• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ALBERT-MODELL - modele wagonów typu 401W

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.958 495 33
Nazwa ,, wagon ochronny,, nie jest nazwą wymyśloną na poczekaniu , Google by się przydało co ??
Jest bez sensu, bo wagon ze sprzęgiem samoczynnym z jednej strony niczego przed niczym nie ochrania, a służy do połączenia taboru ze sprzęgami samoczynnymi i bez zderzaków z taborem klasycznym, ze zderzakami i sprzęgami śrubowymi. W przytoczonym przez kolegą @Bipa966 punkcie 8. paragrafu 11 tych przepisach jest mowa o wagonie ochronnym, oddzielającym wagony z materiałami niebezpiecznymi od reszty składu i wcale nie musi mieć (i zwykle nie ma) sprzęgu samoczynnego, bo wagony z materiałami niebezpiecznymi mają zwykle też standardowe zderzaki i sprzęgi. Rolę wagonu ochronnego może pełnić każdy zwykły wagon, jeżeli tylko spełnia warunki wymienione w przepisie - nie musi to być wagon specjalnie do tego zbudowany i oznakowany.

Wagon sprzęgowy (żeby użyć tłumaczenia terminu niemieckiego) czasami pełni również rolę wagonu ochronnego, np. przy włączeniu do składu grupy cystern szerokotorowych, ale wagony sprzęgowe stosuje się także przy łączeniu innych wagonów ze sprzęgami samoczynnymi, niekoniecznie z materiałami niebezpiecznymi. Więc jest o wagon sprzęgowy, czasami pełniący także funkcję wagonu ochronnego. A na pytanie
I co ma do polskiego forum niemiecki termin Kuppelwagen ??
chyba w ogóle nie warto odpowiadać...
Ale rolą takiego wagonu nie było tylko i wyłącznie sprzęganie.
O wyjątkach napisałem wyżej, Coś jeszcze? Jakieś inne funkcje?
Zauważyłem, że bardzo dużo piszesz, ale niekoniecznie bije z tego źródło merytorycznej wiedzy, którą po przyswojeniu można później wykorzystać.
Poproszę o konkrety.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
Jest bez sensu, bo wagon ze sprzęgiem samoczynnym z jednej strony niczego przed niczym nie ochrania, a służy do połączenia taboru ze sprzęgami samoczynnymi i bez zderzaków z taborem klasycznym, ze zderzakami i sprzęgami śrubowymi. W przytoczonym przez kolegą @Bipa966 punkcie 8. paragrafu 11 tych przepisach jest mowa o wagonie ochronnym, oddzielającym wagony z materiałami niebezpiecznymi od reszty składu i wcale nie musi mieć (i zwykle nie ma) sprzęgu samoczynnego, bo wagony z materiałami niebezpiecznymi mają zwykle też standardowe zderzaki i sprzęgi. Rolę wagonu ochronnego może pełnić każdy zwykły wagon, jeżeli tylko spełnia warunki wymienione w przepisie - nie musi to być wagon specjalnie do tego zbudowany i oznakowany.

Wagon sprzęgowy (żeby użyć tłumaczenia terminu niemieckiego) czasami pełni również rolę wagonu ochronnego, np. przy włączeniu do składu grupy cystern szerokotorowych, ale wagony sprzęgowe stosuje się także przy łączeniu innych wagonów ze sprzęgami samoczynnymi, niekoniecznie z materiałami niebezpiecznymi. Więc jest o wagon sprzęgowy, czasami pełniący także funkcję wagonu ochronnego. A na pytanie

chyba w ogóle nie warto odpowiadać...

O wyjątkach napisałem wyżej, Coś jeszcze? Jakieś inne funkcje?

Poproszę o konkrety.
Wagon ochronny pełni(ł) funkcje:
- spięcia wagonu kolei 1520 z taborem kolei 1435,
- wagonu osłonowowego,
- wagonu umożliwiającego prawidłowe osygnalizowanie końca pociągu.
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
Zawsze wykręcasz kolego kota ogonem, jak palniesz coś nie z tej Ziemi a potem udajesz ,że problemu nie ma!
Gdzie napisałeś...... ,,wagon ochronny ze sprzęgiem samoczynnym,, ?? Mowa była o terminie...,,wagon samoczynny,, jak sam zaznaczyłeś . Zresztą takie dyskusje są zawsze niepotrzebne, trzeba tylko uważać, co pisze się niekiedy z rozpędu, bo powyższa wypowiedz kolego to takie masło maślane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.958 495 33
No właśnie dlatego uważam, że nazywanie go "wagonem ochronnym" jest trochę bez sensu. Wiem, że taka jest oficjalna nazwa takiego wagonu, ale dalej twierdzę, że ta nazwa nie odpowiada roli takiego wagonu i dlatego jest bez sensu. A ostatniego wpisu kolegi @Bipa966 nie zamierzam komentować. To wszystko z mojej strony na ten temat.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.079 87 0
Przecież wagon ochronny nie musiał mieć sprzęgu samoczynnego. Musiał tylko mieć co najmniej 4 osie. I jest dość oczywiste, co przed czym miał chronić: składy z materiałami wybuchowymi, przed uderzeniem przez inny pojazd.

Z kolei wagon ze sprzęgiem samoczynnym (z jednej strony, z drugiej sprzęg śrubowy) był potrzebny do włączania w składy PKP wagonów innego przewoźnika, który akurat stosował takie sprzęgi. I takie wagony mieli też w Niemczech, ale w odróżnieniu od nas, nazywali je w sposób odpowiadający ich funkcji.

To, że wagon ze sprzęgiem samoczynnym używano także jako ochronny, nie oznacza, że ten sprzęg był tam w ogóle potrzebny. Wspólną cechą wagonów ochronnych i wagonów służących do sprzęgania zagranicznych składów, był brak ładunku. Na dobrą sprawę, pudło nie musiało w ogóle nadawać się do przewozu czegokolwiek. Byle wózki i ostoja były ok. Może po to napis "wagon ochronny", żeby go nie ładować.
 
Ostatnio edytowane:

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
Przecież wagon ochronny nie musiał mieć sprzęgu samoczynnego. Musiał tylko mieć co najmniej 4 osie. I jest dość oczywiste, co przed czym miał chronić: składy z materiałami wybuchowymi, przed uderzeniem przez inny pojazd.

Z kolei wagon ze sprzęgiem samoczynnym (z jednej strony, z drugiej sprzęg śrubowy) był potrzebny do włączania w składy PKP wagonów innego przewoźnika, który akurat stosował takie sprzęgi. I takie wagony mieli też w Niemczech, ale w odróżnieniu od nas, nazywali je w sposób odpowiadający ich funkcji.

To, że wagon ze sprzęgiem samoczynnym używano także jako ochronny, nie oznacza, że ten sprzęg był tam w ogóle potrzebny. Wspólną cechą wagonów ochronnych i wagonów służącyc do sprzęgania zagranicznych składów, był brak ładunku. Na dobrą sprawę, pudło nie musiało w ogóle nadawać się do przewozu czegokolwiek. Byle wózki i ostoja były ok. Może po to napis "wagon ochronny", żeby go nie ładować.
Mylisz pojęcie wagonu ochronnego z wagonem osłonowym. Wagonem osłonowym mogło być całe spektrum wagonów. Wagon ochronny musi posiadać konkretne cechy i może acz nie musi spełniać kryterium wagonu osłonowego.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.079 87 0
Wagony osłonowe kojarzę wyłącznie z pociągów pasażerskich. Jechały zaraz za lokomotywą i służyły jako "strefa zgniotu" w razie zderzenia. To miało miejsce kilkadziesiąt lat temu.

Czy termin "wagon osłonowy" stosowano w epoce V do pociągów towarowych?

O wagonie ochronnym niczego nie zmyślam, były na to przepisy: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-...adzenia-ruchu-16868500/cz-2-dz-1-roz-2-oddz-1 i to jest dz. ustaw z roku 2000, czyli z okresu, o który chodzi w modelu AM 597016.


Jeden i drugi wagon (ochronny czy osłonowy) nie musi mieć sprzęgu samoczynnego - bo niby czemu ten sprzęg miałby służyć?
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.974 275 41
Tymczasem w Rybniku ...
Wczoraj późnym wieczorem były do nabycia jeszcze zestawy w IIIc, dziś w południe ich już nie było, po południu zniknął wagon w epoce Vc , zostały 4 szt z VI epoki ...


Natomiast pod Łodzią w miejscu dystrybucji PMR gdzie rozdystrybuowana jest 1/2 każdej edycji padł rekord !
Połowa emisji sprzedała się w rekordowym czasie ... 24 godzin ! ( info do PMR )


Podaję ilości całej pierwszej edycji 401Wb/401Wd uzyskane u źródła :

- epoka IIIc 100 zestawów / 200 wagonów
- epoka IVa 120 zestawów / 240 wagonów
- epoka IVb 100 zestawów / 200 wagonów
- epoka IVc 150 zestawów / 300 wagonów
- epoka Vc ......................... / 150 wagonów
- epoka VI .......................... / 150 wagonów


Czyli...
- epoka III 200 wagonów ,
- epoka IV 740 wagonów,
- epoka V 150 wagonów,
- epoka VI 150 wagonów ...


Ten rekord błyskawicznego tempa sprzedaży padł głównie dzięki atakowi fanów wszystkich 3 podokresów IV epoki !
We wszystkich 3 miałem swój udział ... :D
Najszybciej w PMR rozdystrybowany został podokres IVb .
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.246 32 6
Ciekawa informacja w świetle podawanego powszechnie słabego zainteresowania epoką IV (choć tu wielkość sprzedaży może być zakłócona formą wagonu - V i VI to nie czas 6 par dzwi w weglarkach).
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.235 25 2
Ja bym w za daleko idące wnioski nie wbijał. Gdyby w zestawie były 3 wagony to sprzedałoby się 50% więcej. Gdyby to była węglarka 440V jaką zrobi SM to byłaby sprzedana epoka V i VI i jaki wniosek płynąłby dla czwartoepokowców? Moim zdaniem żaden.
Półtora godziny po ukazaniu się w sklepie można było jeszcze wszystkie zestawy kupić - co też uczyniłem. W porównaniu z cemenciarkami to przeciętny wynik ;););)
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.974 275 41
Ciekawa informacja w świetle podawanego powszechnie słabego zainteresowania epoką IV (choć tu wielkość sprzedaży może być zakłócona formą wagonu - V i VI to nie czas 6 par dzwi w weglarkach).
Napewno fakt że w Vc i VI to nie były wagony w normalnej eksploatacji nie mało zaciążył na kalkulacji sprzedaży.
Jednak wagony towarowe to nie jest świat VI epokowców.
VI epokowcy to przede wszystkim wagony osobowe bo tym- ICC , PR ect - ci ludzie podróżują,w towarzystwie pneumatycznych drzw , fotokomórek w WC,gniazd do ładowania laptopów, oświetlenia ledowego i neutralnej odhumanizowanej stylistyką wnetrza...
W tle pozbawionych ruchu towarowego pustych stacji...


Magia przetaczających się czerwonotlenkowych składów na zatłoczonych pękajacych w szwach stacjach i grupach towarowych...
Sznury pełnych
czarnego złota spracowanych wagonów i tamci ludzie, ta kolej pracująca bez wytchniania 24 godziny na dobę, ten nieustannych ruch ...
I tamten zapach powietrza na stacji wręcz zmuszał żeby zapalić, coś wypić, przyjrzeć się tej kolei i napotkanym dziewczynom ...
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.576 8 0
Dobra, dobra ....jak sie powiedziało A to trzeba teraz powiedzieć B .
Co konkretnie Kolega Młodzikowski dostrzega w wykonaniu z Ostrowa Wlkp. ? :niepewny:
Większy kontrast między płaskimi ścianami a kopertowanymi drzwiami ? Ciekawszy układ poręczy ?
...
Wszystko co Kolega napisał + fakt zbudowania wagonu w Ostrowie ... ;) Ja "starej daty", ale nadal "lokalny patriota" ... :)
 

Diesant

Aktywny użytkownik
Reakcje
274 20 2
W całej tej beczce miodu o tym jakże porządnym ale z tego co widziałem na fotografiach Mości Hrabiego równie pięknie wykonanych wagonach jest łyżka dziegciu. Jak to sam Hrabia napisał - najliczniej produkowany, ikona kolei w Polsce czyli idealny model :p:D:love:do sprzedaży na naszym "ryneczku" modelarskim a tymczasem dzisiaj nie mogę go kupić. W dzień po "rozpoczęciu" sprzedaży. :(

Istotne jest dla mnie co innego - bo zapewne zaraz wysypia się na aledrogo" - czy nabywcy do kolekcji podzielą się tutaj informacją jak te wagony zachowują się w sznurze dajmy na to 10-15 wagonów? Jak się zachowują na poczatku składu? jak w środku? Jak się zachowują na zwrotnicach "popularnych"? jak na łukach?
Pytam bo nie podzielam huraoptymizmu o gwarancji nazwiska Pana Koja. Projektant to jedno, fabryczka Albert Model to drugie a "sposób" sprzedaży to trzecie. Jakoś 411 za dobrze nie jeżdżą o "dupkarach" nie wspomnę.
Liczę na odpowiedź kolekcjonerów, którzy używają swoich modeli. Kolegom od tuby albo gablotki chwilowo dziękuję - po zdjęciach Mości Hrabiego wiem już jak model wygląda.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
794 89 3
Napewno fakt że w Vc i VI to nie były wagony w normalnej eksploatacji nie mało zaciążył na kalkulacji sprzedaży.
Jednak wagony towarowe to nie jest świat VI epokowców.
VI epokowcy to przede wszystkim wagony osobowe bo tym- ICC , PR ect - ci ludzie podróżują,w towarzystwie pneumatycznych drzw , fotokomórek w WC,gniazd do ładowania laptopów, oświetlenia ledowego i neutralnej odhumanizowanej stylistyką wnetrza...
W tle pozbawionych ruchu towarowego pustych stacji...


Magia przetaczających się czerwonotlenkowych składów na zatłoczonych pękajacych w szwach stacjach i grupach towarowych...
Sznury pełnych
czarnego złota spracowanych wagonów i tamci ludzie, ta kolej pracująca bez wytchniania 24 godziny na dobę, ten nieustannych ruch ...
I tamten zapach powietrza na stacji wręcz zmuszał żeby zapalić, coś wypić, przyjrzeć się tej kolei i napotkanym dziewczynom ...
Pozwolę sobie zaznaczyć, że 99% kolekcji z IV epoki jest o kant zada potłuc. Większość składów powinna być wymieszana z wagonami kolei ČSD, MAV, DR, CFR, BDŻ a każdy z tych wagonów powinien mieć oznaczenie OPW. Także wolę swój naturalizm niż czwartoepokowe mądrości, które nie mają pokrycia z prawdą historyczną.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.667 36 4
Wagony osłonowe kojarzę wyłącznie z pociągów pasażerskich. Jechały zaraz za lokomotywą i służyły jako "strefa zgniotu" w razie zderzenia. To miało miejsce kilkadziesiąt lat temu.

Czy termin "wagon osłonowy" stosowano w epoce V do pociągów towarowych?

O wagonie ochronnym niczego nie zmyślam, były na to przepisy: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-...adzenia-ruchu-16868500/cz-2-dz-1-roz-2-oddz-1 i to jest dz. ustaw z roku 2000, czyli z okresu, o który chodzi w modelu AM 597016.


Jeden i drugi wagon (ochronny czy osłonowy) nie musi mieć sprzęgu samoczynnego - bo niby czemu ten sprzęg miałby służyć?
Wystarczy spojrzeć na zdjęcia jak jeździły parowozy i ciągnęły cysterny z materiałami niebezpiecznymi, tam były zwykle jeden lub dwa wagony z przodu jako ochrona.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.246 32 6
Ten wagon zapewne miał na celu obie funkcje - podłączenie składu że sprzęgłami samoczynnymi, a skoro dedykujemy sprzęt do tego celu, to od razu niech ma możliwość zapewnienia roli wagonu ochronnego w przypadku niebezpiecznych ładunków.
 

Podobne wątki