• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zestawienia składów pociągów pasażerskich - kompendium

OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.745 32 0
#61
Czy podajemy tu TYLKO polskie składy, czy zagraniczne również. Pytam, bo tytuł nie precyzuje.
Tytuł może nie precyzuje ale proszę zerknij w jakim dziale się znajduje. "Kolej w Polsce" chyba tłumaczy wszystko. Wg mnie zagraniczne składy goszczące na sieci PKP ze wszech miar pasują, ale już zestawienia składów pasażerskich widziane tylko np. w Holandii, Wielkiej Brytanii czy Niemczech nie za bardzo. Tak uważam, choć nie ja utworzyłem ten tytuł, a jedynie moje wpisy z innych wątków zostały dołączone do tego tematu, a że były zamieszczone na Forum (wg daty) wcześniej, tak się złożyło, że znalazły się na pierwszych miejscach, a ja mimochodem stałem się twórcą wątku. Pod takim tytułem temat założył Kolega Remaj12, więc może on powinien wypowiedzieć się, czy widzi tu także zestawienia zagranicznych składów. Wg mnie odbiega to od nadrzędnej tematyki ogólnej "Kolej w Polsce". Myślę, że takie zestawienia mógłbyś zaprezentować w dziale Koleje innych krajów.
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#64
Mały update z frontu pociągów kwalifikowanych w roku 2001 :)

Da się odzyskać prawie 100% informacji, co pokażę na późniejszych screenach.

Zasoby ze starej strony PKP IC z grubsza są kompletne i zostały zachowane aż do X 2003 roku. Przez ten czas podlegały zmianom, ale data zachowania spisu nie odpowiada datom skopiowania podstron ze składami. Przykładowo - po otwarciu wybranego linku ze spisu pociągów z X 2003 roku, jestem przekierowany do zestawienia konkretnego pociągu, ale z V 2003. Nie jestem w 100% stanie stwierdzić czy brak późniejszej kopii oznacza brak zmian w okresie V - X, czy też jest to niedoskonałość robotów szperających sprzed 20-tu lat.

Dlatego też zmieniłem ciut koncepcję. Przygotuję komplementarny spis pociągów kwalifikowanych dostępnych na stronie PKP IC w latach 2001-2003, a każdy pociąg będzie miał tyle podstron, ile zachowało się w Wayback Machine. Dzięki temu będzie można porównać zmianę jego zestawienia na przestrzeni lat.

Tymczasem screeny z odzyskanych danych.

Tutaj początek spisu pociągów z 2001 roku

1683882348349.png


I przykładowo odzyskany Ex Heweliusz. Obrazek wagonu Y 2kl został odzyskany z Wayback Machine, podobnie jak kilka obrazków typu nr wagonu oraz jego rodzaj (1kl, 2kl, barowy, itp.) natomiast pozostałe zostały odzyskane z wydruku @Stanisław1972 . Brakuje obrazka lokomotywy, który jeszcze muszę dorobić (animowany gif przedstawiający na części relacji EP09, a na części EU07)

1683882700722.png

A tutaj przykład pewnej trudności. Wayback Machine nie zachował obrazków z 2001 roku, tylko niektóre z 2003 roku. Widać, że obrazki dla części niemieckiej różnią się pomiędzy tym, co odzyskałem, a co podesłał Kolega @Stanisław1972. Porównanie EC "Posnania" - na górze wersja obrazków z 2003 "Wayback Machine", a na dole obrazki z 2001 od Kolegi @Stanisław1972 .


1683882917451.png


1683882928656.png

Należy pamiętać, że obrazki są wyłącznie kwestią orientacyjną. Na pewno nie można doszukiwać się w nich wzornika barw, czy konkretnych typów wagonu (z małym wyjątkiem w ostatnim podpunkcie), nie mniej pozwalają stwierdzić czy:
- w składzie są wagony PKP, CD (Praha), OBB (Sobieski, Polonia) i DB (Berolina, Wawel)
- w składzie są wagony typu Y i/lub Z
- w jakim miały być malowaniu
- pomiędzy Z-tkami na obrazkach występują różnice w zakresie niektórych typów, a więc twórca obrazków na stronie PKP IC rozróżniał pomiędzy wagonem przedziałowym, bezprzedziałowym, a w zakresie przedziałowych jest rozróżnienie pomiędzy Gorlitz 90 (połówkowe okna w toaletach) od pozostałych.

W chwili obecnej największe braki mam w pociągach nocnych/hotelowych oraz niektórych międzynarodowych.
W każdym razie prace idą do przodu i mam nadzieję, że zaowocują pełnymi składami pociągów PKP IC z lat 2001-2003.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#66
Skoro temat wątku zawiera słowo "kompendium", to postanowiłem iść jeszcze krok dalej :)

Zawsze wiedziałem, że wydzielenie spółek kolejowych ze spółki-matki to punkt przełomowy, ale dopiero pracując z odzyskanymi danymi dociera do mnie część procesu zmian: 2001 - wydzielenie spółki PKP Intercity i uruchomienie BWE, 2002 - powstanie nocnych ekspresów, 2003 - wprowadzenie nowego malowania, 2005-2006 - prezesura Jacka Prześlugi (który chyba jako jedyna osoba ówcześnie na takim stanowisku udzielał się na forum internetowym, co pamiętam do dziś!) oraz wprowadzenie marki TLK...

Zmiany rozkładu jazdy i zestawień są częścią tego procesu. Dlatego oprócz odzyskanych list pociągów i ich zestawień przygotowałem tabelę porównawczą. Uchwyciłem w ten sposób rebranding kilku EC na wspólną nazwę Berlin-Warszawa-Express, a także proces wprowadzania nocnych pociągów ekspresowych w miejsce pociągów hotelowych wraz ze składami doczepianymi/odczepianymi np. w Szczecinie, Wrocławiu, Krakowie, Włocławku czy Warszawie. Można też zobaczyć jakie nowe pociągi pojawiły się, a jakie zostały zlikwidowane.

Poniżej screeny.
Kolejki budzą dzieci w naszych duszach. Postaram się zatem zdążyć przygotować wszystko do dnia dziecka :)

1684242603512.png

1684242624481.png
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.745 32 0
#67
Zawsze wiedziałem, że wydzielenie spółek kolejowych ze spółki-matki to punkt przełomowy, ale dopiero pracując z odzyskanymi danymi dociera do mnie część procesu zmian: 2001 - wydzielenie spółki PKP Intercity i uruchomienie BWE, 2002 - powstanie nocnych ekspresów, 2003 - wprowadzenie nowego malowania, 2005-2006 - prezesura Jacka Prześlugi (który chyba jako jedyna osoba ówcześnie na takim stanowisku udzielał się na forum internetowym, co pamiętam do dziś!) oraz wprowadzenie marki TLK...
Szanowny Arturze doceniam i szanuję pracę jaką wykonujesz nad przywróceniem wyglądu składów z lat 2001-2003 r., ale odnośnie Twojego powyższego wpisu, nie mogę oprzeć się myśli, że „pukasz do drzwi, które są już szeroko otwarte” i próbujesz „odkrywać nowe lądy, dawno już odkryte” ;) ...stąd troszkę zdziwiłem się, że pracując nad odzyskiwaniem danych, jak sam napisałeś, dopiero teraz docierają do Ciebie pewne sprawy, związane z częścią procesu zmian jakie zachodziły na PKP w latach 2001 – 2005.

Opierając się na wyrywkowych i szczątkowych danych, zaczerpniętych z archiwalnych stron www, odzyskanych dzięki WayBack Machine [z dostepnych przecież niewielu - kilku na cały rok - punktów (snapshotów) przywracania treści danej stron], nie będziesz miał całościowego (często poprawnego) wglądu na w/w procesy i zmiany, przez co Twoje „pukanie do drzwi i odkrywanie lądów”, bez sięgnięcia do artykułów z ówczesnej prasy hobbystycznej i SRJP (gdzie akurat w temacie, który poruszyłeś we wpisie wyżej, chyba wszystko już opracowano i opisano), obarczone będzie niestety pewnymi niedociągnięciami. Oczywiście nie chcę „podcinać Ci skrzydeł”, rób swoje (y), czekam co tam jeszcze uda Ci się odzyskać, jednak uważam, że opracowując np. tabelę, jaką zamieściłeś wyżej, warto jednak zajrzeć do tradycyjnej, „papierowej” literatury na ten temat (choćby zdigitalizowanej).

Uzupełniając i nieco poprawiając to co napisałeś wyżej, można dodać, że:

Firmowa, nowa kolorystka wagonów PKP IC została opracowana w 2002 [„Nowe malowanie wagonów InterCity”, Świat Kolei nr 11/2002], wówczas też podjęto decyzję, że otrzymywać ją będą wszystkie wagony kierowane do napraw bądź przechodzące modernizację, co w praktyce przełożyło się na to, że pierwszy wagon w nowym malowaniu pojawił się w służbie w styczniu 2003 r.

Co do danych jakie zamieściłeś w utworzonej przez Ciebie tabeli, to odnośnie BWE polecam np. 2-częściowy artykuł pana Andrzeja Etmanowicza „10 lat pociągów EuroCity Berlin-Warszawa-Express” [Świat Kolei nr 9/2011; Świat Kolei nr 10/2011] oraz SRJP z lat 2001-2004.

O planach wprowadzenia jesienią 2001 nowej oferty „Berlin-Warszawa Express” pisano już w maju 2001 [Piotr Sobolewski „Nowości rozkładu jazdy 2001/2002” Świat Kolei nr 5/2001], stąd spółka PKP IC (powołana z dniem 1.09.2001) sfinalizowała założenia powstałe jeszcze w czasach PKP (być może dlatego, na dwóch wagonach, które otrzymały nowe barwy tzw. BWE, pod napisem „Berlin-Warszawa-Express” znajdowało się początkowo logo PKP w „trumience”). Pierwszy, wspólny skład Polsko-Niemiecki pociągu BWE odjechał ze stacji Warszawa Wsch. w dniu 30.09.2001. Do końca 2001 r. (dokładnie do 5 stycznia 2002) pociągi nadal nosiły nazwy własne „Berolina”, „Varsovia”, „Paderewski” i „Posnania” (zgodnie z SRJP 2001/2002). We wprowadzonym na początku roku 2002 dodatku do SRJP, obowiązującym od 6.01.2002 do 14.12.2002, w/w pociągi nie mają już nazw, tylko identyfikowane są po samym numerze, choć można powiedzieć, że nieoficjalnie nazywane są „Berlin-Warszawa-Express”. Oficjalnie nazwa BWE pojawia się dopiero w SRJP 2002/2003 (obowiązującym od 15.12.2002 do 13.12.2003).

Analizując dalej opracowaną i zamieszczoną przez Ciebie tabelę, to nie wiem dlaczego dla poc. EC w 2001 podajesz tylko nr krajowy, a w 2002-2003 międzynarodowy ? Wszystkie wspomniane EuroCity Warszawa-Berlin-Warszawa od początku wprowadzenia do służby nosiły tego typu numery: np. „Berolina” EC42/17001 oraz EC43/71000 (od SRJP 1992/1993 do SRJP 1997/1998) i EC46/17001 oraz EC47/71000 (od SRJP 1998/1999, po 5.01.2002 już bez nazwy „Berolina”).

Nocne ekspresy pojawiają się w SRJP 2002/2003, obowiązującym dopiero od 15 grudnia 2002 [Piotr Sobolewski „Nowy rozkład jazdy PKP 2002/2003”, Świat Kolei nr 12/2002], a „Jan Kiepura” był pociągiem kategorii EuroNight (EN) (EN248 oraz EN249) od SRJP 1998/1999 do SRJP 2000/2001. W 2001, kiedy strona niemiecka wycofała ze składu „Kiepury” swoje wagony sypialne z klimatyzacją, zdeklasowano go z EN do poc. pospiesznego typu hotelowego, a kategorię EN przywrócono mu w SRJP 2003/2004 (dokładnie od 30.04.2004, po włączeniu do składu wagonów sypialnych polskiej budowy standardu Z1, typu 305Ad ).

Nieco zagmatwane jest oficjalne znaczenie słowa „Hotel” (choć potocznie wszyscy wiedzą o co chodzi), które występowało m.in. przy archiwalnych zestawieniach składów wagonowych w 2001 czy 2002 na stronie www PKP, ale nie miało już odzwierciedlenia w tamtym czasie w Sieciowych Rozkładach Jazdy Pociągów. Wg SRJP 1998/1999 (fotografia niżej) nazwa HOTEL oznaczała pociąg komunikacji krajowej zestawiany z wagonów sypialnych i kuszetek (czyli to samo co późniejsze NEx). Pociągi w komunikacji międzynarodowej zestawiane z wagonów jak wyżej, w Sieciowych Rozkładach Jazdy Pociągów nie były określane tą nazwą, choć wg spisów rodzajów pociągów w Służbowych (nie Sieciowych) Rozkładach Jazdy Pociągów (np. w 2002) określano je jako „nocne typu hotelowego, komunikacji międzynarodowej”. Stąd w SRJP, przy numerach pociągów takich jak „Jan Kiepura” i „Balti” (ale też np. „Polonez”, „Ost-West”, „Chopin”, „Józef Chełmoński”) w latach 2001 – 2004 nie występował skrót HOT (właściwie chyba :niepewny: nigdy nie było takiego skrótu przed nr poc., także tych w komunikacji krajowej). Ogólna nazwa „pociągi hotele” pojawia się w SRJP 1993/1994, w SRJP 1999/2000 zastępuje ją określenie „pociągi hotelowe” (w tym okresie, pod tabelami, poc. te dodatkowo opisane są jako „HOTELOWY”) a w SRJP 2000/2001 i dalszych, dawne „hotele” określa się nazwą „pociągi zestawiane z wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia” (w tabelach oznaczane są piktogramem z literą L, co interesujące tak oznaczane w SRJP były też późniejsze Nocne Expressy, a nie skrótem NEx). Stąd uważam, że zastosowany przez Ciebie w tabeli, skrót HOT, w kolumnie Kat./Nr, przy nr poc., nie ma odzwierciedlenia w SRJP. Nazwa pociąg hotelowy była w tym czasie tylko ogólnym określeniem grupy nocnych pociągów z wagonami sypialnymi i kuszetkami (będących w rzeczywistości poc. pośpiesznymi), i nie oznaczała jako tako kategorii, do której odnosiły się skróty EC, EN, IC czy Ex. Na marginesie, może ktoś bardziej obeznany z tematem doprecyzuje (uzupełni, poprawi) jak w tamtych czasach funkcjonowała nazwa "Hotel", w określaniu nocnych pociagów, np. w dokumentach PKP itp.

Na koniec można dodać, że kategorię poc. TLK, o której wspomniałeś (Tanie Linie Kolejowe, od 1.01.2011 Twoje Linie Kolejowe) w której zgrupowano pociągi wcześniej należące do kategorii (jednocześnie je likwidując) Nocny Express (NEx) i InterRegio (IRN), wprowadzono 4 kwietnia 2005 r. [Karol Trammer „Tanie Linie Kolejowe”, Świat Kolei nr 5/2005], a zainteresowanych historią malowania wyróżniającego wagony TLK odsyłam np. do artykułów Andrzeja Etmanowicza: „Wagony PKP Intercity S.A. standardu Y w kolorystyce TLK”, 3 części, Świat Kolei nr 9, 10, 11/2021 (omawiających malowanie wprowadzone w 2009 r.) oraz „'Pomarańcze' – pierwsze znakowanie wagonów pociągów TLK PKP Intercity”, Świat Kolei nr 3/2022 (omawiający charakterystyczny wyróżnik graficzny, który pojawił się w 2005 r.).


Nazwa HOTEL w SRJP.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#68
@Stanisław1972 - dzięki za szczegółowy i obszerny post. Chciałbym się odnieść do wszystkich kwestii, ale czasowo jest to niemożliwe. Dlatego wyklaruję tylko kwestię tego co udostępnię na przełomie maja i czerwca. Wierzę, że to odpowie na część Twoich wątpliwości.

Już podczas początkowej ekstrakcji stawiałem sobie pytania:
- o wartość ekstrakcji - czy dane są wiarygodne i jaką wartość dodaną wnoszą?
- jak je zaprezentować? W oryginale czy z modyfikacją, a jeśli z modyfikacją to w jakim zakresie?
- w jakim zakresie - jeśli w ogóle - porównywać je z innymi źródłami, w tym SJRP? Czy zależy mi na ekstrakcji i udostępnieniu, czy też jeszcze na kompleksowym opracowaniu?

Wraz z postępującą ekstrakcją i czyszczeniem odpowiedziałem sobie na te pytania:
- dane są wiarygodne w ograniczonym zakresie. W jakim? Spróbuję dać na to odpowiedź w krótkim komentarzu dołączonym do ekstrakcji. Skoro zaś nie ma tych danych w vagonWEBie, który jest obecnie najpopularniejszym, szybko i łatwo dostępnym opracowaniem z zestawieniami, to wartość dodana jest.
- chcę je zaprezentować jak najbardziej w oryginale, a dla ułatwionej nawigacji i samodzielnego porównania zrobić jedynie tabelę.
- obecnie nie zależy mi na kompleksowym opracowaniu i analizie porównawczej. Dla tylko jednego roku byłaby to praca na lata popołudniami, a my tu mówimy o trzech latach... :)

Na tym mógłbym skończyć, ale czuję, że powinienem dodać parę słów komentarza.

Dane odzyskane z Wayback Machine (WM) zawierają alfabetyczne spisy pociągów i poszczególne zestawienia. Spisy są integralną częścią danych - tylko od nich prowadziły linki do zestawień, przy czym zestawieniem nazywam umownie całą podstronę, na której podany był nr pociągu, rozkład jazdy, ceny biletów i właśnie planowe zestawienie. Problem w tym, że spisy nie są spójne z zestawieniami - WM przekierowuje do najbliższej zachowanej kopii strony z linku, a potrafiła tu być różnica jednego roku. Pozostawienie tych linków byłoby mylące i niespójne.

Wymyśliłem więc ideę tabeli, której screeny zamieściłem. Zatem
Nieco zagmatwane jest oficjalne znaczenie słowa „Hotel” (choć potocznie wszyscy wiedzą o co chodzi),
Analizując dalej opracowaną i zamieszczoną przez Ciebie tabelę, to nie wiem dlaczego dla poc. EC w 2001 podajesz tylko nr krajowy, a w 2002-2003 międzynarodowy ?
odpowiedź na te wątpliwości jest prosta - tak jest w źródle: albo w spisie pociągów albo w zestawieniu. Nie dodawałem tu nic od siebie. Oczywiście wiedziałem, że BWE jest jakąś kontynuacją, ale nigdy nie wchodziłem w szczegóły. Dopiero analizując te rozkłady i zestawienia zrozumiałem, że nie była to aż tak kompleksowa zmiana, skoro jeden ze składów BWE nie bardzo miał związek z Warszawą. Podobnie jak jego poprzednik, czyli IC Posnania, początkowo jeździł z Poznania. Dla Was to może oczywistości. Dla mnie to było nowe.

Tabela początkowo miała być alfabetyczna, tak jak spisy. Odkryłem jednak, że - przykładowo - plik berolin1.htm jest dalej wykorzystywany przez autora zestawień (p. Jezierskiego - zakładam, że chodzi o znanego podróżnika kolejowego :)) na opisanie składów w ramach BWE. Podobnie było z innymi pociągami. Aby więc zachować ten proces rebrandingu postanowiłem BWE i pociągi nocne "wyciągnąć przed nawias" ze spisu alfabetycznego.

Jeszcze raz dziękuję za szczegółowy i obszerny post. Część informacji, np. o zmianach w rozkładzie jazdy, już miałem, bo analizowałem sobie te rozkłady udostępnione przez Jarka w bazakolejowa.pl. Inne informacje nie są aż tak szczególnie przydatne, bo strony z zestawieniami istniały co prawda do 2004 roku, ale przestały być aktualizowane ok. sierpnia 2003, a więc kwestie kolejnej zmiany malatury czy kategorii pociągów TLK (od. 2005) są już tu mniej istotne, jeśli nie w ogóle nieistotne. Zdecydowałem się zachować i udostępnić wszystkie zestawienia tylko dla "uczciwości archiwistycznej", ale oczywiście opatrzę to komentarzem, a kolumna dla roku 2004 będzie "wyszarzona". Z pewnością zaglądnę jeszcze do artykułu na temat BWE. Do tej pory sądziłem, że istnieje tylko książka p. Etmanowicza wydana na rocznicę 20-lecie pociągów z Warszawy do Berlina. Z pewnością jeszcze zaglądnę do tego artykułu.

O "podcinanie skrzydeł" się nie martw... zawsze coś komuś będzie nie pasować. Co zrobić... :)
 
Ostatnio edytowane:

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#69
Wszystkiego najlepszego z okazji dnia dziecka :)

https://kolejnabrochowie.ddns.net/pkpic_01_04/

Pod tymczasowym linkiem powyżej Koledzy znajdą materiały ze strony PKP Intercity sprzed 20-lat, a w nich:
- 1104 zrzuty stron z zestawieniami z lat 2001-2004 (realnie ok. 200 unikalnych zestawień)
- 11 spisów z tego samego okresu

Do zrzutu napisałem komentarz, który w chwili obecnej konsultuję od strony merytorycznej. Zostanie dołączony w późniejszym czasie.
Uprzedzając komentarz - spisy z 2004 roku nie były aktualizowane w stosunku do roku 2003, dlatego cała kolumna jest na szarym tle.
Na jesieni 2004 pojawiła się nowa strona PKP Intercity, która zawierała już wyszukiwarkę połączeń, a wagony w zestawieniach nie były opisywane żadnymi grafikami.

Życzę przyjemnego zanurzenia się klimat początku tysiąclecia i raczkującego internetu :)
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#71
Myślę, że śmiało można napisać, że wykonałeś "kawał, dobrej roboty" (y) choć jeszcze szczegółowo nie analizowałem co tam udało Ci się odzyskać i opisać.
Dzięki :)
Odzyskać udało się wszystko, co było do odzyskania (całkiem sporo - braki dotyczą tylko części składów w 2001 roku).
Opisu jeszcze nie ma - komentarz wymaga poprawek. Za kilka dni powinien już być.
 
Ostatnio edytowane:

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#72
W trakcie odzyskiwania zestawień PKP IC znalazłem na stronie przewoźnika unikatowe zdjęcie pociągu w malowaniu "papuga", ale z logiem IC InterCity.

1696962177186.png


Nie znam autora zdjęcia, ale udało mi się zidentyfikować stację. Jest nią Pyzówka, między Chabówką, a Nowym Targiem. Można ją rozpoznać po kamiennym filarze oraz schodach w dół na peron.

1696962219148.png
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=8060&okno=galeria&photoid=22500

Pomimo przeszukiwania Google pod kątem grafik wagonów w malowaniu "papuga" i "tęczówka" nie znalazłem żadnych wagonów w takim malowaniu, które miałyby dodatkowy napis IC InterCity, charakterystyczny dla wagonów w malowaniu zielonym i czerwonym.
Czy ktoś mógłby powiedzieć coś więcej - ile i jakich wagonów miało to malowanie z dodatkowym napisem, a także o jakich zestawieniach i okresie czasowym mówimy? Po ryflowaniu dachu, oknach uchylnych w górnej części oraz kremowemu pasowi wnioskuję ze zdjęcia na temat co najmniej dwóch wagonów HCP 145a ;)
 
Ostatnio edytowane:

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#74
Tym razem ABB-Z1A, a dworzec to Otwock... Najlepsze, że byłem tam trzy lata temu i nie zwróciłem uwagi na ten budynek, a także jakoś nie skojarzyłem, że mnóstwo IC tamtędy jeździło (i musiało jeździć) na trasie Warszawa - Lublin.
Dzięki za zdjęcie!
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.745 32 0
#75
Czy ktoś mógłby powiedzieć coś więcej - ile i jakich wagonów miało to malowanie z dodatkowym napisem
Arturze proszę zapoznaj się z wpisem #147 popełnionym przeze mnie w temacie "Pytania o wagony?", w marcu 2020 r. Zwłaszcza z podaną na końcu wpisu literaturą tematu, odnośnie malowania "Papuga" (głównie artykuły Pana Andrzeja Etmanowicza w miesięczniku Świat Kolei, o danych typach wagonów).

Ze zdjęć tu zamieszczonych wynika, że napisy IC Inter City (które były nanoszone wtórnie), spotykane były także wśród wagonów w tym malowaniu, ale wg mnie tylko na pojedynczych egzemplarzach i w dość krótkim okresie czasowym, przełomu wieków (do ok. 2002/2003 bo wówczas tego typu napisy "zanikają"). Zdjęć takich wagonów jest jak "na lekarstwo", a prawdopodobnie najbardziej znane jest te, z okładki SRJP 2000/2001, zaprezentowane już przez route wyżej. Co interesujące, spotkałem się kiedyś (ale dawno temu, i nie pomnę teraz gdzie, było to ok. 2006-2008), że napisy na wagonach widniejących na okładce wspomnianego SRJP, to fake (osobiście uważam, że zdjęcie nie jest w jakiś sposób przerobione), i zostały naniesione tylko do tej publikacji, a wagony standardu Z1 nigdy ich tak naprawdę nie miały. Trzeba by było potwierdzić istnienie takich napisów na innych zdjęciach, ale tu jest problem, bo tak jak napisałeś, tego typu fotografie są właściwie nie spotykane w internecie jak i literaturze. Nie wiem, czy PKP w 2000 r. posuwałoby się do takiej "reklamowej" mistyfikacji, ale faktycznie brak innych, ogólnodostępnych zdjęć tego typu wagonów (ABB Z1) z tymi dodatkowymi napisami, nie licząc "oficjalnego" przewoźnika, daje do myślenia. Pan Andrzej Etmanowicz, w swoich artykułach nie wspomina, aby na wagony w malowaniu określanym jako "Papuga" / "Tęczówka" naklejano takie napisy. Może, tak jak piszesz, ktoś dysponuje fotografiami takich wagonów ?

Z informacji jakie podaje Pan Etmanowicz, można dowiedzieć się, że w trakcie eksploatacji, w celu podkreślenia rangi kursowania wagonów w pociągach Inter City, na wagonach standardu Z2, w połowie lat 90-tych zaczęły pojawiać się napisy IC Inter City, które umieszczano na obu końcach pasa podokiennego, a w których zastosowano zniekształcony krój pisma Helvetica Black. Napisy takie (czerwone lub zielone, w zależności od głównej malatury wagonu) wprowadzono w pierwszej kolejności na wagonach typów Bautzen 91, kl. 1 i kl. 2 (w tym, na kl. 2 malowanej na wiśniowo, napis był wiśniowy, później kolor wagonu - i napisu - zmieniono na zielony, standardowy dla kl. 2), 136A oraz 139A. Po raz pierwszy, jeszcze jako próbne, napisy takie zastosowano (naklejono) w II połowie 1994 na wagonie 1 kl. typu 145A o nr 61 51 19-70 267-3, w wariancie tzw. "dużym" (o wysokości liter 450 mm) - ostatecznie nie przyjętym. Standardowo przyjęto wariant tzw "mały", o wysokości liter 370 mm. Myślę, że wagony na stacji Pyzówka to typ 145Ab (zbudowany w liczbie 10 szt.) lub 145Ac (tylko 2 szt.), które fabrycznie otrzymały malowanie zwane "Papuga" (w przeciwieństwie do wspomnianego typu 145A - zbudowano tylko 8 szt., wszystkie były czerwono-kremowe, w tym tylko jeden, wyżej wspomniany ... 267-3, otrzymał napisy IC Inter City). W artykule o tych podtypach wagonów rodziny 145A, Pan Etmanowicz nie wspomina jednak, że któreś z nich otrzymały w późniejszym okresie służby napisy IC Inter City (nie widać ich także na zamieszczonych w artykule fotografiach, czy rysunkach, w tym z przełomu wieków), stąd fotografia, którą odnalazłeś jest bardzo interesująca. Interesujące jest też to, że jak podałeś, została ona zamieszczona, zapewne w formie reklamy, na stronie przewoźnika.

Wszystko wskazuje na to, że "Papugi" z tego typu napisami były bardzo rzadkie, a pojedyncze wagony, które mogły je otrzymać, bardzo krótko z nimi służyły (rok - dwa lata ?). Generalnie tak jak wspomniałem wyżej, omawiane napisy IC Inter City miały "krótki żywot" na PKP (na dobrą sprawę od 1995 do ok. 2002/2003), i można było je spotkać tylko na wybranej grupie wagonów, zaledwie kilku typów, przede wszystkim standardu Z2. O stosowaniu ich na wagonach w malowaniu potocznie zwanym "Papuga" wiadomo tylko tyle, co widać na niezwykle skromnej dokumentacji fotograficznej. Może ktoś wie coś więcej ?

Na marginesie, na stronie vagonWEBhttps://www.vagonweb.cz/razeni/?&lang=pl ponownie są zestawienia pociągów polskich przewoźników.
 
Ostatnio edytowane:

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#76
Dzięki za Twój wpis!

Arturze proszę zapoznaj się z wpisem #147 popełnionym przeze mnie w temacie "Pytania o wagony?", w marcu 2020 r.
Widziałem ten post przy okazji małego przeczesywania zasobów w sprawie najnowszych wypustów wagonów barowych. Nawet miałem gratulować merytoryki :) Powstrzymałem się tylko z powodu nadmiernej ilości spamu generowanego codziennie na forum...

Na marginesie, na stronie vagonWEBhttps://www.vagonweb.cz/razeni/?&lang=pl ponownie są zestawienia pociągów polskich przewoźników.
Tak jest. Tyle, że z dawniejszych rozkładów jest tylko rok 2003 i 2006, a potem chyba od 2012 wzwyż. Przy pozostałych latach są pojedyncze składy, no i komplet tego, co jeździło za granicę, bo czeskie, niemieckie i austriackie pociągi raczej są uzupełnione.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.477 23 0
#77
...
Ze zdjęć tu zamieszczonych wynika, że napisy IC Inter City (które były nanoszone wtórnie), spotykane były także wśród wagonów w tym malowaniu, (...) Zdjęć takich wagonów jest jak "na lekarstwo", (...) tego typu fotografie są właściwie nie spotykane w internecie jak i literaturze.
(...)
O stosowaniu ich na wagonach w malowaniu potocznie zwanym "Papuga" wiadomo tylko tyle, co widać na niezwykle skromnej dokumentacji fotograficznej. Może ktoś wie coś więcej ?
.
Czy jest znane jakiekolwiek inne zdjęcie, na którym widać tak pomalowany i oznakowany wagon, prócz tych dwóch, zaprezentowanych powyżej?

Osobiście takiego wagonu nie widziałem, choć okres, w którym potencjalnie mógł "występować w przyrodzie" był dla mnie dość intensywny fotograficznie. To jeszcze nie świadczy w 100 procentach, że czegoś takiego nie było, jednak już fakt, że ani ja, ani kol. Etmanowicz, (oraz jeszcze paru innych, którzy wówczas też mocno "siedzieli" w temacie) nie mamy ani jednej fotki tak oznakowanego wagonu, pozwala z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością stwierdzić, że NIE BYŁO ANI JEDNEGO wagonu w ten sposób ozdobionego.

Jeszcze jedno, porównałem sobie oba zdjęcia i co z tego wynika? Ano to, że wyraźnie widać różnicę w długości napisu. O ile na "fotce" z okładki SRJP zajmuje on mniejszą przestrzeń i ma proporcje zbliżone do napisów znanych z wagonów w malowaniu kremowo zielonym i kremowo czerwonym, to na tej drugiej jest mocno rozciągnięty na długości i przez to ma zupełnie inne proporcje.
Jak dla mnie, to oba "zdjęcia" to tylko, ot nieźle wykonane fotomontaże, którymi nie warto sobie zaprzątać głowy.
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.745 32 0
#78
Jak dla mnie, to oba "zdjęcia" to tylko, ot nieźle wykonane fotomontaże, którymi nie warto sobie zaprzątać głowy.
Czyli potwierdziłyby się teorie sprzed 15 lat, o których wspominałem w poprzednim wpisie, że fotografia z SRJP 2000/2001 to fake, zwykła reklama, mająca oprócz nowoczesnego wagonu i malowania (wówczas kojarzonego z pociągami wysoko kwalifikowanymi), reklamować pociągi i połączenia IC. To, że oba zdjęcia to "oficjalne, reklamowe" fotografie przekazane do publikacji przez przewoźnika, może potwierdzać mistyfikację.

Osobiście też nie pamiętam "Papug" z napisem IC Inter City, pomimo, że w II połowie lat 90-tych ("na dobre" od 1998) dość intensywnie "chłonąłem" wszystko co widziałem na dworcach czy w trakcie podróży pociągami, bo wówczas zaczynałem moją przygodę, interesowania się koleją. Faktycznie, co do fotografii z Pyzówki, napisy wyglądają "dziwnie", o wiele bardziej realnie wyglądają na "jedynkach" ABB Z1.
 
Ostatnio edytowane:

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
663 35 1
#79
Dziś na stację Lublin Główny zastępczo zawitał taki skład: EP09-038, 111Amm,175A-10, 175A-20, 111Amm, 176A-10,177A-10, 156A i 158A jako ostatni. Normalnie byłem w lekkim szoku z wrażenia. Na dodatek w drugim (chyba) zastępczym składzie był 171A z ryflowanym dachem i 170A z charakterystycznym poziomym łączeniem blach na dachu.
 

Podobne wątki