• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

WARS - zdjęcia z archiwum

Reakcje
198 0 0
#21
Prawidłowy rok wykonania fotografii, to ten za nazwiskiem autora. Świadczy o tym drugi z wagonów PKP, który nie jest kuszetką, a sypialnym (wysoki dach). Malowanie bez loga Warsu (w jego miejscu przedłużony pas i logo PKP w trumience, a pod nim numer wagonu) pojawiło się bodaj w 2003 roku.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.551 60 3
#22
Moskwa tak, ale raczej 1991, nie 1981. W 1981 nie było takich kuszetek, a sypialne były inaczej malowane.
Przy ściąganiu zdjęć wyświetla sie w opisie taka data i też mi coś nie grało. Dziękuję za wyjasnienie
[DOUBLEPOST=1442345241,1442344430][/DOUBLEPOST]
Prawidłowy rok wykonania fotografii, to ten za nazwiskiem autora. Świadczy o tym drugi z wagonów PKP, który nie jest kuszetką, a sypialnym (wysoki dach). Malowanie bez loga Warsu (w jego miejscu przedłużony pas i logo PKP w trumience, a pod nim numer wagonu) pojawiło się bodaj w 2003 roku.
Także dziękuje za wyjaśnienie
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.525 556 30
#27

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
717 1 0
#30
Na MTP w 1961 roku pokazano takie "Wars-y":

MTP-06.1961.jpg


To fragment zdjęcia ze zbiorów "Cyryl-a". Jest może inne zdjęcie tego zestawu? Ktoś rozpoznaje typ wagonów, szczególnie ten na końcu w oddali jest dla mnie zagadką? Ten schemat malowania zafunkcjonował na torach czy to tylko firmowa pokazówka?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.525 556 30
#31
Nie czuję się tu ekspertem, ale wydaje mi się, że ten najdalej to typowy wagon z przedziałem bufetowym (nie pamiętam typu) jakiego fotka jest w poprzednim wpisie. W środku restauracyjny Bautzen, a najbliżej przedwojenny restauracyjny. Typów z pamięci nie podam (koledzy pewnie uzupełnią).

Schemat malowania kremowo-niebieski (jak ten bar) był stosowany w ekspresach, też w Berolinie, w I połowie lat 1960-tych. Zagadką jest dla mnie ten pierwszy, dół jest wyraźnie ciemniejszy niż w tym barze.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
717 1 0
#32
Nie czuję się tu ekspertem, ale wydaje mi się, że ten najdalej to typowy wagon z przedziałem bufetowym (nie pamiętam typu) jakiego fotka jest w poprzednim wpisie
Też tak sądzę, a zdaje się to potwierdzać inna fotka (również z "Cyryl"a) choć nie najlepszej rozdzielczości to wydaje mi się że jest tam jasny/biały napis Wars:
MTP-25.06.1961-02.jpg


Może to 108AJK?
Przekopałem jeszcze wspomniane archiwa i okazuje się, że jest tam jeszcze sporo fotek z MTP (lata 60-te), np. takie z 1962 r czyli rok póżniej:

MTP-delegacja-rządowa-10.06.1962.jpg


Wygląda to na "Bautzen"-a z poprzedniego roku, Czyżby jeździł taki dwukolorowy?
Foty (fragmenty) z archiwum CYRYLa http://www.cyryl.poznan.pl/index.php?lang=pl
 
A

AJ

Gość
#33
Tak jak i ja

Myślę, że tak. Charakterystyczne dzielone okna (dwa) z uchylną górą w przedziale kuchennym na to by wskazywały. Na wcześniejszej stronie jest piękna fotka fabryczna wstawiona przez Krzysztofa Młodzikowskiego - można porównać. Zresztą ten fragment widać akurat i na zdjęciu z książki wstawionym przez Ciebie.

Zagadką jest dla mnie ten pierwszy, dół jest wyraźnie ciemniejszy niż w tym barze.
Bo na tych dwóch wagonach restauracyjnych to raczej czerwień chyba. W ogóle to dwubarwne malowanie Bautzena też jest ciekawe. Wszystkie dotychczasowe zdjęcia - a wiele ich nie było - pokazywały ten wagon w "jednobarwnym" schemacie malowania.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
717 1 0
#34
Zagadką jest dla mnie ten pierwszy, dół jest wyraźnie ciemniejszy niż w tym barze.
Zerknąłem w Kat Wag Osob '74 i Charakterystyki Wag Osob z przed i po 45 r., ale nie znalazłem nic co by opisywało ten najbardziej kontrastowo ubarwiony wagon, natomiast porównując modele opisane na dcc24.eu doszedłem do wniosku że to pewnie jest WR4ü-35
Na poniższym bocznym ujęciu (fragment z "Cyryl""-a) dobrze widać charakterystyczne wypłaszczenie dachu na końcówkach wagonu, a i układ/liczba okien pasują:

MTP-25.06.1961.jpg


Grzebiąc dalej w internecie znalazłem fotkę z MTP, tym razem z 1963 r. - fragment zdjęcia z facebook-a

MTP-1963.jpg


W pierwszej chwili pomyślałem - Bautzen, ale... coś nie bardzo z układem okien. Cóż więc to jest?
 
A

AJ

Gość
#35
Bautzen, Bautzen, tylko ustawiony drugim bokiem. Trochę tutaj:
http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-restauracyjne-bautzen-1960-na-pkp.21901/
O innych "restauracjach" (m.in. WR4u) troszkę tutaj:
http://forum.modelarstwo.info/threa...ne-na-pkp-konstrukcje-sprzed-1945-roku.27319/
a o wagonach rodziny 35/36/37 Kilianziom pisał trochę tu:
http://forum.modelarstwo.info/threa...-35-36-37-kolei-drg-w-polsce-po-1945-r.25164/

Tak patrząc na te wszystkie targowe zdjęcia nasunęło mi się pewne spostrzeżenie - za dużo tych Warsów tam. Mam pewne nieśmiałe podejrzenie, że był to taki PRL-owski sposób na zaplecze gastronomiczne w trakcie targów, a niekoniecznie część ekspozycji taborowej.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
717 1 0
#36
Bautzen, Bautzen, tylko ustawiony drugim bokiem.
No tak, zgadza się! Za drugim podejściem zbadałem to wnikliwiej.., dziękuję za linki - wątki znam, ale widać zerknąłem zbyt pobieżnie(n). Trochę reasumując, z tego materiału wynika że Wars-owski Bautzen był w latach 1961-62 dwukolorowy, a przyjmując rok dostawy za 1960-ty to pracował tak 'ubrany' 2 lata! Ciekawe jakie miał kolory - jasna i ciemna zieleń? Przyjmując wcześniejszą sugestię iż WR4u miał na dole czerwień to niezły misz-masz tam musiał być :ROFL:.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.537 9 0
#37
Na MTP w 1961 roku pokazano takie "Wars-y" ... Ktoś rozpoznaje typ wagonów, szczególnie ten na końcu w oddali jest dla mnie zagadką? Ten schemat malowania zafunkcjonował na torach czy to tylko firmowa pokazówka?
" ... W 1961 roku do letniego rozkładu jazdy pociągów brak było 12 wagonów osobowych wyposażonych w przedziały bufetowe dla przedsiębiorstwa wagonów sypialnych i restauracyjnych WARS. Po przeanalizowaniu możliwości uzyskania tego rodzaju wagonów z przemysłu budowy taboru kolejowego, Centralny Zarząd Wagonów zdecydował wyposażyć w przedziały bufetowe, budowane w ZNTK Ostrów wagony typu 108A. Od chwili ostatecznej decyzji do letniego rozkładu jazdy pozostało niepełne dwa miesiące. W tym krótkim czasie opracowaliśmy (przyp. CBK-W w Ostrowie) dokumentację na urządzenie przedziałów bufetowych i jednocześnie pełniliśmy nadzór przy budowie pierwszych wagonów ...
Najważniejszym naszym osiągnięciem przy budowie wagonów bufetowych było zastosowanie po raz pierwszy w kraju, instalacji gazu płynnego propan-butan. Po wykonaniu dwunastu wagonów uznano je, jako udane i postanowiono zwiększyć ich ilość do 40 sztuk ... "


Cytat z wydania specjalnego biuletynu informacyjnego z 1966 roku - 5 lat Centralnych Biur Konstrukcyjnych przy ZNTK.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.525 556 30
#40
Trudno powiedzieć, takie robi wrażenie, ale jakość użytych materiałów fotograficznych jest słaba i kolory są dość mocno zniekształcone. Ten "seledynowy" może być jasno-szary, czy nawet wpadający w kremowy. Ale faktycznie, te kolory są dziwne, do tej pory nie spotkałem się z takim malowaniem WARSu. Jedynie ten kremowo-niebieski bufet jest mi znany.
 

Podobne wątki