A jakie były różnice w reflektorach i jakie był te inne drobiazgi?
Naprawdę mam to wszystko
tutaj pisać? No dobrze, kolejny raz odpowiadam na pytanie, więc żeby nie było, że coś pominąłem, o czymś oczywistym nie wspomniałem itd. Po prostu sami uzupełnijcie, jeśli uważacie to za potrzebne akurat w tym wątku.
Traktując szerzej temat, czym ciągnąć szutrówki w ep. IVa (w późniejszych epokach problemu raczej nie ma), można dojść do wniosku, że z
wyglądu (olać rewizje) mało co z dostępnych modeli się nadaje:
Nie istnieją seryjne modele towarowych parowozów z dużymi
reflektorami, jakie używano w IVa. Są z małymi, jeśli ktoś chce pominąć nie tylko rewizję, ale oczywistą rzecz w wyglądzie lokomotywy.
@Andrzej Harassek "inne drobiazgi" to m.in. tabliczki "Uwaga Wysokie Napęcie", prądnica, inżektory, zmiany w orurowaniu i poręczach, uchwytach. Odsyłam do wątków o konwersji parowozów, bo tu naprawdę nie miejsce na to. W każdym razie, seryjnych modeli parowozów wg mnie nie wykorzystamy. Jeśli uważacie inaczej, napiszcie, bo chętnie bym jednak wykorzystał.
Dość oczywistym lokiem do wszelkich szutrówek jest SM42. Zarówno do
długich składów na szlakach, jak i
krótkich do miejsca budowy (mam własne foto obu przypadków). SM-ka nadaje się zarówno do
wagonów PKP, jak
zakładowych. Jednak nie zaproponowałem tego loka do szutrówek z IVa, bo
nie istnieje seryjny model SM42 bez górnego reflektora, a ten zaczęto wprowadzać dopiero pod koniec lat 70-tych. Najstarsze odwzorowanie wśród wyprodukowanych modeli PIKO to SM42-546 z rewizją 1983. Nawet jeśli nie potrzeba zwracać uwagi na rewizję, to reflektor jednak łatwo zauważyć.
Łączność radiową (a co za tym idzie,
anteny na dachu lokomotywy) co prawda zaczęto testować na 3 (słownie: trzech) lokach ET21 już w 1967, ale tylko na odcinku Warszawa-Odolany-Skierniewice. Kolejną linię (Lublin–Dęblin–Kielce–Tunel–Katowice) wyposażono w radiołączność w 1974. Pierwszą seryjną partię radiotelefonów PKP otrzymały od RADMOR dopiero pod koniec 1976. Pamiętajmy jednak, że priorytet w instalowaniu radiotelefonów miał ruch pasażerski.
Uprzedzając, że znowu ktoś się nie zgodzi - mowa o
liniowej radiołączności pociągowej. Manewrową (sieci miejscowe stacyjne) tu i ówdzie wprowadzono znacznie wcześniej.
Następne zagadnienie to
kształt anten. Początkowo były
garnkowe, a później w kształcie odwróconej
łyżwy. I teraz podziękowanie dla kolegi
@Ufo - pomysł z EU07 jest dobry, bo wydane przez PIKO najstarsze na rynku odwzorowanie EU07, o nr inwentarzowym 161, rewizja 26.5.78, jest bez anteny. Natomiast niestety, najstarsze odwzorowania ET22-357 (IVc) i ET21-442 (IVb) mają anteny łyżwowe, nie garnkowe. Prawdopodobnie otrzymały je w trakcie tych napraw rewizyjnych, które widnieją na pudle tj. odpowiednio 29.03.83 i 30.8.78. Tak więc ignorowanie rewizji w tym wypadku pociąga ignorowanie wyglądu lokomotywy, nie tylko niewidocznych gołym okiem cyferek na pudle.
Trochę dziwacznie czuję się, pociągany do tych wyjaśnień. Odpowiadając na
zadane tutaj pytanie, postarałem się wg mojej wiedzy podać, jakie
dostępne loki na pewno nadają się do ciągnięcia tych ślicznych szutróweczek. A teraz chcecie, żebym udowadniał, że nie jestem wielbłądem? Ciągnijcie je, czym chcecie

zamiast czepiać się, że podałem
przykładowe prawidłowe rozwiązania, niekoniecznie wyczerpujące wszystkie możliwości. A najlepiej, podajcie jakieś własne dane, żebyśmy wspólnie wiedzieli więcej.
Mój własny pomysł na pociąg roboczy z szutrówkami w IVa to:
- 3x Roco brązowe dwuosiowe .Fd (Wdda)
- 2x Albert żółte 4-osiowe .Fads (WWya)
- 2x Albert żółte 4-osiowe .Fads; to już IVb, ale przymknę oko na oznaczenia
- jakaś platforma niskoburtowa
- brankard .U (Ft) Tillig 501081.
To może być ciągnięte Ty2, który akurat mam przekonwertowany na IVa. Luźno zainspirowane wyżej zacytowanym foto z Ty42-51, gdzie skład jest nawet krótszy. Seryjnie dostępne loki to ST43 Alberta i ST44 Roco - chociaż tak nowe wówczas maszyny pewno częściej służyły do "poważniejszej" pracy.
W późniejszych epokach od IVc aż do czasów współczesnych jest o niebo łatwiej, można łączyć szutrówki z dumpcarami, ciągnąć SM42, ET21, ET22, ST44, EU07 4E albo 303E i co tam kto ma
