• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

WARS - zdjęcia z archiwum

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.417 551 30
#61
Dziękuję koledze @kilanziom za szczegółowe wyjaśnienie swojego podejścia do nazewnictwa wagonów gastronomicznych Wars. Nie przeczę, że jest w tym jakaś logika i usystematyzowanie tych zagadnień na pewno byłoby przydatne. Nie do końca jednak mogę się zgodzić ze stwierdzeniem:
Właściwie historycznie pojęcie "bar" prawie w ogóle nie występowało w wagonach eksploatowanych w Europie. Prawie - ponieważ zdarzały się wyjątki
Takimi "wyjątkami" były, z naszego punktu widzenia przede wszystkim, wagony Wars. Kolega @Młodzikowski pokazał bardzo stare (z III epoki) zdjęcie wagonu 108AJK z napisem "BUFET WARS", ale już w katalogu wagonów osobowych Ministerstwa Komunikacji z 1974 roku na zdjęciu takiego wagonu widać napis "BAR WARS" i takie napisy były też "od zawsze" na nowszych wagonach 113A. Określenie "bar Wars" było powszechnie używane przez pracowników i pasażerów, niezależnie od tego, jaka nazwa figurowała w oficjalnych dokumentach. Od lat 70. XX wieku (wcześniejszych lat nie pamiętam) mówiło się o wagonach barowych, czy po prostu o barach, a nie o bufetach. I nie zmieniło się to w początkach lat 90. gdy wagony 113A przebudowywano, co wiązało się ze zmianą serii z BR na WR. A nie zmieniło się, ponieważ w dalszym ciągu nie były to typowe wagony restauracyjne, tylko wagony z samoobsługowym barem, tak samo, jak przed przebudową.
 

Podobne wątki