Trochę z toru 600mm mojej ulubionej kolejki
Kolego Baldwin, 600-ki mają swój wyjątkowy czar !
Nawiązując do Kolegi zainteresowania parowozami typu Meyer na Kolejce Wyrzyskiej, zamieszczę takie zdjęcie z książki "Das deutsche Eisenbahnwesen der Gegenwart", Wydawnictwa Reimar Hobbing z Berlina 1911 rok.
Tytuł w dowolnym tłumaczeniu oznacza "Niemieckie kolejnictwo współcześnie".
Parowóz N 21 W.K. (Wirsitzer Kreisbahnen - patrz napis na poddaszu budynku) w Weißenhöhe,
czyli Białośliwie stacja Wyrzyskich Kolejek Powiatowych.
Zdjęcie sprzed 1911 roku, parowóz ten wraz z identycznym, oznaczonym N 22 W.K. przybył na tę kolejkę w 1906 roku.
Były to dawne numery 1 i 2 kolejki Wallückebahn.
Pierwszy, na którego szyldzie widać nazwę Victor.I jest tendrzakiem wyprodukowanym dla Kopalni w Castrox-Rauxel w Nadrenii Północnej-Westfalii, skąd najprawdopodobniej został zakupiony przez Cukrownię Unisław
Małe sprostowanie :
pierwsze zdjęcie, parowóz VICTOR I, zdjęcie fabryczne;
- ten parowóz z 1880 roku był istotnie wyprodukowany dla wymienionej kopalni i na niej pozostał.
Pozwolę sobie zauważyć, że nazwą Victor firma Hohenzollern oznaczała konkretny typ parowozów, wyprodukowano ich 112 sztuk.
Taki też jeden egzemplarz był w roku 1893 sprzedany bezpośrednio dla Cukrowni Unisław.
Drugie zdjęcie przedstawia natomiast parowóz tej samej firmy wyprodukowany w 1905 roku, też dla Cukrowni Unisław,
będący typem Schlägel a.
Jako ciekawostkę podam, że po jego zezłomowaniu (skreślenie z inwentarza w 1972 roku), tę dużą mosiężną tablicę z napisem UNISLAW zdjęto z niego i zamocowano na budce lokomotywy SM30-870, będącą też własnością cukrowni.
Oba parowozy są normalnotorowe, więc ich zdjęcia nie powinny się znaleźć w tym wątku.
Proponowałbym założenie nowego, np. o taborze w przemyśle polskim lub bardziej szczegółowo na cukrowniach krajowych.