• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Infrastruktura, czyli wszystko "dookoła" torów

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.174 504 30
#81
Przepisy to dość rozsądny powód?
Przepisy to bardzo rozsądny powód, ale za przepisami stoją merytoryczne (operacyjne i techniczne) powody. Przepisów nie tworzy sie ot, tak sobie, zawsze jest jakiś powód, dla którego brzmią one tak, a nie inaczej. W tym wypadku akurat rzeczywiście brak miejsca na międzytorzu na linii 2-torowej jest ważnym argumentem. Nie ma sensu budowanie linii o szerszym międzytorzu tylko po to, by co jakiś czas postawić tam semafor. Poza tym, sygnalizatory, zwłaszcza sbl, montuje się często na już istniejących liniach. Dlatego też przyjęto omawianą zasadę, a skoro tak, to konsekwentnie stosuje się ja nawet tam, gdzie międzytorze teoretycznie umożliwiłoby ustawienie semaforów. Reguluje to § 8 instrukcji Ie-1 (E 1). Instrukcję tę można znaleźć łatwo w internecie, np. tu:
http://kolej.krb.com.pl/

Na stronie PKP PLK SA jest też wersja pdf, którą mozna wydrukować:
http://www.plk-sa.pl/files/public/u...ne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ie_1_2015.pdf
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
374 26 4
#82
Nie no, powody można mnożyć w nieskończoność i według upodobań - choćby dostęp dla obsługi.
Mimo wszystko powinno się stosować zasadę domniemania zasadności przepisu, nawet jeśli obserwacja świata ją podważa.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#83
Podstawą do projektowania i realizacji infrastruktury urządzeń srk jest dokument: "Wytyczne techniczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-4 (WTB-E10)" - przepisy Ie-1 (E-1) są ich skróconym powtórzeniem.
Kwestię sposobu ustawiania sygnalizatorów przytorowych w tym dokumencie opisuje obszernie i szczegółowo paragraf 5 i 6.
Kwestia zasadności przepisów i sposobów ich konstruowania to zupełnie inny temat.
 

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#85
Pan Andrzej powyżej napisał dokładnie to o co mi chodziło że, przepisy też mają swoją podstawę. Normalnie semafor tyczy się do toru, przy którym stoi po prawej stronie (w stacji na torach głównych zasadniczych, głównych dodatkowych, na szlaku jednotorowym, czy innych posterunkach następczych). Zauważcie że przy zastosowaniu bramki sygnałowej na linii dwu lub wielotorowej, komory są zawieszone po prawej stronie toru, którego się tyczą. Przepisy też nie powstały od tak sobie, tylko po dogłębnym przeanalizowaniu warunków i możliwości, więc coś spowodowało odmienność i zastosowanie zalecenia takiego, a nie innego ustawiania semaforów na linii dwu lub wielotorowej. Tą odmienność dobrze wytłumaczył Pan Andrzej i nie będę już tego powtarzał. Zasadę ustawiania semaforów znam, z resztą opisałem to prosto w swoim poprzednim poście. Co do E1, to znam ją bardzo dobrze i muszę ją znać z racji mojego zawodu, w końcu jestem maszynistą i obcuję z tym wszystkim na co dzień.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.732 12 2
#86
Rozłożyłeś mnie na łopatki teraz... Skoro jesteś maszynistą i znasz zasady ustawiania semaforów, to po co pytasz jakie są przesłanki aby je tak ustawiać? Czy przepisy nie są wystarczającą przesłanką? To jakbyś pytał dlaczego samochodem jedzie się na "zielonym", a stoi na "czerwonym" zamiast odwrotnie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.174 504 30
#89
Proszę bardzo: semafory wjazdowe na posterunek odgałęźny Warszawa Włochy od strony W-wy Zachodniej. To, czego nie widać na moim zdjęciu, to wskaźnik W 15 ustawiony po lewej stronie skrajnego, lewego toru, to znaczy tam, gdzie zgodnie z przepisami powinien stać semafor, odnoszący się do tego toru. Bramka była zbudowana w czasach, gdy omawiana wyżej zasada nie obowiązywała.

IMG_0511a.jpg
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.732 12 2
#90
Jeden z semaforów wjazdowych na starą Łódź Fabryczną miał wskaźnik W3. Semafor był ustawiony nie tam gdzie powinien być postawiony zgodnie z przepisami.
 

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#91
Panie Andrzeju, ale się Pan wstrzelił w moje myśli, bo właśnie na przykładzie tej bramki pisałem poprzedni post.
Meggido -> może źle zadałem na początku pytanie, chodziło mi o to z jakiego powodu tak mówią przepisy, a nie inaczej, czym się kierowali decydenci ustanawiając je. Z resztą mniejsza już o to.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#92
To, czego nie widać na moim zdjęciu, to wskaźnik W 15 ustawiony po lewej stronie skrajnego, lewego toru, to znaczy tam, gdzie zgodnie z przepisami powinien stać semafor, odnoszący się do tego toru.
To oznacza (wskaźnikW15), że semafor zawieszony na bramce sygnałowej z prawej strony skrajnego toru lewego, znajduje się po nieprawidłowej stronie w stosunku do przepisów (Ie-4[WTB-E10]) paragraf 5.
A ja mam przykład prawidłowego zawieszenia semafora wjazdowego na bramce sygnałowej. Semafor wjazdowy K jest zawieszony - zgodnie z zasadą - po lewej stronie toru lewego skrajnego.
Jest to fragment planu schematycznego posterunku odgałęźnego Kraków Łobzów oraz zdjęcie semafora K na bramce sygnałowej.
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
#93
A ja mam przykład prawidłowego zawieszenia semafora wjazdowego na bramce sygnałowej. Semafor wjazdowy K jest zawieszony - zgodnie z zasadą - po lewej stronie toru lewego skrajnego.
Jest to fragment planu schematycznego posterunku odgałęźnego Kraków Łobzów oraz zdjęcie semafora K na bramce sygnałowej.
Dlaczego układ komór semafora K na załączonym planie jest niezgodny ze stanem faktycznym (na planie - od góry: zielone, czerwone, pomarańczowe; w rzeczywistości - od góry: czerwone, zielone, pomarańczowe)? Swoją drogą - czy taki układ (od góry): czerwone, zielone, pomarańczowe - jest stosowany powszechnie na semaforach trójkomorowych bez komory światła białego (nie dotyczy semaforów wyświetlających sygnał S10 - układ od góry: zielony, czerwony, pomarańczowy)? Rozumiem, że na semaforze K podawane są tylko sygnały: S1, S2 i S5, tak? Czy bardziej prawidłowym układem jest (od góry): zielony, pomarańczowy, czerwony? Czy w związku z tym, iż w żadnym z sygnałów wyświetlanych na semaforze K nie jest wykorzystywana więcej niż jedna komora, ich ustawienie względem siebie jest dowolne?
 
Ostatnio edytowane:
P

Paweł Piotr

Gość
#94
Można by się domyślić, że chodzi o to, by sygnał zezwalający (S2 lub S5) wyświetlany na tym semaforze z równocześnie wyświetlonym wskaźnikiem W24 zachował proporcję odległości pomiędzy świecącym się wskaźnikiem W24 i świecącą się komorą światła pomarańczowego lub zielonego, powodującą lepszą czytelność sygnału.
Czy bardziej prawidłowym układem jest (od góry): zielony, pomarańczowy, czerwony?
Nie ma czegoś takiego, jak bardziej lub mniej prawidłowy układ komór sygnałowych. Rodzaje wyświetlanych sygnałów wytworzyły pewne stosowane układy komór sygnałowych na semaforach o różnej liczbie tych komór, co nie oznacza, że w określonej miejscowej sytuacji stosuje się odmienny układ komór, mający na celu prawidłową widoczność sygnału - czego przykładem może być właśnie semafor K na posterunku odgałęźnym Kraków Łobzów. Dla maszynisty nie ma żadnego znaczenia układ komór świetlnych na semaforze tylko obraz sygnałowy dla określonego sygnału, widoczny w sposób jednoznaczny z wymaganej odległości.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
#95
Można by się domyślić, że chodzi o to, by sygnał zezwalający (S2 lub S5) wyświetlany na tym semaforze z równocześnie wyświetlonym wskaźnikiem W24 zachował proporcję odległości pomiędzy świecącym się wskaźnikiem W24 i świecącą się komorą światła pomarańczowego lub zielonego, powodującą lepszą czytelność sygnału.
Jest to w miarę sensowne uzasadnienie takiego ustawienia.
 
Ostatnio edytowane:
P

Paweł Piotr

Gość
#96
Układ linii na fragmencie planu jest następujący:
kolorem niebieskim jest zaznaczona dwutorowa linia nr 133, kolorem czerwonym jest zaznaczona linia dwutorowa nr 118.
Semafor K sygnalizuje wyjazd na szlak linii 118 po torze lewym, zatem (zgodnie z przepisami instrukcji Ie-1(E-1)) musi posiadać wskaźnik W24, wyświetlany równocześnie z sygnałem zezwalającym (S2 lub S5 - na szlaku jest zabudowana samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa).
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.135 129 19
#97
Semafor K sygnalizuje wyjazd na szlak linii 118 po torze lewym, zatem (zgodnie z przepisami instrukcji Ie-1(E-1)) musi posiadać wskaźnik W24, wyświetlany równocześnie z sygnałem zezwalającym (S2 lub S5 - na szlaku jest zabudowana samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa).
Oczywiście :niepewny:. Trochę mi się pogmatwało :mamdola:, ale jak najbardziej wskaźnik powinien tam być, tak jak w każdym przypadku, gdy wjazd odbywa się na tor lewy.

To na koniec już tylko:
Dlaczego układ komór semafora K na załączonym planie jest niezgodny ze stanem faktycznym (na planie - od góry: zielone, czerwone, pomarańczowe; w rzeczywistości - od góry: czerwone, zielone, pomarańczowe)?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#98
Urządzenia srk na podg. Kraków Łobzów, dawniej p.odst. Kraków Łobzów, są chorym pomysłem i były budowane i odbierane z pogwałceniem wszelkich zasad (o przepisach nie wspomnę) i braku zdrowego rozsądku i w efekcie wykonawca zamontował na bramce głowicę jaką miał i nikt nie zauważył, że jest "ciut" inna niż zaprojektowana. Na szczęście ponieważ na tym semaforze wyświetla się zawsze tylko jedno światło + W24 to nie ma problemu..... (po za tym, że będę musiał poprawić plan schematyczny, ale na tym posterunku już nic mnie nie zdziwi).
 

Podobne wątki