłem od nr 1/2016 (125), gdzie opisałem kotłownię z kotłami parowozów Ty23 w Żurawicy. Z racji zamiłowania do kolei piaskowych dalej był nr 3/2019 (139) – parowóz TKz 211 i nr S1/2024 (165) – 110 piaskowni Pyskowice, a obecnie wagony 15W. Niestety jednak trudno pogodzić czasowo te wszystkie odłamy zamiłowania do kolei, obecnie priorytetem jest modelarstwo. Chciałbym się wystawić w przyszłym roku i walczę intensywnie w tym temacie. Zobaczymy, czy się uda :D A jak wzrok będzie już nie ten, to śni mi się poważne opracowanie książkowe o kolejach piaskowych, ale tylko w zakresie Przezchlebie, Pyskowice, Kotlarnia... :cenzura:
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.464 111 11
#95
Zobacz załącznik 1089355

Dziś Barbórka! Tymczasem w empikach w tym ważnym dla górników dniu dostępny jest nowy numer magazynu Stalowe Szlaki S3/2024 (169). W najnowszym numerze znajdziecie obszerny artykuł poświęcony genezie powstania i ewolucji wagonów typu 15W oraz ich modelom w skali H0 (1:87). Mam nadzieję, że zgromadzony materiał okaże się interesujący i zaowocuje ukazaniem się nowych materiałów lub ciekawych informacji. Opracowanie wzbogacone jest rysunkami wagonów również w formie przejazdu przez prowadnice mostu rozładunkowego, ale przede wszystkim wieloma ciekawymi zdjęciami archiwalnymi. Wagony na hakach parowozów TKy, TKz, Ty45, czy Ty51, to nie wszystko, bo jest również TEM2, ale i SM30 (Ls300) w służbie KPP Kotlarnia! No i oczywiście modele opisane na łamach tego forumowego postu pozwalające stworzyć świat kolei piaskowej w miniaturze... co widać na okładce! :love:
Dziękuję za pomoc ikonograficzną Roman Ficek, Rysiek Boduszek, Krzysztofowi Brychczyńskiemu oraz archiwum firmowemu i rodzinnemu Ballestremów i instytutowi Herdera.
Zachęcam do zakupu i lektury... INO PIOCH! :love:;)
A na okładce Amerykańska kolej Desert Power Railway, z trzema elektrowozami E60 na czele.
 
OP
OP
BoGneR

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.221 29 2
#98
Witajcie!
W kwestii trakcji spalinowej na kolejach piaskowych wszyscy w pierwszej kolejności wymienią lokomotywy TEM2. Jednak na piasku, a konkretnie w piaskowni Kotlarnia pracowało kilka Gagarów! Pierwsze przybyły prosto z ZSRR maszyny M62-07, M62-08 i M62-09. W styczniu 1989 roku z PKP po naprawach głównych na stan piaskowni trafiły trzy kolejne - ST44-222, ST44-224 i ST44-407. Lokomotywy te wpisały się w historię piaskowni i postanowiłem również wejść w posiadanie takiego Gagara! Padło na maszynę M62-08, której fotografię na galerii WRP umieścił Kolega @Generał
Tutaj link do zdjęcia: https://wrphoto.eu/details.php?image_id=49398

Już kilka lat temu kupiłem okazyjnie dawcę... ST44-862, Piko 52813. Oto zbój i to, co ma z niego powstać w tle...

202411201751.JPG


Lokomotywę wypatroszyłem do cna i postanowiłem zrobić wszystko samodzielnie od zera. W sumie, to debiut pojazdu tego typu tzn. posiadającego pudło, na który porwałem się ze swoim wątpliwej jakości modelarskim umiejętnościami...

202411201900.JPG


Pudło lokomotywy trafiło do wamodu... bałem się tych historii o uszkodzeniach pudła, więc 0,5h i kolejne... w sumie ~3h pozwoliło usunąć całkowicie farbę zieloną i szarą. No i zaczęły się pierwsze problemy... kolor żółty i pomarańczowy nie chciały drgnąć... :oops:

202411211731.JPG


Ciśnienie wzrosło, nerwy, emocje... wrzuciłem więc całość do płynu hamulcowego! 2h i nic... zasięgnąłem języka u jednego z Forumowiczów i okazuje się, że to farba światło utwardzalna. Zacząłem szukać, kombinować... nic! Nic tego nie ruszy, aby nie uszkodzić pudła... dramat! A miało być tak pięknie... porażka!

202411211920.JPG


Umyłem to, co zostało... farba, która nie zeszła ohydnie popękała. Pozostał papier ścierny i szlifowanie... tragedia! Usunięcie tej grubej i twardej warstwy z ryfli i trudnych miejsc sprawiło, że modelarsko poległem! Nie udało mi się osiągnąć powierzchni, jakich oczekiwałem... Nie mam odwagi pokazać tego, co uzyskałem, więc ten etap pominiemy.
08 ma piękne pomarańczowe pasy. Miały być wykonane z kalek, które jednak jakościowo nie wyszły jak trzeba dlatego mając farbę na nie postanowiłem je wymalować...

202411241249.JPG


Myślę, że kolor dobrałem całkiem nieźle. Zamaskowałem pasy i i pokryłem pudło odcieniem zieleni...

202411241841.JPG


Tak! To nie ten odcień! Oba kolory dobrałem przez zdjęcie i jakiś wykrywacz RALi, ale mimo to pomarańcz rozjaśniałem. W pojemniku zieleń wydawała się ok... w sumie na papierze próbka też. Jednak po wymalowaniu pudła... porażka nr 2! Jednak postanowiłem pojazd skończyć... chcę kupić samo pudło najpewniej ST44-996 Piko, z którego chyba będzie najłatwiej zeszlifować żółte pasy tylko na czole. Dlatego w ramach edukacji, ćwiczeń i chęci zdążenia z taborem na pewną imprezę lecę dalej... może, jak za modelem nie będzie zdjęcia, to ortodoksyjni eksperci w dziedzinie kolorystyki będą łaskawi :eek:
Na pojazd wpadła reszta kalek... tablice też nie wyglądają dobrze i będą wymagały poprawki. Wykonam je wtedy jako tablice naklejone na burtę, a nie kalki bezpośrednio na pudło. Całość pokryta lakierem... detale też schną...

202412071236.JPG

Tak wyszedł mój pierwszy M62-08... jest, jaki jest, ale to mój własny ulaniec :p
Myślę, że jak go ufajdam i poskładam będzie wyglądał chyba całkiem nieźle...

202412071419.JPG

Dziękuję za uwagę i do następnego... INO PIOCH! :love:
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.464 111 11
#99
Witajcie!
W kwestii trakcji spalinowej na kolejach piaskowych wszyscy w pierwszej kolejności wymienią lokomotywy TEM2. Jednak na piasku, a konkretnie w piaskowni Kotlarnia pracowało kilka Gagarów! Pierwsze przybyły prosto z ZSRR maszyny M62-07, M62-08 i M62-09. W styczniu 1989 roku z PKP po naprawach głównych na stan piaskowni trafiły trzy kolejne - ST44-222, ST44-224 i ST44-407. Lokomotywy te wpisały się w historię piaskowni i postanowiłem również wejść w posiadanie takiego Gagara! Padło na maszynę M62-08, której fotografię na galerii WRP umieścił Kolega @Generał
Tutaj link do zdjęcia: https://wrphoto.eu/details.php?image_id=49398

Już kilka lat temu kupiłem okazyjnie dawcę... ST44-862, Piko 52813. Oto zbój i to, co ma z niego powstać w tle...

Zobacz załącznik 1089821

Lokomotywę wypatroszyłem do cna i postanowiłem zrobić wszystko samodzielnie od zera. W sumie, to debiut pojazdu tego typu tzn. posiadającego pudło, na który porwałem się ze swoim wątpliwej jakości modelarskim umiejętnościami...

Zobacz załącznik 1089822

Pudło lokomotywy trafiło do wamodu... bałem się tych historii o uszkodzeniach pudła, więc 0,5h i kolejne... w sumie ~3h pozwoliło usunąć całkowicie farbę zieloną i szarą. No i zaczęły się pierwsze problemy... kolor żółty i pomarańczowy nie chciały drgnąć... :oops:

Zobacz załącznik 1089823

Ciśnienie wzrosło, nerwy, emocje... wrzuciłem więc całość do płynu hamulcowego! 2h i nic... zasięgnąłem języka u jednego z Forumowiczów i okazuje się, że to farba światło utwardzalna. Zacząłem szukać, kombinować... nic! Nic tego nie ruszy, aby nie uszkodzić pudła... dramat! A miało być tak pięknie... porażka!

Zobacz załącznik 1089824

Umyłem to, co zostało... farba, która nie zeszła ohydnie popękała. Pozostał papier ścierny i szlifowanie... tragedia! Usunięcie tej grubej i twardej warstwy z ryfli i trudnych miejsc sprawiło, że modelarsko poległem! Nie udało mi się osiągnąć powierzchni, jakich oczekiwałem... Nie mam odwagi pokazać tego, co uzyskałem, więc ten etap pominiemy.
08 ma piękne pomarańczowe pasy. Miały być wykonane z kalek, które jednak jakościowo nie wyszły jak trzeba dlatego mając farbę na nie postanowiłem je wymalować...

Zobacz załącznik 1089825

Myślę, że kolor dobrałem całkiem nieźle. Zamaskowałem pasy i i pokryłem pudło odcieniem zieleni...

Zobacz załącznik 1089826

Tak! To nie ten odcień! Oba kolory dobrałem przez zdjęcie i jakiś wykrywacz RALi, ale mimo to pomarańcz rozjaśniałem. W pojemniku zieleń wydawała się ok... w sumie na papierze próbka też. Jednak po wymalowaniu pudła... porażka nr 2! Jednak postanowiłem pojazd skończyć... chcę kupić samo pudło najpewniej ST44-996 Piko, z którego chyba będzie najłatwiej zeszlifować żółte pasy tylko na czole. Dlatego w ramach edukacji, ćwiczeń i chęci zdążenia z taborem na pewną imprezę lecę dalej... może, jak za modelem nie będzie zdjęcia, to ortodoksyjni eksperci w dziedzinie kolorystyki będą łaskawi :eek:
Na pojazd wpadła reszta kalek... tablice też nie wyglądają dobrze i będą wymagały poprawki. Wykonam je wtedy jako tablice naklejone na burtę, a nie kalki bezpośrednio na pudło. Całość pokryta lakierem... detale też schną...

Zobacz załącznik 1089827
Tak wyszedł mój pierwszy M62-08... jest, jaki jest, ale to mój własny ulaniec :p
Myślę, że jak go ufajdam i poskładam będzie wyglądał chyba całkiem nieźle...

Zobacz załącznik 1089828
Dziękuję za uwagę i do następnego... INO PIOCH! :love:
Mnie się podoba, a ten "parowozowy" oliwkowy, może nie całkiem, ale za to piękny. Sam doświadczyłem nieprzyjemnych niespodzianek kiedy próbowałem zmyć oryginalne malowanie z metalowych parowozów. Po trzymaniu tendrów w płynie hamulcowym przez dosłownie całą dobę, lakier puścił, ale kalka z napisem kolei i lakier pod nią nie. Podobnie miałem z brankardem, gdzie lakier puścił wszędzie oprócz miejsca gdzie było logo kompanii. Jakioś te jasne ciepłe kolory nie chcą reagować na zmywanie.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.028 37 4
Wątkowi kibicuję, świetny temat, opisy i ogólnie prezentacja co powstaje, jak i dlaczego(y)
Gdyby kolega @BoGneR miał wybierać z RAL ten kolor zielonego teraz to który to byłby?
RAL
Zabrudzony 6002, czy bardziej zabrudzony 6035? Czy jeszcze inny?
 

Podobne wątki