w monografii o magistrali węglowej pt."Śląsk -porty MAGISTRALA WĘGLOWA"G. Kotlarza, H.Dąbrowskiego, E. Wieczorka przy opisie z okresu tuż powojennego zostało zamieszczone wśród wielu fotografii zdjęcie przedstawiające odstawione wraki parowozów w Gdyni ( zdjęcie jest ze zbiorów Tomasza Butryma )
z takim jak widać podpisem , -kiedyś na tym forum rozpocząłem próbę wyjaśnienia ewidentnego błędu w opisie - dokładnie w klasyfikacji serii jednego z parowozów , który to przez opisującego został zakwalifikowany jako Tr20 , ale dopiero pewien forumowicz wytrawny tropiciel kolejowych historii o niku "Lyck" rozwiał moje próby i trudy co do tego jaki to lok , to cytat jego wpisu o tej lokomotywie "...Na zdjęciu nr 349 w albumie o magistrali węglowej widnieje parowóz bardzo zbliżony do Tr20, ale nie Tr20. Śmiem twierdzić, że jest to francuski bliźniak "Pershing'a" produkcji amerykańskiej fabryki ALCO, oznaczony na SNCF serią 140 C (numery 140 501 do 140 600). Cechy charakterystyczne: półokrągła blacha na przodzie pomostu i "kopułka" na przedniej pokrywie cylindra - pasuje to do poniższego zdjęcia innej maszyny tego typu. To 140 502 na stacji w Brześciu Litewskim (w II RP zwany Brześciem nad Bugiem, a obecnie to Брест na Białorusi) - zdjęcie okupacyjne podobno z 5 sierpnia 1943 r. Za tą tezą przemawia też strona o różnych odmianach francuskiej serii 140:
http://pagesperso-orange.fr/roland.arzu ... el/140.htm
Na samym jej dole są zdjęcia prawie identycznych maszyn co w Gdyni czy Brześciu. "
kiedyś w rozmowie z Panem Henrykiem Dąbrowskim wspomniałem miedzy innymi o tym potknięciu w tej monografii jak i wielu innych , Pan Henryk uspokoił mnie ,że w drugim wydaniu tego i innych błędów już nie będzie ..
-