• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Infrastruktura, czyli wszystko "dookoła" torów

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 1 0
Waga w punkcie zdawczo-odbiorczym przy posterunku łagisza Elektrownia. Co taki samotny wagon może tam oznaczać? Tarowanie wagi? W ogóle to jestem ciekaw jak ważone są takie transporty... muszę tam kiedyś z dobrą kawą podejść ;)

waga posterunek Łagisza Elektrownia.JPG
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
Taka ciekawostka z wczoraj...

DSC_0120.JPG

Kwestią wyjaśnienia - na zdjęciu widoczny jest semafor wyjazdowy B2 posterunku odgałęźnego Górki. Na początku wyświetlony został sygnał zastępczy Sz, po czym nim wygasł, zapaliło się zielone światło - jak mniemam - jako sygnał S2, zaś białe światło nadal migało, gdyż nie minął czas, po którym wygasa sygnał zastępczy (90 sekund). Mechanik kontaktował się wcześniej przez radiotelefon z dyżurną ruchu. Mijając nastawnię Pani pojawiła się w oknie i uśmiechem pozdrowiła obsługę pociągu. Minąwszy semafor wlekliśmy się przez pewien czas - nie zauważyłem niestety, od którego momentu zaczęliśmy już jechać z maksymalną dozwoloną prędkością. Czy Pan @Tomek K lub Pan @Paweł Piotr spotkali się kiedyś z podobną sytuacją?
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
Wyrwany do odpowiedzi. Nie, ale znam jej przyczynę. Przyczyną była spalona żarówka światła pomarańczowego na semaforze B. Na przyległym szlaku jest samoczynna blokada liniowa. W momencie kiedy dyżurna ruchu "podawała" sygnał zezwalający na semaforze B(nacisnęła przycisk co spowodowało wzbudzenie przekaźnika sygnałowego, odpadnięcie przekaźnika utwierdzającego i podświetlenie się drogi przebiegu na pulpicie) na pierwszym semaforze odstępowym musiał być sygnał Stój (pierwszy odstęp wolny) w związku z czym na semaforze B powinien się wyświetlić sygnał S5 jedno światło pomarańczowe (Wolna droga, następny semafor wskazuje sygnał Stój), ale się nie wyświetlił bo żarówka byłą spalona. Dyżurna widząc na pulpicie utwierdzoną drogę przebiegu i nie zmieniony stan powtarzacza semafora podała sygnał zastępczy. Za nim pociąg minął semafor B na semaforze odstępowym zmienił się sygnał z S1 Stój na S5 światło pomarańczowe co spowodowało "przesterowanie" przekaźników sterujących światłami. Ponieważ pociąg jeszcze nie minął semafora to przekaźnik sygnałowy był nadal wzbudzony, a żarówka światła zielonego była dobra i dlatego wyświetlił się sygnał S2. Ponieważ dyżurna ruchu poszła do okna i nie zaobserwowała, że semafor się wyświetlił to na semaforze były jednocześnie dwa syganał Sz i S2. W tej sytuacji maszynista prawidłowo zastosowała się do sygnału bardziej "bezpiecznego" czyli Sz i zgodnie z przepisami jechał do pierwszego semafora sbl z sygnałem zezwalającym z prędkością 20 km/h.
 
P

Paweł Piotr

Gość
Tomek K wyjaśnił wszystko bardzo dokładnie, ja ze swej strony mogę tylko dodać, że pani dyżurna zademonstrowała znaczące braki w swoich kompetencjach i powinna być skierowana na kontrolny egzamin dopuszczający na stanowisko dyżurnego ruchu.. :D:D:D
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
Przyczyną była spalona żarówka światła pomarańczowego na semaforze B.
Nie wpadłbym na to. Dziękuję Panu za obszerne wytłumaczenie zaistniałej sytuacji.
Pani mijała nastawnię? ;) Przypomina mi się stary dowcip, a właściwie klasyczny przykład nieprawidłowej składni zdania: "Idąc do szkoły wykoleił się tramwaj". :)
Mea culpa :mamdola:... oczywiście ma Pan rację. Niestety pisałem post w pośpiechu i przy kolejnej edycji wiadomości nie zauważyłem popełnionego błędu składniowego. Może moderator zgodziłby się poprawić błąd poprzez zastąpienie zdania z błędem np. następującym: Kiedy mijaliśmy nastawnię, pani pojawiła się w oknie i uśmiechem pozdrowiła obsługę pociągu.

To może jeszcze coś związanego z tematem - taki przykład niskobudżetowych zmian w układzie torowym. Sytuacja ma miejsce na stacji Bydgoszcz Główna. Jak wiadomo PESA się rozwija i potrzebuje coraz więcej miejsca. W związku z tym podjęła działania mające na celu wyburzenie budynku tendrowni (wpisanego do rejestru zabytków), który był własnością producenta taboru po tym jak przejął on teren po dawnej parowozowni. Ostatecznie po walce z konserwatorem zabytków, tendrownia została rozebrana i zabezpieczona celem jej odbudowy najprawdopodobniej nieopodal stawów w parku w Myślęcinku, teren zaś mógł zostać przystosowany do potrzeb producenta. PESIE nie było potrzebne kolejne połączenie ze stacją, w związku z czym, tor pomiędzy widocznymi rozjazdami został rozebrany, a teren dodatkowo ogrodzony nowym płotem. Tak to wygląda obecnie:

DSC_0151.JPG

No i na koniec takie "cuś", czyli nowy komunikat dla pasażerów :D:

DSC_0175.JPG
DSC_0177.JPG
A PLK "kiedyś" zdemontuje rozjazd... ;)
Jak zajdzie konieczność :gwizd: i znajdą się pieniądze :podstepny:.
Miło mi, że Kolega Remaj się nie obraził. (y)
Nigdy na rzeczowe uwagi ;).
 
Ostatnio edytowane:
P

Paweł Piotr

Gość
To zdjęcie pokazuje, że na stacji Bydgoszcz Główna dziadostwo kolejowe kwitnie:
1. wskaźnik W4 tuż przed semaforem wyjazdowym - przepisowy nonsens..
2. Latarnia zwrotnicowa pokazuje bzdurę..
Gratulacje dla PKP PLK Bydgoszcz :D...
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
Paweł! Ostrożnie z wysyłaniem Pani dyżurnej na egzamin. A co jak w RT posterunku jest napisane, że ma obserwować pociągi z okna nastawni?!!!
 
P

Paweł Piotr

Gość
Paweł! Ostrożnie z wysyłaniem Pani dyżurnej na egzamin. A co jak w RT posterunku jest napisane, że ma obserwować pociągi z okna nastawni?!!!
1. Pani dyżurna nie zna urządzeń, które obsługuje. Gdyby znała, wiedziałaby, że wraz ze zmianą stanu zajętości odstępów sbl za semaforem wyjazdowym, na tymże semaforze następuje zmiana obrazu sygnałowego, co powinno jej pomóc w określeniu prawdopodobnej przyczyny nie wyświetlenia się sygnału zezwalającego S5, gdy na pierwszym za posterunkiem semaforze sbl S4926 jest sygnał S1. Określenie prawdopodobnej przyczyny usterki w działaniu usrk należy do obowiązków dyżurnego ruchu.
2. Pani dyżurna winna obserwować stan powtarzaczy urządzeń srk na pulpicie sterowniczo-kontrolnym, szczególnie w sytuacji podawania sygnału Sz - zmiana sygnału S1 na sygnał S2 na semaforze B przy świecącym się sygnale Sz winna być przez nią zauważona na powtarzaczu na pulpicie (pociąg jest jeszcze przed semaforem, więc co ma obserwować?) - po zauważeniu zmiany sygnału powinna natychmiast wygasić sygnał Sz i poinformować maszynistę o zaistniałej sytuacji i ważności sygnału S2.
3. Pani dyżurna nie wie, że priorytetem w jej pracy jest bezpieczeństwo, a dopiero na drugim miejscu jest punktualność. Jej pochopna decyzja w myśl fałszywej zasady "szybko - szybko" spowodowała jazdę z prędkością 20 km/h od semafora B do pierwszego pierwszego semafora sbl S4926.
4. To są braki w znajomości przepisów. Może teraz to jest tolerowane..
Z całym szacunkiem pozdrawiam - :p... :rolleyes:... :D...
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
P

Paweł Piotr

Gość
Określenie prawdopodobnej przyczyny usterki w działaniu usrk należy do obowiązków dyżurnego ruchu.
Przeczuwając zastrzeżenia Tomka K, które może wywołać zacytowany wpis, wyjaśniam, że nie chodzi o faktyczne przyczyny usterki, bowiem te może określić monter po sprawdzeniu miejsc i obwodów niedostępnych dla dyżurnego ruchu (nastawniczego). Natomiast dyżurny ruchu powinien dokonać odpowiedniego zapisu w książce kontroli urządzeń srk E1758; w przypadku niemożności podania sygnału zezwalającego na semaforze, dyżurny ruchu powinien się rozejrzeć, dlaczego? Przeszkodą może być brak kontroli na zwrotnicy (co widać na pulpicie), przeszkodą może być wykazywanie zajętości odcinków izolowanych (co widać na pulpicie), przeszkodą może być przepalona żarówka ( w tym konkretnym przypadku przepalona żarówka w komorze światła pomarańczowego - semafor nie wyświetla sygnału S5, natomiast poprawnie wyświetla sygnał S2 - co widać na pulpicie). Pani dyżurna użyła sygnału Sz, z którego musi się rozliczyć poprzez odpowiedni zapis w książce kontroli urządzeń srk E1758 - jestem ciekaw, co też pani dyżurna tam wpisała?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
Dlaczego miałbym mieć zastrzeżenia, ja rozumiem co miałeś na myśli, nie "demonizuj" mnie:podstepny:;). A na temat czy Pani dyżurna mogła i powinna zobaczyć zmianę powtarzacza to można długo dyskutować, zwłaszcza (co sam doskonale wiesz), że widoczność powtarzaczy na pulpitach kostkowych bywa różna:(. Podejrzewam również, że to był pierwszy pociąg przy tej usterce i dlatego dość bezkrytycznie, przyznaję, "pociągnęła" zastępczy. Gdyby to był kolejny to by pewnie poczekała na zwolnienie dwóch oddalań i pojechała normalnie na S2.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 1 0
Pytanie do ekspertów. Co to za urządzenia? Nie było mnie chwilę na torach a tam ciągle zmiany. Nieco dalej stoją tarcze ostrzegawcze przejazdowe (też ich nie pamiętam) Czy to może mieć z nimi związek? Sygnał Osp2 pojawił się tuż po tym jak pociąg przez to przejechał choć mogło mi się wydawać.

urządzenie.JPG
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
To są rezonatory od SHP. Ustawione przed ową tarczą przejazdową, podobnie jak to ma miejsce przy tarczach ostrzegawczych czy semaforach.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.739 78 12
To ja dodam od siebie.
wskaźnik W11p ustawia się :z jednym trójkątem - 200m i z dwoma trójkątami - 400m (rzadko spotykane, chyba że warunki miejscowe wymagają) przed Tarczą Ostrzegawczą Przejazdową (tzw. TOP). Obecność rezonatora przy wskaźniku wynika z tego, że przed każdym w zasadzie ważnym obiektem wymusza to czujność maszynisty.
Na zakończenie- tabliczka pod głowica tarczy ( sygnalizatorem, światełkami,....) wskazuje kilometraż przejazdu do którego się odnosi.

Pozdrawiam z nad porannej kawy ( w MMz)
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.739 78 12
Maniek2820... W11p a W29 się jednak różnią znacząco...

Tomek K i Paweł Piotr... instrukcja Ir-1, paragraf 44- obserwacja przejeżdżającego pociągu. Z RTS trzeba było by się zapoznać, nie pamiętam tylko która działka powinna o tym mówić..., tylko pewnie do RTS'u nie mamy dostępu...

Pozdrawiam z MMz
 

Podobne wątki