• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy (dwu i trzyosiowe)

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Wagon 11 jest ze starszej producji, nawet nie ma KKS. Liliput poprawił nieco wagony kkStB, ale one pochodzą jeszcze z przynajmniej końca lat 60-tych, więc są takie jakie są.
Obiecałem znaleźć linki do firma austriackich. Po pierwsze http://www.mse-modellbahnen.at , chyba najlepszy wybór wagonów osobowych kkStB. Firma Ferro Train ad lat zapowiada wagony osobowe z przejściem pośrodku.[DOUBLEPOST=1389226248,1389225198][/DOUBLEPOST] Po mediacji Prezesa T. S. też wycofuję, ale powtarzam, że zarówno zdjęcia z sieci jak i skany z publikacji wypada mieć opisane. Bo potem wychodzą bzdury jak Gdynia w Katowicach. Skoro zdjęcie pociągu jest zeskanowane to wobec tego pochodzi z 4 czy 5 numeru KMiD, gdzie zdjęcia tego typu ilustrują artykuł Garbacika o ciekawych zestawieniach pociągów osobowy.
Ale OK. Zwłaszcza jeśli moderatorom to nie przeszkadza, to będziemy mieli precedens. Jeśli kiedyś dla wygody, nie wspomnę autora, źródła, to będę mógł powiedzieć, przecież ustaliśmy, że nie trzeba.
I proszę myśleć co co się pisze, bo:
1. nawet jeśli "chyba rosyjskie" to powinny być przesłanki tego chyba. Bo inaczej to np. ja napiszę "w maju chyba będzie śnieg", i co jest ok bo, "chyba". A co do tego, czy jakikolwiek ex rosyjski/radziecki wagon był w służbie taboru osobowego, to raczej wątpię ze względu na nietypową skrajnie tych wagonów. Więc jakby któryś był tego pochodzenia to po prostu widać było by wyraźnie, że jest większy. Dalej "chyba rosyjskie" - wszystkie cztery ???? Na 4, 3 wyraźnie różniące się od siebie ???
2. I kończąc, żebyśmy jeszcze na wielu stronach tego wątku nie przedstawiali właśnie rodziny tych 2 z 4 wagonów, czyli trzyosiowych pruskich wagon ów przechodnich z rodziny blattów Ic.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.061 25 2
A tutaj z bliska wagony osobowe z Wąbrzeźna, które są na zdjęciu całego pociągu zamieszczonym w wątku "Kolejowe klimaty".
Pierwszy do doczepka do motorowych, miejsc siedzących 54, waga 15 ton, rozstaw osi 6,50 m.
Bdi 50 51 24-27 004-0, Wąbrzeźno Gł. 25.08.1972, fot.T.Suchorolski.jpg
Bdi 50 51 24-27 004-0, Wąbrzeźno Gł. 25.08.1972, fot.T.Suchorolski

Drugi to ex silnikowy, miejsc siedzących 50, waga 17 ton, rozstaw osi, też 6,50 m.
Bdi 50 51 24-27 000-8, Wąbrzeźno Gł. 25.08.1972, fot.T.Suchorolski.jpg
Bdi 50 51 24-27 000-8, Wąbrzeźno Gł. 25.08.1972, fot.T.Suchorolski

Niestety, oba zdjęcia musiałem wykonać z bardzo bliska, a nie miałem szerszego obiektywu.

Dodatkowo mam pewną zagwożdżkę, rozmawiałem wówczas z byłym dyżurnym ruchu z Kolei Wąbrzeskiej i on opowiadał mi ciekawe szczegóły z tej kolei, a na końcu rozmowy nagle się mu odmieniło, zapytał mnie "kto mi pozwolił zbierać takie informacje ?" po czym wyprosił mnie ze swojego mieszkania, i tak się zakończyła nasza rozmowa.
Ale szczegóły opowiedziane zdążyłem sobie zanotować.
Mówił mi m.in. o tym, jaki tabor pracował na tej kolei, o szczegółach torowiska itp.
A tą zagwożdżką jest jeden z trzech wagonów silnikowych, który był przerobiony z wagonu akumulatorowego. Pan dyżurny wykonał mi nawet odręczny szkic tego wagonu. Z rysunku wynika, że był on oryginalnie czteroosiowy z obustronnymi skrzyniami na akumulatory. Coś jakby Wittfeld. Po przebudowie wagon ten dostał jeden pantograf, skrócono mu obie skrzynie akumulatorowe i przebudowano na dwuosiowy. Czyżby to był ten na zdjęciu ? - ale ten nie ma obciętych przybudów.
Dodatkowo ten ex dyżurny naszkicował mi wygląd jednego z dwu pozostałych wagonów. szkic pasuje do wagonu Nr 1.
I co sądzić o opowieści o tym trzecim, kogoś kto widział i pracował na tej kolei ?
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.061 25 2
Ten pierwszy wagon, numer 004, to jest ex doczepa do motorowych typu Civ-34. / poniżej fot.fabryczna /
a0001.jpg

Z tym, że moje zdjęcie przedstawia ten wagon z drugiej strony, gdzie widać okno do ubikacji.

Zastanawiam się, czy ten drugi wagon, numer 000, nie pasowałby przypadkiem pod mocno przebudowany człon Wittfelda ?
Jakoś nie pasuje mi łączenie pudła z ramą, jest jakby "za młode". (n)[DOUBLEPOST=1393250640][/DOUBLEPOST]Jak zwykle coś zapomnę, taką doczepkę typu Civ-34 produkuje w modelu H0 firma Brawa.
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 4 0
Nie powiem który, ale ten drugi to przebudowany Wagon spalinowy na 100%. Względnie doczepia dedykowana dla takiego. Zwracam uwagę na okno i lampę na ścianie czołowej.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Ten pierwszy wagon, numer 004, to jest ex doczepa do motorowych typu Civ-34. / poniżej fot.fabryczna /
Zobacz załącznik 175779
Z tym, że moje zdjęcie przedstawia ten wagon z drugiej strony, gdzie widać okno do ubikacji.

Zastanawiam się, czy ten drugi wagon, numer 000, nie pasowałby przypadkiem pod mocno przebudowany człon Wittfelda ?
Jakoś nie pasuje mi łączenie pudła z ramą, jest jakby "za młode". (n)[DOUBLEPOST=1393250640][/DOUBLEPOST]Jak zwykle coś zapomnę, taką doczepkę typu Civ-34 produkuje w modelu H0 firma Brawa.
Ale czy to pasuje chociażby wymiarowo ??? Przecież taka przeróbka wymagałaby cięcia ostoi itp itp. Widziałem różne przeróbki, np dlugi trzyosiowy boczniak z pańskiego zdjęcia w książce p. Sojdy, o katowickim okręgu kolejowym. Ile się nagłówkowalem co to, a potem wg numeru okazało się, że .. i tym podobne przypadki. Ale to byly wagony drewniane, którym i tak wymieniano większość desek. Co mówi księga inwetarzowa p. Etmanowicza??

Niemieckie wagony silnikowe są nieźle opracowane i da to się porównać.

A co wagonu Civ-34, to wygląda na podobnie do Ci-33 produkowanego przez Sachsenmodelle/Tilliga, ale różni się właśnie układem ubikacji.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
857 77 5
Pan Prezes nieźle dołożył do pieca.
Nie sądzę, ale mogę się mylić, by był to oryginalny wagon jeszcze z czasów ''powiatowych''. Przecież stosowano rotację wagonów.
Nie mogę odczytać, ale czy wagony mają stację macierzystą Wąbrzeźno M.?
Jeszcze ciekawszy wagon jest pokazany fragmentarycznie w książce o Kolejce Wąbrzeskiej, na stronie 41.
Też wygląda jak doczepa, lub dawny motorowy. W pierwszej chwili myślałem, że to ten sam, ale ma mniejsze lampy i nie ma raczej czerwonych przesłon. St.m.Bydgoszcz. Dyr.Gdańsk.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.388 58 3
A tutaj z bliska wagony osobowe z Wąbrzeźna, które są na zdjęciu całego pociągu zamieszczonym w wątku "Kolejowe klimaty".
Pierwszy do doczepka do motorowych, miejsc siedzących 54, waga 15 ton, rozstaw osi 6,50 m.
Zobacz załącznik 175668 Bdi 50 51 24-27 004-0, Wąbrzeźno Gł. 25.08.1972, fot.T.Suchorolski

Drugi to ex silnikowy, miejsc siedzących 50, waga 17 ton, rozstaw osi, też 6,50 m.
Zobacz załącznik 175667 Bdi 50 51 24-27 000-8, Wąbrzeźno Gł. 25.08.1972, fot.T.Suchorolski

Niestety, oba zdjęcia musiałem wykonać z bardzo bliska, a nie miałem szerszego obiektywu.

Dodatkowo mam pewną zagwożdżkę, rozmawiałem wówczas z byłym dyżurnym ruchu z Kolei Wąbrzeskiej i on opowiadał mi ciekawe szczegóły z tej kolei, a na końcu rozmowy nagle się mu odmieniło, zapytał mnie "kto mi pozwolił zbierać takie informacje ?" po czym wyprosił mnie ze swojego mieszkania, i tak się zakończyła nasza rozmowa.
Ale szczegóły opowiedziane zdążyłem sobie zanotować.
Mówił mi m.in. o tym, jaki tabor pracował na tej kolei, o szczegółach torowiska itp.
A tą zagwożdżką jest jeden z trzech wagonów silnikowych, który był przerobiony z wagonu akumulatorowego. Pan dyżurny wykonał mi nawet odręczny szkic tego wagonu. Z rysunku wynika, że był on oryginalnie czteroosiowy z obustronnymi skrzyniami na akumulatory. Coś jakby Wittfeld. Po przebudowie wagon ten dostał jeden pantograf, skrócono mu obie skrzynie akumulatorowe i przebudowano na dwuosiowy. Czyżby to był ten na zdjęciu ? - ale ten nie ma obciętych przybudów.
Dodatkowo ten ex dyżurny naszkicował mi wygląd jednego z dwu pozostałych wagonów. szkic pasuje do wagonu Nr 1.
I co sądzić o opowieści o tym trzecim, kogoś kto widział i pracował na tej kolei ?
Panie Prezesie na stronie http://fotopolska.eu/kolej,60,20/woj.pomorskie.html (brak autora grafiki, fotka niepodpisana) znalazlem taki wagon może to był kiedyś wagon motorowy i został przerobiony chodzi mi o drugą fotografię Pana. Jeżeli ten środek został z dachu zdemonyowany to pokrycie dachu na fot. Pana by pasowało.
Stacja Gardna Wielka wagon opisany jako Tw802
Na stronie http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=9240&okno=galeria też są te zdjecia

Tw 802 stacja Gardna WIelka 1.jpg
Tw 802 stacja Gardna WIelka.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Też mi przyszło do głowy, że pokazany przez Prezesa wagon ex-motorowy mógł pochodzić ze Stolper Kreisbahn, ale teraz widzę, że to nie ten: wąbrzeski ma 5 okien w przedziale pasażerskim, a słupski 6. Drugi wagon kolejki słupskiej był zupełnie inny.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
857 77 5
Zdjęcie przedstawione przez kol. Szweda, przedstawia wagon Słupskich Kolei Powiatowych, który po wojnie służył na PKP jako SN51-05.
Wagon z Wąbrzeźna to pozbawiony napędu, ciężki wagon motorowy kolei lokalnej Leszno-Góra Śląska-Ścinawa. Nr.1022T z 1931r.
Zastanawiające jest tylko to, dlaczego te zdjęcia nie zostały umieszczone w książce o wagonach motorowych Kolpress'u.(n)
Doczepa Civ34 jest, w ujęciu ciut szerszym.:)
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Został odkupiony od PKP do jakiejś kolei muzealnej.
Kiedyś widziałem zdjęcia 2 boczniaków, które spotkał także taki los. Dzięki temu te wagony nie skończyły w hucie.

A opis tego wagonu został zamieszczony w wątku :
"...gehört zur badischen Gruppe 85b. Dabei handelt es sich um II.Klasse-Wagen, die in 37 Exemplaren von 1912 bis 1915 gebaut wurden. Bei der Bad.Sts.B. liefen die Wagen mit der Betriebsnummer 1200 bis 1236.
Der abgebildete Wagen ist der ehemalige 1234, der 1915 von Fuchs in Heidelberg gebaut wurde. Bei der Reichsbahn erhielt er, als Bi bad 12, zunächst die Nummer 36 086 und ab 1930 die Nummer 29 975.
Er steht in Tübingen und verfällt leider von Jahr zu Jahr mehr."
Czyli jest to wagon pochodzenia badeńskiego. Jego model wytwarza Liliput.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Model został pomyślany jako zestaw z kolejnymi badeńczykami - wagonem pierwotnej klasy 2/3 i dwoma typami wagonów klasy 3. Jest kilka wersji od 1 do 3 epoki. Oczywiście PKP nie ma.
Numerów teraz nie pamiętam. Powinny być na stronie Liliputa[DOUBLEPOST=1393696725][/DOUBLEPOST] Pytałem o to zdjęcie i wstępnie się dowiedziałem, że najprawdopodobniej zostalo zrobione gdzieś na trasie Chabówka - Nowy Targ.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Zdjęcie przedstawione przez kol. Szweda, przedstawia wagon Słupskich Kolei Powiatowych, który po wojnie służył na PKP jako SN51-05.
Wagon z Wąbrzeźna to pozbawiony napędu, ciężki wagon motorowy kolei lokalnej Leszno-Góra Śląska-Ścinawa. Nr.1022T z 1931r.
Zastanawiające jest tylko to, dlaczego te zdjęcia nie zostały umieszczone w książce o wagonach motorowych Kolpress'u.(n)
Doczepa Civ34 jest, w ujęciu ciut szerszym.:)

Witam wszystkich Państwa.
Co prawda wątek jest o wagonach doczepnych ale zadane przez jednego z rozmówców pytanie co do wagonu kolejki leszczyńskiej i braku umieszczenia tego zdjęcia w książce o wagonach normalnotorowych udzielam odpowiedzi.
Dlaczego tego zdjęcie nie zamieściliśmy w książce wydanej przez KOLPRESS o wagonach motorowych? Ano dlatego, że jak byliśmy u Pana Tadeusza po prostu zdjęcia tego nie widzieliśmy. Jeżeli byśmy wtedy widzieli takie zdjęcie to na pewno byłoby ono umieszczone jak zdjęcie doczepy Civ 34, gdyż oczywiście jest ono tego warte, podobnie jak umieszczone zdjęcia SN51-01 i Liczyrzepy autorstwa Pana D.Krakowskiego. Ale Pan Tadeusz mając bogatą kolekcję zdjęć po prostu o nim zapomniał - jak każdy z nas. Wszystkich zdjęć po prostu się nie pamięta. Pan Tadeusz ma jeszcze zdjęcie tego wagonu w kolorze ale jest kiepskawe i w druku byłaby plama. Ale dzięki niemu nakierowaliśmy się na Pana Turkiewicza i udało się uzyskać super zdjęcia wagonów późniejszej serii SN51.
Co do samych wyżej zaprezentowanych zdjęć wagonów ten słupski ma 11 nitów wzdłuż pionowej krawędzi okna a ten leszczyński 10. Skąd to wiemy? Ze zdjęć z archiwum WUMAGU od Pana W.Theuricha, od którego otrzymaliśmy zdjęcia fabryczne.
Co do wypowiedzi co do książki Pana Prusakowskiego o kolejce wąbrzeskiej i zdjęcia górnego ze str 41 jest to najprawdopodobniej doczepa serii VB 140 typy Cv34 z numerów VB140 230-249 których kilka wagonów było na PKP, m.in w Hajnówce, Grudziądzu i Laskowicach Pomorskich, a ostatnia właśnie zamieszczona w książce została pocięta na złom, mimo że przetrwała lata PRL-u.
Pozdrawiam Robert Kroma
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
857 77 5
Panie Robercie.!
Ze swojej strony, jako czytelnika książek o tematyce, która ogromnie mnie interesuje, mogę tylko zwrócić uwagę Panu, jako jednemu z autorów, że życzył bym sobie i reszcie czytelników, reprodukcji zdjęć w większym formacie, z podaniem pełnego numeru inwentarzowego. W formie, jakiej opublikował to Pan Tadeusz Suchorolski. Liczę, że jakieś suplementy i uzupełnienia, będą publikowane np. na łamach Ś.K.:)
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Witam, to nie jest takie łatwe z kilku powodów.
Ja nie ma statystyki każdego wagonu a na pewno część II jest przez takową bogatsza. Tabelki z wagonami traktowanymi jako doczepne i z wagonami jakie były od swojego powstania przypisane jako doczepne opracował dla nas Pan Krzysztof Koj, a wszyscy wiemy czym się Pan Krzysztof zajmuje. I my jako autorzy także musimy iść na kompromisy, a ja jestem osobą z pisania o kolei i zbierania modeli. I z powodu pewnej nie pisanej umowy większych zdjęć nie umieściliśmy, bo nie mielibyśmy tabelek. A tak jest po trochy wilk i owca cała. Co do zdjęć wagonów SN51 to niestety w książce na str 45 jest zdjęcie tego albumu jaki przetrwał ze zdjęciami. Są to zdjęcia w wielkości 6x9cm i daliśmy największe jakie się dało. Całe szczęście że Pan Turkiewicz zbierający te zdjęcia dla Izby Tradycji po jej likwidacji je zachował. I dzięki temu mamy nigdy nie publikowane zdjęcia wagonów motorowych zebranych w serię SN51. Są to skany zdjęć a nie kopie fotograficzne. Oczywiście są jeszcze rzeczy do wyjaśnienia jak wagon typu Lueneburg, o jakich nawet Niemcy mają mało informacji lub nawet nie wiedzą, że takie były. Co z wagonami z Polanowa i z dużym z Mikułowa? To samo co z pozostałymi wagonami wałeckimi? Są to pytania na które chyba już nie otrzymamy informacji. A co do pochodzenia wagonu w Skierniewicach to chyba książka wyjaśniła. Szkoda tylko że rok przed wydaniem książki zmarł właściciel zdjęcia ze Złotego Stoku Pan Alfons Pohl - górne na str 10, bo może mielibyśmy dobre zdjęcie a nie skan z gazety.
Po drugie jak się okazało temat wagonów z okresu powojennego zajęła aż tyle stron a wydawca także ogranicza wielkość edycji bo to są koszty. I tak mamy problem z częścią III gdzie każde województwo ma swój własny tabor o niepowtarzalnym malowaniu. I jak tu uszczęśliwić wszystkich?
Jeżeli uda się to może za rok coś do Świata Kolei napiszę o wagonach SN51 z rozszerzeniem ot jakie wymieniłem. Na chwilę obecną jeszcze nie został wyczerpany cały nakład i dlatego nie mogę wydawcy "robić koło pióra".
Pozdrawiam Robert Kroma
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Witaj raz jeszcze. Co do modeli przedstawianych wcześniej to w chwili obecnej dostępne są modele firmy Bachmann Liliput po modernizacji form.Wagony austriackie BACHMANN wypuścił w formie zestawu: dwie trójki, dwójka i poczta nr kat L350013. Poniżej zdjęcia nowej wersji Bachmann/Liliput w wersji DRG.
Art CiO 203 174.jpg
Art BiO 201 760.jpg
Ponadto wagon z Wąbrzeźna należy do typu Civ34 a w handlu dostępne są wagony Ci31/32 produkcji Sachsenmodelle/Tillig i Ci33 Maerklina. Należy zauważyć subtelną różnicę pomiędzy oboma modelami w postaci umieszczenia skrzyni akumulatorów, pomimo, że model SaMo ma numer od wagonu Ci33 ale prototypowego. Natomiast wagony Maerklina są wagonami seryjnymi Ci33. Na zdjęciach widać tę różnicę, poniżej model Sachsenmodelle a pod nim Maerklin.
Art Ci31 98 071.jpg
Art Ci33 98 100.jpg
Pozdrawiam Robert Kroma
 

Podobne wątki