• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Jeśli to możliwe to podawajcie przynajmniej rok wykonania zdjęcia.
Przypuszczam, że pierwsze zdjęcie mieście się w przedziale 1918-1926 a drugie przed 1918?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Mogę tylko dodać, że są to parowozy saskiej serii XIV HT - wyprodukowane przez f-mę Hartmann. Par. 1811 i 1843 /pod saskimi numerami/znalazły się w wykazie parowozów Dyrekcji kolejowej w Wwie /wykaz jak dobrze pamiętam z roku 1922/. Zdjęcie par. 1811 wykonane jest na st. Łazy.
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Gdzieś między wierszami obiecałem powrót do bardzo zasłużonej w II epoce serii parowozów Tr20. Poniższe zdjęcia sygnalizują, że z ich ikonografią wcale nie jest tak źle, jak się powszechnie sądzi. Trochę smutno, że do zachowania tych obrazów w znacznej mierze przyczynili się okupanci... Na pierwszym zdjęciu przedwojenny Tr20-140, który po wojnie otrzymał numer "58". Pozostałe dwa-numery nie do odczytania.


Tr20-140_58.jpg


Tr20_niezn.jpg


Tw1-100_Tr20.jpg
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Tp3-83 opalany paliwem płynnym. Półwysep helski, lata '30 te. Jedno (dosyć znane) z całej serii zdjęć dokumentujących ten ciekawy epizod z opalaniem olejowym przed wojną.

Tp3-83.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
w monografii o magistrali węglowej pt."Śląsk -porty MAGISTRALA WĘGLOWA"G. Kotlarza, H.Dąbrowskiego, E. Wieczorka przy opisie z okresu tuż powojennego zostało zamieszczone wśród wielu fotografii zdjęcie przedstawiające odstawione wraki parowozów w Gdyni ( zdjęcie jest ze zbiorów Tomasza Butryma )
z takim jak widać podpisem , -kiedyś na tym forum rozpocząłem próbę wyjaśnienia ewidentnego błędu w opisie - dokładnie w klasyfikacji serii jednego z parowozów , który to przez opisującego został zakwalifikowany jako Tr20 , ale dopiero pewien forumowicz wytrawny tropiciel kolejowych historii o niku "Lyck" rozwiał moje próby i trudy co do tego jaki to lok , to cytat jego wpisu o tej lokomotywie "...Na zdjęciu nr 349 w albumie o magistrali węglowej widnieje parowóz bardzo zbliżony do Tr20, ale nie Tr20. Śmiem twierdzić, że jest to francuski bliźniak "Pershing'a" produkcji amerykańskiej fabryki ALCO, oznaczony na SNCF serią 140 C (numery 140 501 do 140 600). Cechy charakterystyczne: półokrągła blacha na przodzie pomostu i "kopułka" na przedniej pokrywie cylindra - pasuje to do poniższego zdjęcia innej maszyny tego typu. To 140 502 na stacji w Brześciu Litewskim (w II RP zwany Brześciem nad Bugiem, a obecnie to Брест na Białorusi) - zdjęcie okupacyjne podobno z 5 sierpnia 1943 r. Za tą tezą przemawia też strona o różnych odmianach francuskiej serii 140:
http://pagesperso-orange.fr/roland.arzu ... el/140.htm
Na samym jej dole są zdjęcia prawie identycznych maszyn co w Gdyni czy Brześciu. "
kiedyś w rozmowie z Panem Henrykiem Dąbrowskim wspomniałem miedzy innymi o tym potknięciu w tej monografii jak i wielu innych , Pan Henryk uspokoił mnie ,że w drugim wydaniu tego i innych błędów już nie będzie ..
-
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
. Śmiem twierdzić, że jest to francuski bliźniak "Pershing'a" produkcji amerykańskiej fabryki ALCO, oznaczony na SNCF serią 140 C (numery 140 501 do 140 600). -
Hoart ma rację!! Polecam w tym celu dwie świetne pozycje książkowe. Są w nich także informacje o alokacjach francuskich maszyn do Polski w czasie wojny.

9782908816129.jpg
url.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
- moje sprostowanie dla zainteresowanych w tym Kolegi Piaskowego , który użył cytatu z fragmentem wypowiedzi pisemnej dotyczącej forumowicza Kolegi Lyck-a , -a nie mnie - przepraszam ale to ważne :) !
-odkrycia ,że w Gdyni wśród wraków to francuski 140 C (140 501-140 600) dokonał Kolega Lyck !
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Poniższe zdjęcie "upycham" na siłę w tym wątku z pełną premedytacją. To oczywiście pochodzący z lat '60-tych portret rumuńskiego 140.124. Przy odrobinie wyobraźni można przyjąć, że bardzo podobnie wyglądały nasze Tr20 "drugiego bauartu" (151-175).

CFR_140-124.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
- zdjęcia helskie fenomenalne choć to stalowe piękno jest produkcji sąsiadów zachodniej ówczesnej naszej granicy ale o czem jenym chcę rozprawić -otóż Kolega Piaskowy pokazał ciekawe foto parowozu Tr20- 140( A) (pierwsze zdjęcie z teerkami dwadzieścia na tej stronie ),który to parowóz ma podczepiony tender od drugiej partii tych parowozów , drugiego bauartu i do" twarzy" mu z nim -nisko osadzona budka znakomicie koresponduje z wysoką burtą skrzyni węglowej jednolitej bryły tendra-
tu na ten przykład odwrotnie (parowóz)drugi bauart z pierwszym bauartem (tender)
w reprodukcji fotografii A.Susickiego ze"Świata Kolei" nr1/2009 z artykułu pt."Parowozy serii Tr20 na PKP(b) " Tomasza Roszaka -na owej fotografii uwieczniony Tr20-85 (dawny Tr20-165) podczas pracy manewrowej na stacji Chełm w 1973 roku
- zbiorniki na olej na tendrach "helskich" trochę przypominają te zbiorniki mazutowe na tendrach rumuńskich parowozów - może stamtąd przyszedł koncept ?- zaryzykuję :niepewny:
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
wcześniej Kolega Piaskowy poddał wątpliwości co do parametru kształtu i wysokości tendrów "Baldwina" Tr20 (drugiego bauartu)dla PKP i "Baldwina" rumuńskiej serii 140 ( też drugiego bauartu ) dla CFR
-jak to się ma -a jest różnica na pewno dokładnie widać w zestawieniu tych przede wszystkim tendrów na fotkach fabrycznych BLW ,które to zreprodukowałem ze zdjęć ze "Świata kolei" 12/2008 z artyk. Tomasza Roszaka pt."Parowóz serii Tr20

 

Podobne wątki