• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Wysoka Gorzowska

OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Rogatki świetnie wykonane, czy będą znajdować się również "firanki" pod rogatką?
Fajnie, że podobaja się. Pierwotnie miałem plan zastosować "firanki". Ich montaż i próby ruchowe pochłonęły tydzień czasu. Okazało się, że jedna działała idealnie, tzn. swobodnie składała się i rozkładała przy ruchu drąga. Z drugą napotkałem na kłopot. Nie chciała opadać swobodnie pod wpływem własnego ciężaru. Korekty, wymiana niektórych poprzeczek nie przyniosły dobrych rezultatów. Uznałem, że najlepszym rozwiązaniem pozostanie ich demontaż.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Klimatyczna fotka z wczorajszej wyprawy rowerowej do Wysokiej zainspirowała mie do porównania. Wjazd drogowy na stację widziany od strony stacji. Na lewo do Dębna, na prawo do Gorzowa. Dzisiaj drogę częściowo zarosła trawa, zwęziła się. Nie jest też tak mocno zakurzona jak ją zapamiętałem z wcześniejszych lat.

Wjazd.JPG
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Klimatyczna fotka z wczorajszej wyprawy rowerowej do Wysokiej zainspirowała mie do porównania. Wjazd drogowy na stację widziany od strony stacji. Na lewo do Dębna, na prawo do Gorzowa. Dzisiaj drogę częściowo zarosła trawa, zwęziła się. Nie jest też tak mocno zakurzona jak ją zapamiętałem z wcześniejszych lat.

Zobacz załącznik 984109
Super. Lubię takie porównania.
Mam jednak jedno pytanko.. Na fotce "z dzisiaj" droga wydaje się węższa niż na modelowej i bardziej "garbata" (mniej płaska). Możliwe, że z czasem została zwężona przez oddziaływania przyrody (wiatr nanoszący piach i ziemię na boki + mały ruch drogowy) oraz wybrzuszona ku środkowi? Ale jak pisałem, możliwe, że mi się tak "tylko wydaje" :) .

PS. z czego zrobiłeś tą kamienną drogę? Jakaś gotowa płytka?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Super. Lubię takie porównania.
Mam jednak jedno pytanko.. Na fotce "z dzisiaj" droga wydaje się węższa niż na modelowej i bardziej "garbata" (mniej płaska). Możliwe, że z czasem została zwężona przez oddziaływania przyrody (wiatr nanoszący piach i ziemię na boki + mały ruch drogowy) oraz wybrzuszona ku środkowi? Ale jak pisałem, możliwe, że mi się tak "tylko wydaje" :) .

PS. z czego zrobiłeś tą kamienną drogę? Jakaś gotowa płytka?
Tak jak napisałem wcześniej, dzisiaj droga straciła swoją pierwotną szerokość. Na poboczach zebrała się spora ilość piasku. Na makiecie również odwzorowałem lekkie wybrzuszenie.
Drogę wykonałem z pianki. Każdy kamień został ręcznie wyryty. Ciągnie się przez trzy segmenty o długości 95 cm każdy. W obrębie budynku posiada zdublowaną szerokość. Zajeło to trochę czasu :)

20201115_220515.jpg
20201115_235408.jpg
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Tak jak napisałem wcześniej, dzisiaj droga straciła swoją pierwotną szerokość. Na poboczach zebrała się spora ilość piasku. Na makiecie również odwzorowałem lekkie wybrzuszenie.
Drogę wykonałem z pianki. Każdy kamień został ręcznie wyryty. Ciągnie się przez trzy segmenty o długości 95 cm każdy. W obrębie budynku posiada zdublowaną szerokość. Zajeło to trochę czasu :)

Zobacz załącznik 984316 Zobacz załącznik 984317
Masakryczna dłubanina. Szacun.
PS... co to za pianka?
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Tak się złożyło, że po zmianie planów zabrałem się również za montaż semaforów na masztach kratownicowych. W porównaniu do wariantów wąskich, kratownicowe pochłonęły dużo więcej czasu podczas budowy. Stworzenie masztu i jego osprzętu tylko z blaszek i odcinków drutu zalicza się już do wyzwań. Należą tu się duże słowa uznania dla Andrzeja, który zaprojektował semafor od zera. Od niego otrzymałem już zlutowane kratownice masztów. Drobne detale, aby łatwiej montowało się je usprawnił w projekcie drugi Andrzej.
Obecnie wszystkie semafory są już wyregulowane. Priorytetem dla mnie była ich lekka praca, bez niepotrzebnych oporów. Po prostu dłużej popracują bez problemów.
Przed malowaniem zainstaluję latarnie z oświetleniem. Każda latarnia zostanie wyposażona w dwie diody led zlutowane ze sobą tyłami. Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymam również białe światło od tylnej strony semafora.
W wąskich semaforach brakuje tarcz tłowych. Dokleję je pomalowane na samym końcu.

20230703_221911.jpg
20230703_222006.jpg

20230703_221606.jpg
20230703_222547.jpg
20230704_143318.jpg
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.210 2 1
Świetny model. Jak rozwiązane są połączenia mechaniczne? Chodzi mi o te węzły ruchome, połączenie cięgna drutowego z ramieniem semafora i dźwigniami?

1688642615264.png


Mam też pytanie ogólne, czy poza wytrawieniem wg własnego projektu można gdzieś zdobyć takie mikroelementy do budowy mechanizmów.
Chodzi mi właśnie o takie ruchome dźwignie, trzpienie itp.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Ramiona oraz cięgła podłączone do nich tymczasowo zabezpieczyłem kawałkami igielitu. Na czas malowania muszę zdemontować ramiona. Po malowaniu trzpień na którym obraca się ramię skrócę i nasunę na niego kawałek rurki, który zabezpieczy ramię przed zsunięciem. Kawałek rurki dolutuję lub dokleję do trzpienia. Muszę jeszcze wypróbować która technika okaże się lepsza (mniej inwazyjna).
Trzpień do obrotu "młoteczka" to drut mosiężny 0,5 mm dolutowany do masztu. Zabezpieczenie z plasterka rurki.
Wszelkie inne zapezpieczenia ruchomych fragmentów cięgieł zabezpieczyłem przez ściśnięcie szczypcami końcówki drutu. Wypłaszczenie zapezpiecza przed wysunięciem się z otworu. Takie wypłaszczenie da się wykonać precyzyjnymi szczypcami, najlepiej z płaskimi, nie ząbkowanymi szczękami. Podczas wyginania drutu na cięgła starałem się niwelować naprężenia tak, aby wypłaszczenie nie tarło o płaszczyznę w której znajduje się otwór. Dzięki temu otwór nie rozkalibruje się zbyt szybko. Opróćz detali wytrawionych z blachy wykorzystałem mosiężne druty 0,5 oraz 0,3 mm. Do tego baryłki z mimośrodowym otworem do reguacji zrobione z dwóch nasuniętych na siebie i zlutowanych rurek. Kolanka to lutowane trawionki. Rurka z gwintem do osadzenia semafora w makiecie to robota Andrzeja. Podobny detal można znaleźć na stoiskach z oświetleniem do mocowania starszego typu opraw oświetleniowych (widziałem w OBI). Od góry do rurki przylutowłem podstawę z blachy.

Lutowanie takich konstrukcji wymaga użycia róznych typów lutownic oraz przynajmniej dwóch typów lutów. Lutownica mocna do większych detali. Słabsza do mniejszych. Lut cyną z użyciem płynu do lutowania. Tam gdzie miałem obawy aby lut nie spenetrował ruchomych detali użyłem pasty do lutowania elementów SMD. Pasta działa powierzchniowo, nie penetruje.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Drogi Tomaszu. Zawsze jak coś nowego tutaj pokazujesz, to szczęka opada. Twoje semafory to jubilerski kunsztyk (y)
Gdyby ramiona jeszcze w nich opadały jak w realu, to szczęki na podłogę. Ale to było by chyba trudno osiągnąć. Widziałem coś takiego w innych skalach. To opadanie z takim delikatnym bujaniem w końcowej fazie.

Oczywiście nie chodzi o taki efekt: :)


...tylko o taki efekt jak widoczny w minucie 1:10 tego filmiku:

 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Gdyby ramiona jeszcze w nich opadały jak w realu, to szczęki na podłogę. Ale to było by chyba trudno osiągnąć. Widziałem coś takiego w innych skalach. To opadanie z takim delikatnym bujaniem w końcowej fazie.
Bujanie przy opadaniu, czy podnoszenie "na dwie raty" od dawna jest w planach. Wszystko okaże się podczas podczas programowania sterowników do serw. Andrzej od poczatku zakładał takie efekty. Osobiście jestem trochę sceptycznie nastawiony. Aby taki efekt uzyskać należałoby sterować trochę większą masą ramienia. Do tego cała kinematyka powinna zostać pozbawiona zbyt dużych luzów. W skali 1:87 ciężki temat. Zobaczymy, na razie nic nie mogę obiecywać.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Semafory zostały uzbrojone w latarnie z projektu dwóch Andrzejów. Od siebie dodałem imitacje szyb, bezbarwnej od przodu, mlecznej od tyłu.
Obecnie latarnie wraz z odrutowaniem zamontowałem na masztach, które trafiły do maskowania i finalnego malowania.
W międzyczasie od "głównego" projektanta semaforów otrzymałem reprymendę na temat wyglądu korb od wind. Poprawiłem je na bardziej prawidłowe. Semafory wąskie przed samymym malowaniem również otrzymały korby z mechanizmem zapadki.

20230706_214733.jpg
20230707_115543.jpg
20230707_115835.jpg
20230708_151142.jpg
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.204 301 15
No... te korby były straszne... powinieneś się wstydzić... ba, przyszłe pokolenia wstydziłyby się za ciebie.. :ROFL:

PS. przed chwilą ostro cię obgadaliśmy z Piotrem @szifo30 - pewnie cały czas pieką cię uszy. Konkluzja naszej rozmowy była następująca. Żaden z nas nigdy nie byłby w stanie z taką dokładnością, precyzją i uporem wałkować jeden temat przez tyle czasu. Nie mamy tyle cierpliwości, obaj raczej w gorącej wodzie kąpani. Już widzę, oczami wyobraźni, jak poprawiam jakieś korby...
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Nie mamy tyle cierpliwości, obaj raczej w gorącej wodzie kąpani. Już widzę, oczami wyobraźni, jak poprawiam jakieś korby...
Dlatego kolega @Flotoma to prawdziwy mistrz modelarstwa, bo przejmuje się szczegółami w pozytywnym sensie, a to się docenia.
@J1974H0 Zbliżony efekt bezwładności ramion mają semafory Marklina. W tym filmie można podejrzeć, jak to wygląda.
Fajny bajer.
Efekt fajny, ale semafor do bani ;-) Zwykle tak jest, że ciężko mieć wszystko w jednym. Jak coś jest fajne, to drugie coś takie sobie.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Ciekawi mnie kształt cięgieł. Czy on ma związek ze wspomnianym bujaniem ramion przy ich opadaniu?
Nie do końca. Cięgła posiadają coś na wzór sprężyny. Ona służy jako kompensacja niepotrzebnych naprężeń. Serwomechanizmy zostaną zaprogramowane na odpowiedni zakres ruchu. Pomimo ograniczników ruchu na samym semaforze nie można jednak wykluczyć, że na przykład program spłata figla i serwo zacznie pracować w pełnym zakresie ruchu. W takim przypadku sprężyna uchroni delikatny semafor przed uszkodzeniem.
Odnośnie bujania, to jak wcześniej pisałem jeszcze nie wiem, czy uda się taki efekt odwzorować. Jakimś małym krokiem w tą stronę są wywiercone nowe otwory w ramieniu serwa, dopasowane pod średnicę cięgła z drutu. Im mniej luzu tym praca ramienia powinna płynniej przebiegać.