• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dawniej i dziś

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Przedstawiam zdjęcie wykonane na peronie stacji Czechowice-Dziedzice około 1965 roku,
autor zdjęcia: Roman Pietrzyk,na zdjęciu Wiesław Pietrzyk.
Kolejne trzy zdjęcia mojego autorstwa wykonane prawie w tym samym miejscu dnia: 10.12.2004r.
Na każdym zdjęciu charakterystyczna wieża (ciśnień) na terenie zakładu przemysłowego sąsiadującego ze stacją Czechowice-Dziedzice.
Skan z Zumi potwierdza, że wieża stoi do dnia dzisiejszego,
(właściwie do dnia zrobienia zdjęcia satelitarnego, no bo dzisiaj zburzyć taką wieże, to moment, a ostatnio nie byłem w Cz-Dz).



czechowice-dziedzice 0000 (Kopiowanie).jpg
czechowice-dziedzice 0009 (Kopiowanie).jpg
czechowice-dziedzice 0014 (Kopiowanie).jpg
czechowice-dziedzice 0020 (Kopiowanie).jpg
czd (Kopiowanie).png
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Przedstawiam stację Brzeziny Śląskie na linii Nr.145 Chorzów Stary - Radzionków (w km.7.651) otwarcie 05.11.1925r.
Kiedyś była to stacja węzłowa, gdyż łączyła się z linią Nr.183 Brzeziny Śląskie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice Będzińskie.
Szerokie długie perony, osłonięte dachem schody przy przejściach podziemnych i okazały budynek stacyjny,
który pozostał praktycznie w niezmienionej formie do chwili wyburzenia.
Stacja obsługiwała bocznicę kopalnianą KWK Andaluzja, oraz bocznice dwóch kopalni rudy cynku i ołowiu.


1.jpg

stacja: Brzeziny Śląskie foto: autor nieznany około 1925 roku.
2.jpg

Stacja Brzeziny Śląskie foto: sppTKw2, 14.09.2002r.
3.jpg

stacja: Brzeziny Śląskie foto: autor nieznany około 1925 roku.
4.jpg

Stacja Brzeziny Śląskie foto: sppTKw2, 14.09.2002r.

5.jpg

Stacja Brzeziny Śląskie, w tle likwidowana KWK Andaluzja, foto: sppTKw2, 03.04.2007r.


6.jpg

Stacja Brzeziny Śląskie, w tle likwidowana KWK Andaluzja, foto: sppTKw2, 03.04.2007r.
7.JPG

"Stacja" Brzeziny Śląskie, nie ma już kopalni, budynek dworca zburzony, przejścia podziemne zasypane.
Tory wykorzystywane doraźnie do rozładunku tłucznia i innych kruszyw, foto: sppTKw2, 05.12.2013r.
8.JPG

"Stacja" Brzeziny Śląskie, j.w. foto: sppTKw2, 05.12.2013r.
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Widok z mostu na stację Bytom Bobrek, zgodnie z tematem "dawniej i dziś".
Archiwalne zdjęcie przedstawia widok z mostu na Kraftwerk Oberschlesien (obecnie Elektrownia Szombierki ),
stację Bobrek (obecnie Bytom Bobrek),
oraz z lewej strony na bocznicę kolejową Grafin Johannagrube (obecnie KWK Bobrek-Centrum).
W elektrowni na razie stoją tylko dwa kominy.
źródło zdjęcia, jak w opisie poniżej, wykonane w latach 1930/1932.

0.jpg


Podobne ujęcie tego samego miejsca na okładce Przeglądu Komunikacyjnego, numer: wrzesień/październik 1945 roku.
Proszę zwrócić uwagę na podpis pod zdjęciem, który całkowicie rozmija się z prawdą.
To jest elektrownia Szombierki a nie Huta Kościuszko.
Albo to pomyłka kogoś nie zapoznanego z terenem,
lub celowe wprowadzenie w błąd wroga,
tylko, że ten wróg tą elektrownię wybudował.
Na zdjęciu parowóz manewruje przy szopie kopalnianej.

1.jpg


Kolejne ujęcie z podobnej perspektywy wykonane dnia: 25.03.1994r. foto: sppTKw2.
W oddali ostatni parowóz pracujący w przemyśle na terenie Bytomia TKp 5353 Śląsk z KWK Bobrek.
Nie ma już ceglanego mostu.
W lewym dolnym rogu widać jak powstają fundamenty nowego betonowego mostu.
Stary ceglany most został wysadzony w powietrze 04.09.1993r. nad ranem - ale to już inny temat.

2.jpg


Kolejne ujęcie już bliżej szopy kopalnianej, wykonane dnia: 25.03.1994r. foto: sppTKw2.
Parowóz TKp 5353 Śląsk jeszcze pod parą, w czasie swej ostatniej służby, bo próba wody ważna do dnia: 28.03.1994r.(po nocy odstawiony i wygaszony).
Miała to być ostatnia służba, ale na szczęście komisarz kotłowy oficjalnie przedłużył pracę kotła do dnia: 23.12.1994r.
Ostatecznie parowóz nie doczekał pod para tej daty,
gdyż został wygaszony w listopadzie 1994r. ze względu na awarie rur parowlotowych.
3.jpg
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
I jeszcze raz stacja Bytom Bobrek.
Parowóz G12 ze składem "talbotów" prezentuje się na tle Julienhutte (Huta Bobrek), z lewej strony w głębi ceramiczny komin karbidowni.
Zdjęcie pochodzi z publikacji Bufe Ferlag "Eisenbahnen in Schlesien" strona 71. lata 30/40-te XX wieku.

img mpp78019.jpg


To samo miejsce, ten sam przemysł, też talboty ale lokomotywa już inna spalinowa SM31.
foto:sppTKw2, 18.03.2002r.

Bobrek 087.jpg

A tutaj jako uzupełnienie poprzedniego zdjęcia dodatkowo skład osobowy w zestawieniu 2 x EN57 jadący z Gliwic do Bytomia.
foto:sppTKw2, 18.03.2002r.

Bobrek 086.jpg

Na zakończenie jako ciekawostka to samo miejsce, z prawej strony plener kręconego właśnie filmu pt. "17 Juni".
Drewniana budowla to budynek stacji Bitterfeld. Tabor tradycyjnie z Chabówki.
foto:sppTKw2, 07.08.2002r.

20 2002 017 (Kopiowanie).jpg


Atrapa stacji Bitterfeld (peron na potrzeby filmu) na stacji Bytom Bobrek.
foto:sppTKw2 07.08.2002r.

20 2002 029 (Kopiowanie).jpg
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Kiedyś przez centrum Bytomia przebiegała linia kolejowa R.-O.-U.-E. zlikwidowana w latach 30-tych XX wieku.

Fotografia przedstawia tory tej linii przebiegającej przez miasto.
Skrzyżowanie ulic Hakubastrasse i Solgerstrasse.
zdjęcie źródło: fotopolska, lata 20-te XX wieku.
ROUE 0009.jpg


Współczesny wygląd tego samego miejsca.
Skrzyżowanie ulic Kraszewskiego i Nawrata.
foto:sppTKw2, 14.11.2011r.

ROUE 0052 (Kopiowanie).jpg
 

Podobne wątki