Remaj12 napisał(a):
Znalazłem coś.
http://www.wagony.net/index.php?url=YB
Na stronie wagony.net widać, iż wózkom brakuje co nie co detali. Czy w modelu nie brakuje jednego stopnia przy drzwiach? W modelu są chyba 2, a w oryginale są 3.
http://www.makieta87.pl/index.php?actio ... =12&b_a=ev
Natomiast na stronie makieta87.pl przedstawiony jest wagon od strony korytarza. Czy wywietrzników nie powinno być więcej?
http://www.wagony.net/index.php?url=YB
Na stronie wagony.net widać, iż wózkom brakuje co nie co detali. Czy w modelu nie brakuje jednego stopnia przy drzwiach? W modelu są chyba 2, a w oryginale są 3.
http://www.makieta87.pl/index.php?actio ... =12&b_a=ev
Natomiast na stronie makieta87.pl przedstawiony jest wagon od strony korytarza. Czy wywietrzników nie powinno być więcej?
Co do stopni nie jestem pewien, ale przypuszczam, że masz rację, bo Sachsen często upraszczał wejścia do wagonów i stopnie nawet kształtem nie bardzo odpowiadały tym prawdziwym.
Co do wywietrzników - wagony z Bautzen miały tylko 2 wywietrzniki nad kiblami i żadnych wywietrzników nad korytarzem, czy przedziałami.
Wagony typu Goerlitz oprócz tych dwóch nad kiblami, miały (niektóre chyba mają do dziś) dodatkowo także 5 nad korytarzem.
Podczas NG wagonów typu Goerlitz w połowie lat 90 zlikwidowano w nich ogrzewanie nawiewne (usunięto boczne wloty powietrza pod oknami od strony korytarza) oraz zmieniono układ wywietrzników dachowych. Usunięto wszystkie oryginalne niemieckie (2+5) (były one niemal dwukrotnie większe od naszych, choć o zbliżonym kształcie), a zamontowano chyba 10 polskich wywietrzników (znacznie mniejszych) nad przedziałami (nad każdym osobny). Dziury w dachu po starych wywietrznikach zaspawano blachami (ale na tyle niedbale, że nadal można stwierdzić gdzie były stare wywietrzniki).
Po NG (około 1995) większość tak "zmodernizowanych" Goerlitzów trafiła do WGW Gdynia, ale niektóre wróciły do Bydgoszczy. W Chojnicach już się nie pokazały.
Co do tras kursowania, mieszkając w Gdyni pamiętam, że np. na początku lat 90 Goerlitze stacjonowały w Chojnicach i Bydgoszczy. Zarówno w oliwkowym jak i w późniejszym zielonym malowaniu.
Chojnickie spotkać można było głównie w składach lokalnych z naszymi wagonami typu 111A prowadzonych SP42 lub SN61!!
Doskonale pamiętam je w pociągach Chojnice - Kościerzyna, Kościerzyna - Bydgoszcz, Bydgoszcz - Chojnice, Chojnice - Nakło, Czersk - Laskowice, Czersk - Smętowo i w jednym obiegu zahaczającym o Gdynię: Ocypel - Gdynia (przyjazd około 9:20/odjazd 10:05) - Kościerzyna.
Jak poszperam, znajdę fotkę takiego składu i wrzucę tu dla unaocznienia pociągu.
Akurat temat tych NRD-owskich wagonów zawsze mnie bardzo interesował, stąd trochę wiedzy o nich zgłębiłem.
Załączniki
-
40,4 KB Wyświetleń: 157