• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja ZKMK on tour

OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Linia normalnotorowa - widok w kierunku Kołobrzegu.
IMG_3891AA.jpg


IMG_3894AA.jpg


Poczekalnia nie zachęca do skorzystania.
IMG_3898AA.jpg


Kasy.
IMG_3899AA.jpg


Wiadomo, komu kibicują miejscowi - Pogoni... Gryfice :ROFL:
IMG_3903AA.jpg


Koniec zwiedzania, czas wracać na Ganz'a.
IMG_3920AA.jpg


Mała sesja foto ;)
IMG_3932AA.jpg


Zaczęło się ściemniać.
IMG_3948AA.jpg


Próby zrobienia sesji nocnej.
IMG_3967AA.jpg


IMG_3971AA.jpg


IMG_3973AA.jpg


No i czas wracać do domu.
Podstawiliśmy się z powrotem w peron. Pozbieraliśmy uczestników imprezy i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Przy peronie pierwszym podstawił się Sa136, który miał zabrać turystów do Kołobrzegu.
IMG_3980AA.jpg


O północy byliśmy w Szczecinie. Czas przeleciał szybko, no ale w doborowym towarzystwie to i czas...
IMG_3983AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
ZKMK on tour 10.jpg

Zbliża się koniec tygodnia, pojawia się propozycja wypadu w sobotę na rowerach - gdzieś dalej. Padło na ścieżki rowerowe zbudowane po śladach starych linii kolejowych. Miało być rowerowo, wyszło... kolejowo ;). Mała fotorelacja poniżej.
Start Gryfino...

1. Gryfino - Chwarstnica linia 419
linia 419.jpg

Ścieżka rowerowa zaznaczona została na czerwono. Na żółto zaznaczyłem odcinek starotorza nie pokrywający się ze ścieżką. Na odcinku od Żórawi do Chwarstnicy ścieżka biegnie śladem linii 419. Kolejowo ten fragment nie przedstawia praktycznie żadnej wartości. Nie ocalało praktycznie nic.

Pierwszym punktem godnym uwagi jest Chwarstnica. W tym miejscu ocalał budynek dworca oraz "pojawiała się" linia 423 do Swobnicy i tą właśnie linią poprowadzona został dalsza część ścieżki rowerowej.

20190622_082541 Chwarstnica AA.jpg


Widok w kierunku Gryfina.
20190622_082544AA.jpg


Widok w kierunku Swobnicy.
20190622_082546AA.jpg


2. Chwarstnica - Swobnica linia 423
linia 423A.jpg

Na tym odcinku między Borzymiem, a Lubanowem fragment ścieżki biegnie lasem po szutrowej drodze. Dlaczego nie poprowadzono jej nasypem - nie mam pojęcia.

Lubanowo. W miejscu dawnego przystanku postawiono wiatę do odpoczynku oraz pozostawiono na pamiątkę fragment torowiska.
Cech brak, a przynajmniej ja nie znalazłem ;).
20190622_085755AA.jpg


20190622_085758(0)AA.jpg


Widok w kierunku Bani.
20190622_085800AA.jpg


W Baniach zachował się budynek dworca oraz rampa kolejowa, po której poprowadzono ścieżkę. Niestety jej nie uwieczniłem na zdjęciach i będę musiał tam wrócić.
20190622_090737AA.jpg


Widok w kierunku Swobnicy.
20190622_090731AA.jpg


linia 423B.jpg

Niestety zdjęć w Swobnicy w ogóle nie zrobiłem, gdyż ścieżka kolejowa zbacza z nasypu i biegnie dołem. Tutaj na pewno wrócę, ale... samochodem :ROFL:.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Kilka kilometrów ścieżka biegnie lasem do Trzcińska Zdrój - kolejnego naszego celu podróży. Szuter jest paskudny - ostre, duże kamienie. Ciekawe, czemu nie połączono linii ze Swobnicy do Trzcińska? Ekonomia, teren, różne zarządy kolei? :niepewny:

Co ciekawe w Trzcińsku Zdrój krzyżują się dwie ścieżki rowerowe. Nasza dotychczasowa, która prowadzi do Dębna i druga prowadząca z Myśliborza do Siekierek. Ładny asfalt kończy się 100 metrów przed dworcem.
20190622_095801AA.jpg


20190622_095811AA.jpg


W ramie kolejowej znalazłem szynę z cechą.
20190622_100005AA.jpg


A za magazynem takie cudo. Co to może być?
20190622_100013AA.jpg


20190622_100033AA.jpg


20190622_100058AA.jpg


Po obejrzeniu budynku wróciliśmy na ścieżkę. Kierunek Godków.
3. Trzcińsko Zdrój - Siekierki linia 411
Linia 411A.jpg


20190622_100808AA.jpg


Jelenin.
20190622_104732AA.jpg


20190622_104749AA.jpg


20190622_104804AA.jpg


20190622_104830AA.jpg


Godków - wiadukt.
20190622_105324AA.jpg


Dawna lokomotywownia. Obecnie magazyn maszyn rolniczych.
20190622_105358AA.jpg


Dworzec Godków.
20190622_105843AA.jpg

C.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
W Godkowie zrobiliśmy krótką przerwę, dzięki czemu mogłem zrobić kilka zdjęć.

Na stacji mała niespodzianka.
20190622_110013AA.jpg


No może nie mała i trochę waży ;)
20190622_110132AA.jpg


20190622_110123AA.jpg


Widok w kierunku Kostrzyna nad Odrą (tory po lewej) i Siekierek (tor po prawej). Tor kończy się jeszcze przed widoczną w oddali nastawnią.
20190622_110020AA.jpg


20190622_110030AA.jpg


20190622_110034AA.jpg


20190622_110037(0)AA.jpg


20190622_110044AA.jpg


20190622_110103(0)AA.jpg


Widok w kierunku Kostrzyna n./Odrą.
20190622_110117AA.jpg


20190622_110137AA.jpg


Do dawnego peronu 1 nic nie dojedzie.
20190622_110200AA.jpg


20190622_110216(0)AA.jpg


20190622_110302AA.jpg


20190622_110357AA.jpg


Widok w kierunku Siekierek.
20190622_110411(0)AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
W końcu dotarliśmy do mostu w Siekierkach.
20190622_115714AA.jpg


20190622_115733AA.jpg


Most zostanie przystosowany do ruchu pieszo - rowerowego.
20190622_115742AA.jpg


20190622_115756AA.jpg


20190622_115801AA.jpg


Czas wracać. Ciekawy system utrzymywania rowu odwadniającego nasyp kolejowy.
20190622_123318AA.jpg

To jeszcze nie koniec ;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Ponieważ mieliśmy trochę już w nogach, to postanowiliśmy wrócić do Chojny, a stamtąd pociągiem do Gryfina.
20190622_135624AA.jpg


20190622_135640AA.jpg


20190622_135655AA.jpg


Poczekalnia rodem z PRL'u.
20190622_135716AA.jpg


20190622_135738AA.jpg


:ROFL::ROFL::ROFL:
20190622_135730AA.jpg


20190622_135748AA.jpg


Widok w kierunku Gryfina.
20190622_140108AA.jpg


Widok w kierunku Godkowa.
20190622_140115AA.jpg


20190622_140233AA.jpg


20190622_140229AA.jpg


20190622_140409AA.jpg


20190622_140420AA.jpg


20190622_140439AA.jpg


Stara lokomotywownia.
20190622_140538(0)AA.jpg


20190622_140613AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Nadodrzanka jest po modernizacji, więc szyny też są współczesne.
20190622_141018(0)AA.jpg


Dawna rampa.
20190622_141206AA.jpg


Zasiek zbudowany z szyn. Niestety cech nie było widać, a ja nie byłem przygotowany (brak szczotki drucianej), żeby spróbować je odnaleźć.
20190622_141235AA.jpg


Plac składowy.
20190622_141301AA.jpg


W oczekiwaniu na nasz pociąg przyjechał EP07-345 TLK84151 PIRANIA w relacji Kołobrzeg - Bielsko-Biała.
20190622_142722(0)AA.jpg


Po chwili przyjechała kolejna - opóźniona PIRANIA prowadzona w kierunku przeciwnym jako TLK48150 przez EP07-1007.
20190622_143513AA.jpg

I tym pociągiem dotarliśmy do końca naszej wycieczki.

PS
Nie pamiętam kiedy ostatni raz zrobiłem tyle kilometrów rowerem, ale warto było. o_O
20190622_155425AA.jpg
 

Bobik

Aktywny użytkownik
Reakcje
179 3 1
W sumie to nawet już napisałem że ten samochód to Skoda 1202 Sedan, ale później zauważyłem że przednie drzwi zachodzą na błotnik, więc to chyba bardziej coś francuskiego, aż tak się nie znam
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
ZKMK on tour 11.jpg

Dużo wody upłynęło od naszej ostatniej wyprawy i wydawało się, że nasze wycieczki będą odłożone do lamusa. Święta i Nowy Rok minęły, zaczęło mnie nosić po domu. Od dłuższego czasu chciałem pojechać śladami linii 417 i w końcu się zmusiłem. Kilka telefonów, ekipa zebrana. Niedziela 8:00 wystartowaliśmy (że ja wstałem w niedzielę o tej porze - o_O).

Na początek trochę historii (będzie nudno ;)).

Dlaczego akurat wybór padł na tę linię 417 Sobieradz - Szczecin Dąbie. Powodów było kilka:
- zmieniający się kilometraż linii;
- odwrócenie kilometraża;
- wydarzenia historyczne wpływające na ruch pociągów na tej linii;
- zmieniająca się długość całkowita linii i stacje początkowe;
- porażająca prędkość handlowa i maksymalna;
- zgubiona stacja w rozkładzie jazdy;
- zmiany przebiegu tej linii;
- likwidacja dawnego zakładu Unikon (producent kontenerów morskich);
- otwarcie ścieżki rowerowej Szczecin Jezierzyce - Stare Czarnowo po śladzie tej linii.
Podsumowując powodów dla których wybraliśmy tę linię było kilka.

Przed wojną współczesna linia 417 składała się z fragmentów trzech linii:
- fragmentu linii 111 Finkenwalde (Szczecin Lotnisko) - Altdamm (Szczecin Dąbie);
- linii 113i Finkenwalde (Szczecin Lotnisko) - Neumark (Kr Greifenhagen) (Stare Czarnowo);
- oraz fragmentu linii 113h Woltersdorf (Sobieradz) - Neumark (Kr Greifenhagen) (Stare Czarnowo).

Poniżej rozkłady jazdy z 1937r.

1937 65 a     Główny-Lotnisko Stargard-Lębork i  Niebuszewo-Dąbie.jpg


1937 79 a   Gryfino-Pyrzyce-Swobnica-Płońsko, Lotnisko-Stare Czarn.jpg


Kilometraż linii 113i był liczony od stacji Szczecin Lotnisko, a cała długość linii wynosiła 20,6km.

W 1945 roku wycofujące się wojska niemieckie wysadziły mosty na Odrze Wschodniej (Martwej Wodzie i Cegielince). Po wojnie nie zdecydowano się na odbudowanie tych przepraw i w ten sposób ostatecznie zlikwidowane zostało najkrótsze połączenie kolejowe między stacjami Szczecin Główny - Szczecin Dąbie. Jak się okazało było to błędem, który "odbija się czkawką" do dnia dzisiejszego (ale o tym później). Stacja Szczecin Lotnisko przestała być stacją węzłową. Ocalał odcinek Szczecin Dąbie - Szczecin Lotnisko oraz cała linia Szczecin Lotnisko - Stare Czarnowo. Od tej pory na tej stacji odbywały się zmiany kierunku jazdy, co znacząco wydłużało czas przejazdu.

Sytuację obrazuje poniższy rysunek.
1945AA.jpg


W 1945 roku Polska administracja odwróciła kilometraż na dawnej linii 113i i nadała stacjom polskie nazwy. Linia otrzymała numer 237. Jak się okazało było to początkiem pewnych problemów na tej linii. Przystanek Brunner Strasse (Burki, ul. Lniania) nie został po wojnie uruchomiony.
Twórcy rozkładu jazdy popełnili nieprawdopodobny błąd. Zgubili przystanek Kłobucko Gryfińskie o_O i przesunęli kolejne przystanki i stacje o jedną pozycję pozostawiając niezmieniony kilometraż. Pociągi zatrzymywały się więc w Klęskowie nazwanym Zdroje Wschód oraz na stacji Zdroje Wschód, która nie miała nazwy, a w odległości od punktu początkowego wskazywała dawny - nieczynny przystanek Brunner Strasse (Burki).
001.jpg


W 1946 roku linia została wydłużona - rozpoczynała się w Żłobnicy (Swobnicy), a kończyła w Szczecinie Dąb (Szczecinie Dąbiu). Całkowita długość linii wynosiła 62,7km. Co ciekawe maksymalna prędkość na linii wynosiła 20km/h, handlowa 6,5km/h :eek:, co powodowało, że pociąg pokonywał tą trasę w 5 godzin 37 minut :eek::eek::eek:. Na tak beznadziejny czas przejazdu wpływ miały także zmiany kierunku jazdy, jakie następowały na stacjach Chwarstnica i Szczecin Lotnisko (postoje po 20 minut).
1946.07 188-189.jpg


Ponadto postanowiono zlikwidować błąd, jaki popełniono w 1945 roku i "odnaleziono" zaginiony przystanek. Spowodowało to przesunięcie kolejnych przystanków i stacji o 1 pozycję.
002.jpg

I tak: Wrzosy stały się Kłobukiem, Wyszomierz-Brudzewo - Wrzosami; Oleszna - Wyszomierzem-Brudzewo; Urok - Oleszną, Siecie - Urokiem, a Zdroje Wschód - Klęskowem. Pojawiły się również właściwe Zdroje Wschód. Niezły burdel :ROFL:

Żeby było trudniej to dodatkowo pomylono nazwy miejscowości i przystanek we wsi Sobieradz otrzymał nazwę Drzenino, a ten w Drzeninie - Sobieradz.

W 1947 roku zmianie uległy nazwy niektórych przystanków (zaznaczyłem je na czerwono w tabeli 1947 z wyj. Bani).
003.jpg


W 1948 roku nastąpiła kolejna "rewolucja" - ale o tym następnym razem.
C.d.n.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
@Gerson
Idąc ulicą Walecznych od przystanku Szczecin Zdroje do ulicy Mącznej, po lewej stronie jest budynek architektonicznie przypominający nastawnię. Tam są jakieś uprawy pod szkłem chyba. Czy to mogą być jakieś pozostałości po kolei? Zawsze mnie to intrygowało.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
@Gerson
Idąc ulicą Walecznych od przystanku Szczecin Zdroje do ulicy Mącznej, po lewej stronie jest budynek architektonicznie przypominający nastawnię. Tam są jakieś uprawy pod szkłem chyba. Czy to mogą być jakieś pozostałości po kolei? Zawsze mnie to intrygowało.
Tego nie wiem, ale linia 417 biegła równolegle do ul. Walecznych - wzdłuż ul. Jaśminowej.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
W ramach uzupełnienia do wczorajszej relacji.
Po wojnie ruch na linii prowadzony był wyłącznie w relacjach mieszanych towarowo - osobowych.
W 1947 roku linia otrzymała numer 249, prędkość maksymalna została na linii ograniczona do oszałamiających 15km/h, jednocześnie handlowa wzrosła do 10,8km/h. Osiągnięto to poprzez skrócenie czasu postoju na poszczególnych stacjach. Całkowity czas przejazdu wynosił od 5:50h do 6:02h.

W 1948 roku nastąpiła kolejna rewolucja. Linia otrzymała numer 417. Jednocześnie została skrócona i punktem początkowym został Sobieradz. Ponadto większość przystanków zmieniła po raz kolejny nazwy (rok 1948 - na czerwono).

004.jpg


Co ciekawe udało się dokonać rzeczy wręcz niemożliwej i... ograniczono prędkość maksymalną na tej linii do... 10km/h. Prędkość handlowa spadła do 8,5km/h, a czas przejazdu w relacjach Swobnica - Dąbie Szcz. osiągnął rekordowe 7:25h i 7:27h.

Kolejną ciekawostką jest zmiana nazwy stacji Czanowo (późniejsze Szczecin Lotnisko) na Zdroje. Doprowadziło to do sytuacji, w której w tej dzielnicy funkcjonowały trzy stacje i przystanki zawierające w nazwie Zdroje. Na linii 417 były to: Zdroje i Zdroje Wschodnie, natomiast na linii 351 Szczecin Zdroje.
1948.05 98-99.jpg


Kolejne lata przyniosły kolejne zmiany nazw stacji i przystanków oraz zmiany długości linii ;). 1949 rok przyniósł także zawieszenie ruchu pasażerskiego, którego można było się spodziewać patrząc na "dramatyczne" czasy przejazdów pociągów obsługujących tę linię.
005.jpg


Od 1951 roku linia miała swój początek w Chwarstnicy. W kolejnych latach długość linii ciągle ulegała zmianie ;).
007.jpg


1957 rok przyniósł kolejną zmianę. Linia zaczynała się w Drzeninie. W 1958 roku rozpoczęto likwidacje przystanków i ładowni. Na pierwszy ogień poszły Dębina Pomorska, Wrzosy Pomorskie, Struga Szczecińska, Urok i Szczecin Zdroje Wschodnie.
008.jpg

Rok 1967 był ostatnim, w którym pociągi zatrzymywały się i zmieniały kierunek na stacji Szczecin Lotnisko.
O tym w kolejnej części. C.D.N.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
W 1967 roku wybudowano łącznicę, która omijała stację Szczecin Lotnisko. Można zakładać, że był to ostatni rok funkcjonowania tej stacji.
009.jpg


W 1971 roku w służbowym rozkładzie jazdy pojawiła się bocznica Gryfbet Płonia. Gryfbet zajmował się produkcją betonów, w tym płyt do budowy bloków z wielkiej płyty. Przypuszczam, że uruchomienie tej wytwórni związane było z rozpoczynającą się budową wielkich sypialni Szczecina, jakimi stały się osiedla: Słoneczne, Majowe i Bukowe. Budowę tych osiedli rozpoczęto odpowiednio w latach: siedemdziesiątych, osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.

010.jpg


W 1974 lub 75 uruchomiono bocznicę Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Hurtu Spożywczego w Szczecinie.
011.jpg


W 1977 roku zbudowano kolejną łącznicę, która zastąpiła tę zbudowaną w 1967 roku. Nowa została poprowadzona na wiadukcie na ul. Struga wzdłuż linii 351. Linia została skrócona o 770 metrów.
012.jpg


Budowa osiedla Słonecznego spowodowała wznowienie po 33 latach ruchu pasażerskiego. Nastąpiło to 1982 roku, ale tylko na odcinku Szczecin Dąbie - Szczecin Słoneczne (nowy przystanek). W 1983 roku odcinek ten został zelektryfikowany. W 1985 roku ruch pasażerski został zawieszony. Spowodowane to było niską frekwencją na tej linii. Potok pasażerów ukierunkowany był na centrum miasta. Dojazd z przystanku Szczecin Słoneczne do stacji Szczecin Główny wymagał przejazdu przez stację Szczecin Dąbie i zmiany kierunku jazdy pociągu. To z kolei znacząco wydłużało czas przejazdu. Przez kilkanaście lat mówiono o konieczności budowy nowej łącznicy z przystanku Szczecin Słoneczne do przystanku Szczecin Zdroje (linia 351), jednak nigdy nie zdecydowano na jej budowę. Ironią losu jest fakt, że po wojnie nie zdecydowano się na odbudowę mostów na Cegielince i Martwej Wodzie, a w latach 80-tych brak tych przepraw spowodował niemożność szerszego wykorzystania tej linii, szczególnie do celów pasażerskich. W 1998 roku przeprowadzono deelektryfikację linii. Kolejne lata to powolna agonia linii. W 1992 roku zlikwidowano linię na odcinku Szczecin Płonia (Fabryka Kontenerów) - Sobieradz. W 1997 roku zamknięto dla ruchu fragment linii na odcinku Szczecin SEC (Ciepłownia Rejonowa "Dąbska") - Szczecin Płonia (Fabryka Kontenerów), a 2005 roku dokonano fizycznej likwidacji tego fragmentu linii.

Obecnie prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy na odcinku Szczecin Dąbie - Szczecin SEC (Ciepłownia Rejonowa "Dąbska"), do której dostarczany jest węgiel.
Kolejną ironią losu jest fakt, że ocalały fragment linii nie został uwzględniony w projekcie budowy szczecińskiej SKM-ki. Znowu dały znać o sobie bariery techniczne związane z brakiem łącznicy z osiedla Słonecznego do przystanku Szczecin Zdroje. Szkoda, bo mogłyby powstać dwa przystanki Szczecin Słoneczne i Szczecin Kijewo, które z powodzeniem mogłyby przejąć część mieszkańców tych dwóch dużych osiedli. Zadanie to ma realizować szybki tramwaj, który w przyszłości ma być wydłużony do Kijewa, ale kiedy to nastąpi - nikt nie wie?

Tyle historii. Było długo, mam nadzieję, że nie pozasypialiście ;)
Czas na naszą fotorelację, ale o tym w kolejnej części.
C.D.N.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Wycieczkę rozpoczęliśmy w pkt. 3. Jednak żeby zachować jakąś chronologię naszą relację rozpocznę od pkt. 1. Nasza wyprawa z premedytacją nie obejmowała stacji Szczecin Dąbie, gdyż stwierdziliśmy, że spędzimy na niej po pierwsze zbyt wiele czasu, a po drugie można by jej poświecić osobny temat.
mapa1.jpg


1. W tym miejscu znajdował się przejazd kolejowy na ul. Gryfińskiej.
Widok w kierunku stacji Szczecin Dąbie. Linia przechodziła po skosie przez teren obecnej stacji paliw. Za stacją widać bramę sieci trakcyjnej (linia 351).
IMG_5381AA.jpg


IMG_5380AA.jpg


2. Do 1977 roku linia przebiegała przez ul. Andrzeja Struga. Obecnie główna arteria wjazdowa do centrum.
Widok w kierunku stacji Szczecin Dąbie.
IMG_5104AA.jpg


Pozostałość nasypu kolejowego łącznicy z 1967 roku. Coś jeszcze ocalało.
IMG_5108AA.jpg


3. Gdzieś w tym miejscu znajdowała się stacja Szczecin Lotnisko.
IMG_5066AA.jpg


Znacząco pomógł Geoportal. Co ciekawe pomimo, że w Szczecinie znajduje się wiele schronów przeciwlotniczych z czasow II Wojny Światowej to nie spotkałem się z faktem, żeby były naniesione w geoportalu jako budynki. W tym przypadku jest inaczej. Schrony przeciwlotnicze zaznaczone na czerwono. W lewym górnym rogu widać zarys krawędzi peronowych.
lotniskoAA.jpg


Ruszyliśmy na poszukiwania.
IMG_5068AA.jpg


Zamurowane wejścia do schronów - po lewej i prawej stronie (w krzakach).
IMG_5071AA.jpg


Dotarliśmy do krawędzi peronowych.
IMG_5083AA.jpg


IMG_5085AA.jpg


Widok w kierunku znalezionych "peronów". W lewo Szczecin Dąbie i Sobieradz, w prawo Cegielinka i Martwa Woda (kierunek Szczecin Główny).
IMG_5088AA.jpg


Widok w kierunku Sobieradza. Przed widocznym pałacem ZUS biegła pierwsza łącznica (z 1967 roku). W "kolorowym" wykopie biegnie linia szybkiego tramwaju.
IMG_5089AA.jpg


Pozostałości linii 417.
IMG_5092AA.jpg


IMG_5093AA.jpg


Kolejne zamurowane wejście do schronu oraz resztki podkładu kolejowego.
IMG_5094AA.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Widok w kierunku Sobieradza. Po lewej szybki tramwaj.
IMG_5100AA.jpg


4. Przystanek szybkiego tramwaju - ZUS Jaśminowa.
IMG_5111AA.jpg


Widok w kierunku stacji Szczecin Dąbie.
IMG_5112AA.jpg


IMG_5115AA.jpg


IMG_5116AA.jpg


Ul. Jaśminowa. Widok w kierunku stacji Szczecin Lotnisko i przystanku szybkiego tramwaju.
IMG_5121AA.jpg


5. Wiadukt kolejowy. Na górze linie kolejowe 351 i 428, na dole linie tramwajowe 2, 7, 8. Kiedyś pod tym wiaduktem biegła linia 417.
IMG_5125.jpg


Pętla tramwajowa Turkusowa.
IMG_5127AA.jpg


Widok w kierunku Kijewa. Kiedyś ma w tym kierunku poprowadzona linia tramwajowa.
IMG_5128AA.jpg


IMG_5129AA.jpg


IMG_5131AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
W tym miejscu przeskoczymy do pkt. 6 tj. wiaduktu, na którym została poprowadzona nowa łącznica.
6. Wiadukt na ul. Struga.
IMG_5366AA.jpg


IMG_5372AA.jpg


Od lewej: linia 417 (zakończenie sieci trakcyjnej) - kierunek Szczecin SEC, linia 428 - kierunek Szczecin Zdroje i dalej do stacji Szczecin Podjuchy. Dwa kolejne tory to linia 351 - kierunek Szczecin Główny przez Szczecin Zdroje.
IMG_5373AA.jpg


IMG_5377AA.jpg


Widok w kierunku stacji Szczecin Dąbie.
IMG_5379AA.jpg


7. Najnowszy wiadukt - przejście dla pieszych z osiedla Słoneczne do wspomnianej już pętli tramwajowej Turkusowa.
IMG_5133AA.jpg


Ponownie pętla. W tle wiadukt kolejowy linii 351 i 428 (nasz pkt. 5).
IMG_5135AA.jpg


Widok w kierunku Sobieradza.
IMG_5138AA.jpg


8. Przejazd kolejowy przy skrzyżowaniu ulic Jasnej i Turkusowej. Widok w kierunku Sobieradza.
IMG_5140AA.jpg


Widok w kierunku Szczecina Dąbie.
IMG_5141AA.jpg


013.jpg


9. Przejazd na ul Lnianej. Po lewej stronie przed wojną znajdował się przystanek Brunner Strasse. Oczywiście bloków z wielkiej płyty jeszcze nie było ;)
IMG_5142AA.jpg


Widok w kierunku Soberadza.
IMG_5143AA.jpg


Widok w kierunku Szczecina Dąbie i pętli tramwajowej Turkusowa.
IMG_5145AA.jpg


10. W tym miejscu (po prawej) znajdował się przystanek Szczecin Słoneczne.
IMG_5149AA.jpg


Niewiele śladów ocalało po tym przystanku. Schody prowadzące na ten przystanek.
IMG_5151AA.jpg

C.D.N.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
014.jpg


Przejazd na ul. Łubinowej. Widok w kierunku bocznicy SEC.
IMG_5146AA.jpg


Fundamenty strażnicy przejazdowej?
IMG_5157AA.jpg


Na wprost Sobieradz. W tym miejscu kończy się aktualnie linia 417. Po lewej bocznica SEC Szczecin.
IMG_5147AA.jpg


IMG_5160AA.jpg


Bocznica SEC Szczecin.
IMG_5171AA.jpg


Uszkodzony podkład kolejowy po wykolejeniu.
IMG_5179AA.jpg


IMG_5181AA.jpg


Tydział postanowił powalczyć ze zwrotnicą. Szło mu słabiutko, bo zaryglowanego zamka raczył nie zauważyć. :ROFL:
IMG_5183AA.jpg


Zanim udaliśmy się śladami linii 417 postanowiliśmy "zwiedzić" bocznicę SEC. Wiadukt kolejowy na ul. Dąbskiej.
IMG_5194AA.jpg


Miejscowi bywalcy przepięknie udekorowali ten wiadukt. Znalazła się na nim całkiem spora kolekcja potłuczonego szkła. Co ciekawe nawierzchnia wiaduktu została wyasfaltowana. W jakim celu to zrobiono? Za wiaduktem tor wyciągowy elektrociepłowni oraz osiedle Kijewo.
IMG_5196AA.jpg


Widok w kierunku przeciwnym. Prosto Szczecin Dąbie, w prawo elektrociepłownia.
IMG_5195AA.jpg


IMG_5197AA.jpg


Za zakrętem ukazała się elektrociepłownia.
IMG_5198AA.jpg


IMG_5200AA.jpg


Węgla chyba na zimę wystarczy. :ROFL:
IMG_5201AA.jpg
 
Ostatnio edytowane: