• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zestawienia składów pociągów pasażerskich - kompendium

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
666 35 1
#82
Nie wiem, czy dobrze trafiłem na wątek, ale była gdzieś mowa o bonanzach w pociągach dalekobieżnych......w IV epoce.
Okazuje się, że w VI epoce też to jest/było praktykowane:
Przykład:

Zobacz załącznik 1008550
Zobacz jak IR Harpun przelatywał "niemalże z prędkością światła" przez pierwszy przystanek za Lublinem - Stasin Polny:
podobno IR szybciej dojeżdżał z Lublina do Kołobrzegu niż składy IC. :D
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.477 7 0
#83
Szanowni Koledzy. Zapytuję o zestawienie pociągu międzynarodowego relacji Warszawa Wschodnia? - Frankfurt nad Menem, który w latach 80 kursował przez Łódź. Prowadzony był zwykle elektrowozami serii EP08, a czasami EP05. Widziałem ten pociąg wiele razy gdy przejeżdżał przez stację Lublinek. Pamiętam, że wyróżniał się zróżnicowaną kolorystyką i prowadził m.in. kremowo-niebieskie wagony osobowo-bagażowe DB.
Próbuję taki skąd odtworzyć w skalach H0 oraz TT (tutaj brakuje mi polskiego elektrowozu).
Zapytuję też, czy wschodnioniemieckie wagony sypialne wjeżdżały na tory PKP. Dziękuję za informacje.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.719 564 30
#84
O tym pociągu i jego zestawieniu była kiedyś dyskusja na forum, ale nie potrafię tego teraz znaleźć. Planowo na odcinku Warszawa - Wrocław - Jelenia Góra pociąg powinien być prowadzony lokomotywą EU07, bo jego prędkość nie przekraczała 120 km/h - jak było w rzeczywistości w latach 80. XX wieku nie wiem. W składzie na odcinku Warszawa - Wrocław były wagony 1 i 2 kl DR (W-wa - Drezno), restauracyjny PKP (W-wa - Drezno) oraz wagony DB (1/2 klasa i 2 klasa z bagażem, fakultatywnie jeszcze jeden wagon 2 kl. DB lub PKP) i kuszetka PKP od Warszawy do Franfurtu. Wagony sypialne DB do Polski nie przyjeżdżały.

W latach 70. pociąg prowadził też wagony bezpośrednie do Paryża: 2 kl i kuszetka PKP. Ponadto w pewnych okresach (np. w 1991) w składzie były też wagony sypialne SŻD z Moskwy do Frankfurtu, Genewy, Berna, a nawet do Madrytu (zamiennie, w kreślone dni tygodnia).
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.295 66 5
#85
Wagony sypialne DR do Polski nie wjeżdżały, ale DB już tak - tylko dopiero pod koniec lat 90tych.
Przykłady już przeze mnie przytaczane (ze Świata Kolei) przy okazji rozmów o Ost-Weście.

TEN 0.jpg
TEN 1.jpg
TEN 2.jpg
TEN 3.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.719 564 30
#87
Wagony sypialne DR do Polski nie wjeżdżały, ale DB już tak - tylko dopiero pod koniec lat 90tych.
Wagony sypialne DR "Mitropa" jak najbardziej zawsze wjeżdżały do Polski - kto powiedział, że nie wjeżdżały? Za to wagony DB nie wjeżdżały do końca lat 80., o które pytał kolega @michal.guminiak. O tym, że wjeżdżały w latach 90. wiemy, ale nie o tym była mowa. Warszawa Włochy 1998:

Ost-West (3)a.jpeg
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.295 66 5
#88
Panie Andrzeju, ale pytanie było o sypialne DR w latach 80tych. Pan pokazuje zdjęcie z 1998 roku.
Poza tym na zdjęciu Mitropa jest DB.
Nie trafiłem nigdy na zdjęcie Mitropy w Polsce w pociągu rejsowym.
Gdzieś na forum była dyskusja na ten temat, ale też nie potrafię tego odnaleźć. Sam też o to pytałem.
Proszę o jakiś dowód (zdjęcie-nie rozpiski) na to, że wjeżdżały (w latach 80tych i wcześniej).
Na drugie mam Tomasz (niedowiarek) ;)

Mówimy TYLKO o sypialnych.
Knajpy wjeżdżały.
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.747 32 0
#89
Szanowni Koledzy. Zapytuję o zestawienie pociągu międzynarodowego relacji Warszawa Wschodnia? - Frankfurt nad Menem, który w latach 80 kursował przez Łódź. Prowadzony był zwykle elektrowozami serii EP08, a czasami EP05. Widziałem ten pociąg wiele razy gdy przejeżdżał przez stację Lublinek. Pamiętam, że wyróżniał się zróżnicowaną kolorystyką i prowadził m.in. kremowo-niebieskie wagony osobowo-bagażowe DB.
Wg dodatku jak na zdjęciu niżej, zestawienie tego pociągu w 1986 wyglądało następująco (są m.in. wagony osobowo-bagażowe DB, 1/2 kl. zarówno DB jak i DR, kuszetki i wagon restauracyjny PKP, dwójki PKP, DB i DR i jedynki PKP, faktycznie kolorystycznie fajnie to wyglądało, ale obsługa na sieci PKP to serie EU07 i SU46):

Dodatek do SłRJP IIA 1986.jpg


Dodatek do SłRJP IIA 1986 str 82-83.jpg


Zapytuję też, czy wschodnioniemieckie wagony sypialne wjeżdżały na tory PKP. Dziękuję za informacje.
Wagony sypialne DR do Polski nie wjeżdżały, ale DB już tak - tylko dopiero pod koniec lat 90tych.
Wjeżdżały, nie często je było widać, ale jednak wjeżdżały, w charakterystycznych, czerwonych barwach i napisem MITROPA.

Dwa przykłady z wyżej wymienionego Dodatku IIA do SłRJP z 1986"

Dodatek do SłRJP IIA 1986 str 78-79.jpg


Dodatek do SłRJP IIA 1986 str 80-81.jpg


Co do wagonów sypialnych DR do 1990 r., odsyłam np. do artykułu auorstwa Piotra Kilanowskiego - Wagony sypialne standardu Y produkcji NRD w środkowoeuropejskich zarządach kolejowych BDŻ, CFR, ČSD, DR, MÁV i PKP, który ukazał się w 2-częściach w czasopiśmie Świat Kolei: cz. 1 w nr 7/2017, str. 25-31; cz. 2 w nr 8/2017, str. 28-37. W artykule jest m.in. wspomniane o tym, że wagony sypialne DR wjeżdżały na teren Polski, a takich wagonów (standardu Y) koleje wschodnioniemieckie posiadały 65 szt. (Görlitz-67: 10 szt,. Bautzen-70: 25 szt. i Görlitz-78: 30 szt.) + koleje DR posiadały jeszcze wagony sypialne zbudowane przed 1945, dawne kolei III Rzeszy.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.857 413 7
#92
Tako samo wagony sypialne DR jeździły w składzie pociągu "Gedania" relacji Gdynia Gł. - Berlin Lichtenberg - Gdynia Gł. w połowie lat 80. z tym, że kupno biletu na miejsce sypialne w tym wagonie było "dziwnie niemożliwe" w polskiej kasie biletowej.
Ale wtedy były inne "reguły" zestawiania i kursowania pociągów w ramach OSŻD...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.719 564 30
#93
pytanie było o sypialne DR w latach 80tych. Pan pokazuje zdjęcie z 1998 roku.
Poza tym na zdjęciu Mitropa jest DB.
W roku 1998 nie było już DR, więc wagon "Mitropa" też nie mógł być DR. Zdjęć sprzed 1990 roku ja nie mam, takich fotek jest chyba mało (jeżeli w ogóle są), bo jak ktoś w tamtych czasach robił zdjęcia na kolei, to głównie interesowały go parowozy, a nie stosunkowo nowe wagony. Myślę, że kolega @Stanisław1972 wystarczająco już udowodnił, że wagony "Mitropy" jednak do nas przyjeżdżały, a jeżeli koledze @Kris te materiały nie wystarczą
Proszę o jakiś dowód (zdjęcie-nie rozpiski)
to na to już nic nie poradzimy.
+ koleje DR posiadały jeszcze wagony sypialne zbudowane przed 1945
Które też do Polski przyjeżdżały w latach 50. i 60. XX wieku, ale zdjęć takich wagonów na PKP jest jeszcze mniej. ;)
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.747 32 0
#95
Proszę o jakiś dowód (zdjęcie-nie rozpiski) na to, że wjeżdżały (w latach 80tych i wcześniej).
Są gdzieś zdjęcia tych składów?
Jakby tak podważać słowo pisane, to wszystko co opisano przed powstaniem fotografii, można byłoby zanegować. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że ze źródłami pisanymi różnie bywa, jedne są bardziej wiarygodne, inne mniej, ale nie ma też co przesadzać (to tak a propos tego "Tomasza niedowiarka" ;)), że aby w coś "uwierzyć" trzeba mieć na to dowód, w postaci fotografii (najlepiej kilku na raz :LOL:), bo z nimi (fotografiami), zwłaszcza w temacie kolei w epoce PRL-u, to niestety kruchutko (i coraz bardziej krucho z każdą dekadą wstecz, oddalającą nas do lat 70-, 60- czy 50-tych).

Wiem, że Kolega dobrze wie o tym, o czym napisałem wyżej, przez co wydaje mi się trochę prowokuje ;), ale akurat w temacie wschodnioniemieckich wagonów sypialnych DR, w pociągach międzynarodowych kursujących po sieci PKP, do jakiegoś tam materiału fotograficznego można dotrzeć, także w internecie, a nie tylko np. specjalistycznych wydawnictwach typu "75-lat MITROPY", "100-lat MITROPY" itp.

Poniżej, przykład ze strony https://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/IMG-IZ-DR.html
Dwa zdjęcia, w tym jedno opisane jako Schlafwagen der MITROPA und PKP im Leerpark des D 394 von Warschau nach Berlin am 19. April 1982 in Berlin-Ostbahnhof czyli Wagony sypialne MITROPY i PKP w pustym już składzie poc. D 394 z Warszawy do Berlina, na stacji Berlin Wsch. 19.04.1982. Pustym bo skład opuszcza już perony stacji końcowej gdzie wysiedli ostatni pasażerowie. Jak widać, z Warszawy przyjechała sypialna MITROPA (Schlafwagen to wagon sypialny), bo raczej nie ma wątpliwości (dla kontestujących fotografie), że wagon restauracyjny (w j. niemieckim Speisewagen) byłby po środku składu, a nie na początku.

Fot. 1 https://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/19820419-820339-73-iz.html

Wagony sypialne MITROPY i PKP w poc. D 394 z Warszawy do Berlina, na stacji Berlin Wsch.  19.0...jpg


Fot. 2 (zrobiona krótką chwilę po pierwszej). https://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/19820419-820340-08-iz.html

Wagony sypialne MITROPY i PKP w poc. D 394 z Warszawy do Berlina, na stacji Berlin Wsch.  19.0...jpg


Na marginesie, czemu to wagony sypiale NRD nie miały by wjeżdżać do Polski ? Pan Andrzej ma rację, wjeżdżały pewnie przez większość okresu istnienia PRL-u.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
#96
Tako samo wagony sypialne DR jeździły w składzie pociągu "Gedania" relacji Gdynia Gł. - Berlin Lichtenberg - Gdynia Gł. w połowie lat 80. z tym, że kupno biletu na miejsce sypialne w tym wagonie było "dziwnie niemożliwe" w polskiej kasie biletowej.
Ale wtedy były inne "reguły" zestawiania i kursowania pociągów w ramach OSŻD...
Nie prawdą jest, jako by Gedania obsługiwana była wagonami sypialnymi Mitropa (DDR). Kiedy kursował wagon sypialny był to zawsze wagon PKP-Wars.
 
Ostatnio edytowane:

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
#97
Wiem, ale wrzucił Pan zdjęcie Mitropy DB pisząc o Mitropie DR - przynajmniej ja to tak odebrałem.

Co do zdjęć - będę grzebał. Jak coś wygrzebię, to się podzielę. :)
Kolego Krzysztofie polecam książkę Rico Boguli z Eisenbahn Kourier pt. Internationale Schnellzüge in der DDR (Międzynarodowe pociągi pośpieszne w NRD). Tam są zdjęcia i zestawienia pociągów z rożnych lat np. pomiędzy NRD, a Polską. Prawdziwa kopalnia wiedzy.
 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.295 66 5
#98
Dziękuję za informację.....wierzę już ciut bardziej ;)
Panie Stanisławie - zawsze wydawało mi się, że ten Wars jechał dalej na zachód, a Mitropa była doczepiana w Berlinie.
Może dlatego, że zdjęć tego składu po polskiej stronie praktycznie nie ma lub nikt nie ma odwagi się nimi podzielić. Lub jest jeszcze ileś innych ku temu powodów.

Panie Mariuszu, co do Gedanii, też jakoś wydawało mi się, że to był tylko polski skład. Dziękuję za potwierdzenie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.719 564 30
#99
zawsze wydawało mi się, że ten Wars jechał dalej na zachód, a Mitropa była doczepiana w Berlinie.
Ale o który pociąg chodzi? Kolega @Stanisław1972 pokazał zdjęcia pociągu Warszawa - Berlin, który nigdzie dalej nie jechał.
Może dlatego, że zdjęć tego składu po polskiej stronie praktycznie nie ma
Trzeba też pamiętać, że akurat pociągi z Berlina do Gdyni, Warszawy czy Krakowa przeważającą część trasy jechały przez Polskę, w dodatku przez większą część roku w ciemnościach. To pierwsze może być argumentem za używaniem w nich głównie polskich wagonów, ze względu na możliwość obsługiwania także pasażerów w relacjach krajowych (np. W-wa - Rzepin, Gdynia - Szczecin). A to drugie może być przyczyną małej liczby zdjęć w ogóle tych pociągów.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.857 413 7
Nie prawdą jest, jako by Gedania obsługiwana była wagonami sypialnymi Mitropa (DDR). Kiedy kursował wagon sypialny był to zawsze wagon PKP-Wars.
Gedania była wzmacniana wagonem sypialnym DR w sezonie. I dlatego nie bez kozery napisałem, że kupno miejsca w Polsce było niemożliwe. Wagon sypialny WARS-u kursował niezależnie. Pomijam fakt, że na Lichtenbergu gdy nie było już miejsc sypialnych w WARS-ie, Frycek nigdy nie sprzedał miejsca Polakom, mimo że je miał...
 

Podobne wątki