Dziękuję koledze @kilanziom za szczegółowe wyjaśnienie swojego podejścia do nazewnictwa wagonów gastronomicznych Wars. Nie przeczę, że jest w tym jakaś logika i usystematyzowanie tych zagadnień na pewno byłoby przydatne. Nie do końca jednak mogę się zgodzić ze stwierdzeniem:
Takimi "wyjątkami" były, z naszego punktu widzenia przede wszystkim, wagony Wars. Kolega @Młodzikowski pokazał bardzo stare (z III epoki) zdjęcie wagonu 108AJK z napisem "BUFET WARS", ale już w katalogu wagonów osobowych Ministerstwa Komunikacji z 1974 roku na zdjęciu takiego wagonu widać napis "BAR WARS" i takie napisy były też "od zawsze" na nowszych wagonach 113A. Określenie "bar Wars" było powszechnie używane przez pracowników i pasażerów, niezależnie od tego, jaka nazwa figurowała w oficjalnych dokumentach. Od lat 70. XX wieku (wcześniejszych lat nie pamiętam) mówiło się o wagonach barowych, czy po prostu o barach, a nie o bufetach. I nie zmieniło się to w początkach lat 90. gdy wagony 113A przebudowywano, co wiązało się ze zmianą serii z BR na WR. A nie zmieniło się, ponieważ w dalszym ciągu nie były to typowe wagony restauracyjne, tylko wagony z samoobsługowym barem, tak samo, jak przed przebudową.
Właściwie historycznie pojęcie "bar" prawie w ogóle nie występowało w wagonach eksploatowanych w Europie. Prawie - ponieważ zdarzały się wyjątki