Wagon 428W (82 51 5356 0007-3), według "Atlasu wagonów Towarowych" to prototyp wagonu 428Wa. Może ktoś posiada informacje ile takich prototypów powstało?
Bardzo ładne "trafienie". Można wiedzieć gdzie (na jakiej stacji) zostało wykonane zdjęcie, oraz czy data mu przypisana: 18.06.2022 (podana we właściwościach) jest prawidłową datą wykonania fotografii ?
Co do Twojego pytania, według dostępnych informacji wagon typu 428W powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Wydaje mi się, że wciągasz też nieco błędne wnioski z tekstu jaki można przeczytać w
„Atlasie wagonów towarowych”, bo tam nie jest napisane, że typ 428W jest prototypem typu 428Wa (na podobnej zasadzie jak np. pierwszy wagon typu 430W nie jest prototypem typu 430Wa). 428Wa to kolejna odmiana, a za jej prototyp można uznać pierwszy wagon zaliczany do tej odmiany. Chyba, że piszesz bardziej ogólnie, na zasadzie uznania pierwszego pojazdu w danej rodzinie, za prototyp całości serii, tylko, że to może powodować pewne implikacje, bo czy za prototyp np. wyżej wspomnianych wagonów typu 430Wa, można uznać pierwszy wagon typu 430W itp.
Pan Paweł Terczyński w w/w atlasie, na stronie opisującej typy 428Wa i 430Wa, podaje następującą informację, cytuję:
„Oprócz wyżej wymienionych zbudowane zostały wagony typów: 428W (tylko jako prototyp) i 408Wb produkowany...”, gdzie w odniesieniu do wagonu typu 428W mowa jest tylko o prototypie (a nie prototypach w liczbie mnogiej).
Ponadto w Krajowym Rejestrze Pojazdów Kolejowych (NVR) wg stanu na 30.06.2018 wykazany jest tylko jeden wagon typu 428W (z rokiem produkcji 2004, pierwsze dopuszczenie do eksploatacji z datą 12.04.2005) oraz 63 szt. typu 428Wa – zgodnie z ilością podaną m.in. w „Atlasie...” (w tym 49 szt. z rokiem produkcji 2005 i 14 szt. z 2006). Można również dodać, że wg stanu na 30.09.2019 r. ilość wagonów typu 428Wa zmniejszyła się o jedną sztukę (wyprodukowaną w 2005 r., 62 szt. w rejestrze), czyli jeden wagon zapewne został skreślony z ewidencji (uległ wypadkowi ?), a wagon typu 428W jest nadal wykazywany, we wspomnianym wyżej jednym egzemplarzu.
Powyższe dane wskazują, że typ 428W powstał w jednym egzemplarzu, a to, że nosi on nr 82 51 5356
007-3 (oczywiście w Twoim wpisie, z rozpędu, kliknąłeś jedno zero za dużo: ...0007-3
) nie oznacza żadnego błędu, pomimo, że numer inwentarzowy sugeruje 8 egzemplarz, czyli w dniu nadania nr, teoretycznie musiało istnieć już 7 egzemplarzy o nr …5356 000 do 006. Rozwijając nieco temat, węglarka typu 428W otrzymała numerację z zakresu 5356, gdzie cyfra 5 oznacza węglarkę budowy normalnej, a 356 serię wagonu, oznaczającą podobne cechy konstrukcyjne i techniczno-eksploatacyjne wagonów. Numerację taką (z zakresu 82 51 5356...), jak wynika z rejestru EVN, wcześniej otrzymały np. wybrane wagony typu 408W - zapewne te, które po 2000 r. przeszły rekonstrukcję, podczas której zostawiono im jedną parę drzwi po przekątnej pudła (bez zmiany oznaczenia typu, w tym wyróżnikiem w postaci dodatkowej małej literki). Numer wagonu typu 428W sugeruje, że otrzymało ją siedem węglarek (wg danych z września 2019 w spisie figurowały cztery szt., wszystkie opisane jako typ 408W). Numer z identycznego zakresu otrzymała także wyprodukowana w 2004 r., w 1 egzemplarzu, węglarka typu 429W. Data dopuszczenia do eksploatacji: 6.07.2005, może świadczyć, że nadano jej wyższy numer, czyli 82 51 5356 008-1, jednak to tylko domysły, bo nie miałem okazji widzieć ani w naturze, ani na zdjęciu, tego typu węglarki. Kolejne wagony, które otrzymały zakres numeracji 82 51 5356..., to wybrane węglarki należące do typów 428Wa (14 szt. z 2006 r.) i 430W (z 2008 r. ok. 360 szt.), przy czym, są to wagony zarówno z małymi drzwiami wyczystkowymi (430W), jak i w typowym układzie, z parą klasycznych drzwi, na każdym boku (428Wa).