Firaneczki do kuszetki.
Na warsztat przyjąłem gdyńską kuszetkę producenta
@robo w celu montażu typowych pkp-owskich firanek. Oto krótka relacja, jak się do tego zabrać:
1. Zanim rozbierzemy wagon, wstępna analiza co, gdzie i jak zdjąć, wyjąć, aby czegoś nie złamać lub zgubić. Wagon wyjęty z pudełka był uzbrojony w węże (te dłuższe, nazwę tak - do gablotowej wersji). Ponieważ model ma poruszać się z gracją na makiecie modułowej, te węże muszą być zdemontowane i zastąpione wersją krótszą, którą otrzymujemy w pakiecie, w woreczku ; wielki (+) dla pana
@robo za bonus.
2. Aby nie urwać kolejnego przewodu demontujemy prawy zderzak (patrząc od czoła wagonu), który dość łatwo można wyjąć.
3. Obracamy wagon, podkładamy na czymś miękkim - ja stosuję zwyczajną gąbkę, demontujemy wózki.
4. Używając kilku wykałaczek podważamy budę i delikatnie rozdzielamy te elementy od siebie. Zdjęcie budy zajmuje kilka sekund, nie jest ona tak topornie osadzona jak w wagonach produkcji Heris, gdzie można stracić cierpliwość.
5. Dostajemy się do wnętrza wagonu.
Ilość detali zaskakuje, mamy tu drabinki w każdym przedziale po jednej sztuce, przedział kuszetowego z szafeczkami, oraz toaleta z sedesem, umywalką oraz - wiszącym lustrem!
Teraz ciekawostka - w każdym przedziale jest możliwość demontażu poszczególnych ścianek z łóżkami i zastąpienie ich wersją ze złożonymi siedzeniami - o ile zakupiliśmy wagon z dodatkowymi elementami. Dodatkowych elementów w woreczku jest dokładnie tyle, aby można całą kuszetę zrobić w wersji do siedzenia!
Ponieważ nasze wnętrze będzie troszkę urozmaicone, bierzemy się do demontażu ścian z łóżkami, który nie sprawia większych trudności.
Każda ściana mu u spodu dwa bolce, które łatwo wchodzą w nawiercone w podłodze otwory.
6. Z racji tego, że w wagonie będą zawieszone firanki, trzeba dostać się do ściany od strony korytarza - próbowałem ją zdemontować, ale niestety, nie poddała się. Pozostało mi więc zdemontować wszystkie ściany z leżankami.
Drabinki są przyklejone, nic nie wypada, można je delikatnie nakierować na daną stronę, w lewo lub w prawo.
7. W celu montażu firanek należy przygotować sobie wcześniej dwustronny wydruk z wzorem pkp i pociąć na paski o wysokości ok. 1,5 cm.
8. Taki pasek przycinamy na mniejsze, ok. 2-3 cm i końcówki zaginamy na wykałaczce, bądź w palcach, co ma za zadanie dać efekt firanki złożonej. Potrzebujemy ok. 20 szt. firanek.
9. Gotowe firanki przyklejamy klejem bezbarwnym (ja osobiście używam kleju polimerowego) do wewnętrznej ściany od strony korytarza ...
... natomiast drugą część kleimy do okien od strony przedziałów.
W tym miejscu, kto chce może oczywiście przykleić sobie pasażerów, ta wersja wagonu jest bez.
10. Po montażu wszystkich firanek, uzupełniamy ściany z leżankami lub ściany ze złożonymi leżankami dla urozmaicenia ...
... i delikatnie pasujemy budę wagonu z ostoją i sprawdzamy, czy coś nie uwiera, czy wszystkie firanki leżą należycie.
11. Zamykamy wagon, montujemy wózki oraz krótszą wersję przewodów i zderzaki. Przy montażu węży należy zwrócić uwagę na położenie dźwigni. W zestawie mamy po 4 szt. z dźwignią z lewej i z prawej strony.
Ponieważ preferuję tabor zwaloryzowany, wagon również otrzymał "brudzenie" dachu, wózków i podwozia, oraz ślady smaru na zderzakach.
Całość zajęła ok. 3 godzin od momentu otwarcia wagonu z pudełka.
Z mojej strony wielkie podziękowania dla Pana Roberta (
@robo ) za wyprodukowanie wagonu z tak liczną ilością detali z mojego rodzimego miasta.