• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ALBERT-MODELL - modele wagonów typu 401W

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
Magia przetaczających się czerwonotlenkowych składów na zatłoczonych pękajacych w szwach stacjach i grupach towarowych...
Sznury pełnych
czarnego złota spracowanych wagonów i tamci ludzie, ta kolej pracująca bez wytchniania 24 godziny na dobę, ten nieustannych ruch ...
I tamten zapach powietrza na stacji wręcz zmuszał żeby zapalić, coś wypić, przyjrzeć się tej kolei i napotkanym dziewczynom ...
Znalazłem u siebie takie kadry z epoki. ;)

Eas 11 51 597 1763-2.jpg


eas2.jpg


PKP Eas 11 51 596 2 996-9  1974.jpg
 
Reakcje
29 0 0
Co w praktyce oznaczał przydział wagonów z epoki IVb do stacji Wodzisław Śl., DOKP Katowice? Czy to miało wpływ na specyficzne wykorzystanie wagonu? Np. do stworzenia wahadła albo wydzielonej grupy wagonów do przewozu konkretnego ładunku tylko dla jednego odbiorcy? Czy może nie miało to w praktyce znaczenia i wagony można było spotkać pojedynczo w składach w całej Polsce i nie tylko?
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
Poświęciłem chwilę na przejrzenie zasobów sprzed kilku lat i znalazłem takie rzeczy. ;)
Z ciekawostek, to wagon z epoki trzeciej oraz z czwartej z przynależnością do jakiejś stacji - przynajmniej tak wnioskuję z ułożenia napisów. To pierwsze dwie fotografie.
Wszelkie opisy są w nazwach plików. Zdjęcia pochodzą z różnych serwisów (głównie aukcyjnych) i dzięki nim możemy zorientować się w sytuacji taborowej na przestrzeni lat.

WWzo.jpg


Ty246-10 Tarnowskie G. c.1970.jpg


Tr203 373 Włocławek 1975.jpg


Ty2 Bydgoszcz 1975.jpg


Ty2.187 Toruń c.1970.jpg


Ty2-1351 1976.jpg


Ty23-207 Radzionkow Rojca 1971.jpg


Ty51 40 Torun 1976.jpg


Ty246-30 Tarnowskie G.  c.1970.jpg
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 8 0
Trochę zdjęć z wagonami 401W ...niestety najczęściej dalekoplanowych
https://flic.kr/p/2k6SriG 26.04.1993 Px48-1927 Gniezno

https://flic.kr/p/2dsQEMw xx.xx.1990 Ol49-69 Wolsztyn

https://flic.kr/p/NaqzZ8 30.07.1995 Px48-3901 Gryfice

https://flic.kr/p/7Dd3jC 5.09.2006 Skarżysko-Kamienna

https://flic.kr/p/LLH3tn xx.xx.19xx Ty3-2 Kopanica-Wolsztyn

https://www.flickr.com/photos/129218958@N05/48045068937/in/photolist-2gczx8x
16.02.1987 ST44-619 okolice Skarżysko-Kamienna

https://www.flickr.com/photos/42309...t-2m88ghz-2erdWrz-Si6ZNG-acwooY-R5wfyJ-RB8TGm
20.05.1991 SP45-148 Wolsztyn

https://www.flickr.com/photos/wolfi...ist-8YzuAr-R23zw9-Gt7Dcv-5Sz15E-7SadvV-7SadqX
22.09.1994 SM42-869 Bolesławiec
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.519 63 2
Pozwolę sobie zaznaczyć, że 99% kolekcji z IV epoki jest o kant zada potłuc. Większość składów powinna być wymieszana z wagonami kolei ČSD, MAV, DR, CFR, BDŻ a każdy z tych wagonów powinien mieć oznaczenie OPW. Także wolę swój naturalizm niż czwartoepokowe mądrości, które nie mają pokrycia z prawdą historyczną.
I tutaj Kolego się z Tobą nie zgodzę a przynajmniej tak w 70 procentach w kwestii wymieszania z wagonami innych zarządów należących do Wspólnego Parku Wagonów OPW. Otóż w kwestii składów mieszanych to masz rację występowało wiele wagonów zagranicznych należących do OPW jak też innych. Natomiast jednolite składy (przesyłki całopociągowe) były zestawiane z wagonów jednego zarządu. Warunkiem były wymogi techniczne odnośnie dostosowania do sposobu rozładunku u odbiorcy. Tak więc najczęściej w epoce IV można było spotkać składy całopociągowe zestawione z wagonów PKP i to niezależnie czy przydzielonych do parku OPW. Także pamiętam składy jednolite zestawione z wagonów DR wyłącznie.
Natomiast wagony OPW kolei zagranicznych były najczęściej dysponowane do przewozów w mniejszych grupach wagonów lub w pojedynczych wagonach, włączonych do pociągu w relacjach między stacjami rozrządowymi.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.974 275 41
Pozwolę sobie zaznaczyć, że 99% kolekcji z IV epoki jest o kant zada potłuc. Większość składów powinna być wymieszana z wagonami kolei ČSD, MAV, DR, CFR, BDŻ a każdy z tych wagonów powinien mieć oznaczenie OPW.

I ja też z tym przesadnym stwierdzeniem że "99% kolekcji" i że "większość składów powinna być wymieszanaz wagonami ... " absolutnie się nie zgadzam. Zdecydowana wiekszość składów była PKP i PKP OPW w III i IV epoce. Nawet wystarczy w skład 30 wagonowy wpiąć dwa a nawet jeden wagon obcego OPW i bedzie to zgodne z rzeczywistością.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
I ja też z tym przesadnym stwierdzeniem że "99% kolekcji" i że "większość składów powinna być wymieszanaz wagonami ... " absolutnie się nie zgadzam. Zdecydowana wiekszość składów była PKP i PKP OPW w III i IV epoce. Nawet wystarczy w skład 30 wagonowy wpiąć dwa a nawet jeden wagon obcego OPW i bedzie to zgodne z rzeczywistością.
Tak ale jednak wpiąć. Większość ma tylko PKP.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.960 495 33
Dodam jeszcze do tego, że na torach PKP można było zobaczyć również wagony obcych kolei z krajów wschodniej Europy (RWPG), ale bez oznaczenia OPW. Oznaczenie OPW nie było warunkiem jazdy za granicę, oznaczało tylko tyle, że wagon poza swoją macierzystą koleją był traktowany tak samo, jak wagony kolei, na której się znalazł, czyli nie musiał wracać na kolej macierzystą, lecz mógł być eksploatowany tak samo, jak wagony kolei, na której był, a kolej ta nie musiała za ten wagon płacić tzw. czynszu dzierżawnego. Tak więc nie będzie błędem zestawienie modelowego pociągu towarowego PKP, w którego składzie znajdą się wagony obce bez oznaczeń OPW.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
Tak ale jednak wpiąć. Większość ma tylko PKP.
Zanim zrozumiałem o co chodzi z tym kwadracikiem OPW przez wiele lat będąc młodym człowiekiem nurtowało mnie pytanie, dlaczego jeździło po Polsce tak dużo wagonów MAV, DR i CSD. To nie były zwarte składy z zagranicy ani ważne linie magistralne lub pierwszorzędne. Dopiero kilka lat temu zrozumiałem, że gdybym miał wejść w IV epokę, to na każde 10 wagonów towarowych kupowałbym 1-2 wagony OPW obcych zarządów i co ważne dla większego realizmu unikałbym wagonów zarządów należących do OPW - bez oznaczenia OPW.
Oczywiście można było nadawać przesyłki w wagonach bez OPW, ale pierwszeństwo załadunku było dla wagonów OPW.
Jeżeli był do nadania towar z Bratysławy do Koszalina i był do wyboru wagon własny wagon CSD bez OPW lub kryty CFR z OPW, to pierwszeństwo załadunku było dla wagonu, który teoretycznie powinien wracać do Rumunii... a praktycznie nie mógł wrócić na kolej macierzystą w stanie próżnym poza kończącym się okresem eksploatacji. W stanie próżnym zwracano wagony, które należało kierować do naprawy okresowej.
Z tego co udało mi się ustalić było też "złodziejstwo wagonowe" i wagony obcych zarządów z OPW krążyły cały czas po obcej sieci kolejowej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.960 495 33
był do wyboru wagon własny wagon CSD bez OPW lub kryty CFR z OPW, to pierwszeństwo załadunku było dla wagonu, który teoretycznie powinien wracać do Rumunii.
No nie całkiem. Właśnie dlatego, że był to wagon OPW, teoretycznie i praktycznie nie musiał wracać do Rumunii, tylko mógł być jak najbardziej legalnie wykorzystany do przesyłki z Czechosłowacji do Polski. Gdyby przesyłkę z Bratysławy do Koszalina załadowano do wagonu ČSD bez OPW, to taki wagon musiałby wrócić jak najszybciej na sieć Czechosłowacji. Wagon z OPW po rozładowaniu w Koszalinie byłby używany przez PKP tak, jak wagon własny. Dzięki temu ograniczano przebiegi pustych wagonów. Kraje Europy Zachodniej miały podobny system wspólnej eksploatacji wagonów.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
No nie całkiem. Właśnie dlatego, że był to wagon OPW, teoretycznie i praktycznie nie musiał wracać do Rumunii, tylko mógł być jak najbardziej legalnie wykorzystany do przesyłki z Czechosłowacji do Polski. Gdyby przesyłkę z Bratysławy do Koszalina załadowano do wagonu ČSD bez OPW, to taki wagon musiałby wrócić jak najszybciej na sieć Czechosłowacji. Wagon z OPW po rozładowaniu w Koszalinie byłby używany przez PKP tak, jak wagon własny. Dzięki temu ograniczano przebiegi pustych wagonów. Kraje Europy Zachodniej miały podobny system wspólnej eksploatacji wagonów.
Oczywiście, ale generowało to "chomikowanie" wagonów przez obce zarządy, bo dopóki nie było przesyłki do Aradu, Czeskich Budziejowic albo Debreczyna, to wagony błąkały się z jakimiś listami przewozowymi Stronie Śląskie - Kaliska Kujawskie xD
OPW miałoby sens przy równomiernej wymianie towarów pomiędzy kolejami uczestniczącymi, a wg mnie tak jednak nie było.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.960 495 33
potrafiono zwracać na próżno wagony kolei zachodnich a ładować wagony PKP :D
Właśnie dlatego, że wagony zachodnie nie należały do OPW i PKP musiała płacić za ich ruch w Polsce, więc jak najbardziej rozsądny był ich jak najszybszy zwrot. I nie ma w tym nic śmiesznego.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.079 87 0
Ale nie potrzeba OPW, by wagon mógł pojechać poza granice "swojego" państwa. RIV lub MC wystarczy.

Z oznaczeń węglarek Alberta ep. IVa wynika, że mogły jeździć za granicę:
11 51 595 3486-2 .Eas (WWzo): tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV
31 51 595 8005-1 .Eas (WWzo): tor normalny, ładowność 40t, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC

Za to IVb nie mogły:
20 51 597 8 695-8 .Eas: tor normalny, tylko komunikacja wewnętrzna
20 51 597 8 703-0 .Eas: tor normalny, tylko komunikacja wewnętrzna

To na wypadek, gdyby ktoś chciał je dołączyć do składu innego zarządu.

Natomiast w składzie poruszającym się w Polsce, to zagraniczne wagony potrzebują OPW lub MC. Można dodać wagony zarządu DR, które generalnie łatwiej kupić, niż PKP i wielu z nas od dawna posiada. Co zatem stoi na przeszkodzie, by odwzorować taki realistyczny skład? Na pewno nie brak wagonów zagranicznych. To raczej naszych ciągle jest mało.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.974 275 41
@PingwinRico
Cały materiał zdjęciowy nie do przecenienia (y)
Pierwsze zdjęcie z postu 125 to już chyba przedsionek Nieba :love:
Natomiast oglądając materiał filmowy Oświęcim 1979 parokrotnie próbowałem wejść na stację przez monitor ... ! o_O
Film o jak na tamte lata o wysokiej jakości i
b e z c e n n y , ale każdy z nas wyciągnąłby 5 razy więcej tematu kolei niż ta ekipa Reptilian...
Ale wiadomo że ekipie przyświecał zupełnie inny temat...
 

Podobne wątki