• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
#84
Parowóz ten przechodził jakoby przez łuki o promieniu 170 m, czyli praktycznie wszędzie. Pierwsza i szósta oś wiązana były przesuwne, trzecia i czwarta były bez obrzeży. Niemcy zbudowali przecież dla Bułgarii prawie identyczny (co do długości i układu osi) parowóz. Tyle, że trzycylindrowy.
 

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.385 18 1
#87
Pewnie nie pasują, ale zaryzykuję i wkleję zdjęcia tego tendrzaka HCP wykonane w latach 60tych:

BDZ 46.05.jpg


46.05-2.jpg


46-12.jpg


A na koniec jeszcze zdjęcie BDZ 46.18 - jak rozumiem to już produkcja niemiecka

BDZ 46.18.jpg


(zdjęcia znalezione na flickr.com u użytkownika Gerard T Robinson 474)
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
#88
Te Schwartzkopff'y były na oko trudne do rozróżnienia od HCP- sugestia, że oba wywodziły się przynajmniej z tych samych (tzn. niemieckich) założeń konstrukcyjnych trzyma się kupy. Pokropiński coś tam wspomina o koncepcji Augusta Meistera z 1921 roku...
 

Robert

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
#89
Moim zdaniem, Piwowoński ma rację. Jest to samodzielną konstrukcja HCP, skąd ten wniosek? Popatrzcie na belkę łożyskową wału stawidła i jarzma. Jakże charakterystyczna dla polskich konstrukcji Pt31/47, poza tym wyraźnie się różni ten element od konstrukcji niemieckiej. Trzeba by się dobrze jeszcze przyjrzeć, może znajdziemy jeszcze jakieś różnice, pewnie drobne. To tak jak Ty2 i 42, można od razu stwierdzić który jest który nie patrząc na tabliczki ;)
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
#91
Jest to samodzielną konstrukcja HCP
Skłaniałbym się raczej do hipotezy, że prawda historyczna (jak to zwykle bywa) leży gdzieś pośrodku. To znaczy, że Bułgarzy wyspecyfikowali warunki zamówienia wedle koncepcji niemieckiej z lat '20-tych, zaś biuro konstrukcyjne HCP maksymalnie dostosowało ten projekt do stosowanych w Polsce rozwiązań.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
#92
Też jestem tego zdania. Zresztą Pokropiński, przy opisywaniu któregoś z Bułgarów pisał, że strona polska przedstawiała Bułgarom do akceptacji zmiany w projektach. Być może tak właśnie było, że projekt był niemiecki ale finalne wykonanie zawierało polskie modyfikacje. Co by jednak nie mówić to piękna maszyna:
BV012p.jpg BV008p.jpg BV007p.jpg

PS.
Zdjęcia pochodzą z serwisu "Nauka i Postęp"
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.539 252 31
#97
ano kolego,
jazda tyłem, na łuku, pod górę i wystarczy, następuje odciążenie osi tocznych ( kierujących albo prowadzacych) parowozu
a to prowadzi do wykolejenia, w tendrzaku wręcz przeciwnie -docisk osi kół prowadzących
 

Podobne wątki