Identyfikacja typu lokomotywy parowej na podstawie oznaczenia literowego serii.
Zapewne większość z nas zna parę - parędziesiąt różnych serii lokomotyw amerykańskich np. GS-4, S-1b, P-4, Y6, Z5, itp
Być może niektórzy zastanawiają się czemu GS-4 została tak nazwana, a nie np. DF-4 lub jeszcze inaczej.
Otóż każdy "przedrostek" literowy w nazwie serii - nazywany klasą - odnosił się do układu kół i nazewnictwa Whyte`a. Z tym, że dany układ
np. 4-8-4 Northern/Niagara(NYC) każda spółka dawała "swój" przedrostek literowy (klasę) w serii, który się odnosił do tego układu.
Prześledźmy to na np. lokomotywie Southern Pacific RR serii GS-2.
1. Klasa "GS", czyli lokomotywa parowa o układzie kół 4-8-4 "Northern. "2" oznaczenie kolejnej wersji produkcyjnej lokomotywy.
Przykładowe oznaczenia innych lokomotyw parowych w odniesieniu do poszczególnych kilku spółek:
Baltimore & Ohio (B&O):
"C" - "switcher" o układzie 0-4-0 "4-coupled"
"D" - "switcher" o układzie 0-6-0 "6-coupled"
"L" - "switcher" o układzie 0-8-0 "8-coupled"
"K" - lokomotywa o układzie 2-6-0 "Mogul"
"E" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"Y" - lokomotywa o układzie 2-10-0 "Decapod"
"Q" - lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"S" - lokomotywa o układzie 2-10-2 "Santa Fe"
1* - lokomotywa o układzie 4-4-0 "American"
"B" - lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"A" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
"P" - lokomotywa o układzie 4-6-2 "Pacific"
"T" - lokomotywa o układzie 4-8-2 "Mountain"
"V" - lokomotywa o układzie 4-6-4 "Hudson"
Chicago & North Western (CNW):
"K" - "switcher" o układzie 0-4-0 "4-coupled"
2* - "switcher" o układzie 0-6-0 "6-coupled"
"M" - "switcher" o układzie 0-8-0 "8-coupled"
"Z" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"J" - lokomotywy o układach 2-8-2 "Mikado" i 2-8-4 "Berkshire"
2* - lokomotywy o układach 4-4-0 "American" i 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"D" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
2* - lokomotywa o układzie 4-6-2 "Pacific"
"E" - lokomotywa o układzie 4-6-4 "Hudson"
"H" - lokomotywa o układzie 4-8-4 "Northern"
Chicago, Burlington & Quincy (CB&Q):
"G" - "switcher" o ukladzie 0-6-0 "6-coupled"
"F" - "switcher" o układzie 0-8-0 "8-coupled"
"H" - lokomotywa o układzie 2-6-0 "Mogul"
"D" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"R" - lokomotywa o układzie 2-6-2 "Prairie"
"O" - lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"M" - lokomotywy o układach 2-10-2 "Santa Fe" i 2-10-4 "Texas"
"K" - lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"P" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
"S" - lokomotywy o układach 4-6-2 "Pacific" i 4-6-4 "Hudson"
"B" - lokomotywa o układzie 4-8-2 "Mountain"
"O" - lokomotywa o układzie 4-8-4 "Northern"
Chesapeake & Ohio (C&O):
"C" - "switchery" o układach 0-6-0 "6-coupled" i 0-8-0 "8-coupled"
"E" - lokomotywa o układzie 2-6-0 "Mogul"
"G" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"K" - lokomotywy o układach 2-8-2 "Mikado" i 2-8-4 "Berkshire"
"B" - lokomotywa o układzie 2-10-2 "Santa Fe"
"T" - lokomotywa o układzie 2-10-4 "Texas"
"A" - lokomotywy o układach 4-4-0 "American" i 4-4-2 "Atlantic"
"F" - lokomotywy o układach 4-6-0 "Ten-Wheeler" i 4-6-2 "Pacific"
"J" - lokomotywy o układach 4-8-2 "Mountain" i 4-8-4 "Northern"
"L" - lokomotywa o układzie 4-6-4 "Hudson"
Great Northern (GN):
"A" - "switcher" o układzie 0-6-0 "6-coupled"
"C" - "switcher" o układzie 0-8-0 "8-coupled"
"D" - lokomotywa o układzie 2-6-0 "Mogul"
"F" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"J" - lokomotywa o układzie 2-6-2 "Prairie"
"O" - lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"Q" - lokomotywa o układzie 2-10-2 "Santa Fe"
"B" - lokomotywa o układzie 4-4-0 "American"
"E" - lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"K" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
"H" - lokomotywa o układzie 4-6-2 "Pacific"
"P" - lokomotywa o układzie 4-8-2 "Mountain"
"S" - lokomotywa o układzie 4-8-4 "Northern"
Missouri Pacific (MP/MoPac):
"SW"- "switchery" o układach 0-6-0 "6-coupled" i 0-8-0 "8-coupled"
"C" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"D" - lokomotywa o układzie 2-10-0 "Decapod"
"MK"- lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"SF"- lokomotywa o układzie 2-10-2 "Santa Fe"
"BK"- lokomotywa o układzie 2-8-4 "Berkshire"
"E" - lokomotywa o układzie 4-4-0 "American"
"TN"- lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"A" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
"P" - lokomotywa o układzie 4-6-2 "Pacific"
"MT"- lokomotywa o układzie 4-8-2 "Mountain"
Milwaukee Road (MILW):
"I" - "switcher" o układzie 0-6-0 "6-coupled"
"D" - "switcher" o układzie 0-8-0 "8-coupled"
"C" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"K" - lokomotywa o układzie 2-6-2 "Prairie"
"L" - lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"H" - lokomotywa o układzie 4-4-0 "American"
4* - lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"AB"- lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
"F" - lokomotywy o układach 4-6-2 "Pacific" i 4-6-4 "Hudson"
"S" - lokomotywa o układzie 4-8-4 "Northern"
New York Central (NYC):
"B" - "switcher" o układzie 0-6-0 "6-coupled"
"U" - "switcher" o układzie 0-8-0 "8-coupled"
"E" - lokomotywa o układzie 2-6-0 "Mogul"
"G" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"H" - lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"A" - lokomotywa o układzie 2-8-4 "Berkshire"
"F" - lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"I" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
"K" - lokomotywa o układzie 4-6-2 "Pacific"
"L" - lokomotywa o układzie 4-8-2 "Mohawk" (inne spółki "Mountain")
"J" - lokomotywa o układzie 4-6-4 "Hudson"
"S" - lokomotywa o układzie 4-8-4 "Niagara" (inne spółki "Northern")
Pennsylvania Railroad (PRR):
"A" - "switcher" o układzie 0-4-0 "4-coupled"
"B" - "switcher" o układzie 0-6-0 "6-coupled"
"C" - "switcher" o układzie 0-8-0 "8-coupled"
"F" - lokomotywa o układzie 2-6-0 "Mogul"
"H" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"I" - lokomotywa o układzie 2-10-0 "Decapod"
"J" - lokomotywa o układzie 2-6-2 "Prairie"
"L" - lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"N" - lokomotywa o układzie 2-10-2 "Santa Fe"
"J" - lokomotywa o układzie 2-10-4 "Texas"
"D" - lokomotywa o układzie 4-4-0 "American"
"G" - lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"E" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
"K" - lokomotywa o układzie 4-6-2 "Pacific"
"M" - lokomotywa o układzie 4-8-2 "Mountain"
Southern Railway (SOU):
"A" - "switchery" o układach 0-6-0 "6-coupled" i 0-8-0 "8-coupled"
"D" - lokomotywa o układzie 2-6-0 "Mogul"
3* - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"M" - lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"S" - lokomotywa o układzie 2-10-2 "Santa Fe"
"B" - lokomotywa o układzie 4-4-0 "American"
3* - lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"C" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "American"
"P" - lokomotywa o układzie 4-6-2 "Pacific"
"TS"- lokomotywa o układzie 4-8-2 "Mountain"
Southern Pacific (SP):
"S" - "switchery" o układach 0-4-0 "4-coupled" i 0-6-0 "6-coupled"
"SE"- "switcher" o układzie 0-8-0 "8-coupled"
"M" - lokomotywa o układzie 2-6-0 "Mogul"
"C" - lokomotywa o układzie 2-8-0 "Consolidation"
"D" - lokomotywa o układzie 2-10-0 "Decapod"
"PR"- lokomotywa o układzie 2-6-2 "Prairie"
"MK"- lokomotywa o układzie 2-8-2 "Mikado"
"F" - lokomotywa o układzie 2-10-2 "Santa Fe"
"B" - lokomotywa o układzie 2-8-4 "Berkshire"
"E" - lokomotywa o układzie 4-4-0 "American"
"T" - lokomotywa o układzie 4-6-0 "Ten-Wheeler"
"A" - lokomotywa o układzie 4-4-2 "Atlantic"
"P" - lokomotywa o układzie 4-6-2 "Pacific"
"MT"- lokomotywa o układzie 4-8-2 "Mountain"
"GS"- lokomotywa o układzie 4-8-4 "Northern"
1* - B&O klasy G, H, I, J, M obejmowały układ 4-4-0
2* - CNW klasy A, B, C obejmowały ukł. 4-4-0; klasa K, M zawierała 0-6-0; klasa E i L zawierały ukł. 4-6-2, klasy R i S obejmowały ukł. 4-6-0
3* - SOU klasy G, H, J, K zawierały ukł. 2-8-0, klasy E, F - ukł. 4-6-0
4* - MILW klasy A i B obejmowały ukł. 4-4-2; klasy B, G - ukł. 4-6-0 ( klasa B była przyporządkowana dwóm układom ).
5* - Parowozy "przegubowo połączone" zostawiłem na "deser"
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=257674