• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dawniej i dziś

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Kiedyś przez centrum Bytomia przebiegała linia kolejowa R.-O.-U.-E. zlikwidowana w latach 30-tych XX wieku.

Fotografia przedstawia tory tej linii przebiegającej przez miasto.
Skrzyżowanie ulic Hakubastrasse i Solgerstrasse.
zdjęcie źródło: fotopolska, lata 20-te XX wieku.
Zobacz załącznik 258779

Współczesny wygląd tego samego miejsca.
Skrzyżowanie ulic Kraszewskiego i Nawrata.
foto:sppTKw2, 14.11.2011r.

Zobacz załącznik 258780
Czy ta linia szła między obecnymi cmentarzami przy Kraszewskiego tam, gdzie jest w zagłębieniu taki skwer?
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Tak zgadza się, alejka jest wytyczona mniej więcej tak jak szły tory.
pozdr. spp
Czyli tor po przecięciu istniejącej linii na zachód od Dworca Bytom szedł na północ skrajem obecnej ul. Kolejowej, potem przy dzisiejszej pływalni miejskiej (tam, gdzie jest wiadukt tramwajowy nad Wrocławską), a dalej Powst. Warszawskich i Kraszewskiego (mini-park Al. Marka)? Przy dzisiejszych Powstańców Warszawskich był "Bahnhof Rechte Oder Ufer Eisenbahn", czyli kolei ROUE? Porównywałem z mapami stąd:
http://bytom.fotopolska.eu/124320,foto.html
http://bytom.fotopolska.eu/344239,foto.html

Na planie z 1927 zostały tylko fragmenty torowisk dw. ROUE w okolicy dzisiejszego dw. autobusowego/PKS:
http://bytom.fotopolska.eu/131744,foto.html
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Tak zgadza się, stacja BYTOM ZACHODNI znajdowała się tam gdzie teraz są wieżowce "na kolejowej" i dalej "Superasam", dalej tory przechodziły obok obecnego cmentarza komunalnego i dochodziły do obecnej stacji Piekary Śląskie Szarlej. Pod koniec istnienia linii dworzec przeniesiono w okolice ulicy Powstańców Warszawskich. Bardzo dobrze jest to opisane KOLEJACH MAŁYCH I DUŻYCH Nr.6/2002
Mapy które przedstawiłeś dokładnie to pokazują wystarczy tylko nałożyć na współczesność.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Tak zgadza się, stacja BYTOM ZACHODNI znajdowała się tam gdzie teraz są wieżowce "na kolejowej" i dalej "Superasam", dalej tory przechodziły obok obecnego cmentarza komunalnego i dochodziły do obecnej stacji Piekary Śląskie Szarlej. Pod koniec istnienia linii dworzec przeniesiono w okolice ulicy Powstańców Warszawskich. Bardzo dobrze jest to opisane KOLEJACH MAŁYCH I DUŻYCH Nr.6/2002
Dziękuję za wyjaśnienie. Interesuje mnie jeszcze obiekt kolejowy w Bytomiu: w kwartale ul. Kochanowskiego i Brzezińskiej. Nie pamiętam, co tam kiedyś było. Czy Kolega się orientuje? Chodzi mi o to miejsce:
http://www.zumi.pl/bytom,namapie.html#50.347788/18.93716/11/hybrid
To była baza GKW?

Czy oblotka w b. KWK Centrum przy ul. Witczaka (wjazd pociągów do obiektu był od strony ul. Staffa) jeszcze istnieje? Do czego służyła kratownicowa konstrukcja widoczna na tej mapie?
http://www.zumi.pl/bytom,namapie.html#50.355036/18.932861/14/hybrid
Czy to była zautomatyzowana ładownia węgla?
 
Ostatnio edytowane:

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Tak zgadza się, stacja BYTOM ZACHODNI znajdowała się tam gdzie teraz są wieżowce "na kolejowej" i dalej "Superasam", dalej tory przechodziły obok obecnego cmentarza komunalnego i dochodziły do obecnej stacji Piekary Śląskie Szarlej. Pod koniec istnienia linii dworzec przeniesiono w okolice ulicy Powstańców Warszawskich. Bardzo dobrze jest to opisane KOLEJACH MAŁYCH I DUŻYCH Nr.6/2002
Mapy które przedstawiłeś dokładnie to pokazują wystarczy tylko nałożyć na współczesność.
Mam jeszcze pytanie: w Zabrzu za ul. Piekarską róg Wolności była łącznica kolejowa za domem Janoscha, autora "Cholonka...", ciągnąca się od dzielnicy Nw. Bytom aż do EC Zabrze. Jego dom rozebrano przy budowie Drogowej Trasy Średnicowej nr 902. Czy ten tor ostał się jeszcze? Tor i dom Janoscha były mniej więcej tu:
http://www.zumi.pl/zabrze_ul|. wolności,namapie.html#50.296238/18.831914/12/hybrid
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Prawdopodobnie chodzi o jednotorową linię Nr.166 GLIWICE SOŚNICA - RUDA WSCHODNIA.Linia ta przebiegała koło stadionu górnika Zabrze, Hali sportowej. Był z niej zjazd do KWK Zabrze dalej za domem Pana Janosza w prawo do góry przez grupę KWK Walenty Wawel i dochodziła do stacji Ruda Wschodnia. Obecnie jest rozebrana. KWK Zabrze i Walenty Wawel nie istnieją.
W Bytomiu przy ulicy Brzezińskiej i Kochanowskiego były warsztaty GKW.
Na Witczaka obok Staffa jest szyb materiałowy KWK Bobrek-Centrum oraz most piaskowy.Oczywiście istnieje możliwość objechania składu przez lokomotywę.Istnieje do dzisiaj i funkcjonuje. Obecnie na szybie jest bardzo mało pociągów. Eksploatacja węgla z zastosowaniem podsadzki piaskowej jest droższa o około 40% dlatego państwo oszczędzając na podsadzce w sposób bezpośredni przyczynia się do zagłady miasta.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Prawdopodobnie chodzi o jednotorową linię Nr.166 GLIWICE SOŚNICA - RUDA WSCHODNIA.Linia ta przebiegała koło stadionu górnika Zabrze, Hali sportowej. Był z niej zjazd do KWK Zabrze dalej za domem Pana Janosza w prawo do góry przez grupę KWK Walenty Wawel i dochodziła do stacji Ruda Wschodnia. Obecnie jest rozebrana. KWK Zabrze i Walenty Wawel nie istnieją.
W Bytomiu przy ulicy Brzezińskiej i Kochanowskiego były warsztaty GKW.
Na Witczaka obok Staffa jest szyb materiałowy KWK Bobrek-Centrum oraz most piaskowy.Oczywiście istnieje możliwość objechania składu przez lokomotywę.Istnieje do dzisiaj i funkcjonuje. Obecnie na szybie jest bardzo mało pociągów. Eksploatacja węgla z zastosowaniem podsadzki piaskowej jest droższa o około 40% dlatego państwo oszczędzając na podsadzce w sposób bezpośredni przyczynia się do zagłady miasta.
Dziękuję serdecznie za odpowiedź! Bytom pamiętam z lat 80. XX w. Byłem tam w ostatni wtorek i, cóż, dużo się zmieniło. Jak rozumiem, w Bytomiu działa tylko KWK Bobrek-Centrum, pozostałe KWK są zlikwidowane, podobnie huta. Widzę, że poznikały liczne torowiska GKW (poza tym w kier. Karbia i Miasteczka Śl.). 30 lat temu warsztaty GKW były, o ile dobrze pamiętam, czynne i dojazd do nich pociągiem odbywał się od strony okolic dworca PKP torem prowadzącym między budynkami. Szkoda, że tak mało po tym okresie świetności już pozostało. Natomiast zafrapowało mnie, że oszczędzają na posadzce. To czym wypełniają chodniki? Czy nadal zdarzają się trzęsienia ziemi spowodowane pracami górniczymi? Raz w życiu przeżyłem coś takiego właśnie w Bytomiu gdzieś w II połowie lat 80. XX w. Niezapomniane chwile. ;)

O, tutaj zaznaczono te już częściowo nieistniejące tory do warsztatów GKW (źr. http://www.gkw.pl/images/bytomgkwplustram.jpg):


Znalazłem jeszcze ten ciekawy acz smutny dla MK tekst ze zdjęciami:
http://www.bytomski.pl/forum-mobile...sztaty-naprawcze-gkw-w-rozbarku-ul-brzezinska

Poszukałem też w sieci i znalazłem nieco zdjęć z linii ROUE przechodzącej przez centrum Bytomia:
http://www.bytomski.pl/forum-mobile/historia-miasta-i-zabytki/114359-bytomskie-dworce-kolejowe
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
- po pierwsze podziwiam Ludzi od tej lokomotywy !- ale po drugie tymże Ludziom zwrwcam uwagę na trzy detale tej lokomotywy , które to mnie rażą - mianowicie Panowie - krój cyfry "2" jest niewłaściwy ( patrz zdjęcie wklejone wyżej starej tabliczki - widać jak wyglądać ma kształt owej cyfry"2") i druga uwaga to , to , -że mają być w każdej tabliczce ( godło , seria , numer inwentarzowy) cztery otwory na śruby sześciokątne - a nie dwie no i trzecia uwaga -to Panowie mocowanie tablic -NIE na imbusy czy krzyżaki - no do jasnej cholery - nie trwońcie swojego wspaniałego życia tej maszyny na tandetę czy ignoranctwo - k...a no kto na to zwróci uwagę ?,- a tu jednak ktoś tam sobie zwrócił na to uwagę - ,że to nie prawda .. - czego się czepiam ?-ano tego ,że robicie świetną robotę o charakterze rekonstrukcji wyglądu tej maszyny z okresu jej świetności na czynnym objekcie ! ,- i jak tak - to nie róbta chłopy badziewia - jężeli trzeba będzie to wykonam wzory takich tablic i je ufunduję Państwu - a Wy sobie je odciśniecie -odlejecie ,-proszę tylko w dalszej tej kwestii przejść na PW
- przymykam oczy swe na złote ozdópki na sprężarce
-
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Janusz, jako uzupełnienie do Twojej wypowiedzi podaję zdjęcie (tabliczka na 8 śrub) bez komentarza. Kompania Braci po 4 latach harówy miała prawo pozwolić sobie nawet na takie rozluźnienie dyscypliny w postaci śrub z krzyżykiem. Problemu nie ma przeróbka, tego to około 5-6 godzin pracy ale wtedy nie byłoby o czym gadać. Janusz a pamiętasz barwy tabliczki z Ty8.... twoje sugestie omówiłem z panami J.
bulding plate 0029 (Kopiowanie).JPG
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
- po pierwsze podziwiam Ludzi od tej lokomotywy !- ale po drugie tymże Ludziom zwrwcam uwagę na trzy detale tej lokomotywy , które to mnie rażą - mianowicie Panowie - krój cyfry "2" jest niewłaściwy ( patrz zdjęcie wklejone wyżej starej tabliczki - widać jak wyglądać ma kształt owej cyfry"2") i druga uwaga to , to , -że mają być w każdej tabliczce ( godło , seria , numer inwentarzowy) cztery otwory na śruby sześciokątne - a nie dwie no i trzecia uwaga -to Panowie mocowanie tablic -NIE na imbusy czy krzyżaki - no do jasnej cholery - nie trwońcie swojego wspaniałego życia tej maszyny na tandetę czy ignoranctwo - k...a no kto na to zwróci uwagę ?,- a tu jednak ktoś tam sobie zwrócił na to uwagę - ,że to nie prawda .. - czego się czepiam ?-ano tego ,że robicie świetną robotę o charakterze rekonstrukcji wyglądu tej maszyny z okresu jej świetności na czynnym objekcie ! ,- i jak tak - to nie róbta chłopy badziewia - jężeli trzeba będzie to wykonam wzory takich tablic i je ufunduję Państwu - a Wy sobie je odciśniecie -odlejecie ,-proszę tylko w dalszej tej kwestii przejść na PW
- przymykam oczy swe na złote ozdópki na sprężarce
-
A poza tym Januszu może chłopaki doszli do wniosku że tak zamocowane tabliczki będzie trudniej ukraść.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
Też tak uważam. Zresztą gdyby do dnia dzisiejszego ZNTK wykonywałyby naprawy parowozów zapewne do mocowania tabliczek byłyby używane zarówno śruby tradycyjne jak i nowsze - krzyżykowe lub imbusowe a także rozmaite nity dziś powszechnie stosowane. A co ilości otworów w tabliczce to z całą pewnością cztery były w tabliczkach wykonywanych przez wytwórnie natomiast z tabliczkami z ZNTK było rozmaicie...... 2, 4 czy nawet 8 tak jak na zaprezentowanej przez Stasia tabliczce. Można też spróbować kwestionować materiał, z którego wykonano tablice - żeliwo, aluminium, mosiądz, różne stopy cynku .... czy po prostu dykta ..... tylko po co? Zresztą parowozy Ty42 wychodzące z fabryk nie miały tabliczek ..... tylko malunki na budce. :)
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
Janusz, jako uzupełnienie do Twojej wypowiedzi podaję zdjęcie (tabliczka na 8 śrub) bez komentarza. Kompania Braci po 4 latach harówy miała prawo pozwolić sobie nawet na takie rozluźnienie dyscypliny w postaci śrub z krzyżykiem - ale to razi jak cholera przy tak świetnie jak dla mnie odbudowanym czynnym lokiem . Problemu nie ma przeróbka, tego to około 5-6 godzin pracy ale wtedy nie byłoby o czym gadać. Janusz a pamiętasz barwy tabliczki z Ty8... Staszek Ty8 to zupełnie inna bajka( Ty nadałes barwy żółto czarne , ja opowiedziałem Tobie ,że na kolejach Wielkiej Wyspy tabliczki parowozowe są w barwach czarno białych ) . twoje sugestie omówiłem z panami J.- wspólnymi siłami zróbmy to , -ja dałem swoja propozycję wykonania wzorów i jak wam pasiuje to na co czekać/- te detale są istotne - ja też bym się zastanowił nad godłem - przynajmniej z jednej strony zostawił bym orła legionowego ale z drugiej strony umieściłbym godło modernistyczne zwłaszcza ,że te maszyny wychodziły z godłem orła modernistycznego - patrz kronika z 1945 lub 46 roku
Zobacz załącznik 293810
A poza tym Januszu może chłopaki doszli do wniosku że tak zamocowane tabliczki będzie trudniej ukraść.
Staszek a nie łatwiej właśnie takie śruby odkręcić przeciez to blacho/drewno wkręty
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
Staszek - czy bez czy z nakretkami to niestety nie sa śruby parowozowe naszych kolei , że tak to ujmę - i tu jest cały ambaras
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
ET22-209, jedna lokomotywa dwa zdjęcia 1996 i 2015r.
Stacja Tarnowskie Góry PPK OB, 21.09.1996r. foto:sppTKw2...

ET22 inne 0064.jpg

Okolice Wrocławia, maj 2015r. foto: R. Boduszek
ET22-209_WrNowyDwor_18-05-2015.jpg
 

Podobne wątki