• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta Modułowa Stacja Nowy Sącz (skrócona) H0 > Projekt<

OP
OP
KubaX_112
Reakcje
4 0 0
#42
Zbyszek proponuje mi malowanie podkładów czarnym matem jako baza do dalszych działań, a co by było jak bym od razu pomalował je na ciemnawy brąz i co powiecie o Humbrolach gdybym użył ich do tego celu?
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#46
Ta tabelka nijak ma się do rzeczywistości.
H29 po wyschnięciu jest bardzo jasny, ja stosuję H29,118,119 jako przecierki techniką suchego pędzla. Podobnie szyny, ciemny brąz w sprayu, na to H170 i przecierki generalnie H118.
Może robię źle, ale ciemne barwy rozjaśniam.
 
OP
OP
KubaX_112
Reakcje
4 0 0
#47
Ja szukam po forum i jest trochę tych przykładów i sposobób na kolorowanie jeden mi się spodobał i też go wypróbuję Revell 37 + Revell czarny 1:1 z humbrolami też się pobawię.
 

chojrak91

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#48
KubaX_112 napisał(a):
A co do tego czy zarżałem na strony związane z tematem to owszem przeczytałem i posiadam parę książek dużo wiedzy też z neta zdobyłem, byłem na paru niewielkich spotkaniach modelarskich w tym paru przy makiecie.
A czy próbowałeś już cokolwiek robić wcześniej? Sama wiedza niestety nie wystarczy. Patrz mój przykład. viewtopic.php?t=991

Dobra rada. Na początek zabierz się za boczną stację, np. tę po lewej stronie. Będzie mniej do naprawiania w razie czego ;) , albo najpierw budynki zbuduj.
 
OP
OP
KubaX_112
Reakcje
4 0 0
#49
Jeśli chodzi o układ torów to myślę że będę z niego zadowolony, wszelkie problemy starał będę się omawiać na tym forum lub po prostu ich szukać w Waszych postach.
 
OP
OP
KubaX_112
Reakcje
4 0 0
#50
A czy próbowałem już z coś, no próbowałem i zrobiłem małą dioramę jednotorowego odcinka biegnącego między polami rolnymi, do ukształtowania wtedy terenu użyłem pianki montażowej i nawet fajnie mi to wyszło (chyba) i jeszcze loka przerobiłem ze starej Pikowskiej lokomotywki o napędzie gumkowym na PKP (mam ją w Awatarze ) oznaczyłem SM24
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#53
Reasumując:
Przy długości stacji (na wyjściu na prostą z łuków z prawej i lewej strony) około 2564 mm uzyskasz następujące długości użyteczne torów stacyjnych (zaznaczone na rysunku czerwoną linią):
Tor nr 1: 1154 mm
Tor nr 2: 1385 mm
Tor nr 4 i 6: 693 mm
Tor nr 3: 692 mm
Tor nr 5: 250 mm
Tor nr 7: 230 mm
(załącznik Ost1).
Na tej samej powierzchni, jaką dysponujesz, można te długości zwiększyć poprzez przeprojektowanie układu torowego w następujący sposób:
W punkcie A zamiast dwóch prawych rozjazdów zwyczajnych, zwróconych do siebie ostrzami iglic, pomiędzy którymi należałoby wstawić jeszcze wstawkę prostą o długości około 70 mm (w realu 6 m) wstawić rozjazd krzyżowy podwójny, natomiast w punkcie B zamiast rozjazdu zwyczajnego prawego (po wyjściu z łuku również powinna być wstawka prosta o długości 70 mm ) wstawić rozjazd łukowy (patrz załącznik Ost2).
W ten sposób wszystkie tory stacyjne uzyskają większą długość użyteczną wg schematu zamieszczonego na rysunku.
Zwiększenie długości użytecznej torów nr 1, 2 i 3 o dodatkowe 460 mm piechotą nie chodzi, prawda?
Pozdrawiam
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#54
Miałem się nie wtrącać skoro Paweł Piotr analizuje ten projekt, ale (zawsze jest jakieś ale) dlaczego peron jest między torami 2 i 4 i przy torze 6, a nie jak "Pan Bóg" przykazał pomiędzy torami głównymi zasadniczymi 1 i 2 :devil: ? Tak się stacji nie projektuje. W Nowym Sączu jak mnie pamięć nie myli tak właśnie jest.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#55
Tomek K pisze:
Miałem się nie wtrącać...
Jeszcze do kwestii peronów nie doszliśmy (na razie jesteśmy na etapie rozwiązań mogących wydłużyć długość użyteczną torów stacyjnych) - czekam właśnie na jakąś odpowiedź do mojego w tym zakresie postu - ale skoro już pada temat peronów, to rzeczywiście peron winien się znaleźć pomiędzy torami 1 i 2, przyjmując standardowe rozwiązania tego typu stacji (co nie przeszkadza, by w tym konkretnym projekcie a priori przyjąć założenie projektowe, iż tory grupy nieparzystej obsługują wyłącznie ruch towarowy).
Pozdrawiam
 
OP
OP
KubaX_112
Reakcje
4 0 0
#56
Tomek masz rację, co prawda mogę zmienić projekt, co przy Twojej uwadze umożliwi zrobienie dwóch ramp ładunkowych (tak jak to jest w realu.) ale... uniemożliwi to zrobienie torów manewrowych i bardzo je skróci w załączniku dodaje ten schemat i proszę Was o jakieś rozwiązanie i rozstrzygnięcie czy lepiej pozostać przy starym czy ulepszyć ten nowy -(myślę że z waszą pomocą) Pozdrawiam.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#57
Ten projekt jest do niczego. Takie usytuowanie peronów powoduje, że nie ma toru na przyjęcie, rozformowanie (sformowanie) pociągu towarowego i rozstawienie wagonów na punkty ładunkowe.
Tomek K napisał:
Tak się stacji nie projektuje
I ma świętą rację. Projekt stacji rozpoczyna się od przyjęcia założeń dotyczących pracy stacji, a nie od przypadkowego układania rozjazdów i reszty.
Proponuję zatem w pierwszej kolejności poczytać sobie dokładnie tu:
http://www.zie.pg.gda.pl/~dwisnie/7.html
Są tam dwa odnośniki:
Podstawy projektowania linii i stacji kolejowych: Projektowanie małych stacji kolejowych - plik pdf
Podstawy projektowania linii i stacji kolejowych: Przykładowe rozwiązanie małej stacji kolejowej- plik pdf
Tam są wszystkie potrzebne i przydatne informacje, jak zaprojektować stację kolejową, by była ona i stacją, i kolejową.
Dopiero potem można przymierzać się do jakiegoś sensownego układu torowego, który będzie spełniał przyjete założenia dotyczące pracy stacji.
Pozdrawiam
 
OP
OP
KubaX_112
Reakcje
4 0 0
#58
Hej! Kruca
To ście mi kołka zabili, ale racje Macie a to najważniejsze,
Tak się stacji nie projektuje
a co do tego doku ładunkowego to coś w nim źle jest?
to że układ torów jest zły to się domyślam niestety, przeczytałem i przeanalizowałem to co podał Paweł Piotr i myślę i myślę i wymyślić nie mogę jak to rozwiązać, pewnie jak się prześpię to może mi jakiś pomysł przyjdzie, a czy mogę liczyć na wasze SENSOWNE propozycje? pozdrawiam.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#59
Trzeba sobie określić, co ma się na stacji dziać i jakie pociągi stacja ma obsługiwać.
Domyślam się, że chciałbyś, aby stacja obsługiwała ruch pasażerski oraz ruch towarowy.
Do obsługi ruchu pasażerskiego potrzebne są perony - najlepszym rozwiązaniem, zgodnie z sugestią Tomka K., będzie zabudowanie peronu dwukrawędziowego wyspowego pomiędzy torem nr 1 i nr 2 (oznaczenia zgodne z rysunkiem zamieszczonym w moich poprzednich postach). Peron ten bedzie służył do obsługi ruchu pasażerskiego pociągów przejeżdżających przez stację z postojem, natomiast drugi peron jednokrawędziowy przy torze nr 6 - ten peron będzie dla obsługi pociągów pasażerskich ruchu lokalnego, które w stacji kończą bieg (rozpoczynają bieg).
Dla obsługi ruchu towarowego trzeba wyodrębnić osobny tor, na który będzie można przyjąć pociąg towarowy, rozformować go i rozstawić wagony na punkty ładunkowe (bocznice). Takim torem mógłby być tor nr 3.
Natomiast sama kompozycja przebiegowych torów stacyjnych (torów, po których będą się poruszać wjeżdżające i wyjeżdżające pociągi) powinna być tak poprowadzona, by tory te miały jak największą długość użyteczną (o czym wspominałem w swoich poprzednich postach).
Przy budowaniu układu torowego lepszym rozwiązaniem jest posługiwanie się torami typu "flex", który można dowolnie przycinać do określonej długości oraz kształtować profil podłużny toru.
Również Twój rysunek, zamieszczony powyżej, może spełniać te kryteria, o czym napiszę za chwilę, po jego analizie.
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#60
Twój ostatni projekt jest dobry, ale wymaga uzupełnień.
Jest to typowa stacja pośrednia na linii dwutorowej, gdzie tory główne zasadnicze nr 1 i nr 2 są jednokierunkowe i służą do przejazdu wszystkich pociągów (pasażerskich z postojem i towarowych bez postoju – w przebiegach bez zatrzymania).
Tor główny dodatkowy nr 3 służy do obsługi ruchu pasażerskiego lokalnego (pociągi kończące i rozpoczynające bieg w stacji, pociągi zmieniające kierunek jazdy) oraz do wyprzedzania przez pociągi wyższego rzędu.
Tor główny dodatkowy nr 5 służy do obsługi ruchu towarowego (rozformowanie i sformowanie pociągów).
Pozostałe tory są torami bocznymi o różnym przeznaczeniu (ładunkowe, odstawcze).
Konieczne zmiany, to:
1. Zabezpieczenie torów bocznych nr 4 i nr 6 żeberkiem ochronnym (unika się rozwiązań, by tory boczne w stacji odgałęziały się bezpośrednio od torów głównych zasadniczych) – żeberko to może być równocześnie wykorzystane jako dodatkowy tor boczny (magazyn, rampa ładunkowa, plac ładunkowy).
2. Tor wyciągowy na przedłużeniu toru nr 5, tak, by można było prowadzić pracę manewrową z toru nr 5 na tory nr 7 i 9 z równoczesnym prowadzeniem ruchu pociągów przejeżdżających przez stację po torach głównych zasadniczych nr 1 i 2.
3. Żeberko ochronne na przedłużeniu toru bocznego nr 7, które równocześnie może być wykorzystane jako dodatkowy tor boczny (magazyn, rampa ładunkowa, plac ładunkowy).
4. Zabudowanie przejścia zwrotnicowego (w zielonym kółeczku), które umożliwi manewry z torów grupy nieparzystej w kierunku toru szlakowego nr 1 pod wskaźnik W5 i następnie na tory boczne nr 4 i 6 (oraz ruch manewrowy powrotny z torów bocznych nr 4 i 6 w kierunku toru szlakowego nr 1 pod wskaźnik W5 i z powrotem na grupę nieparzystą stacji).
Pozdrawiam
PS. Moderator raczy wybaczyć te dwa po sobie następujące posty, lub połączy je razem w jeden post... :?
 

Załączniki

Podobne wątki