• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Reakcje
103 0 0
To może trochę o Chińczyku, cały poniższy fragment pochodzi z artykułu Pana Krzysztofa Zintla poświęconego tejże lokomotywie, a opublikowanego w Świecie Kolei 10/2001:
"W 1935 roku firma H. Ciegielski Spółka Akcyjna w Poznaniu (w skrócie HCP) zbudowała jedną lokomotywę parową dla Kiangnan Railway Co. w Szanghaju. Warunki uzyskania zamówienia przez HCP na budowę tej lokomotywy przedstawił inż. Stanisław Domaniewski w Inżynierze Kolejowym z 1936 roku następująco: ...Towarzystwo tej kolei ogłosiło przetarg na parowozy (...) dwóch typów: osobowe "Pacific" i towarowe "Consolidation". Złożone przez wytwórnię H. Ciegielski w Poznaniu za pośrednictwem Kompanii Handlu Zamorskiego oferty były najtańsze i najodpowiedniejsze. Natrafiono jednak na nieprzewidzianą przeszkodę. Mianowicie konkurencja wyzyskała tę okokoliczność, że na kolejach chińskich nie ma jeszcze parowozów budowanych w Polsce i wytłumaczyła Towarzystwu, że za bardzo ryzykuje zamawiając parowozy w polskiej fabryce. W rezultacie akcji przedstawiciela Kompanii Handlu Zagranicznego oraz Poselstwa Polskiego w Szanghaju sprawa została ostatecznie załatwiona w sposób następujący: 12 parowozów typu "Consolidation" zostało zamówione w Belgii i w Czechach (10 w Ateliers Metallurgiques de Tubize, a 2 w zakładach Skoda), natomiast zamówienie na parowozy typu "Pacific" zostało odroczone aż do wypróbowania jednego "próbnego" parowozu tego typu zbudowanego w polskiej wytwórni H. Ciegielski w Poznaniu... Lokomotywę dla Kiangnan Railway zaprojektowało Biuro Techniczne firmy HCP. Projekt ten oznaczyło, na wzór systemu przyjętego dla serii lokomotyw parowych PKP, jako Om34 (...) i pod takim oznaczeniem opisywana jest w źródłach z HCP. Pierwszą lokomotywę (nr fabryczny 322 z 1935 r., nr kolejowy 401) dostarczono do Chin w styczniu 1936 r. (...) Pismo zarządu Kiangnan Railway Co. z 15.02.1936 r. zawiadomiło HCP o bardzo zadowalających wynikach jazd odbiorczych tej "próbnej" lokomotywy. (...) Według informacji z HCP druga lokomotywa nr 402 była tam w budowie, a dla dalszych trzech zamówionych przygotowano odlewy i materiały. Przeszkodą w realizacji tego zamówienia nie była akcja konkurencji, lecz rozpoczęta 7.07.1937 roku wojna chińsko-japońska."
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Żeby nie wywoływać wrażenia, iż w czasie wojny parowozy II RP jeździły tylko pod oznaczeniem "Deutsch" lub "Ostbahn", proszę spojrzeć jak szykownie prezentuje się w sowieckim entourage'u nasz przedwojenny Tr12-116 (po 1948 Tr12-30).

trcccp.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
iż w czasie wojny parowozy II RP jeździły tylko pod oznaczeniem "Deutsch" lub "Ostbahn", proszę spojrzeć jak szykownie prezentuje się w sowieckim entourage'u nasz przedwojenny Tr12-116 (po 1948 Tr12-30).
A tutaj pozwolę sobie na troszkę odmienne zdanie. Nie jest to typowe oznaczenie parowozu ex PKP przejętego w czasie wojny przez ZSRR. W tamtych przypadkach zachowywano numer i polską serię aczkolwiek pisaną cyrylicą czy jak kto woli bukwami. To zdjęcie przedstawia faktycznie parowóz Tr12 30 ale przejęty nie przez Sowietów ale ich kumpli na samym początku, którzy go przechrzcili na 56 3539. Widoczne oznaczenie parowozu to rosyjska przeróbka niemieckiego numeru. Zdjęcie zostało wykonane przez Pana Krausa w miejscowości Jedlesee /dziś dzielnica Wiednia/ w roku 1946.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Przecież było tego sporo i sporo ich produkowaliśmy.
Sporo także produkowano tego złocistego napoju, przewożonego w wagonie ze Sfinksem umieszczonym na logo, skoro do transportu poszczególne browary zamawiały wagony. Tak z pamięci wiem, że takie wagony były w posiadaniu dużych browarów jak Żywiec, Okocim i Tychy ale także mniejszych jak Krotoszyn. Z naszych obecnych terenów przypomina mi się EB w Elblągu.
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
339 2 3
Sporo także produkowano tego złocistego napoju, przewożonego w wagonie ze Sfinksem umieszczonym na logo, skoro do transportu poszczególne browary zamawiały wagony. Tak z pamięci wiem, że takie wagony były w posiadaniu dużych browarów jak Żywiec, Okocim i Tychy ale także mniejszych jak Krotoszyn. Z naszych obecnych terenów przypomina mi się EB w Elblągu.
To raczej wina stanu dróg w kraju oraz braku dużych ciężarówek do transportu piwa. Teraz jedzie sobie ciągnik siodłowy z dużą naczepą wtedy jechał taki wagon.
 

Podobne wątki