• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Infrastruktura, czyli wszystko "dookoła" torów

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
Obecność rezonatora przy wskaźniku wynika z tego, że przed każdym w zasadzie ważnym obiektem wymusza to czujność maszynisty.
Rezonatory SHP umieszcza się w określonych przepisami miejscach, zasadniczo przed tarczami ostrzegawczymi i przed semaforami, pełniącymi funkcję To, nie przed wszystkimi ważnymi obiektami.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.739 78 12
Jako że temat poniekąd był w tym momencie o W11p i TOPie, to dokonałem drastycznego skrótu myślowego- Andrzeju, oczywiście masz rację...

To tak będąc po porannych zakupach:
-W 5 "Wskaźnik przetaczania" ustawia się min.100m przed semaforem wjazdowym -w obrębie stacji.
IMG_20160208_095440.jpg


...i ta żółta puszka co zaraz za nim sobie stoi w innym kadrze - puszka połączeniowa od "kontaktu" który powoduje zmianę semafora półsamoczynnego na sygnał zasadniczy S1 (tu kontakt semafora wjazdowego w torze nr 1 od strony Mrozów ...i Siedlec)

Tak słowem uzupełnienia - czym projektanci się kierowali nie mam pojęcia, ale tarcze manewrowe z obu stron stacji są w torze nr 2 ( przejazd ze strony parzystej na nieparzystą i z powrotem po wyciągnięciu się w stronę W5).

Pozdrawiam z MMz
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
Rezonatory SHP umieszcza się w określonych przepisami miejscach, zasadniczo przed tarczami ostrzegawczymi i przed semaforami, pełniącymi funkcję To, nie przed wszystkimi ważnymi obiektami.
Gwoli uzupełnienia zacytuję właściwy, obowiązujący przepis (Ie-4[WTB-E10], § 56, ust. 1):
Urządzenia torowe punktowego oddziaływania kontrolujące tylko czujność maszynisty
umieszcza się przed tarczami ostrzegawczymi i semaforami spełniającymi również
funkcję tarczy ostrzegawczej oraz przed tarczami przejazdowymi według następujących
zasad:
1) urządzenia odnoszące się do sygnalizatorów ustawionych na szlakach, w tym również
do semaforów wjazdowych, tarcz ostrzegawczych i tarcz ostrzegawczych
przejazdowych umieszcza się w odległości 200m (±5m) przed sygnalizatorem;
2) w obrębie stacji i innych posterunków ruchu urządzenia torowe umieszcza się na
wysokości semaforów (±5m), w tym również semaforów pełniących funkcję tarczy
ostrzegawczej.
nie przed wszystkimi ważnymi obiektami
Warto przy tym zwrócić uwagę na ust. 2, 4 i 5 wspomnianego paragrafu:
2. W przypadku, gdy na posterunku ruchu przy torze w kierunku przeciwnym do
zasadniczego nie ma semafora wjazdowego, to urządzenia torowe punktowego
oddziaływania należy również stosować umieszczając je w odległości 200m (±5m) od
miejsca przypuszczalnego ustawienia semafora i odnoszącej się do niego tarczy
ostrzegawczej.
(...)
4. Urządzenia punktowego oddziaływania można umieszczać przed miejscem
niebezpiecznym w odległości drogi hamowania w celu skontrolowania czujności
maszynisty lub ograniczenia prędkości jazdy.
5. Jeżeli odległość między kolejnymi urządzeniami punktowego oddziaływania,
kontrolującymi czujność maszynisty wynosi więcej niż 10 km, należy zainstalować
dodatkowe urządzenia w miejscu dogodnym do utrzymania np. w pobliżu przejazdu
kolejowo - drogowego, przystanku osobowego itp.
:)...


 
P

Paweł Piotr

Gość
:(
czym projektanci się kierowali nie mam pojęcia, ale tarcze manewrowe z obu stron stacji są w torze nr 2 ( przejazd ze strony parzystej na nieparzystą i z powrotem po wyciągnięciu się w stronę W5)
W urządzeniach przekaźnikowych (oraz wyższej generacji) przyjmuje się zasadę banalizacji torów stacyjnych i torów szlakowych. Zasadę tą przeniesiono także na jazdy manewrowe w ten sposób, że tarcze manewrowe ustawia się wszędzie tam, gdzie potencjalnie możliwe są jazdy manewrowe i jazdy takie są wpisywane w regulamin pracy manewrowej stacji. Z tej też racji ustawia się tarcze manewrowe powrotne z obydwu torów stacyjnych w kierunku szlaku dwutorowego, przy których to torach, w odległości min. 100 m od semafora wjazdowego należy postawić wskaźnik W5. Tutaj mała dygresja: zgodnie z zapisem instrukcji Ie-1 (E-1), wskaźnik W5 stosuje się niezależnie od tarcz manewrowych na tych stacjach i przy tych torach, na których zachodzi potrzeba stałego oznaczenia granicy, do której przetaczanie jest dozwolone.
Swego czasu, przez pewien okres, przy projektowaniu sygnalizacji manewrowej na stacji przyjmowano zasadę, że manewry w kierunku torów szlakowych (w przypadku szlaków dwutorowych) są możliwe tylko w kierunku toru szlakowego prawego (zgodnego z zasadą ruchu prawostronnego) – nota bene jest to tor, którym dysponuje dyżurny ruchu stacji, a miało to na celu wyeliminowanie niebezpieczeństwa przypadkowej ucieczki na szlak manewrującej jednostki w kierunku toru szlakowego lewego (przeciwnego do zasadniczego kierunku ruchu) – takie przypadki miały miejsce z tragicznym finałem.
W stacji Mińsk Mazowiecki manewry w kierunku toru szlakowego nr 2 są możliwe tylko od strony szlaku w kierunku stacji Mrozy (tarcza powrotna Tm21), natomiast od strony szlaku do Sulejówka Miłosnej nie ma manewrów w kierunku torów szlakowych – tor 2a jest torem stacyjnym, w kierunku którego jest możliwa jazda manewrowa tylko do semafora wyjazdowego E. Powrót następuje na sygnał Ms2 na tarczy manewrowej Tm1.
Niestety, nie jestem w stanie wytłumaczyć, dlaczego projektant nie przewidział jazdy manewrowej w kierunku zachodnim do toru stacyjnego 1a, z granicą tej jazdy na semaforze wyjazdowym D oraz dlaczego nie przewidział jazdy manewrowej w kierunku szlaku (kierunek stacja Mrozy) do toru 1. Jakiś powód musiał być… :(... :rolleyes:...
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
ta żółta puszka co zaraz za nim sobie stoi w innym kadrze - puszka połączeniowa od "kontaktu" który powoduje zmianę semafora półsamoczynnego na sygnał zasadniczy S1
A to nie jest czujnik licznika osi? "Kontakty" stosowano w urządzeniach mechanicznych i suwakowych, w urządzeniach przekaźnikowych i komputerowych do tego celu stosuje się urządzenia kontroli niezajętości toru: obwody torowe lub liczniki osi, nie ma specjalnych kontaktów do wygaszania sygnałów. Zajęcie pierwszego odcinka torowego za semaforem powoduje jego wygaszenie. Chyba, że w jakichś najnowszych systemach srk wymyślono coś nowego...
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.739 78 12
Sam czujnik jest przytwierdzony do szyny...puszka to tylko puszka do połączenia przewodów. A zbicie kontaktu jako określenie funkcjonuje nawet odnośnie licznika osi - to chyba siła przyzwyczajenia niektórych starych maszynistów...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
Sam czujnik jest przytwierdzony do szyny...puszka to tylko puszka do połączenia przewodów.
No jasne, pisałem o tym "kontakcie". Kolejny skrót myślowy...;) Chodziło mi o to, że wygaszenie semafora to niejako funkcja uboczna licznika czy obwodu torowego, chociaż również konieczna i ważna.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
W miarę poprawnie tłumaczy działanie (funkcjonalnie, nie technicznie), ale opis budowy ma dużo błędów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
Ale lepiej nie wprowadzać w błąd. Tam są zasadnicze błędy w schematach obwodów, np. zasilanie obwodu torowego jest "pod prąd" w stosunku do kierunku jazdy (przy sbl jednokierunkowej), czyli odbiornik - przekaźnik torowy - jest na początku odstępu, a nie jak na rysunku na końcu. Inne błędy to podanie przykładów niewystępujących w Polsce, np. sbl 2-stawna z tarczami ostrzegawczymi, czy otwarte obwody torowe, jakie u nas nie są stosowane (poza górkami rozrządowymi, ale i tego nie jestem pewien). Niestety, kolejny raz potwierdza się, że do takich hobbystycznych stron informacyjnych trzeba podchodzić z bardzo dużą ostrożnością.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
Można tak powiedzieć. Jeden napęd, ale porusza iglice w dwóch miejscach ze względu na ich długość. Ale to chyba nie takie bardzo nowe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
Mały skos rozjazdu, a co za tym idzie, długie iglice, mają znaczenie przy jeździe na bok. Takie rozjazdy już od dość dawna są na CMK, gdzie na bok jedzie się 100 km/h (a może teraz i więcej? nie jestem na bieżąco :().
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.739 78 12
Ten rozjazd na włochach to pikuś- na stacji Praga w miejscu zjazdu z toru 1 na 3 ( zjazd z linii 9 na 456) jedzie się po rozjazdach, gdzie oprócz ruchomych iglic ( ok, normalka) jest ruchomy dziób krzyżownicy... W samej stacji Legionowo też takowe są zabudowane.

Zdjęć brak, pozdrawiam z MMz
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
CMK, Psary, zjazd z CMK na linię Koniecpol - Kozłów (Kraków). Pierwsze zdjęcie z 2003 roku, pozostałe z 2004. Nie wiem, czy w międzyczasie nie było tam jakiejś przebudowy.

DCP_1033.jpg
DCP_2261.jpg
DCP_2262.jpg
DCP_2263.jpg
DCP_2264.jpg
DCP_2265.jpg
 

Podobne wątki