• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Pamiętacie jeszcze parowóz Tr20-106 (DRB 56 3767) ?? Jeśli nie, proponuję powrót do strony bodajże 7 niniejszego wątku. Oto bowiem ten sam parowóz w początkach swej pracy na polskiej kolei.

Tr20-106.jpg
 

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
No fotka pierwsza klasa (y) Szkoda, że nie widać oznaczeń maszyny stojącej obok, ale to drobiazg. Twoja kolekcja archiwalnych zdjęć jest imponujaca. Wracając jednak do zdjęcia, to wniosek jest jeden- konieczność opracowania i wprowadzenia nowego systemu oznaczeń była nieodzowna, bo w owym czasie mieliśmy w tym temacie spory bałagan. Ten system cyfrowy (dotyczący nowozakupionych maszyn dla PKP), można jednak przyjąć jako pierwszy, opracowany od podstaw, choć (na szczęście) nie ostateczny.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Szkoda, że nie widać oznaczeń maszyny stojącej obok, ale to drobiazg.
Wcale nie drobiazg - przypuszczam, że to jest TKi1.
Może trochę pofantazjujemy.....
Tr20-106 wiem, że stacjonował na terenie DOKP Radom. Seria TKi1 - na terenie DOKP Lwów. Załóżmy, że Tr20 stacjonował w Skarżysku a TKi1 w Przeworsku i te maszyny mogły się spotkać w Rozwadowie.
Dlaczego zakładam, że 106 jest ze Skarżyska - już wyjaśniam. Na zdjęciu, które wcześniej zamieścił Szanowny Piaskowy widać, że parowóz ma nowy kocioł. Znam jakieś tam zdjęcia ze Skarżyska, na których widać zbombardowaną parowozownię i mocno uszkodzony Tr20. Może to ten?
A zresztą .... niech się weźmie do roboty Naczelny Detektyw niejaki Sherlock Ho ..., Sherlock Hoart oczywiście!.;)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
W parowozie serii TKi1 czyli T9-1 średnica kół osi tocznej wynosiła 980 mm. Nie sugeruj się Szanowny Kolego Piaskowy zdjęciem, które zamieścił MD Lu - ten parowóz miał koła toczne o średnicy 800 mm.
 

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
A mnie trochę do TKi1, nie pasują te okrągłe okienka, układ poręczy i budka- zbyt obła. Trzeba jeszcze pogrzebać...
 

Marek Bydgoszcz

Aktywny użytkownik
Reakcje
25 1 0
... parowozy jakie są każdy wie, no prawie, ja nie :) , ale mnie zawsze fascynują ludzie na tych zdjęciach, pozujących na tle ówczesnej myśli technicznej najwyższych lotów, czyli zaszczyt, a kolejarze w swoich mundurach, szok, to były czasy, zwracajcie uwagę na twarze ludzi i okoliczności zdjęcia, fajna sprawa....
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
A mnie trochę do TKi1, nie pasują te okrągłe okienka, układ poręczy i budka- zbyt obła. Trzeba jeszcze pogrzebać...
A to grzeb - podpowiem Ci gdzie. Poszukaj zdjęcia par. wyprodukowanego przez Union nr 808 -Bsl 7209 - ten akurat trafił do Francji ale kilka maszyn z firmy Union o nr fabr. 802, 811, 812, 813 i 814 / numery b. zbliżone do 808/ były u nas jako właśnie TKi1-11 i 7-10. A ten 808 ma właśnie okrągłe okienka.
 

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Dzięki za podpowiedź szanowny Jarząbku. Przyda się- bo osobiście lubię wyłapywać takie rzeczy, a tu coś jednak przegapiłem. Ale temat tajemniczej TKi, mamy teraz wyjaśniony.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
łotsonie nowych kotłów było siedem , Tr20-106 jako BR56 3767 ,która nie powróciła na PKPpo wojnie ,-więc jest jak 1:7 ,ze to ta ze skarżyskiej zbombardowanej parowozowni, jest kronika kolejowa z roku 1967 miedzy innymi z tematem "Wkolejnica" i w tej wkolejnicy jest dwu sekundowe ujęcie na początku Tr20-? jadącej z towarowym też z nowym kotłem -więc łotsonie jest dalej 1:7 i tu trzeba świętej cecylii ,żeby odpowiedzieć na łotsona dylemat -chyba ,że jest super magik od tej serii ,który wie jaki numer był na tej w Skarżysku i ....
łotsonie a czy mógłbyś ujawnić tą fotografię ? - tak dla zaspokojenia ciekawości , -hm... -a czy ta ze skarżyska miała biały pasek na kominie jeśli ostał się komin po tym uszkodzeniu ...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
łotsonie nowych kotłów było siedem ,
To akurat wiem. Nowe kotły wykonała fabryka w Sosnowcu. Po wojnie 3 parowozy z takimi kotłami były na PKP.

Tr20-106 jako BR56 3767 ,która nie powróciła na PKPpo wojnie
To też wiem. Ale moje fantazje dotyczyły okresu przedwojennego, tylko przedwojennego. Poszukiwałem miejsca gdzie te parowozy Tr20 i TKi1 mogły się spotkać.
Ale widzę, że Ty zamiast mi pomóc to się ułamkami zajmujesz. ;) A biały pasek na kominie rozbitego Tr20 jest.
Widzę, że dużo prościej jest poprosić Kolegę Piaskowego aby spróbował odczytać /przez szkiełko/ ewentualny przydział tej lokomotywy, umieszczony w prawym dolnym rogu budki. Może uda się odczytać z któregoś zdjęcia.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
Może trochę pofantazjujemy.....
Dlaczego zakładam, że 106 jest ze Skarżyska - już wyjaśniam. Na zdjęciu, które wcześniej zamieścił Szanowny Piaskowy widać, że parowóz ma nowy kocioł. Znam jakieś tam zdjęcia ze Skarżyska, na których widać zbombardowaną parowozownię i mocno uszkodzony Tr20. Może to ten?
- aha - zasugerowałem się tym pytajnikiem jako priorytetem ,ale przy okazji wiemy ,że po wojnie z tymi nowymi kotłami były tylko trzy Tr20, zapytałem o ten pasek ponieważ nie wszystkie Tr20 miały paski malowane na kominach i teraz super magik wiedząc ile Tr20 przydzielonych na Skarżysko miało taki pasek ( takie oznaczenie parowozu przed wojną informowało o posiadanym przez taki parowóz urządzeniu do bezdymnego spalania węgla - info od T .Roszaka) i można by założyć intensywne zawężenie w szukaniu numeru tego uszkodzonego podczas bombardowania szopy skarżyskiej ,ale to póżniej - znak zapytania powinien się wobec tego znależć za wyrazem , nazwą miasta Rozwadów, na fotografii wklejonej przez Kolegę Piaskowego mamy fragmencik budowli kolejowej,po której można spróbować czy to Rozwadów - fragmencik styku dach i ściana całe szczęście z bardzo charakterystycznym detalem architektonicznym łączenia ..
- hę fajnie ,ze widać prawy dolny róg budki Tr20:niepewny:
jak łotson nie kwapi się pokazać zdjęcia ze Skarżyska to ja wklejam jedno znalezione kiedyś na stronie Odkrywca
jak pamiętam na zdjęciu jest Radom podczas wojny
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
A w międzyczasie zerknąłem do zestawienia parowozów OBD Warschau w/g stanu na dzień 15.VIII.44, sporządzonego z przyczyn oczywistych w Koluszkach z datą 27.VIII.44. W tym zestawieniu par. 56 3767 figuruje na stanie parowozowni Chełm a w jeszcze innym materiale znalazłem, że z dniem 30.IX.44 jest już na stanie RBD Regensburg.
W związku z tym swoje fantazje na temat spotkania tych dwóch parowozów rozpoczynam od początku.
Ponieważ Tr20-106 stoi sobie w Chełmie to do niego z wizytą przyjechał skromny TKi1 z Rawy Ruskiej. :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Właśnie kombinuję i kombinuję zarówno nad jednym zdjęciem jak i nad drugim. I z tego kombinowania jakbym nie kombinował to mi wychodzi MD Wwa, co tuż zupełnie mi skombinowało sprawę.... :(
Ach, jak to by było prosto gdybym mógł powiedzieć: Panie Piaskowy! Odjedź Pan tą swoją amerykańską maszynerią metr nazad, bo muszę zobaczyć dokładnie co za nią stoi..... ;)
Powiedzieć mogę ..... tylko co z tego? :(
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
nic tu nie pomoże nawet Twój Jastrząbkowy wzrok przez szkiełko,- jedynie duża litera "W" - mogła by być nic więcej -a tak z ciekawości zapytam , czy przed wojną był przydział napisany skrótem ( na budkach parowozów) MD..... ? -
 

Podobne wątki