W moim poprzednim poście z uwagami o układzie torowym stacji nie jest istotny rodzaj rozjazdów tylko sposób połączenia równoległych torów – w przypadku stacji położonej na szlaku dwutorowym.
Połączenie takie może być wykonane zarówno przy pomocy rozjazdów łukowych jak i rozjazdów zwyczajnych, w zależności od uwarunkowań terenowych (tu – miejsca na makiecie).
Zatem jeśli z lewej strony stacja kończy się szlakiem jednotorowym, to przejście zwrotnicowe (w czerwonym prostokącie) jest bez sensu i do niczego nie służy (bez względu na rodzaj rozjazdów i kierunek przejścia – rys. NS1.
Dopiero gdy stacja w swej lewej stronie przechodzi w szlak dwutorowy, przejście zwrotnicowe (w zielonym prostokącie) jest uzasadnione, może być wykonane zarówno na łuku (rozjazdy łukowe) lub na odcinku prostym (rozjazdy zwyczajne) – rys. NS2.
Zostańmy na razie przy wariancie szlaków dwutorowych po obu stronach stacji.
Co daje przejście zwrotnicowe (w zielonym prostokącie) na rysunku NS2?
1. Umożliwia wjazd do stacji z lewej strony z toru niewłaściwego;
2. Umożliwia wyjazd ze stacji z torów stacyjnych strony B (patrz rysunek z mego poprzedniego postu).
Sprawy jazd po torach niewłaściwych to odrębny temat, który możemy rozwijać przy innej okazji. Żeby zatem móc zrealizować pkt. 2, musi istnieć możliwość wjazdu pociągu do stacji na stronę B torów stacyjnych z prawej strony, i ten warunek u Ciebie jest spełniony, bowiem istnieje przejście zwrotnicowe (w zielonym prostokącie) – rys. NS3.
Układ torowy stacji z przejściami zwrotnicowymi w zielonych prostokątach (na rys. NS2 i NS3) powoduje, że z kierunku A na kierunek B można przejechać tylko po stronie B torów stacyjnych, natomiast w kierunku przeciwnym (z kierunku B na kierunek A) można przejechać po obydwu stronach (A i B) torów stacyjnych – rozumiem przez to wjazd z toru szlakowego właściwego do stacji, a następnie wyjazd ze stacji na tor szlakowy właściwy.
Takie rozwiązanie jest poprawne i może spełniać określone wymogi ruchowe na stacji.
Moja propozycja zastosowania pełnych trapezów zwrotnicowych po obu stronach stacji dotyczy tylko możliwości pełnego wykorzystania układu torowego stacji dla ruchu pociągów z obydwu kierunków (A i B) po wszystkich torach stacyjnych.
Przejścia zwrotnicowe pomiędzy torami głównymi zasadniczymi (przechodzącymi w tory szlakowe) z lewe i prawej strony stacji – w miarę posiadanego miejsca – można wykonać zarówno przy pomocy rozjazdów łukowych jak i rozjazdów zwyczajnych.
A to, który z wariantów wybierzesz (wariant z pojedynczymi przejściami zwrotnicowymi – półtrapezami, czy wariant z podwójnymi przejściami zwrotnicowymi – pełne trapezy), zależy już od Twojej decyzji. Jak też to, czy z lewej strony będzie szlak jednotorowy, czy dwutorowy.
Pozdrawiam