• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja ZKMK on tour

OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Tor wyciągowy. Osiedle Kijewo.
IMG_5203AA.jpg


Pogoda nam sprzyjała. Fajny klimat.
IMG_5204AA.jpg


Koniec bocznicy. Miejsce, które aż się prosi o wybudowanie przystanku SKM'ki. Po prawej osiedle Kijewo.
IMG_5205AA.jpg


IMG_5207AA.jpg


Kozioł oporowy - nic specjalnego, żadnych cech. Wracamy.
IMG_5208AA.jpg


Wracamy na ul. Dąbską.
015.jpg


13. W tym miejscu znajdował się przejazd kolejowy. Zachowały się fragmenty szyn w chodniku.
IMG_5185AA.jpg


Widok w kierunku stacji Szczecin Zdroje Wschodnie (i dalej Szczecina Dąbie).
IMG_5187AA.jpg


Widok w kierunku Sobieradza.
IMG_5191AA.jpg


IMG_5193AA.jpg


Starotorze w pobliżu autostrady A6. Widok w stronę Szczecina Dąbie.
IMG_5210AA.jpg


Wiadukt drogowy na autostradzie A6. Nie jest to "oryginalny" wiadukt, pod którym przebiegała linia 417. W 2005 roku autostrada w tym miejscu została wyremontowana. Na odcinku kilku kilometrów rozebrano i wybudowano kilka nowych wiaduktów. Ten również. Co ciekawe w tym samym roku PKP rozebrało ten odcinek linii 417, tak więc cała ta inwestycja jak się okazało nie miała kompletnie żadnego uzasadnienia ekonomicznego. Gdy w biurze projektowym projektowano wiadukt, biorąc po uwagę przebiegającą pod nim linię kolejową, w tym samym czasie decydenci kolejowi podejmowali decyzję o rozbiórce tej linii. o_O . I tak powstała ta wspaniała wielka konstrukcja umożliwiająca mieszkańcom pobliskich zabudowań bezpieczne przemieszczanie się pod autostradą podczas niedzielnych spacerów. :ROFL::ROFL: Prawdziwa inwestycja na miarę naszych możliwości otwierająca oczy niedowiarkom... :ROFL::ROFL:.

Widok w stronę Sobieradza.
IMG_5212AA.jpg


Widok w kierunku przeciwnym.
IMG_5214AA.jpg


IMG_5217AA.jpg


IMG_5218AA.jpg


C.D.N.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Autostrada A6. Nie mogłem sobie odpuścić wejścia na ten wiadukt korzystając z wyjścia ewakuacyjnego. ;)
IMG_5219AA.jpg


Po obejrzeniu wiaduktu, nadszedł czas na odszukanie kolejnego punktu na naszym planie wycieczki. Była nim dawna ładownia Szczecin Klęskowo. Zapakowaliśmy się do samochodu, wróciliśmy na ul. Dąbską i objeżdżając szerokim łukiem bezdroża Klęskowa dojechaliśmy do końca ul. Świętochowskiego.
Małe wtrącenie - pierwszym zaskoczeniem był zakaz wjazdu do lasu o_O. Z dzisiejszej perspektywy uważam to za słuszne rozwiązanie. Po pierwsze las jest po to żeby w nim spacerować podziwiając otaczającą nas przyrodę, a nie kopcić i hałasować samochodem (chyba się starzeję i sentymentalny się zrobiłem ;)). Po drugie to jest piękny las - Puszcza Bukowa. Po trzecie stan tej drogi - delikatnie mówiąc jest dramatyczny. Jeszcze jakieś dwa - trzy lata temu szukając drogi na skróty do Płoni próbowałem się przedrzeć autem tą właśnie drogą. Był to jeden z głupszych moich pomysłów. Droga polna, potem brukowana o takim kącie jej nachylenia, że zastanawiałem się czy wyjeżdżając na jej końcu będę miał jeszcze zawieszenie i miskę olejową całą. No i zamiast w Płoni wyjechałem w Kołowie. Gdzie Rzym, a gdzie Krym ;). Co więcej nawet przejeżdżałem obok dawnej ładowni Szczecin Klęskowo, ale z pozycji wygodnego siedziska nawet tego nie zauważyłem.

Kolejnym zaskoczeniem był fakt, że piechotą od wiaduktu na autostradzie A6 do ładowni byłoby szybciej niż jadąc samochodem dookoła :eek:. Na mapie wydawało się to być trochę dalej.

Widok w kierunku wiaduktu na A6.
IMG_5223AA.jpg


Widok w kierunku Sobieradza.
IMG_5224AA.jpg


15. Odnaleźliśmy to miejsce - Szczecin Klęskowo. Nawet jakieś ślady pozostały. Widok w kierunku Sobieradza.
IMG_5227AA.jpg


Widok w kierunku Szczecina Dąbie (i wiaduktu na A6).
IMG_5231AA.jpg


Słupek telefoniczny?
IMG_5225AA.jpg


Fundament po jakimś budynku. Widać ślady schodów. Po co zbudowano przystanek i ładownię w lesie? Chyba do załadunku drzew wyciętych z tego lasu.
IMG_5232AA.jpg


Kolejnym etapem wycieczki miało być miejsce, gdzie znajdowała się nastawnia bocznicy Szczecin Gryfbet. Zatrzymaliśmy się przy ruchliwej 10-tce, którą kiedyś ta linia przecinała.

Widok w kierunku Szczecina Dąbie.
IMG_5234AA.jpg


Wspomniana "10-tka" - kierunek Bydgoszcz i dalej do Płońska.
Linia kolejowa przecinała tę drogę. Po drugiej stronie, za światłami znajdował się przystanek Urok oraz motel Relax ulokowany w wagonach pasażerskich.
IMG_5235AA.jpg


My cofamy się do bocznicy Gryfbetu.
IMG_5237AA.jpg


Kolejny słupek.
IMG_5238AA.jpg


16. Dotarliśmy do bocznicy. Co ciekawe znaleźliśmy nieużywany podkład kolejowy.
IMG_5240AA.jpg


W poszukiwaniu miejsca po nastawni. Przecinka na wprost - Sobieradz, przecinka w prawo - bocznica Gryfbetu, po lewej stronie miejsce po dawnej nastawni.
IMG_5241AA.jpg

c.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Kiedyś podjąłem się próby znalezienia tej nastawni. Niestety ponieważ bardzo słabo się do tego przygotowałem, to poza znalezieniem miejsca odejścia bocznicy nic więcej nie znalazłem. Cel był bardzo blisko.

Resztki nastawni. Trochę cegieł, gruzu i kawałek obranego przewodu elektrycznego. Szału nie ma.
IMG_5246AA.jpg


Widok w kierunku Szczecina Dąbie.
IMG_5250AA.jpg


Drucik odnalazł słupek hektometrowy. Niestety czas zatarł namalowany na nim kilometraż linii. Teraz po czasie nurtuje mnie jedno pytanie. Kilometraż tej linii został po wojnie odwrócony. Ciekawe czy słupek też. Podobno (informacja przeze mnie niezweryfikowana organoleptycznie ;)) przed wojną cyfry na słupkach były grawerowane. Po wojnie obracano słupki do góry nogami i malowano nowy kilometraż. Prawda, czy fałsz :niepewny:.
Może kiedyś tu jeszcze wrócimy i to sprawdzimy.
IMG_5252AA.jpg


Wracamy do krajowej 10-tki i ruszamy do bramy bocznicy Gryfbetu - pkt 19.

Tutaj mała dygresja. Na planie zgubiłem pkt 17 o_O - jak to się stało - nie mam pojęcia.
Co do punktu 18. W tym miejscu znajdowały się ładownia i przystanek Urok. Ponieważ znajduje się on po drugiej stronie krajowej 10-ki i postanowiliśmy przeprowadzić eksplorację tego miejsca w drodze powrotnej. Niestety, jak się później okazało zabrakło nam na to czasu.

19. Miejsce po przejeździe kolejowym na ulicy Balińskiego. Widok w kierunku Szczecina Dąbie.
IMG_5254AA.jpg


Dawna bocznica Gryfbetu. Późniejsze miejsce giełdy samochodowej. Obecnie wielki plac budowy, na którym powstaje centrum logistyczne.
Śladów po bocznicy brak.
IMG_5255AA.jpg


20. W tym miejscu trochę zboczymy z naszej trasy. Przed wojną w pobliskim lesie, nad rzeką Płonia znajdował się piękny pałac -Henningsholm. Co ciekawe pałac przetrwał do 1945 roku. Po wojnie został... rozebrany, a cegły zostały wykorzystane do odbudowy Warszawy. Trochę szkoda. Kiedyś chciałem sprawdzić co zostało. Nadarzyła się okazja, chłopaki nie powiedzieli "nie" więc do dzieła.
1580159227552.png

Autor nieznany, źródło: https://savickikris.com

W poszukiwaniu pałacu trafiliśmy na miejsce prowadzenia pewnych prac inżynieryjnych ;). Nie wiedziałem, że tutaj żyją bobry.
IMG_5333AA.jpg


Nie wiele zostało. Trochę ruin, fundamentów...
IMG_5335AA.jpg


Peter znalazł fragment butelki.
IMG_5337AA.jpg


Miejsce po schodach z pierwszego zdjęcia. Teren jest już mocno zarośnięty.
IMG_5339AA.jpg


IMG_5354AA.jpg


Resztki schodów.
IMG_5355AA.jpg


Jakaś piwnica, schron? Nie penetrowaliśmy - brak odpowiedniego sprzętu i ubrań.
IMG_5356AA.jpg


IMG_5361AA.jpg


Po tym małym wtrąceniu, wracamy do tematu przewodniego - linia 417.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
21. Skrzyżowanie ul. Szosa Stargardzka (DK 10) i ul. Pyrzyckiej. Za skrzyżowaniem, a przed budynkiem biegła linia 417.
1580160270183.png

Autor: zbiory GDDKiA, O. Szczecin, źródło: http://sedina.pl/

Rok 2020
IMG_5259AA.jpg


22. Szczecin Oleszna. Widok w kierunku Szczecina Dąbie. Między garażami widać budynek z powyższych zdjęć.
IMG_5260AA.jpg


Widok w kierunku stacji Szczecin Oleszna.
IMG_5261AA.jpg


Równina stacyjna. Widok w kierunku Sobieradza. Z lewej dawny zakład Unikon. Z prawej dzielnica Płonia.
IMG_5263AA.jpg


Droga do stacji.
IMG_5270AA.jpg


Podkład kolejowy w nieutwardzonej drodze.
IMG_5271AA.jpg


23. Zrobiliśmy sobie mały spacerek na tył zakładu Unikon - do bramy kolejowej. Brama jeszcze istnieje. Zakład jest obecnie rozbierany.
IMG_5277AA.jpg


020.jpg


24. Struga Szczecińska. Kolejny punkt naszej wycieczki. Zaraz dołożę mapę poglądową ;). Gdzieś w tym miejscu (na wysokości muru z czerwonej cegły) znajdował się ten przystanek. Jakichkolwiek śladów brak.
IMG_5280AA.jpg


25. Kilkanaście metrów dalej zaczyna się nowa ścieżka rowerowa, która biegnie starotorzem linii 417.
IMG_5283AA.jpg


26. Wrzosy Pomorskie.
IMG_5285AA.jpg


Widok w kierunku Sobieradza.
IMG_5286AA.jpg


27. Kłobucko Gryfińskie. Widok w stronę Szczecina.
IMG_5317AA.jpg


Widok w stronę Sobieradza.
IMG_5318AA.jpg


Widok w stronę Szczecina.
IMG_5324AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Coś się jeszcze tutaj znalazło.;)
IMG_5325AA.jpg


IMG_5328AA.jpg


28. Kołbacz.
IMG_5289AA.jpg


Widok w kierunku Szczecina. Stacja znajdowała się po prawej stronie.
IMG_5291AA.jpg


IMG_5296AA.jpg


Widok w kierunku przeciwnym.
IMG_5293AA.jpg


Miejsce dawnego przejazdu kolejowego. Dębina w lewo.
IMG_5295AA.jpg


021.jpg


29. Miejsce dawnego przejazdu kolejowego na drodze z Kołbacza do Dębiny. Po lewej stronie znajdował się przystanek Dębina Pomorska.
IMG_5297AA.jpg


Widok w kierunku Sobieradza...
IMG_5299AA.jpg


i w kierunku Szczecina.
IMG_5301AA.jpg

Inwestycja chyba trafiona, wiele osób korzystało w niedzielę z tej ścieżki i to jak widać nie koniecznie na rowerach.

30. W oddali przejazd przez drogę krajową 120 (dawna DK 3). Co ciekawe jest to obwodnica Starego Czarnowa. W latach 90-tych, kiedy funkcjonowała kolej, tej drogi jeszcze nie było.
IMG_5307AA.jpg


31. Stare Czarnowo. Dawny przejazd kolejowy.
IMG_5304AA.jpg


Kiedyś myślałem, że była to szopa. Peter wyprowadził mnie z błędu. Znalazł stare zdjęcie - była to remiza strażacka.
IMG_5303AA.jpg


Na równinie stacyjnej wyrósł nowy obiekt. Taki znak naszych czasów. ;)
IMG_5309AA.jpg


Obok Dino kończy się ścieżka rowerowa.
IMG_5310AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Za marketem skrywa się dawny budynek dworca w Starym Czarnowie. Stan jak na zdjęciach... nie urywa.
IMG_5311AA.jpg


IMG_5313AA.jpg


IMG_5314AA.jpg


IMG_5316AA.jpg


Był to ostatni punkt na tej linii, jaki udało nam się obejrzeć. Kolejność zwiedzania była trochę przypadkowa, ale dla potrzeb tej relacji trochę to uporządkowałem. Mam nadzieję, że chłopaki nie wnoszą zastrzeżeń ;), a koledzy z forum jakoś przebrnęli przez tę relację i dzielnie dotrwali do końca. Musimy z chłopakami umówić się ponownie i ruszyć dalej śladami tej linii. Do zobaczenia.
KONIEC
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
Super relacja!!! W Starym Czarnowie, czas stanął w miejscu-dosłownie , tylko napis na budynku w gorszej kondycji. W miejscu Dino stał magazyn z rampą.
Kiedyś miałem zapisane dwa zdjęcia ze stacji w Starym Czarnowie, jeżeli mnie pamięć nie myli, to przy magazynie było widać kawałek wagonu chłodni i podejrzewam, że autorem zdjęć był ten sam człowiek, który nakręcił film z tego ciekawego linku:
http://pomorze24.blogspot.com/2019/08/trasa-kolejowa-gryfino-chwarstnica-sobieradz-zdroje.html
Fragment tego magazynu widać od 1:54 na filmie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
ZKMK on tour 12.jpg

Sobota po południu - zaczęło mnie nosić po domu. Telefon do Petera47 - lecimy jutro na 420-kę? Jemu dwa razy nie trzeba powtarzać. Dzwonimy do chłopaków. Ze względu na zbyt późną decyzję chętnych brak. Powody różne - wszystkie szanuję. Potwierdzam z Peterem godzinę - jesteśmy umówieni. Niedziela rano startujemy tylko w dwójkę, ale może to i lepiej w dobie rozszerzającej się epidemii... kto to wie, czas pokaże.

Dlaczego linia 420 Worowo - Wysoka Kamieńska? Jak zwykle powodów jest kilka, ale dwa są najważniejsze:
- bo chciałbym ją w końcu przejechać od A do Z (60km - jest co robić);
- bo może jest to jedna z ostatnich okazji, żeby uwiecznić dla potomnych odcinek, na którym jeszcze leżą szyny (o tym później);
- bo chciałbym w końcu po dłuższej przerwie zwiedzić jakąś linię, na której jest coś więcej niż starotorze (częściowo się to udało).

Wycieczka się udała, dokonaliśmy też pewnego odkrycia, ale o tym później...
mapa 1.jpg

Legenda:
- czarny - linie czynne;
- niebieski - odcinek nieczynny linii 420;
- czerwony - odcinek zlikwidowany linii 420.

mapa 2.jpg


My zaczęliśmy naszą wyprawę od końca, czyli od Wysokiej Kamieńskiej.
mapa 3a.jpg


(1) Stacja Wysoka Kamieńska. Pogoda dopisała.
IMG_5394AA.jpg


Na dzień dobry powitał nas Moniuszko. R88865 Polregio Wysoka Kamieńska - Kamień Pomorski.
IMG_5382AA.jpg


IMG_5383AA.jpg


IMG_5385AA.jpg


Budynek dworcowy. Widok od strony peronów. Jakoś nigdy mi się on nie podobał. Teraz te powybijane na piętrze okna potęgują te negatywne wrażenia. Dziwny jest też ten układ tych schodów prowadzących do przejścia służbowego przez tory. Może kiedyś, jak jeszcze istniało przejście podziemne na perony jakoś lepiej to było zorganizowane?
IMG_5386AA.jpg


IMG_5387AA.jpg


Peron 1.
IMG_5388AA.jpg


Fundament żurawia wodnego.
IMG_5391AA.jpg


Wieża wodna.
IMG_5392AA.jpg


Skrajnik.
IMG_5393AA.jpg


Widok w kierunku Goleniowa i Worowa.
IMG_5395AA.jpg


Widok w kierunku Świnoujścia (w lewo) i Kamienia Pomorskiego (prosto).
IMG_5396AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Peter pobiegł poszukać cech. Ja chwilę później do niego dołączyłem.
IMG_5397AA.jpg


I coś tam znaleźliśmy - WIT 06 B.M.
IMG_5402AA.jpg


oraz Kladno??? 1883 B ST
IMG_5407AA.jpg


Rampa
IMG_5410AA.jpg


IMG_5411AA.jpg


Wodowskaz
IMG_5413AA.jpg


IMG_5414AA.jpg


Pozostałości wagi kolejowej
IMG_5418AA.jpg


IMG_5419AA.jpg


Przy fundamencie znaleźliśmy szynę HP 71 XI
IMG_5420AA.jpg


Budynek dworcowy od strony ulicy.
IMG_5421AA.jpg


Nastawnia.
IMG_5425AA.jpg


Widok w kierunku Worowa (w lewo), Goleniowa (prosto).
IMG_5426AA.jpg


IMG_5424AA.jpg


Peron 2
IMG_5428AA.jpg


Tory odstawcze.
IMG_5429AA.jpg

c.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Pomieszczenie gospodarcze, magazyn przesyłek pocztowych (w tle znajduje się budynek dawnej poczty)? Widać ślady po zamurowanych drzwiach.
IMG_5430AA.jpg


(2)
Nastawnia "Wk" sterująca ruchem.
IMG_5434AA.jpg


Magazyn PLK?
IMG_5433AA.jpg


IMG_5435AA.jpg


IMG_5439AA.jpg


Przejazd kolejowy - z tyłu nastania "Wk".
IMG_5436AA.jpg


Widok w kierunku Wysokiej Kamieńskiej.
IMG_5437AA.jpg


Widok w kierunku Kamienia Pomorskiego.
IMG_5438AA.jpg


(3)
Wysoka Kamieńska - przejazd kolejowy na ul. Wiejskiej. W lewo Wysoka Kamieńska, w prawo Płoty.
IMG_5440AA.jpg


Widok w kierunku Wysokiej Kamieńskiej.
IMG_5444AA.jpg


Widok w kierunku Płot.
IMG_5443AA.jpg


IMG_5445AA.jpg


IMG_5446AA.jpg


Kilka cech też udało się znaleźć.
IMG_5447AA.jpg


IMG_5448AA.jpg


IMG_5450AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
(4)
Ruszamy dalej. Kolejnym punktem jest Kretlewo. Budynek stacyjny nie dotrwał do naszych czasów.
Na przejeździe kolejowym zamontowane zostało nowe oznakowanie i to pomimo braku kursowania pociągów od kilku lat. Jaki to ma sens? o_O
W lewo Płoty, w prawo Wysoka Kamieńska.
IMG_5453AA.jpg


Widok w drugą stronę.
IMG_5457AA.jpg


Nowe i stare.
IMG_5458AA.jpg


Widok w kierunku Płot.
IMG_5455AA.jpg


Widok w kierunku Wysokiej Kamieńskiej.
IMG_5456AA.jpg


Udało nam się znaleźć cechę: Stumm 1933
IMG_5462AA.jpg


(5)
Przejazd kolejowy między Gadomem, a Golczewem. W lewo Wysoka Kamieńska, w prawo Płoty.
IMG_5467AA.jpg


Podczas przejazdu jakiegokolwiek samochodu po tym przejeździe strasznie coś na nim dzwoniło. Peter szybko ustalił przyczynę.
IMG_5477AA.jpg

Rozkręcone łączenie szyn znajdujące się na środku przejazdu.

Widok w kierunku Płot.
IMG_5469AA.jpg


IMG_5470AA.jpg


Kolejna cecha.
IMG_5471AA.jpg


Typ i data produkcji podkładu kolejowego. Peter dzielnie wyczyścił go szczotką drucianą, której w końcu nie zapomnieliśmy zabrać ze sobą na wyprawę. ;)
IMG_5472AA.jpg


(6)
Dotarliśmy do Golczewa. Na pierwszy ogień poszedł przejazd kolejowy na ul. Kamieńskiej. Zostaliśmy "gwiazdami" tej ulicy. Wszystkie samochody na nasz widok zwalniały. Chyba często stoją tu "niebiescy" :). Widok w kierunku stacji w Golczewie (i Płot).
IMG_5480AA.jpg


Widok w kierunku Wysokiej Kamieńskiej.
IMG_5481AA.jpg


Znaleźliśmy kolejne cechy. Co to za producent?
IMG_5482AA.jpg


IMG_5483AA.jpg


C.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
(7)
Przejazd kolejowy na ul. Niepodległości w Golczewie.
W lewo Wysoka Kamieńska, w prawo stacja Golczewo (dalej Płoty).
IMG_5563AA.jpg


Widok w kierunku przeciwnym.
IMG_5566AA.jpg


Widok w kierunku Wysokiej Kamieńskiej.
IMG_5564AA.jpg


Widok w kierunku stacji Golczewo.
IMG_5565AA.jpg


(8)
Stacja Golczewo.
IMG_5498AA.jpg


Wejście główne.
IMG_5496AA.jpg


Tyk nad wejściem odpadł i ukazał się fragment niemieckiej nazwy stacji.
IMG_5497AA.jpg


IMG_5499AA.jpg


Magazyn.
IMG_5494AA.jpg


IMG_5501AA.jpg


Nielegalny przejazd kolejowy.
IMG_5503AA.jpg


Widok od strony peronów, w kierunku Wysokiej Kamieńskiej.
IMG_5505AA.jpg


IMG_5512AA.jpg


Widok w kierunku Płot.
IMG_5504AA.jpg


Kolejna cecha "do kolekcji". Huta Bankowa ;)
IMG_5510AA.jpg


Rampa czołowa. W tle budynek stacji Golczewo Wąskotorowe, po prawej budynek dworca Golczewo.
IMG_5513AA.jpg