GE "Little Joe"
"Little Joe" (Mały Józek) zawdzięcza swoją nazwę towarzyszowi Józefowi Stalinowi. W 1946 roku Sowieci zamówili w General Electric 20 ciężkich lokomotyw Towarowych, ale do sfinalizowania zamówienia nie doszło. Rząd amerykański nałożył embargo na dostawę do ZSRR urządzeń mających znaczenie strategiczne i lokomotywy nie zostały wysłane. Dla General Electric był to problem gdyż nie było nikogo, kto by je chciał kupić. O sprzedaniu ich do Europy nie było mowy, ponieważ jednostki były za duże i za ciężkie, a w USA jedynie Milwaukee Road miał podobne napięcie do kolei ZSRR, jednakże szefowie krzywo patrzyli na elektrowozy bo w planie mieli przejście na trakcję spalinową i całkowitą likwidację elektryfikacji. Zgodzili się jednak na przetestowanie ich u siebie. GEC wysłała im lokomotywę na testy, które wypadły niezbyt zachęcająco. Lokomotywa owszem miała dużą moc, ale siła pociągowa była mniejsza od oczekiwanej. Kolej zaproponowała producentowi cenę wartości złomu za wszystkie sztuki + części zamienne (1 milion $). GEC się zgodził nie
chcąc nowych lokomotyw oddawać na złom, ale po pewnym czasie kolej zrezygnowała
z zakupu. W międzyczasie pojawili się następni kupcy: Chicago South Shore and South Bend Railroad (the South Shore), którzy kupili 3 sztuki, oraz Companhia Paulista z Brazylii, która kupiła 5 sztuk. Ostatecznie Milwaukee Road odczuwająca brak lokomotyw wyłożyła sumę 1miliona $ na pozostałe 12 sztuk łącznie z częściami zamiennymi.....a mogli mieć za tą sumę 8 sztuk więcej. "Mały Józek" miał łącznie 12 osi, z czego 8 było napędzanych. Układ osi był: 2-D+D-2. Lokomotywy były zbudowane dla napięcia stosowanego na SZD - 3300V DC. Moc 5500KM. The Milwaukee Road używał 2 szt. tych lokomotyw w ruchu pasażerskim i je oznaczył jako EP-4, pozostałe 10 szt. pracowało w oznaczeniu EF-4 prowadząc składy towarowe. Były eksploatowane na zelektryfikowanych odcinkach w st. Montana i Idaho zastępując starsze elektrowozy "Boxcab", które tam jeździły od lat 20-tych XXw. Podczas eksploatacji okazało się, że Józki były najlepszymi lokomotywami jakie posiadała Milwaukee Road. Lokomotywy te prowadziły składy do końca istnienia trakcji elektrycznej u tego przewoźnika w 1974 roku. Były niezawodne. We wszystkich jeszcze na początku wymieniono pantografy.
The South Shore używała "Małych Józków" przy składach towarowych pomiędzy Chicago, Illinois i Północno zachodnim rejonem st. Indiana. Lokomotywy te były przystosowane do zasilania napięciem 1500V DC. Na tych kolejach potoczna nazwa "Little Joe" nie została przyjęta. Tu nazywano je "800-tki" ze względu na stosowaną numerację taborową. Dwa spośród trzech eksploatowanych elektrowozów przetrwały do 1983 roku stając się ostatnimi elektrowozami w regularnym ruchu towarowym w USA. Dziś cały ruch towarowy w USA poza 2 liniami dowożącymi węgiel do elektrowni jest prowadzony lokomotywami diesla (rok temu GE przeprowadzał testy z napędem hybrydowym).
Companhia Paulista przystosowała swoje "Małe Józki" do rozstawu 5`3" (1.6 m) tosowanego na swoich kolejach. Elektrowozy przezywano tam "Russas". Kiedy Paulista stał się częścią FEPASA w 1971 roku, elektrowozy dalej kontynuowały swoje zadania do 1999 roku, kiedy zaczęto prywatyzować tamtejsze koleje i także zakończono eksploatację trakcji elektrycznej. Parę lat temu były wystawione na sprzedaż.
Lokomotywa #803 dawnej spółki South Shore jest zachowana i sprawna technicznie. Znajduje się w Illinois Railway Museum, gdzie okazjonalnie jest uruchamiana. Elektrowóz The South Shore #802 znajduje sie w Lake Shore Railway Historical Museum w North East, Pennsylvania , 10 mil od Erie, Pennsylvania - miejscowości, w której mieści się fabryka General Electric, która produkowała te elektrowozy. Pojazd #E70 spółki Milwaukee Road stoi jako pomnik w Deer Lodge, Montana.
Towarzystwa eksploatujące "Little Joe":
Chicago, Milwaukee, St. Paul and Pacific Railroad 12 szt.
Chicago, South Shore and South Bend Railroad 3 szt.
Companhia Paulista 5 szt.
Zdjęcia:
1. CSS&SB # 801 fot. William Raia
2. CSS&SB # 803 fot.Dariusz Lachowicz, Illinois Railroad Museum in Union,
lipiec 2003
3. Milwaukee Road #E21 oraz E77 fot.Ronald Nixon, Eagle Nest Tunnel, Montana