• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja ZKMK on tour

Gerson

Znany użytkownik
#1
ZKMK on tour 5.jpg


W tym temacie będziemy prezentować nasze wyjazdy klubowe i indywidualne - kolejowe, ale nie tylko. Co z tego wyjdzie, czy uda nam się organizować cykliczne wyjazdy w różne ciekawe miejsca, czy da się to czytać i oglądać - czas pokaże. W każdym razie zapraszam do lektury.

3,2,1 start...
Pomysł wyjazdu do Cedyni i przejazdu po śladzie dawnej linii do Bad Freienwalde (a konkretnie do Schiffmühle) kiełkował w mojej głowie już od jakiegoś czasu. W zeszłym tygodniu postanowiłem w końcu go zrealizować. Temat wrzuciłem chłopakom z klubu i się udało. Na nasz "prototypowy" wyjazd wybraliśmy się w składzie: niżej podpisany, Drucik, Peter47 oraz Waldi5 . W planie oprócz Cedyni były również Siekierki, Godków oraz Trzcińsko Zdrój. Co z tego udało się zobaczyć pokażę niżej.

Trochę historii (będzie nudno, ale krótko ;))

Linia 110h (411z) Bad Freienwalde – Zehden (Cedynia)
17 kilometrową linię do Cedyni udało się otworzyć 3 października 1930 roku. Ciekawym obiektem inżynieryjnym był wybudowany na tej linii most drogowo – kolejowy na Odrze między Osinowem Dolnym, a Hohenwutzen. Pierwszy most został zbudowany w 1904r., a więc w pierwszych latach eksploatacji musiał być wyłącznie mostem drogowym. Wraz z budową linii kolejowej jego pierwotne przeznaczenie zostało nieco zmodyfikowane. Most został wysadzony w 1945 roku przez wycofujące się wojska niemieckie. Nowy most – tylko drogowy powstał w 1955 r. Niestety do dnia dzisiejszego m.in. ze względu na wojnę oraz wielką powódź, która nawiedziła okolicę 22 marca 1940 roku zachowało się niewiele informacji dotyczących infrastruktury i ruchu pociągów. Po wojnie ruchu kolejowego po stronie polskiej nie wznowiono i linia na odcinku granica państwa – Cedynia została rozebrana w 1945 roku (chyba Ci ze wschodu nam pomogli ;)). Ostatni pociąg pasażerski do Hohenwutzen od strony niemieckiej dotarł w czerwcu 1965 r. Ruch towarowy zakończył się rok później. Oficjalna likwidacja linii nastąpiła w dniu 1 marca 1967r.

P.S. Jakbym coś pomieszał z faktów historycznych to proszę o korektę przez kolegów posiadających większą wiedzę od mojej. Z góry dziękuję.

Przebieg linii po stronie polskiej.
mapa1.jpg



Pierwszym naszym punktem na wycieczce była Cedynia. Mieliśmy fragmenty starej mapy z zaznaczeniem przebiegu linii, układ torowy na samej stacji oraz współczesny fragment mapy przygotowanej przez wujka google.

Na mapie zaznaczyłem miejsca i kierunek wykonywanych zdjęć.
Mapa 01 cedynia.jpg


Ta to wygląda obecnie - na miejscu dawnej stacji znajduje się jakieś gospodarstwo rolne.
1.
IMG_8493AA.jpg


2.
IMG_8494AA.jpg

Po linii i stacji nie ma śladu. Jednak cywilizacja musi być gdzieś na wschodzie ;). My niezrażeni tym niepowodzeniem udaliśmy się na.... południowy - zachód w okolice pomnika orła na górze Czcibora.

3. Nasyp w kierunku Cedyni.
IMG_8496AA.jpg


4. Stały punkt miejscowej drogówki. Ograniczenie do 50km/h i długa prosta.
IMG_8499AA.jpg


5. Pomnik i mozaika upamiętniają dwie bitwy.
IMG_8501AA.jpg


6. Wejście na górę sobie odpuściliśmy, bo nie ona była celem tej wyprawy. P.S. Kiedyś ta góra wydawała mi się większa.
IMG_8504AA.jpg


7. Nasyp w kierunku Osinowa Dolnego.
IMG_8505AA.jpg


8.
IMG_8509AA.jpg


9. Podczas mojej i Waldiego "wizji lokalnej" pozostała część grupy zrobiła sobie przerwę na papierosa oraz zajęła się analizą zgromadzonej dokumentacji.
IMG_8510AA.jpg


Ciąg dalszy nastąpi...
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#2
Małe uzupełnienie do wczorajszej relacji. Ze względu na późną porę zapomniałem wczoraj wrzucić stare zdjęcia Cedyni.
Cedynia.jpg
Autor i źródło: brak danych. Jakoś zdjęcia też niespecjalna.

Budynek dworca podczas powodzi w 1940 roku.
Cedynia 1940.JPG

Autor: nieznany, źródło: https://commons.wikimedia.org


Wracam do relacji. Będzie trochę mało kolejowo, później się rozkręcimy ;).

Zanim dojechaliśmy do mostu na Odrze "przemknęliśmy" przez Osinów Dolny. Miejscowość wygląda dziwnie, jakby granica została przesunięta o kilka kilometrów - wszystkie napisy po niemiecku. Minęliśmy po prawej stronie kompleks marketów umieszczonych w starych budynkach fabrycznych. Niestety żaden z nas nie wpadł na to, żeby pstryknąć jakąś fotkę. Całą drogę zastanawialiśmy się co się tam mieściło. Pomocny okazał się internet - były to budynki dawnej fabryki celulozy. Zakład działał od 1938 do 1945 roku. Poniżej kilka zdjęć znalezionych w sieci.

Widok obecny.
archive_is.kpg.jpg


Osinów_Dolny,_dawna_fabryka_celulozy https_pl_wikipedia_org.jpg

Autor: nieznany, źródło: https://pl.wikipedia.org

Widok na fabrykę przed i w trakcie wojny.
osinów dolny fabryka celulozy www_chojna24_pl.jpg

Autor: nieznany, źródło: www.chojna24.pl

Kriegszenen 1945 an der Oder in Hohenwutzen klatka z filmu www_youtube_com 2.jpg Kriegszenen 1945 an der Oder in Hohenwutzen klatka z filmu www_youtube_com.jpg
Fragmenty filmu propagandowego: Kriegszenen 1945 an der Oder in Hohenwutzen, źródło: www.youtube.com

Most graniczny na Odrze.
Dotarliśmy w końcu do mostu granicznego. Niestety po polskiej stronie śladów linii do Cedyni zachowało się niewiele - praktycznie tylko zarysy nasypów kolejowych. Niezrażeni tym faktem postanowiliśmy sprawdzic co się zachowało po stronie niemieckiej.
IMG_8512AA.jpg


IMG_8513AA.jpg


IMG_8514AA.jpg


Widoki z mostu na Odrę.
IMG_8515AA.jpg


IMG_8519AA.jpg


Tak wyglądał most od strony niemieckiej w 1993 roku. Zachowały się jeszcze fragmenty toru.
most Osinow dolny 1993.jpg

Autor: Matthias Manske.

Zdjęcia przedwojenne:
most Osinów Dolny 1.jpg most Osinów Dolny 2.jpg

Budowa mostu
nidowa mostu Osinow_Dolny_783692_Fotopolska-Eu.jpg
Autor: nieznany, źródło: http://fotopolska.eu

Ciąg dalszy nastąpi - będzie bardziej kolejowo ;)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#3
Dzisiaj będzie kolejowo - po niemiecku ;).

Przebieg linii po stronie niemieckiej.
mapa 03 niemcy.jpg


Szybki przejazd przez miejscowość Hohenwutzen, podczas którego uwieczniłem nasyp kolejowy. Widok w kierunku Altglietzen.
IMG_8669AA.jpg


IMG_8670AA.jpg


W końcu dojechaliśmy do Schiffmühle. Teraz tylko musieliśmy odnaleźć most kolejowy - nasz pierwszy (konkretny) cel wycieczki. Peter dzielnie pilotował, ja jechałem. Wszystko zgodnie z planem zakręt w prawo - jest, ostry zakręt w lewo jest itd. i tp. W końcu dotarliśmy do celu i ... zamiast przy moście wyjechaliśmy na... strzelnicy :ROFL:. Ups, chyba gdzieś popełniliśmy błąd. Mała korekta kursu i... zwiedziliśmy NRD-dowskie gospodarstwo rolne. Mostu nie widać, pociągów nie słychać :). Za trzecim razem w końcu się udało. Most widać, pociągów nadal nie słychać (i już się nie usłyszy, bo tory kilka lat temu zostały zdemontowane).

Najpierw zajęliśmy się badaniem terenu. Jeden tor? Na starej mapie były dwa tory i ... dwa mosty.
mapa 4 most.jpg


IMG_8523AA.jpg


Widok w kierunku mostu.
IMG_8524AA.jpg


Stare podkłady betonowe.
IMG_8528AA.jpg


Widok w kierunku Bad Freienwalde.
IMG_8531AA.jpg


IMG_8536AA.jpg


W końcu dotarliśmy do mostu.
IMG_8543AA.jpg


IMG_8545AA.jpg


IMG_8546AA.jpg


Tak on wyglądał kilka lat temu. W 2010 roku torów już nie było.
Schiffmühle 21_06_2010 Helmut Fischer www_bruckenweb_de 2.jpg

Autor: Helmut Fischer, źródło: www.bruckenweb.de


W 2006 roku tory jeszcze były.
Schiffmühle 25_04_2006 Johannes Boenisch www_bruckenweb_de 2.jpg


Wyjaśniła się też zagadka dwóch mostów na starej mapie. Powyższy most znajduje się po prawej stronie mapy - linia do Cedyni.
Mostem po lewej poprowadzona była linia do Angermünde i ten most został rozebrany. Zachowały się tylko fragmenty przyczółku.
Schiffmühle 21_06_2010 Helmut Fischer www_bruckenweb_de resztki mostu z 1877_2.jpg


Schiffmühle 21_06_2010 Helmut Fischer www_bruckenweb_de resztki mostu z 1877.jpg

Oba zdjęcia, autor: Helmut Fischer, źródło: www.bruckenweb.de

Postanowiliśmy zbadać teren po drugiej stronie mostu...
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#4
Nasyp w kierunku Cedyni.
IMG_8553AA.jpg


2018r. W lewo Angermünde, w prawo Cedynia.
IMG_8555AA.jpg


1993r.
9   1993    z  Bad Freienwalde     w lewo do Angermunde w prawo do Cedyni.jpg

Niestety nie zanotowałem sobie autora tego zdjęcia.

IMG_8557AA.jpg


Taki klimacik kolejowy.
IMG_8561AA.jpg


IMG_8563AA.jpg


Nie wiem co tam Waldi zobaczył - koniec nasypu, czy ładną dziewczynę :ROFL:.
IMG_8571AA.jpg


IMG_8573AA.jpg


Betonowy podkład kolejowy. G67 - rok produkcji?
IMG_8575AA.jpg


Znaleźliśmy takie cudo. Niestety nie wiem co oznacza ten znak na kolei w Niemczech.
IMG_8576AA.jpg


Szyna z 1907 roku.
IMG_8578AA.jpg


Wracamy do samochodu.
IMG_8580AA.jpg


Widok z mostu.
IMG_8582AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#5
Kolejnym przystankiem miał być most na Odrze w Siekierkach, ale... widziany od strony niemieckiej. Planowałem ten wyjazd od czasu mojej ostatniej wizyty w tych okolicach, która miała miejsce w 2014 roku; szybko ten czas leci ;). Szersza relacja z tamtej wycieczki znajduje się tutaj:
http://forum.modelarstwo.info/threads/zachodniopomorskie-perony-i-dworce.18923/page-12

Niestety dojazd okazał się utrudniony. Najkrótsza droga została zamknięta i musieliśmy jechać objazdem dookoła nadkładając kilka kilometrów. Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło. Najpierw dotarliśmy do miejscowości Zollbrücke. Pretekstem była nazwa tej miejscowości - "Opłata za przejazd mostem"? (w wolnym tłumaczeniu ;)). Tutaj pobierali opłaty za przejazd mostem drogowym do Siekierek, który znajduje się w odległości około 2 kilometrów? Możliwe, choć wydaje się bez sensu.

Śluza w wale przeciwpowodziowym.
IMG_8587AA.jpg


IMG_8592AA.jpg


Po drodze trafiliśmy na dawną stację Neu Rüdnitz.
Widok w kierunku mostu.
IMG_8596AA.jpg


Widok w kierunku Wriezen.
IMG_8597AA.jpg


IMG_8602AA.jpg


IMG_8603AA.jpg


IMG_8604AA.jpg


Stacja od strony peronów. 1992r.
Wriezen-Jaedickendorf-1992-Neuruednitz www_rbd-erfurt_de.jpg

Autor: nieznany, źródło: www.rbd-erfurt.de

W końcu dotarliśmy do mostu.
IMG_8612AA.jpg


IMG_8613AA.jpg


IMG_8618AA.jpg


Widok w kierunku Wriezen. Zdjęcie wykonane, jednak w ogóle nie zwróciłem uwagi na ten obiekt po lewej. Do niego wrócimy nieco później.
IMG_8622AA.jpg


Na most nie można wejść. Zdjęcia zostały wykonane przez ogrodzenie.
IMG_8625AA.jpg


IMG_8627AA.jpg


IMG_8630AA.jpg


Zakończenie linii rezerwowej (po stronie polskiej) przygotowanej na potrzeby Układu Warszawskiego powstałej na wypadek zniszczenia mostu w Siekierkach.
IMG_8637AA.jpg

To jeszcze nie koniec ;).
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#6
IMG_8641AA.jpg


Linia rezerwowa po stronie niemieckiej.
IMG_8654AA.jpg


IMG_8643AA.jpg


Pozostałości jakiejś bliżej nieokreślonej konstrukcji, prawdopodobnie niezbędnej do funkcjonowania przeprawy rezerwowej.
IMG_8645AA.jpg


W krzakach niespodzianka - budka telefoniczna.
IMG_8644AA.jpg


Widok w kierunku wału przeciwpowodziowego. Za mostkiem widać betonowe krawędzie dawnej śluzy.
IMG_8648AA.jpg


Przez śluzę przejeżdżały pociągi, które następnie wjeżdżały na kolejowy most pontonowy. Kilka lat temu ją zasypano.
IMG_8652AA.jpg

Na wale spotkaliśmy mieszkańca pobliskiej miejscowości żywnie zainteresowanego naszą wycieczką. Chwilę pogadaliśmy o tej przeprawie. Trochę po niemiecku, trochę rękami i jakoś poszło ;). Gość wspominał jak jego brat budował mostek na tej linii rezerwowej.

Gdzieś już prezentowałem to zdjęcie na forum.
Manewry Układu Warszawskiego - 1979r.
1295911414-1.jpg

Źródło: www.bazakolejowa.pl

Wracamy i w drogę.
IMG_8656AA.jpg


Po drodze podjechaliśmy na miejsce, w którym od głównej linii odchodziła bocznica na przeprawę rezerwową.
Widok w kierunku Wriezen. Po lewej widać taki sam jak przy moście obiekt betonowy.
IMG_8658AA.jpg


Sprawdziliśmy co to było. Prawdopodobnie budka telefoniczna. W podłodze pozostały kanały kablowe.
IMG_8661AA.jpg


IMG_8662AA.jpg


Gdzie diabeł nie może tam Drucika pośle :ROFL:.
IMG_8663AA.jpg


Widok w kierunku Siekierek.
IMG_8659AA.jpg


Prosto most do Siekierek, w prawo przeprawa rezerwowa.
IMG_8664AA.jpg


Nasyp na linii przeprawy rezerwowej.
IMG_8636AA.jpg


Wracamy do Polski...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#8
Podczas powrotu pomimo później pory postanowiliśmy wpaść jeszcze do Siekierek.
Najpierw na stację. Obraz raczej przygnębiający.
IMG_8671AA.jpg


IMG_8672AA.jpg


Widok w kierunku Godkowa.
IMG_8673AA.jpg


Widok w kierunku mostu.
IMG_8674AA.jpg


IMG_8676AA.jpg


IMG_8675AA.jpg


A tak stacja wyglądała przed wojną.
63.jpg


zaeckeritzar mirko-anschtskarten_de.jpg

Źródło: http://mirko-anschtskarten.de

Wizyta Ganz'a w Siekierkach.
020302_105_siekirki www_bahn-pommern_de.jpg

Źródło: www.bahn-pommern.de

Następnie udaliśmy się w kierunku mostu.
Przejazd kolejowy.
IMG_8678AA.jpg


Widok w kierunku stacji.
IMG_8680AA.jpg


Widok w kierunku przeprawy rezerwowej.
IMG_8686AA.jpg


W drodze na most.
IMG_8689AA.jpg


IMG_8690AA.jpg


IMG_8692AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#9
Po drodze trafiliśmy na małą niespodziankę.
IMG_8695AA.jpg

Okazało się, że na moście trwają prace rozbiórkowe.

FH 1907 - co to za huta?
IMG_8696AA.jpg


Ciekawe po co tyle otworów w tej szynie? Podejrzewamy, że to odbojnica.
IMG_8697AA.jpg


IMG_8698AA.jpg


Dotarliśmy do mostu kolejowego i ruin mostu drogowego.
IMG_8700AA.jpg


IMG_8704AA.jpg


Po niemieckiej stronie wszystko zagrodzone i pozamykane. Po polskiej prawie jak w przysłowiu "czym chata bogata, tym rada" wszystko otwarte i zapraszające do środka. ;)
IMG_8705AA.jpg


Na moście zastaliśmy wózek transportowy.
IMG_8706AA.jpg


IMG_8707AA.jpg


IMG_8708AA.jpg


IMG_8711AA.jpg

Żałuję, że się nim nie przejechaliśmy. Być może to była ostatnia okazja.

IMG_8717AA.jpg


Widok na nadodrzańskie rozlewiska.
IMG_8723AA.jpg


IMG_8728AA.jpg


Lata budowy mostu kolejowego.
IMG_8727AA.jpg


Ruiny mostu drogowego.
IMG_8732AA.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#11
Obiecany nasz gwóźdź programu.
IMG_20180518_160105AA.jpg


IMG_20180518_160245AA.jpg

Znaleziony przez Petera w Siekierkach, w stercie starych podkładów kolejowych.
Gwóźdź jest mocno zużyty i zanim cokolwiek na nim odczytałem moczyłem go dwa dni w odrdzewiaczu.
Na łbie wybite są oznaczenia w dwóch rzędach. W górnym liczba "71" - to chyba rok wyprodukowania podkładu, w dolnym cyfra "5".
Nie mam pojęcia co oznacza - miesiąc produkcji?

P.S. Przepraszam Panie i Panów czytających powyższą relację, za ten mały żarcik z "gwoździem programu", ale nie mogłem się powstrzymać. :)
Do zobaczenia przy kolejnej relacji. ;)
 
Ostatnio edytowane:

Adamzalesie

Aktywny użytkownik
#12
Obiecany nasz gwóźdź programu.
Zobacz załącznik 574504

Zobacz załącznik 574505
Znaleziony przez Petera w Siekierkach, w stercie starych podkładów kolejowych.
Gwóźdź jest mocno zużyty i zanim cokolwiek na nim odczytałem moczyłem go dwa dni w odrdzewiaczu.
Na łbie wybite są oznaczenia w dwóch rzędach. W górnym liczba "71" - to chyba rok wyprodukowania podkładu, w dolnym cyfra "5".
Nie mam pojęcia co oznacza - miesiąc produkcji?

P.S. Przepraszam Panie i Panów czytających powyższą relację, za ten mały żarcik z "gwoździem programu", ale nie mogłem się powstrzymać. :)
Do zobaczenia przy kolejnej relacji. ;)
O to musi być bardzo stary gwóźdź programu. Tylko nie wiadomo czy to jest "71" przed, czy po czymś. Bo wiadomo że w astrologii piątka to dusza towarzystwa, osoba pożądana w grupie ze względu na swój przyjacielski, wesoły i pełen wigoru charakter. Ewentualnie 71 oznacza:stolicę Dolnego Śląska, czyli Wrocław.;)
 

Paweł R

Znany użytkownik
H0e
Ekspert
#14
O to musi być bardzo stary gwóźdź programu. Tylko nie wiadomo czy to jest "71" przed, czy po czymś. Bo wiadomo że w astrologii piątka to dusza towarzystwa, osoba pożądana w grupie ze względu na swój przyjacielski, wesoły i pełen wigoru charakter. Ewentualnie 71 oznacza:stolicę Dolnego Śląska, czyli Wrocław.;)

Może to też być gwóźdź z 71 roku z nasycalni podkładów numer 5.
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#15
Super relacja. Mam takie podkładki szynowe jak ze zdjęcia ''Taki klimacik kolejowy''. Wściekle brakuje mi do kompletu wkrętów.
Oryginalne z epoki miały kwadratowe łby, takie jak na zdjęciu.
Gwoździe z podkładów z lat 70 i 80 z niektórych roczników były z bardzo kiepskiej stali, są bardziej skorodowane niż gwoździe z lat 1908, 1910!
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#17
ZKMK on tour 2.jpg


Po krótkiej przerwie: ładowaniu akumulatorów, odrobieniu zajęć zarówno domowych i jak tych zleconych w pracy postanowiliśmy ponownie ruszyć w świat. Skończyliśmy prace, pozbierałem chłopaków i w drogę. Tym razem naszym celem było muzeum w Pasewalku: Lokschuppen-Pomerania i znajdujący się tam skład rządowy. Skład naszej wycieczki poszerzył się w porównaniu z naszą pierwszą wyprawą. Dołączył do nas Luktrez. W samochodzie zaczęło się robić ciasno ;). Dobrze, że Pasewalk znajduje się około 40 kilometrów od Szczecina więc jakoś dotarliśmy. Ja i tak nie mogę narzekać, bo... siedziałem z przodu :).

Trochę informacji o samej lokomotywowni:
01.01.1865 Budowa pierwszej lokomotywowni (kwadratowa szopa).
02.01.1896 Budowa lokomotywowni wachlarzowej - 12 stanowiskowej.
01.05.1906 Rozbudowa lokomotywowni do 18 stanowisk.
01.10.1925 Kolejna rozbudowa - tym razem do 22 stanowisk.
1932 W Pasewalku stacjonowało 49 lokomotyw parowych.
30.09.1997 Zakończenie pracy lokomotywowni, przeniesienie stacji obsługi do Angermünde.
12.10.1997 Przejęcie nieruchomości Lokschuppen Pasewalk przez gminę.
21.08.2003 Założenie stowarzyszenia "Lokschuppen Pomerania" e.V.

Czy nam się podobało, czy warto odwiedzić to miejsce, jakie są koszty wstępu - o tym później. Teraz zdjęcia, dużo zdjęć.
Zaczynamy!
IMG_8854AA.jpg


Na teren zaprasza nas taki mały drogowskaz.
IMG_8855AA.jpg


W drodze do kasy oglądamy eksponaty.
IMG_8856AA.jpg


IMG_8861AA.jpg


IMG_8857AA.jpg


Wagon szkoleniowy ochotniczej straży pożarnej. Urządzenia sterujące mogą symulować sześć sytuacji awaryjnych. Rok budowy 1960.
IMG_8858AA.jpg


IMG_8864AA.jpg


Po co zostały wywiercone te otwory w zderzaku?
IMG_8863AA.jpg


IMG_8880AA.jpg


IMG_8868AA.jpg


IMG_8870AA.jpg


IMG_8879AA.jpg


IMG_8872AA.jpg


IMG_8883AA.jpg


Fajny pomysł na miejsca do odpoczynku.
IMG_8884AA.jpg


C.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#18
Jakobi - model pierwszej lokomotywy wyprodukowanej przez zakład Henschela. Prawdziwa lokomotywa pracowała na kolei do 1969 roku. Następnie została sprzedana do USA. Obecnie znajduje się w muzeum, w Michigan.
IMG_8913AA.jpg


Niespodzianka, tego się nie spodziewałem - BR50 z 1941 roku. Można było wejść do środka, niestety ze względu na małą ilość światła - zdjęcia z jej wnętrza nie nadają się do publikacji - szkoda.
IMG_8907AA.jpg


IMG_9066AA.jpg


IMG_8924AA.jpg


BR65 z 1955 roku. Łącznie wyprodukowano 88 sztuk. Do dzisiaj przetrwały 3.
IMG_8936AA.jpg


IMG_8938AA.jpg


IMG_8944AA.jpg


Wagon dla panów - ostatniego cesarza Niemiec i króla Prus Wilhelma II Hohenzollern'a. Pomimo, że wagon jest obecnie odbudowywany to można go zwiedzać.
IMG_8935AA.jpg


Ogrom pracy przed rekonstruktorami.
IMG_8932AA.jpg


Zachowały się piękne detale nad oknami.
IMG_8929AA.jpg


IMG_8921AA.jpg


Tak wyglądały przedziały w czasach swojej świetności.
IMG_8925AA.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#19
Lokomotywa spalinowa V10 D. Rok produkcji 1959.
IMG_8939AA.jpg

Niestety rozmieszczenie lokomotyw w głównej hali mogło człowieka doprowadzić do szału. Brak dostępu, eksponaty ustawione blisko siebie, klamoty porozstawiane między nimi, mało światła - zaczęło mnie to mocno denerwować. :mad:

Wnętrze wagonu - sali kinowej.
IMG_8946AA.jpg


Przeszliśmy do kolejnej części hali wachlarzowej - prawie pustej. Jaki jest sens takiego ustawienia lokomotyw i wagonów - w jednej tłok, w drugiej pusto? Nie mam pojęcia.
IMG_8958AA.jpg


IMG_8959AA.jpg


SKL 25/1 LK
IMG_8967AA.jpg


IMG_8974AA.jpg


Lokomotywa Kö LG II typ N4B z 1956 roku.
IMG_8971AA.jpg


IMG_8973AA.jpg



IMG_8980AA.jpg


IMG_8982AA.jpg


Chyba skorzystam ;).
IMG_8983AA.jpg


ASF
IMG_8972AA.jpg