• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Ktoś może wie jak jest nr. Art. Tego wagonu marki Liliput? Przepiękny wagonu, ale był w złym pudełku i teraz mam kłopot bo nie mam pojęcia co to jest?? Zobacz załącznik 857141
Cześć Paweł,
To jest Liliput (Bachmann) 383901 do F-Zug (kobaltblau) Pw4ü epoka IIIa. Rodzaj wagonu opisany przez Kolegę "ministerka"
Pozdrawiam
 
Ostatnio edytowane:

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Cześć Paweł,
To jest Liliput (Bachmann) 383901 do F-Zug (kobaltblau) Pw4ü epoka IIIa. Rodzaj wagonu opisany przez Kolegę "ministerka"
Pozdrawiam
Siema Mario,
Dzięki no już właśnie widziałem i sprawdziłem. Kurde, mam ten półokrągły wagon kanzlerski i zestaw od 383101 do 383801. Teraz ten Wagon na numer 383901 ale do tego zestawu nie pasuje pomimo że też jest z epoki IIIa. Musiałbym zakupić 384411 i pozostałe ale też nawet nie mam pojęcia ile ich było w zestawie....ech..... zawsze pod górę. No nic się przynajmniej dzięki Wam już wiem czego szukać. Dziękuję Ministerek i Tobie Mariusz.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Siema Mario,
Dzięki no już właśnie widziałem i sprawdziłem. Kurde, mam ten półokrągły wagon kanzlerski i zestaw od 383101 do 383801. Teraz ten Wagon na numer 383901 ale do tego zestawu nie pasuje pomimo że też jest z epoki IIIa. Musiałbym zakupić 384411 i pozostałe ale też nawet nie mam pojęcia ile ich było w zestawie....ech..... zawsze pod górę. No nic się przynajmniej dzięki Wam już wiem czego szukać. Dziękuję Ministerek i Tobie Mariusz.
LI-383901 pasuje jak najbardziej. O kanclerskim to masz na myśli dawny DRB-Pressesalonwagen? Wagon LI-394411 to Baugruppe 28 i te wagony wspólnie z Baugruppe 39 (Schürzenwagen) obsługiwały DB-owski system F-Zug. W niemieckich księgarniach i w wydawnictwie Eisenbahn-Kurier Online masz książkę na ten temat, a tam są składy, fotki i wiedza o którą pytasz. Kopalnią wiedzy na ten temat jest też unikatowa już dziś książka EK Scharf/Ernst "Von Fernschnellzug zum Intercity" (prawdziwy "biały kruk"). 884 strony o dalekobieżnych pociągach niemieckich (KPEV, DRG, DRB, DB i DR-DDR) w latach 1900-1983.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.866 525 30
Gepäckwagen Stromlinienkanzel
półokrągły wagon kanzlerski
To nie jest żaden "wagon kanclerski", tylko zwykły bagażowy z wieżyczką do obserwacji składu. Słowo "Stromlinienkanzel" oznacza tu opływową wieżyczkę (nadbudówkę), w odróżnieniu od kanciastych w starszych wagonach (kanzel to po polsku m.in. ambona, wieżyczka) - z kanclerzem nie ma to nic wspólnego.
Jeśli chodzi o modele, to ja też mam taki model Liliputa, ma on numer katalogowy L383901, a sam wagon ma numer DB 105 680. Mam też podobny wagon Fleischmanna, który pokazałem w wątku o Rheingold Express z całym napisem DEUTSCHE BUNDESBAHN, który w rzeczywistości był wykonany z nakładanych liter aluminiowych. W późniejszych latach zaniechano umieszczania takich napisów, zastępując je najpierw skrótem DB, a jeszcze później (choć wciąż w III epoce) nowym logo, tzw. "keksem".
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Panie Andrzeju. To nie jest żaden wagon kanclerski. Ale pisałem o wagonie kanclerskim bo taki posiadam. Piękny wagon półokrągły,niebieski, Epoka III z dużym salonem. Drugi do tego składu też posiadam. W środku ogromny salon konferencyjny..... A Wagon o który pytałem jest mi niestety nieznany. Proszę czytać ze zrozumieniem
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.866 525 30
Proszę czytać ze zrozumieniem
Staram się, ale nie zawsze jest to łatwe... ;)
A Wagon o który pytałem jest mi niestety nieznany.
A o który wagon chodzi, bo już się trochę pogubiłem?
Wagon z półokrągłym końcem, to jest dawny wagon salonowy, w latach 1950. jeździł w składzie pociągu F-Zug "Blauer Enzian". Mam taki zestaw, odpowiadający dokładnie rzeczywistemu składowi:

IMG_2105a.jpg

IMG_2107a.JPG


To jeszcze stary Liliput, przed przejęciem przez Bachmanna. Nie wiem, czy taki zestaw ukazał się później pod marką Liliput Bachmann. Warto dodać, że jako drugi skład (potrzebne były dwa) wykorzystywano przebudowany Henschel-Weggman-Zug - ale to już inna historia. Nie jestem pewien, czy o tych pociągach i ich modelach już w tym wątku nie pisaliśmy.
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Staram się, ale nie zawsze jest to łatwe... ;)

A o który wagon chodzi, bo już się trochę pogubiłem?
Wagon z półokrągłym końcem, to jest dawny wagon salonowy, w latach 1950. jeździł w składzie pociągu F-Zug "Blauer Enzian". Mam taki zestaw, odpowiadający dokładnie rzeczywistemu składowi:

Zobacz załącznik 857392
Zobacz załącznik 857393

To jeszcze stary Liliput, przed przejęciem przez Bachmanna. Nie wiem, czy taki zestaw ukazał się później pod marką Liliput Bachmann. Warto dodać, że jako drugi skład (potrzebne były dwa) wykorzystywano przebudowany Henschel-Weggman-Zug - ale to już inna historia. Nie jestem pewien, czy o tych pociągach i ich modelach już w tym wątku nie pisaliśmy.
No i to jest to co mnie cały czas myli, bo formą budowy wagonów znacząco się od siebie różni.
Wagony półokrągłe i wagony kanciaste zawsze mimo tych samych epok wprawiały mnie w zakłopotanie. Wagony półokrągłe zawsze były dla mnie synonimem epoki III tym czasem okazuje się po zdjęciach kolegi że niestety znowu byłem w błędzie.....echhhh.
.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.866 525 30
Wagony półokrągłe i wagony kanciaste zawsze mimo tych samych epok wprawiały mnie w zakłopotanie. Wagony półokrągłe zawsze były dla mnie synonimem epoki III tym czasem okazuje się po zdjęciach kolegi że niestety znowu byłem w błędzie
Zarówno zwykłe wagony "kanciaste", jak i "półokrągłe", jak je nazywa kolega @Danzig (rozumiem, że chodzi o wagony z fartuchami, o zaokrąglonych krawędziach, zwane Schürzenwagen) pochodzą z czasów przedwojennych i wojennych. I jedne i drugie były w eksploatacji jeszcze długo po wojnie. Wśród ponad 500 Schürzenwagen, jakie zbudowano, było też ok. 50 wagonów salonowych. Część z nich po wojnie eksploatowano w normalnych pociągach i dwa takie wagony znalazły się w pokazanym wyżej F-Zug "Blauer Enzian". Jeden z nich miał zaokrąglony koniec z salonem i panoramicznymi oknami, umożliwiającymi obserwację szlaku. W okresie III epoki było tych wagonów (Schürzenwagen) w eksploatacji jeszcze sporo, więc można uznać, że były one dość charakterystycznym elementem tamtych czasów. W latach, określanych jako IV epoka (w Niemczech od 1965 roku, ale epoka III i IV są na zakładkę, bo III kończy się na roku 1970 - norma NEM 806 D) wagony przedwojenne były coraz częściej wycofywane z ruchu.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
To nie jest żaden "wagon kanclerski", tylko zwykły bagażowy z wieżyczką do obserwacji składu. Słowo "Stromlinienkanzel" oznacza tu opływową wieżyczkę (nadbudówkę), w odróżnieniu od kanciastych w starszych wagonach (kanzel to po polsku m.in. ambona, wieżyczka) - z kanclerzem nie ma to nic wspólnego.
Jeśli chodzi o modele, to ja też mam taki model Liliputa, ma on numer katalogowy L383901, a sam wagon ma numer DB 105 680. Mam też podobny wagon Fleischmanna, który pokazałem w wątku o Rheingold Express z całym napisem DEUTSCHE BUNDESBAHN, który w rzeczywistości był wykonany z nakładanych liter aluminiowych. W późniejszych latach zaniechano umieszczania takich napisów, zastępując je najpierw skrótem DB, a jeszcze później (choć wciąż w III epoce) nowym logo, tzw. "keksem".
Andrzeju bagażowy to jedno, a Paweł wspomniał o drugim wagonie. W DB-F-Zug występował dawny wagon Pressesalonwagen 10 251 Bln z pociągu "Amerika" jako wagon 1 klasy i o niego było moje pytanie. Ten wagon kursował również w zestawie kanclerskim DB (der Kanzler to niemiecki premier) w specjalnych pociągach rządowych RFN. Każdej osobie znającej język niemiecki znana jest różnica pomiędzy słowami Kanzel i Kanzler. Wielu polskich miłośników kolei też czuje różnice w kontekście obu słów.
 
Ostatnio edytowane:

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Zarówno zwykłe wagony "kanciaste", jak i "półokrągłe", jak je nazywa kolega @Danzig (rozumiem, że chodzi o wagony z fartuchami, o zaokrąglonych krawędziach, zwane Schürzenwagen) pochodzą z czasów przedwojennych i wojennych. I jedne i drugie były w eksploatacji jeszcze długo po wojnie. Wśród ponad 500 Schürzenwagen, jakie zbudowano, było też ok. 50 wagonów salonowych. Część z nich po wojnie eksploatowano w normalnych pociągach i dwa takie wagony znalazły się w pokazanym wyżej F-Zug "Blauer Enzian". Jeden z nich miał zaokrąglony koniec z salonem i panoramicznymi oknami, umożliwiającymi obserwację szlaku. W okresie III epoki było tych wagonów (Schürzenwagen) w eksploatacji jeszcze sporo, więc można uznać, że były one dość charakterystycznym elementem tamtych czasów. W latach, określanych jako IV epoka (w Niemczech od 1965 roku, ale epoka III i IV są na zakładkę, bo III kończy się na roku 1970 - norma NEM 806 D) wagony przedwojenne były coraz częściej wycofywane z ruchu.
Wagon tzw. Aussichtwagen z Blauer Enzian'a nie był wcześniej wagonem salonowym. To jest przebudowa powojenna z wagonu pasażerskiego typowego Schürzena.
Oryginalny wagon panoramiczny z Reichsregierunszug (Pociąg rządowy Rzeszy) znalazł się po II WŚ w Austrii i tam pozostał.
Poza dawnym 10 251 Bln żaden inny wagon Reichsregierungszug nie był eksploatowany w pociągach F-Zug i innych. Wagony pozostałe w RFN służyły jako wagony salonki, służbowe i pomiarowe. Historia każdego z nich jest znana i opisana w literaturze.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.866 525 30
Andrzeju bagażowy to jedno, a Paweł wspomniał o drugim wagonie.
Zgadza się, ale kolega @Danzig napisał o tym wagonie pod cytatem z Twojego wpisu, dotyczącego wagonu bagażowego i dlatego źle zrozumiałem jego wypowiedź. Stąd moje stwierdzenie, że czytanie tych wpisów ze zrozumieniem nie zawsze jest łatwe. ;)
Wagon tzw. Aussichtwagen z Blauer Enzian'a nie był wcześniej wagonem salonowym. To jest przebudowa powojenna z wagonu pasażerskiego typowego Schürzena.
O tym nie wiedziałem, dzięki za uzupełnienie mojej wiedzy. A wiesz coś więcej o tym drugim wagonie 1 klasy z Blauer Enzian'a?
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Zgadza się, ale kolega @Danzig napisał o tym wagonie pod cytatem z Twojego wpisu, dotyczącego wagonu bagażowego i dlatego źle zrozumiałem jego wypowiedź. Stąd moje stwierdzenie, że czytanie tych wpisów ze zrozumieniem nie zawsze jest łatwe. ;)

O tym nie wiedziałem, dzięki za uzupełnienie mojej wiedzy. A wiesz coś więcej o tym drugim wagonie 1 klasy z Blauer Enzian'a?
Drugim to znaczy dawnym 10251 Bln?
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
535 9 0
Poza dawnym 10 251 Bln żaden inny wagon Reichsregierungszug nie był eksploatowany w pociągach F-Zug i innych. Wagony pozostałe w RFN służyły jako wagony salonki, służbowe i pomiarowe
Kurcze, z całym szacunkiem, ale trochę trudno się do końca zgodzić z tą tezą. Szereg wagonów z zespołu wagonów specjalnych jeżdżących w składach pociągów specjalnych III Rzeszy było wykorzystywane przez DB w ruchu liniowym. Faktem jest że akurat restaurantom szczegółowo się nie przyglądałem (poza może dwoma) ale w W. Haberlingu jest sporo zdjęć z ich służby w barach DB, w składach liniowych pociągów.

Zdroofka
Andrzej
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
535 9 0
W. Haberling - muszę rozszerzyć:
Walter Haberling, "Reichsbahn-Salonwagen; Bauarten und Einsatze zur Rischsbahn- und Bundesbahnzeit"; EK-Verlag; Feriburg 2010.

Mam to właśnie przed sobą.

Zdroofka
Andrzej
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.866 525 30
Drugim to znaczy dawnym 10251 Bln?
Chodzi mi o ten wagon:

IMG_2955a.JPG


Nie znam jego wcześniejszych oznaczeń, ale w III epoce na DB był oznaczony jako A4üe, 11 701 Mü - przynajmniej tak jest na modelu.
trochę trudno się do końca zgodzić z tą tezą
Też mam wątpliwości, na przykład co do 6-osiowego wagonu restauracyjnego typu Schürzenwagen. Może coś pokręciłem, ale z tego, co wyczytałem, zrozumiałem, że jest to wagon z dawnego pociągu rządowego III Rzeszy, a na DB jeździł w rozkładowych pociągach. Wydaje mi się, że również niektóre (co najmniej jeden) wagony bagażowe z tego pociągu były po wojnie używane w normalnym ruchu.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Wagony restauracyjne jeździły w DSG, w ruchu pociągów DB, ale żaden z grupy typowo salonowej poza 10251 tam nie służył. Część wagonów Mitropy była dzierżawiona od Reichsregierungzugów, ale one do nich nie należały. Po 1939 roku służyły w RRZ też dawne polskie salonki nr 1 i 2. Wagon 6-osiowy służył w DSG aż do epoki IV.
Die F-Züge der Bundesbahn | Vorbild | Bücher | Verlagsgruppe Bahn (vgbahn.shop) - świeży dodatek do tematu.
 
Ostatnio edytowane: