Krótka relacja z montażu sprzęgu Weinerta w modelu lokomotywy ST44-752 (Piko).
Zaszła potrzeba wymiany tradycyjnego sprzęgu oczkowego na mosiężny hak Weinerta. Od producenta modelu dostajemy woreczek z dodatkowymi elementami do montażu: komplet pełnych zgarniaczy oraz komplet węży powietrznych i imitację sprzęgu śrubowego. Tego ostatniego jednak nie użyjemy. W jego miejsce wstawimy mosiężny hak od Weinerta.
Demontujemy fabrycznie zamontowany zgarniacz, oraz krótkie wersje węży powietrznych za pomocą ostrej pęsety. Elementy te są na wcisk, więc nie powinno być większego problemu z ich wyjęciem.
Następnie w miejscu otworu sprzęgu śrubowego musimy wykonać otwór, w którym osadzimy sprzęg. Otwór wykonałem mini wiertarką z wiertłem 0,9 mm. Dla bezpieczeństwa, aby nie zniszczyć czoła budy, nawiercam wolnymi obrotami tylko tyle, aby sobie zaznaczyć miejsce rozwiercenia.
Zdejmuję następnie budę przy pomocy czterech wykałaczek, włożonych w okolicach wózków w szczelinę pomiędzy ostoją a budą. Buda schodzi dość łatwo. Kolejną czynnością jest rozwiercenie otworu w miejscu wcześniejszego zaznaczenia. Ostoja jest z metalu, zatem wymaga ostrego wiertła i ciągłego sprawdzania głębokości otworu. Wykonałem otwór nie większy niż 5 mm.
Po wierceniu sprawdzam czy hak Weinerta pasuje dość ciasno w otworze. Trochę go spiłowuję pilnikiem iglakiem na okrągło, aby dobrze pasował.
Po tej czynności nakładam budę na ostoję. Przechodzę do montażu haka w otworze, nakładając na jego końcówkę odrobinę kleju (użyłem kleju polimerowego, który po wyschnięciu utworzy wytrzymałą, ale sprężystą spoinę).
Zaletą takiego sprzęgu jest możliwość założenia pełnego uzbrojenia lokomotywy w pełne zgarniacze oraz węże powietrzne o prawidłowej długości. Zgarniacz do montażu ma specjalne wypusty, które wkładamy na wcisk w otwory, w ostoi.
Finalnie czoło lokomotywy prezentuje się zdecydowanie lepiej, niż przy sprzęgu oczkowym. Wadą tego rozwiązania jest brak możliwości rozebrania budy bez uszkodzenia zamontowanego sprzęgu.
Montujemy węże powietrzne, malujemy na odpowiednie kolory i gotowe. Odstawiamy model na dobę lub dwie, aby klej utworzył twardą spoinę. Czas wykonania operacji ok. 40 min. dla obu stron lokomotywy.