• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Infrastruktura, czyli wszystko "dookoła" torów

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.738 78 12
Rezonatory SHP są montowane przy: semaforach (blokada P) i tarczach ostrzegawczych do nich się odnoszących, "TOPach", 200m przed semaforami SBL (blokada S)... i jeśli coś mi wypadło ze łba to dopiszcie;)... Uruchamiają tylko SHP w kabinie pojazdu kolejowego z napędem:gwizd:

Pozdrawiam z MMz:)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
Urządzenia SSP uruchamiane są różnymi "czujnikami". Stosowane są czujniki magnetyczne ELS (stare rozwiązanie), czujniki mechaniczne (bardzo zawodne i chyba już trudno je spotkać), czujniki elektromagnetyczne CTI, krótkie odcinkami o wysokiej częstotliwości EON6 lub EOC, pętle indukcyjne i liczniki osi. SHP służy głównie do zwrócenia uwagi maszynisty, że zbliża się do sygnalizatora i montuje się je 200m przed tarczami ostrzegawczymi (do semaforów i przejazdowymi), przed semaforami które są "tarczą ostrzegawczą" dla następnego semafora i na wysokości semafora wyjazdowego na szlak z SBL oraz przy torze niewłaściwym przy którym nie ma semafora wjazdowego 200m przed miejscem gdzie powinny stać semafor i tarcza ostrzegawcza do niego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
Uzupełniając wyjaśnienie Tomka dodam, że rezonatory torowe SHP nie mają żądnego połączenia z innymi urządzeniami sterowania ruchem, nie mogą więc niczego włączać. Tak, jak napisał kolega Harry Potter:
Uruchamiają tylko SHP w kabinie pojazdu kolejowego z napędem
tyle, że pojazd nie musi mieć napędu, ważne, że ma kabinę maszynisty (np. wagon sterowniczy zestawu ciągniono/pchanego, zwanego z angielska "push-pull").
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.738 78 12
No tak... wtedy mamy pojazd kolejowy bez napędu. Kiedyś był wagon, lokomotywa, SZT, EZT...
Teraz nawet EN57 na upartego to skład złożony z trzech pojazdów kolejowych...

Pozdrawiam z MMz:)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Nie na upartego - to zawsze były trzy wagony - ra,s,rb tworzące jednostkę elektryczną zwaną w późniejszym okresie EZT. W przypadku EW51 i 52 były to wagony - s,d,r.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.738 78 12
Owszem, zawsze to były wagony Ra,Rb i S tylko mi chodzi zasadniczo o to, że kiedyś było to równoznaczne z członem pojazdu kolejowego. Teraz jeden EZT składa się z trzech oddzielnych wagonów...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Niepotrzebnie gmatwasz. Zawsze, jeżeli mówimy o trójczłonie, taki EZT, składał się z trzech odrębnych wagonów, tworzących daną jednostkę trakcyjną. I trzymajmy się prawidłowego nazewnictwa - ra, s i rb a nie Ra,Rb i S.
Przypuszczam, że wiem o co Tobie chodzi - najprawdopodobniej o różną numerację (EVN) dla każdego wagonu wchodzącego w skład danego zestawu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
Przypuszczam, że wiem o co Tobie chodzi - najprawdopodobniej o różną numerację (EVN) dla każdego wagonu wchodzącego w skład danego zestawu.
Co ma sens o tyle, że konkretny EZT składa się czasem z wagonów oryginalnie pochodzących z różnych zespołów. Ale ja przede wszystkim miałem na myśli wagony sterownicze, niebędące częścią konkretnego zespołu trakcyjnego, takie właśnie, jak piętrowe wagony sterownicze Kolei Mazowieckich.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.738 78 12
Fakt Jarząbek, przetłumaczyć z polskiego na Nasze co autor miał na myśli czasem jest problem... Najważniejsze, że wiedziałeś o co chodziło:)

Pozdrawiam z MMz:)
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.738 78 12
IMG_2392.JPG
No dobra, było już: co w torze, koło toru,... a nie było co nad torem:gwizd::gwizd::gwizd::
IMG_2391.JPG
ODŁĄCZNIKI :D:D:D... i trochę z bliższej perspektywy...
może komuś się przydadzą zdjęcia poglądowe odłącznika bez styku uszyniającego, odcinającego zasilacz w wersji kablowej.

Pozdrawiam z MMz:)
 
Ostatnio edytowane:

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 1 0
Słupek oznaczeniowy SO w okolicach semaforów wjazdowych stacji Dąbrowa Górnicza. Był już kiedyś oznaczony K teraz Ł ...szukam jeszcze M do kompletu :)

Słupek oznaczeniowy SO.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
-foto takiego dziwnego obiektu pstryknalem z okna pociagu ,ktorym jechałem i mam pytanie co to za obiekt , do czego sluży ?
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
-pytam o obiekt widoczny na pierwszym planie , dwa słupy takie jak od linii teletechnicznej , na które od szczytu do prawie połowy są przymocowane w poziomie deski tworzące coś w rodzaju ekranu czy zasłony
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
Czasami stosowano coś takiego jako tło semafora kształtowego, w miejscach, gdzie semafor był widoczny na tle bardzo zróżnicowanego otoczenia. Może to właśnie takie tło?
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Czasami stosowano coś takiego jako tło semafora kształtowego
-napisał Kolega ,że "stosowano" to znaczy ,że Kolega wie , a może Kolega spotkał się już z takim obiektem gdzieś/kiedyś i jeśli to nie tajemnica to gdzie taka "zasłona" była zastosowana w "naturze"?
- a może jest jakaś publikacja branżowa , w której jest o takim czymś napisane ?
-
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
Ja widzialem coś podobnego ponad 30 lat temu, ale nie pamiętam, gdzie. Natomiast mój kolega pamięta, że taka tarcza była gdzieś na linii z Działdowa przez Brodnicę do Grudziądza, bardzo możliwe, że był to Lidzbark. Semafor wjazdowy był widoczny na tle lasu i dlatego zastosowano taką tarczę. Dziś już tego tam nie ma, bo sygnalizację dawno wymieniono na świetlną. A gdzie Kolega Hoart sfotografował to urządzenie? Jeśli chodzi o publikację, to przejrzę swoją literaturę, ale nie wiem, czy coś mam o tym.
 

Podobne wątki