• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
- numer (niby kolejowy)czterocyfrowy mógł być (może) od numeru fabrycznego tego loka i zanim wytłumaczyć -dlaczego posłużę się podobnym "numerem" w przypadku oznaczenia numeracji kolejowej na kolejach (naszych) piaskowych nieodległej przeszłości -otóż na kolejach piaskowych PMPPW pracowała maszyna Ty45 należąca to tych kolei ,która to miała oznaczenie numeru kolejowego -czterocyfrowe -a to był właśnie numer fabryczny tej Ty45- odpowiedzią -dlaczego ? może dlatego, że był bałagan i nie można było ustalić z braku precyzyjnych danych jaki w końcu ten parowóz ma mieć numer kolejowy -szczególnie to dawać mogło się we znaki przy remontach , - i po prostu dla wyeliminowania ewentualnego dubla z PKP lepiej dano temu parowozowi jego numer fabryczny- na pewno tylko jedyny - może było podobnie z tym "Ti" ze zdjęcia ,-ale to "j"- to mnie zastanawia dalej ,-można założyć ,że gdzieś ktoś pisząc pisze zamiast "i" -"j"- ale czy taki "dialekt" mógłby zaistnieć w oznaczeniu trwałym bądż co bądż dużego obiektu -maszyny ruchomej z kotłem wysokoprężnym przedsiębiorstwa państwowego za czasów już unormowanego wizerunku logotypu firmowego ?- hmm..
- oczywjścje to są tylko moie dywagacie
*-brałem taką kombinację , że ów parowóz ma układ osi 0-3-1 i dlatego ma Tj a nie tak jak Ti 1-3-0
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
503 18 0
Ja obstawiam, że jest to Ti4, po wbiciu w google pokazały mi się podobne maszyny. A dlaczego J, może wtedy tak się pisało i (...)
Zamiast kombinować.... zasady pisowni polskiej ustalone zostały dopiero kilkanaście lat później. Spuścizna wielu zaborów zrobiła swoje i to co dziś wydaje nam się "normalne" wówczas jednoznaczne nie było.
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Zamiast kombinować jak koń pod górę, zajrzyjcie do literatury. To jest parowóz Ti4-70, prod. Henschel nr fabr. 7110/1905; dawny pruski Halle 4239, ++05.02.1944
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.562 253 31
Parowóz ten przechodził jakoby przez łuki o promieniu 170 m, czyli praktycznie wszędzie. Pierwsza i szósta oś wiązana były przesuwne, trzecia i czwarta były bez obrzeży. Niemcy zbudowali przecież dla Bułgarii prawie identyczny (co do długości i układu osi) parowóz. Tyle, że trzycylindrowy.
bez obrzeży jak na załączniku
 

Załączniki

Podobne wątki