• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Fotka Piaskowego- miodzio:) F.P.K. - Französisch-Polnische Kohlenbahn. Przed wojną te tabliczki miały trochę inny wzór. Bw Siedlce i Parowozownia Kapuścisko w opisie na budce- ciekawa sprawa. Ale wrócę jeszcze na chwileczkę do opisu zdjęcia, zamieszczonego przeze mnie. Tr. 23- to też niezły smaczek.
 

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Zgadza się Jarząbku- drużyna ubrana po niemiecku, więc na pewno obczaili;) Żartuję- to pewnie dyspozycja dla warsztatów, gdzie robotnikami byli polacy. Mnie ciekawi na tym zdjęciu jednak to, że chciało im się odlać nową tabliczkę ze skrótem Towarzystwa, a nie tylko namazać coś kredą.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Mnie ciekawi na tym zdjęciu to, że chciało im się odlać nową tabliczkę ze skrótem Towarzystwa.
A według mnie ta tabliczka wcale nie jest nowa. Takie same można zobaczyć na zdjęciach w Magistrali Węglowej str. 161. Oczywiście zdjęcia gorszej jakości ale za to z konkretną datą. Potrzeba tylko małego szkiełka powiększającego.
W/g mnie to zdjęcie jest zrobione w roku 1940. Jeszcze nie zamalowany dawny przydział parowozu, jeszcze nie zdjęte tabliczki, parowóz już przerzucony do Siedlec ale jeszcze nie przenumerowany na 58 2726.
A wcześniejsze zdjęcie Hoarcie - Pm36-1 i Ty23 też FPK - jest w poz. 292.
 

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Na stronie, którą wskazałeś szanowny Jarzabku- jest takie oto zdjęcie:

FPTK.jpg


Ja tu widzę jednak, jakąś inną tabliczkę.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
A wcześniejsze zdjęcie Hoarcie - Pm36-1 i Ty23 też FPK - jest w poz. 292.
-tak jasne przypomniałem sobie ,że w tym wątku wcześniej było takie zdjęcie i ja nawet pamiętam obsesyjnie luknąłem na tą tabliczkę na Ty23 ale byłem bez czujności i przyjąłem,że to godło - a tu faktycznie inna historia , fakt że mocno niewyrażny jest ten skrót i tylko Jastrząbek takie coś mógł dostrzec - super i dzięki !-uff..
- ta fotografia " pierwszy wyremontowany parowóz w Karsznicach"(pozytyw)jest ponoć w sali tradycji w Karsznicach i na niej na pewno widać to wyrażniej , ale rozumiem Md Lu bom sam się kiedyś już nad tym głowił , a pamiętam ,że ktoś gdzieś w jakimś tekście o Ty23 pracujących dla FPTK lakonicznie opisał ową tabliczkę firmy ,że to cyt z pamięci "kompozycja z stylizowanych pierwszych liter wyrazów nazwy spółki " i jest jeszcze jedno zdjęcie w monografii o magistrali też z tym samym Ty23 ale głowa jednego z pozujących pracowników zasłania część tej tabliczki ,
-ja wyobrażałem sobie bardziej tą kompozycję FPTK w klimacie francuskiej stylistyki coś w rodzaju starego logo SNCF ,że litery FPTK wzajemnie się przenikają nachodzą zachodzą i w ogóle przede wszystkim nie wyobrażałem sobie ,ze to skrót skrótu FPK zamiast FPTK , z tym skrótem skrótów już kilka razy się spotkałem , choćby w tej monografii czy na niektórych pamiątkach w sali tradycji w Herbach ,które to pokazywał wspaniały kustosz Pan Henryk Dąbrowski niestety , którego nie ma już wśród nas..
- a ten Tr23 , który wypatrzył MD Lu to też niezły rarytas ..
 

karol-101

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
A co sądzicie o tym?


Pojawiło się na allegro jakiś czas temu, w paczce z innymi zdjęciami z Chełma z 1917 r. Jeśli to rzeczywiście Chełm to będzie rewelacja, żadnego innego zdjęcia z ówczesnej parowozowni nie widziałem.
 

karol-101

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Maszyny w tle też? No i kwestia czy to w ogóle parowozy Austro-węgierskie, typ sygnalizacji....co by nie mówić, żaden z budynków widniejących na zdjęciu dziś w Chełmie nie istnieje, obrotnica tym bardziej.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Ja tu nie widzę ani jednego austriackiego parowozu. Maszyna w tle to prusak, chyba G7. Budynek parowozowni ewidentnie rosyjski. MD Lu, widzisz to i nie grzmisz?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Tu nie trzeba grzmieć. Autor tego wpisu widział zapewne inne zdjęcie, też wystawiane przez tego sprzedawcę,na którym widać stojące obok siebie parowozy pruskiej serii G5-4 i austriackiej 60 - czyli Ti4 i Ti12. Też opisane jako Chełm. Sygnalizacja typu austriackiego i to by się zgadzało, gdyż w okresie I wojny Lubelszczyzna była w gestii Austrii.
A obrotnica - ja jeszcze pamiętam obrotnicę w Chełmie.
 

karol-101

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Budynek może się zgadzać, w Chełmie przed 1 wojną światową stała jednokanałowa hala. Rosjanie pewnie ją spalili w 1915 r. Austriacy odbudowali budynek. Obrotnicę to i ja pamiętam (jeździło się SM48 i SP32, raz nawet próbowałem bez skutku ustawić obrotnicę w odpowiednim położeniu :D), ale ta obrotnica raczej była w innym miejscu, podobno jakieś 200 metrów na zachód od obecnej nastawni CM1
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Ostatnio cisza w tym wątku- może więc takie foto? Bardzo zniszczone, ale moim zdaniem rarytas- TKi1-15, z osią toczną z tyłu.

TKi1-15.jpg
 

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Ta cisza szanowny Piaskowy, to tylko chwilowa przerwa. Wątek jest tak ciekawy, że nie można go zbyt długo zaniedbywać. Co chodzi o Ti102 na obrotnicy, to uważam, że śmiało można przyjąć, iż zdjęcie wykonano w Chełmie. Budowle, sygnalizacja i parowozy jak najbardziej pasują do tamtego okresu. Całkowitą pewność będziemy mieć jednak, gdy kiedyś pojawi się trochę więcej fotek porównawczych z tej stacji. W Lublinie też kiedyś była druga obrotnica- pomiędzy peronami i częścią towarową. Zlikwidowano ją, jeśli dobrze pamiętam w '93 roku. A co chodzi o TKi1, to im więcej zdjęć- tym lepiej, bo parowozy lubią się różnić. To, że po drugiej wojnie zgrupowano w jednej serii (np. TKi100), maszyny różnych typów, to wszyscy wiemy. Ale przed i wojną stosowano taką praktykę. I właśnie TKi1 jest tu dobrym przykładem, gdzie do typowo pruskich T9, wcielono maszynę kolei heskich (Langenschwalbacher bauart). Zdjęcie przedstawia maszynę o innym numerze, ale nasz TKi1-6 (Schwartzkopff 2191/1895), należał właśnie do tej grupy maszyn.

Tki1 6.jpg
 

Podobne wątki