Zarówno zwykłe wagony "kanciaste", jak i "półokrągłe", jak je nazywa kolega
@Danzig (rozumiem, że chodzi o wagony z fartuchami, o zaokrąglonych krawędziach, zwane
Schürzenwagen) pochodzą z czasów przedwojennych i wojennych. I jedne i drugie były w eksploatacji jeszcze długo po wojnie. Wśród ponad 500
Schürzenwagen, jakie zbudowano, było też ok. 50 wagonów salonowych. Część z nich po wojnie eksploatowano w normalnych pociągach i dwa takie wagony znalazły się w pokazanym wyżej F-Zug "Blauer Enzian". Jeden z nich miał zaokrąglony koniec z salonem i panoramicznymi oknami, umożliwiającymi obserwację szlaku. W okresie III epoki było tych wagonów (
Schürzenwagen) w eksploatacji jeszcze sporo, więc można uznać, że były one dość charakterystycznym elementem tamtych czasów. W latach, określanych jako IV epoka (w Niemczech od 1965 roku, ale epoka III i IV są na zakładkę, bo III kończy się na roku 1970 - norma NEM 806 D) wagony przedwojenne były coraz częściej wycofywane z ruchu.