• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta Modułowa Stacja Nowy Sącz (skrócona) H0 > Projekt<

#1
Witam serdecznie, w 2006 roku postanowiłem stworzyć makietę w skali H0 (wtedy jeszcze niewiedziałem jak się to czyta) Dziś już wiem i sadzę że jestem już po tych trzech latach przygotowywań gotowy do stworzenia własnej makiety modułowej na której znajdą się trzy stację w tym jedna główna i bliska mojemu sercu lecz niestety w formie skróconej o parę torów i warsztaty NEWAGU które znajdują się na obszarze stacji NS. Użyję torowiska PIKO A-Gleis oraz napędów do zwrotnic firmy Conrada mam już zakupione 22szt i nie planuje więcej. Proszę Was szanowni Forumowicze o uwagi odnośnie mojego projektu i szczere opinie. Pozdrawiam Fotkę projektu daję poniżej.
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#5
W temacie napisałeś, że to ma być Nowy Sącz - wybacz ale układ torowy który proponujesz w niczym układu Nowego Sącza nie przypomina. Drobny szczegół - Nowy Sącz jest stacją węzłowa, od Tarnowa jest linia dwutorowa, a z drugiej strony dwie linie jednotorowe do Muszyny i do Chabówki - a popatrz co zaproponowałeś!?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#6
Projekt ambitny - ale czy nie za bardzo? Czy masz ustalone wymiary tych modułów (w szczególności moduł ze stacją główną)?
Jeśli chodzi o układ torowy, to przejście zwrotnicowe, zaznaczone czerwonym kółkiem jest całkowicie bez sensu i niczemu nie służy.
Pozdrawiam
 

Załączniki

  • 20,3 KB Wyświetleń: 1.893
OP
OP
KubaX_112
#7
zgadzam się z :Tomek K układ torów nie jest dokładny, głównym moim celem jest odwzorowanie układu budynków, układu kładki, peronów czy tez wiat, moim zdaniem odwzorowanie z dokładnością do jednego toru pochłonęło by dosłownie majątek, widzę że Znasz te stację i Sam dobrze wiesz że liczba zwrotnic jest zapewne dużo większa od moich zaplanowanych 11. Drugą sprawą jest to że stacja została tak jakby "wyrwana z kontekstu" a poprzedzajaca ją stacja i ta za nią nie będzie nosiła nazwy np. Nowy Sącz Biegonice . Dążę do tego by przy pierwszym szybki spojrzeniu przypomniała tę stację NS
ogranicza mnie także szerokość modułu głównego właśnie z tą stacją. A tak z ciekawości zapytam ile powinien mieć szerokości własnie ten moduł główny według Was ja na dokładniejszych planach mam już naniesioną szerokość ale chciał bym się upewnić.
 
OP
OP
KubaX_112
#8
Paweł Piotr - Proponujesz zlikwidowanie tego przejścia?
Ja pokusił bym się prędzej o wrzuceni tej zwrotnicy przed przejazdem i pościł dwa tory szlakowe, jak Sądzicie od tej mniejszej stacji, jak Sądzicie
 

Misiek

Znany użytkownik
#9
KubaX_112 napisał(a):
pochłonęło by dosłownie majątek
nikt nie mówił, że to tanie hobby :)
KubaX_112 napisał(a):
poprzedzajaca ją stacja i ta za nią nie będzie nosiła nazwy np. Nowy Sącz Biegonice .
Zrób więc na początek Jamnicę i Biegonice. W Biegonicach masz np. "szopę pomocniczą" i z drugiej strony wjazd na bocznicę do "Ceramiki". Albo zamiast Jamnicy np. Kamionkę, gdzie możesz np. sprytnie zamaskować tunelem wjazd na jakiś ukryty moduł "techniczny"
 
P

Paweł Piotr

Gość
#10
KubaX_112 napisał(a):
Paweł Piotr - Proponujesz zlikwidowanie tego przejścia?
Ja pokusił bym się prędzej o wrzuceni tej zwrotnicy przed przejazdem i pościł dwa tory szlakowe, jak Sądzicie od tej mniejszej stacji, jak Sądzicie
Przejście zwrotnicowe, które zaznaczyłem czerwonym kółeczkiem w poprzednim swoim poście ma sens tylko wówczas, jeśli szlak na wyjściu ze stacji w kierunku A jest szlakiem dwutorowym. Umożliwia ono wjazd pociągu z kierunku A na stronę A torów stacyjnych.
Zakładając zatem, że przyjmiesz takie rozwiązanie, to:
Takie przejście zwrotnicowe bywa nazywane półtrapezem i musi posiadać swój odpowiednik po drugiej stronie stacji, tak, by był możliwy wyjazd ze strony A torów stacyjnych w kierunku B (takie rozwiązanie właśnie jest w Twoim projekcie).
Jednak, jak się przyjrzeć Twemu planowi, to widać, że z kierunku A na kierunek B można przejechać po wszystkich torach stacyjnych, natomiast w kierunku przeciwnym (z kierunku B na kierunek A) można przejechać tylko po stronie A torów stacyjnych. Takie rozwiązanie ogranicza jednak możliwości operacyjne stacji, dlatego pożądanym jest zastosowanie przejść zwrotnicowych 1 i 2 (na rysunku oznaczone kolorem zielonym), które umożliwią jazdy po wszystkich torach stacyjnych we wszystkich kierunkach.
Pozdrawiam
 

Załączniki

  • 17,9 KB Wyświetleń: 1.775
P

Paweł Piotr

Gość
#12
W moim poprzednim poście z uwagami o układzie torowym stacji nie jest istotny rodzaj rozjazdów tylko sposób połączenia równoległych torów – w przypadku stacji położonej na szlaku dwutorowym.
Połączenie takie może być wykonane zarówno przy pomocy rozjazdów łukowych jak i rozjazdów zwyczajnych, w zależności od uwarunkowań terenowych (tu – miejsca na makiecie).
Zatem jeśli z lewej strony stacja kończy się szlakiem jednotorowym, to przejście zwrotnicowe (w czerwonym prostokącie) jest bez sensu i do niczego nie służy (bez względu na rodzaj rozjazdów i kierunek przejścia – rys. NS1.
Dopiero gdy stacja w swej lewej stronie przechodzi w szlak dwutorowy, przejście zwrotnicowe (w zielonym prostokącie) jest uzasadnione, może być wykonane zarówno na łuku (rozjazdy łukowe) lub na odcinku prostym (rozjazdy zwyczajne) – rys. NS2.
Zostańmy na razie przy wariancie szlaków dwutorowych po obu stronach stacji.
Co daje przejście zwrotnicowe (w zielonym prostokącie) na rysunku NS2?
1. Umożliwia wjazd do stacji z lewej strony z toru niewłaściwego;
2. Umożliwia wyjazd ze stacji z torów stacyjnych strony B (patrz rysunek z mego poprzedniego postu).
Sprawy jazd po torach niewłaściwych to odrębny temat, który możemy rozwijać przy innej okazji. Żeby zatem móc zrealizować pkt. 2, musi istnieć możliwość wjazdu pociągu do stacji na stronę B torów stacyjnych z prawej strony, i ten warunek u Ciebie jest spełniony, bowiem istnieje przejście zwrotnicowe (w zielonym prostokącie) – rys. NS3.
Układ torowy stacji z przejściami zwrotnicowymi w zielonych prostokątach (na rys. NS2 i NS3) powoduje, że z kierunku A na kierunek B można przejechać tylko po stronie B torów stacyjnych, natomiast w kierunku przeciwnym (z kierunku B na kierunek A) można przejechać po obydwu stronach (A i B) torów stacyjnych – rozumiem przez to wjazd z toru szlakowego właściwego do stacji, a następnie wyjazd ze stacji na tor szlakowy właściwy.
Takie rozwiązanie jest poprawne i może spełniać określone wymogi ruchowe na stacji.
Moja propozycja zastosowania pełnych trapezów zwrotnicowych po obu stronach stacji dotyczy tylko możliwości pełnego wykorzystania układu torowego stacji dla ruchu pociągów z obydwu kierunków (A i B) po wszystkich torach stacyjnych.
Przejścia zwrotnicowe pomiędzy torami głównymi zasadniczymi (przechodzącymi w tory szlakowe) z lewe i prawej strony stacji – w miarę posiadanego miejsca – można wykonać zarówno przy pomocy rozjazdów łukowych jak i rozjazdów zwyczajnych.
A to, który z wariantów wybierzesz (wariant z pojedynczymi przejściami zwrotnicowymi – półtrapezami, czy wariant z podwójnymi przejściami zwrotnicowymi – pełne trapezy), zależy już od Twojej decyzji. Jak też to, czy z lewej strony będzie szlak jednotorowy, czy dwutorowy.
Pozdrawiam
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#17
KubaX_112 pisze:
co powiecie, uda się czy nie??
1. Czy znasz i możesz podać wymiar, pokazany na rysunku?
2. Czy masz świadomość, że obydwie głowice rozjazdowe stacji głównej, którą zaprojektowałeś, zajmą Ci ponad 3 m długości?
3. Jaką długość przewidujesz dla torów stacyjnych na głównej stacji?
Jak się z tymi pytaniami (i wymiarami) uporasz, sam sobie odpowiesz, czy się uda, czy nie...
Pozdrawiam
 

Załączniki

  • 18,5 KB Wyświetleń: 1.429

Podobne wątki