• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy (dwu i trzyosiowe)

old_timer

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
IMG_6544.JPG
IMG_6544.JPG
o_O





A najbardziej dziwią mnie stwierdzenia Kolegi Tomasza, przecież znającego się na wagonach ! :eek:


Prześledźcie jeszcze raz ten wątek od początku i znajdziecie takie i podobne wagony.

Te "rosyjskie" czy też "badeńskie" pochodzenie, to nic innego - tylko jak również wcześniej o tym pisałem, zmyłka spowodowana przerobionymi lub całkowicie nowymi dachami, i już mamy zupełnie inny tajemniczy klimat!
Dlatego też, jeśli można, polecałbym miłośnikom modeli w III epoce (lub nawet początku IV-tej) spróbowanie wykonania w niektórych wagonach - nowych dachów, w miejsce tych co mają świetliki, a zobaczycie jaki nowy-stary klimacik wprowadzicie.
Wykonanie nowych, bo zawsze można powrócić do oryginału modelu.

A teraz po kolei:
ten pierwszy za Oelką, to starszy prusaczek, starszy od tych kolejnych za parowozem. Takie wagony produkowano na krótko przed
1900 rokiem i były to wagony trzyosiowe według Blatu I 6. Były podobnie jak te Fleischmannowskie - trzyosiowe, jak się dobrze przyjrzeć, to widać przecież i na tym zdjęciu maźnicę środkowej osi. :cool:
Budowano takie wagony w różnych kombinacjach: z otwartymi pomostami, jednym zamkniętym i oboma zamkniętymi - zależnie od klasy.
Różnica wpadająca w oko, to podwójne okna i bardziej płaski dach.
Poniżej skan rysunku dokładnie takiego samego wagonu jak ten na zdjęciu.
Zobacz załącznik 164402 Skan z książki Emila Konrada o wagonach osobowych.
Model w H0 PKP - Roco 45575, że co - jedno okno z jednej strony trochę inne? - były różne odmiany w oryginale.
Budowano też prawie takie same wagony ale jako dwuosiowe, bo były nieco krótsze gdyż nie posiadały ubikacji - a co za tym idzie pojedynczego małego okna. Taki wagon widać na zdjęciu za parowozem TKt1-26.
Gwoli wyjaśnienia, czy raczej namieszania - były też i z ubikacją - wtedy było to małe okno ale mniej tych podwójnych.

Co do samego zdjęcia:

- nie jest to zdjęcie żadnego z wymienionych ale, jak kiedyś i o tym pisałem, kolejne ze zbioru COBiRTK, czyli dzisiejszego Instytutu Kolejnictwa, a autorem jest pan Jerzy Szeliga, który to wykonał zdecydowaną większość tych zdjęć.
Pan Andrzej Massel pracował w tym instytucie, nim został podsekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu, i tam wszedł właśnie w posiadanie odbitek, które zamieścił na swej stronie internetowej, aby szerokie grono odbiorców mogło nacieszyć swe oko. Polecam dokładniej obejrzeć i zapamiętać sobie zdjęcia zamieszczone na stronie pana Massela.

Kolejny drugi i czwarty wagon, to opisywane wcześniej w wątku, modele w H0 - też PKP, produkuje Fleischmann.

Trzeci wagon, to oczywiście jak widać ;) ex austriacki, a może nawet ex czeski!
Pełno takich bywało na południu Polski w DOKP Kraków. Popatrzcie na starsze zdjęcia z tych terenów chociażby na Flickr.
Gdzieś do końca lat 70-tych podkarpackie lokalne pociągi osobowe przedstawiały mieszankę firmowa rozmaitych wagonów, gdzie czasem w składzie mogło nie być nawet dwóch takich samych!
Przykłady były i na tym forum zamieszczane! - tylko przeglądać !! np. w tym samym wątku, zamieścił Kolega tcu i ciekma.
Produkcja w modelu - z tym już gorzej :(
Jedynie podobne budowane były przez Adast, i Liliput, ale typy krótsze i nie w oznaczeniach PKP. O innych niestety nie wiem.
Zdaje się, że Liliput-Bachman jest nadal produkowany nr L327325, foto poniżej.
Zobacz załącznik 164443 Zobacz załącznik 164445
Może pociąć dwa wagoniki Liliputa, skleić w jeden dłuższy i wykonać odkryte pomosty ?

Pozdrawiam poświątecznie ![/QUOTE]

Witam,
Jestem nowym forumowiczem na tym portalu.
Mam do kolegów pytanie: czy można zidentyfikować pudło wagonu na załączonej fotografii. Dla informacji pudło znajduje się w Jaśle na prywatnej posesji. Jaki to typ wagonu i z
IMG_6543.JPG
jakich lat produkcji ?
Dziękuję za wszelką informacje.
 

Załączniki

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.061 25 2
Nowy użytkownik, old_timer napisał :
"Witam,
Jestem nowym forumowiczem na tym portalu.
Mam do kolegów pytanie: czy można zidentyfikować pudło wagonu na załączonej fotografii."

- witamy na forum !

Już z pierwszego Twojego postu widać, że jesteś nowym w ogóle na forum internetowym ...
/ proszę nie przyjmij tego za urazę, ale tylko za uwagę /, bo :

1. - nie przeczytałeś zapewne od początku uważnie tego wątka, gdyż zdjęcia takiego typu wagonu,
jak tu zamieściłeś są już na trzeciej stronie. Foto w epoce IIIc i po przeróbkach w epoce IV. To ostatnie pasuje jak najbardziej do Twego zdjęcia.
I niech Cię nie zmylą dobudowane drzwi boczne, zapewne dla ułatwienia penetracji tego pudła, jako komórki.

2. - w zacytowanym fragmencie, masz pytanie do kolegów, /ja z reguły piszę - do Kolegów/,
a nie stawiasz na końcu zdania znaku ?

3. - przejrzałem ponownie od początku cały wątek i jak to się mówi: "za Chiny" nie mogę dojść,
"po czemu ?" - jak mawiał Czesio, zamieściłeś obszerne fragmenty mojego wcześniejszego posta ???
zapewne tak się niechcący coś kliknęło ;)

Pozdrawiam, Tadeusz
 

przemcol

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
Wagonach np. Civ-34 i innych z zamkniętymi pomostami w oryginale były drabinki na czołach wagony. Ze zdjęć wynika, że w latach 70-tych już ich nie było.
Czy wiadomo kiedy zniknęły z wagonów?
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.417 110 1
A ja dziś z Danielem się zastanawiałem co by tu do mojej mikroskopijnej Ok1 doczepić, a tu TAKIE zdjęcie:love: Od jutra biorę się za modelowanie takich wagonów:)
 

AdrianL

Aktywny użytkownik
Reakcje
23 0 0
Witam

Zrobiłem projekt i model pruskiego wagonu bagażowego w kartonie na podstawie dostępnych niemieckich "blattów" .Mam jednak problem z konkretnym oznaczeniem tego wagonu.Takie same wagony pracowały na PKP przed jak i po wojnie-są dość popularne jednak była masa ich wersji i może ktoś jest w stanie nazwać ten konkretny wagon.Proszę nie zwracać uwagi na konkretne numery wagonu bo są fikcyjne pozdrawiam
 

Załączniki

Podobne wątki