lub końcu składu. Kontestuję zatem i oto Jantar na Hel, gdzie restauracyjny jest właśnie na końcu / początku składu. I była już o tym dyskusja na forum.
Uważam, że przeważająca liczba tematów o jakich możemy dyskutować na Forum, ma kontekst historyczny, umieszczony w pewnych ramach czasowych, w konkretnej epoce, w danej dekadzie itp.
Czy kontestując fotografię z 1982 zamieszczoną we wpisie
#95, można dopuścić, że obok sypialnego WARS-a, jest wagon restauracyjny MITROPY i że w opisie zdjęcia, niemieccy miłośnicy kolei popełnili błąd ? Uważam, że każdy ma prawo do tego, stąd szanuję kontestację Kolegi
Arekmiz 
Oceniając jednak po samym wyglądzie wagonu, wg mnie, jest to sypialny „igrek” DR. Na fotografii widać też lokomotywę liniową (nie manewrową), prawdopodobnie serii 118, która zapewne przyprowadziła skład do Berlina, więc nie jest to jego koniec tylko początek.
Zamieszczony filmik na yt jest wg mnie przykładem nieadekwatnym, z kilku powodów. Najważniejszy z nich to ten, że nie rozmawiamy przecież o czasach współczesnych, stąd porównanie pociągu IC, ze składami sprzed 40-50 lat, w dodatku jeżdżącymi w relacjach międzynarodowych, które liczyły 12 – 16 a nawet 18 wagonów, mija się z celem. W tamtych czasach wagon restauracyjny mógł mieć przed sobą 7, 8 wagonów, i drugie tyle za sobą, więc przejście przez 7 wagonów aby móc kupić napoje czy jedzenie, nie było czymś niezwykłym. Wystarczy też sprawdzić, gdzie w latach 80-tych lokowano WR-y w składach.
Kontestując

widok wagonu restauracyjnego na końcu składu, pokazany na filmiku przez
Arekmiz, napiszę tylko tyle, że PKP IC od dłuższego już czasu ma wyraźną tendencję do umieszczania wagonów kl. 1 na początku bądź końcu składu, a obok „jedynek” (pomiędzy dwiema albo tuż obok pojedynczej), ustawiany jest nijako „tradycyjnie” wagon restauracyjny, w tym, patrząc na filmik na yt, może zdarzyć się że WR jedzie na końcu / początku składu, ale to, wg mnie determinuje położenie wspomnianego już wagonu kl. 1. Czy zmieniłby coś fakt, w przypadku zaprezentowanego na filmiku poc. „Jantar”, gdyby WR był przedostatni (w dostępie do tego wagonu pozostałych podróżnych, jadących w kl. 2) ? Moim zdaniem niewiele. Trzeba też sobie zadać pytanie, czy w dzisiejszych czasach ustawienie wagonu restauracyjnego na końcu (początku) składu jest jakimś „standardem” na PKP IC ? Uważam, że nie.
Można też np. zamieścić link do filmiku z poc. „Jantar”, w którym brak jest wagonu restauracyjnego
… albo podać link do zestawienia z SRJP 2002/2003., kiedy „Jantar” miał 9 wagonów i WR był w środku
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPIC&kategorie=Ex&cislo=51400/1&nazev=JANTAR&rok=2003
… bądź np. zamieścić fotki stron z Dodatku II B do SłRJP z 1988, gdzie „Jantar”, jeszcze w czasach kiedy kończył bieg w Gdyni, a jechał z Katowic, wyglądał tak (po środku wagon barowy):
A co z tego wszystkiego wynika ? Ano np. to, że kontestując skład pociągu „Jantar”, „żonglowanie” zestawieniami z różnych okresów i epok mija się z celem, albo np. to, że im więcej wagonów w składzie, tym wagon restauracyjny jest bliżej środka, a nie na końcu / początku składu, albo to, że kontestując fotografię z 1982 nie można ówczesnych zestawień składów pasażerskich, przekładać na sytuację z trzeciej dekady XXI w.