• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#21
Dzięki! Jak nie powiesili za wsadzenie zdjęcia bez podania źródła, to tym bardziej nie powieszą za link. A jak można do tych zdjęć się dostać? Szukałem na wspomnianej stronie i nie dotarłem. Może mają jeszcze coś ciekawego?
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
316 2 3
#22
Mi to wygląda na austriacką maszynę serii 60 (Ti12). Co do oznaczenia serii jak i numeru szukałbym raczej na tej drugiej (dolnej) tabliczce (seria - kropka - numer). Mnie się wydaje, że jest to 160.71? Tylko to właśnie mi się nie zgadza. Seria 160 i 60 miały ten sam układ kół jednak 160 miała np. inny kształt cylindrów.
To jest KKstB 60, seria 160 miała bardziej zaokrąglone cylindry. I jest to raczej 60 z pierwszej serii produkcyjnej 60.01 - 60.297.
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#23
A jak można do tych zdjęć się dostać? Szukałem na wspomnianej stronie i nie dotarłem. Może mają jeszcze coś ciekawego?
No dobrze, to przy okazji twojego zapytania napiszę tak: tutaj masz wyszukiwarkę:
http://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/

(można też: Bibliotekla multimedialna / ikonografia > i szukać...)

Przez tą wyszukiwarkę - jeśli chodzi już o Lublin i II epokę kolejową - odszukać można takie ciekawostki jak:

- kolejowa stacja pomp (lata 40-te)
- dworzec kolejowy w 1930 roku (od strony ulicy)
- dworzec kolejowy w 1918 roku (od strony torów)
- dworzec kolejowy na początku XX w od strony ulicy (z innego ujęcia),
- harcerze na dworcu kolejowym lata 20-te (na peronie),
- dworzec przed I wojną światową (od strony ulicy),
- dworzec w czasie I wojny (od ulicy),
- inne (w tym publikacje)...

miłego przeglądania :)
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#25
No i znowu trochę pary:
- Tp4 w Wilnie w 1938 roku
- Ti1-15 (lata 30te) - ale nie wiem w jakiej to lokomotywowni (chyba gdzieś na Warmii Mazurach).
- kolejarze na tle maszyny na terenie lokomotywowni w Węglińcu (1912 rok),

...a w nawiązaniu do pierwszego zdjęcia w tym temacie, które przedstawia znaną zapewne wam Helenę ale już z namalowanymi białymi pasami (malatura tych pasów była kilkukrotnie zmieniana), napiszę, że lokomotywa ta była prezentowana także na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w roku 1937 i zdobyła tam wówczas złoty medal .:

- Otulona Helenka w 1937 roku na tle macierzystej fabryki (Pm36) tuż po wyprodukowaniu,
- Helena podczas otulania w 1936 roku bodajże,
- No i prezentacja na wspomnianej wystawie (1937 rok) - widać nieco inną malaturę wspomnianych pasów w stosunku do zdjęcia kolegi FENIX'a.
 

Załączniki

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#27
I na koniec jeśli chodzi o dzisiaj dwa zdjęcia z terenu Gdańska z 1929 roku i drugie zrobione 10 lat później:
- Ti4 w Gdańsku w 1929 roku:
- Przejęty przez najeźdźcę Okl27 (zdjęcie budki) - 1939 r. Na parowozie kolejarz niemiecki i jakiś żołnierz chyba. W służbie niemieckiej podczas II wojny światowej przejęte parowozy były oznaczone jako seria 75.12-13.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#33
Jeśli mówimy w tym wątku o II RP, to chyba zdjęcia z Dolnego Śląska tu nie bardzo pasują? A ostatnie zdjęcie Pm36-1 wydaje mi się, że było zrobione jeszcze na terenie fabryki, przed wyjazdem do Paryża, a nie na wystawie. Bułgarski tendrzak imponujący (6 osi wiązanych!), sam car Bułgarii go prowadził (był z zamiłowania maszynistą).
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#34
Kolejnych parę fotek z różnych obszarów dawnej kolei (część podchodzi pod początek III epoki - najwyżej admin wytnie):
- mały tendrzak - Węgliniec (z okresu 1913 - 1945),
- Tr203 tuż po II wojnie (nie wiem gdzie to),
- dzieciaki oglądają nowy nabytek PKP - Pt47 (1948 rok miejsce nieznane),
- Tr203-459 w szopie,
- obsługa przy maszynie w szopie,
- w korytarzu wagonu sypialnego,
- w przedziale sypialnego,
- przejazd przez stację (niestety nie wiem jaką, może ktoś rozpozna wieżę wodną widoczna na fotce),
- kolejarskie spojrzenie,
- Jedne z pierwszych Ty3 / 43 - 1947 rok,
- załadunek poczty do wagonu pocztowego,
- kuchnia w wagonie reastauracyjnym,
- kelner w wagonie restauracyjnym PKP.,
 

Załączniki

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#35
Tak, wszystkie zaprezentowane w powyższym poście zdjęcia pasują do tematu jak przysłowiowe siodło dla ..... świnii. Niemniej jednak pozwolę sobie na dodanie drobnych informacji:
- wszystkie zdjęcia Tr203 - dotyczą par. nr 459 i zostały wykonane na Odolanach,
- wagon pocztowy - tory pocztowe st. W-wa Główna,
- Ty45 /zdjęcie z wieżą/ - Tarnowskie Góry.
- Pt47 - z całą pewnością nie rok 1948 - ten parowóz - 111 został wyprodukowany w roku 1949.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#37
Dlaczego miałbym narzekać. B. ładne zdjęcie. Jak dla mnie ciekawe z conajmniej dwóch powodów:
- tabliczka z orłem PKP - stylizowana na tabl. pruskich.
- parowóz PKP na stacji Lubawa.
 
Reakcje
11 0 0
#38
...a w nawiązaniu do pierwszego zdjęcia w tym temacie, które przedstawia znaną zapewne wam Helenę ale już z namalowanymi białymi pasami (malatura tych pasów była kilkukrotnie zmieniana), napiszę, że lokomotywa ta była prezentowana także na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w roku 1937 i zdobyła tam wówczas złoty medal .:

- Otulona Helenka w 1937 roku na tle macierzystej fabryki (Pm36) tuż po wyprodukowaniu,
- Helena podczas otulania w 1936 roku bodajże,

Śmiem twierdzić, że na wspomnianych przez Ciebie zdjęciach nie widzimy Heleny, lecz Pm36-1.
O ile wiem, to nazwy: "Helena","Piękna Helena", "Hela" itd dotyczą tylko i wyłącznie stacjonującej w Wolsztynie Pm36-2, czyli egzemplarza w wersji BEZ otuliny.
Zresztą nazwa ta podobno pojawiła się długo po II wojnie światowej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#40
Koledzy, zwróćcie uwagę na wózki tego szczupaka! Jakiś prototyp? Nie są to typowe pensylwanie, jakie były seryjnie zarówno w polskich, jak i niemieckich szczupakach. Zdjęcie nie za wyraźne, ale wygląda mi, że zestawy mają kolumnowe prowadzenie, nie widłowe, co w tamtych czasach było powszechne. Czy ktoś z Was wie coś więcej na ten temat? I pytanie do kolegi Fenixa: z jakiego wydawnictwa jest ta fotka?
 

Podobne wątki