Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Ja ko że czasem bywam w okolicy Dziektarzewa ( wywodzą się stamtąd moje korzenie rodzinne ) zwróciłem uwagę na dziwny nasyp wzdłuż drogi z Rzewina do Luszewa przecinająca krajową 7 między Płońskiem a Glinojeckiem oraz most o wąskim prześwicie nad rzeką Wkrą w samym Dziektarzewie.Pytając się mojej babci okazało się, że słusznie podejrzewałem ze jest to nasyp pod torowisko kolejki wąskotorowej. Kolejka ta prowadziła aż z Baboszewa do dawnej cukrowni Izabelin w Glinojecku. Widoczne ślady przebiegu linii kolejowej można zaobserwować dopiero od momentu zbliżania się do lasu w połowie drogi z Rzewina do skrzyżowania z krajową 7. Nasyp ukazuje swoje oblicze wtedy jak energetyka wytnie krzaki pod linią średniego napięcia inaczej próżno szukać Ślad kolejki urywa się w Luszewie i potem zostają mi tylko domysły jak przebiegała dalej. Jeszcze jedna ciekawostka jaka ujrzała światło dzienne podczas skłębiania tajemniczego nasypu mianowicie most widoczny na poniższych zdjęciach budował mój dziadek. Obecny most zastąpił most drewniany który wybudowany został przez Landesbauamt Zichenau Brűckenbau Komando w 1942. Tyle udało mi się dowiedzieć o tej linii kolejowej. Może ktoś coś więcej wie na ten temat i chciałby się podzielić jakimiś zdjęciami lub publikacjami w których można znaleźć więcej info.
Witam otóż miałem trochę wolnego czasu więc zacząłem drążyć temat wspomagając się dostępnymi materiałami w postaci starych map niemieckich z 1933 roku co poskutkowało odnalezieniem dawnego przebiegu linii o której wspomniałem wcześniej. W poście tym postaram się odnaleźć się charakterystyczne szczegóły wykorzystując stare mapy i oraz mapy googla w celu foto-interpretacji. Miałem takie fajne zajęcia na studiach Foto-interpretacja i teledetekcja i przydały się poniekąd. Oznaczę te charakterystyczne miejsca numerami. Oczywiście analizując mapę okazało się że linia ta wcale nie zaczynała swojego biegu w Baboszewie w Drobinie. Dla wnikliwych polecam dalszą eksplorację materiału mapowego. Na mapach od 1980 próżno szukać całej linii zostały tylko gdzieniegdzie skrawki torów a więc linia ta musiała być likwidowana wcześniej w latach 70.
Poniżej załączam archwalne mapy niemieckie z przedziału lat 24-39 w skali 1:25000 oraz mapy taktyczne WIG utworzone na podstawie tych niemieckich w skali 1:100000
Ze względu że mapki sa duże i nie mieszczą się na forumowym "dysku" załączam linki do photobucketa
Dokładnie tak jak pisze kolega Jarząbek zacząłem przeglądać mapy z okolic Płocka i zanim w ogóle normalnotorowa kolej
pojawiła się w Płocku przez most na prawym brzegu była spora liczba linii kolejek wąskotorowych cukrownianych.
Polecam stronę z dawnymi mapami http://igrek.amzp.pl/
Czy ktoś ma informacje na temat rozkładów jazdy oraz zestawień pociągów osobowych z lat 1952-1970? Chodzi mi o relacje Warszawa Wschodnia -Modlin-Nasielsk Sierpc Toruń .
Czy ktoś ma informacje na temat rozkładów jazdy oraz zestawień pociągów osobowych z lat 1952-1970? Chodzi mi o relacje Warszawa Wschodnia -Modlin-Nasielsk Sierpc Toruń .
Notatki zrobione telefonem dziś w drodze na firmowy opłatek... Na zdjęciach widać gdzie zrobione... a tak poważniej to chyba tor 3 lub 5 stacji Mińsk Maz. (MMz) i dalej w stronę Grzebowilka... godzina ok 12:40
Pozdrawiam z MMz
ps. Notatka sprzed kilku dni...zrobione w trakcie powrotu z zakupami do domu. Jeszcze jako próba do Siedlec.
(niestety zdjęcia po lekkiej obróbce na kompie - wyeksponowanie tego co trzeba)