• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 86 30
Podczas wczorajszej eskapady po Czeremsze z kolegą @Preki w składzie odstawionych wagonów trafiliśmy na takie cudo:
P_20171127_143936.jpg
P_20171127_144007.jpg
P_20171127_143901.jpg

Cóż to za wagon? Google milczy, i sugeruje że poprawną formą jest "kills" ale potem wcale nie wyrzuca wagonów:ostrozny:
A oprócz tego wagony ochronne z Siemianówki,
P_20171127_144056.jpg
P_20171127_144221.jpg

Eamosa do gliny
P_20171127_143802.jpg

Te takie węglarki na chłodniach
P_20171127_143810.jpg

I wagon który z pozoru wygląda normalnie gdyby nie fakt że całe poszycie jest blaszano-błyszczące. Blacha nierdzewna?
Z braku miejsca pstryknąłem tylko oznaczenia.
P_20171127_145925.jpg

@Preki dorzuć swoje 3 grosze:)
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
120 3 0
Wrzucę wrzucę zdjęcia, jak je zgram :)

Nawiasem mówiąc, na piątym zdjęciu widać sprzęgi typu Intermat, kompatybilne z SA-3. Tego typu sprzęgi miały zintegrowane przewody powietrzne, zabudowane w dolnej partii głowicy, podobnie jak w sprzęgach Scharfenberga stosowanych w EZT. Taki sprzęg docelowo miał być stosowany na kolejach europejskich w ramach UIC (jego zachodnim odpowiednikiem jest Unicoupler AK-69), jednak nic z tego nie wyszło i ZTCP chodziło o nieszczęsne uszczelki w sprzęgach, które nadmiernie wyrabiały się w składach pociągów towarowych powodując zbyt duże nieszczelności. Pomimo przystosowywania taboru do montażu autosprzęgów już od długich lat, po dziś dzień kwestia wprowadzenia ich przez kraje członkowskie UIC zostaje otwarta.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.061 25 2
Taki sprzęg docelowo miał być stosowany na kolejach europejskich w ramach UIC
a próby tych sprzęgów były wykonywane m.in. na terenie COBiRTK w Warszawie w latach 70-tych i chyba 80-tych.
W tym celu na terenie tej placówki zbudowano specjalnie do tego celu pochylnię, z której to staczał się mały wózek z zamontowanym takim sprzęgiem.
Z rozpędu dojeżdżał do drugiego sprzęgu zamontowanego na stałe i łączył się z nim. Po rozłączeniu linowa wciągarka wprowadzała wózek ponownie na pochylnię i łączenie powtarzano.
I tak codziennie aż do znudzenia. Całością sterowano z dyżurki.
 
Reakcje
284 3 0
Czy ktos z Kolegow wie cos wiecej odnosnie tego wagonu?
Jaki byl jego (ostatni) przydzial, st. mac.?
Mysle, ze zostal gdzies na terenie DOKP Wroclaw, gdzie dotrwal w sluzbie do lat 80-tych.
Moze ktos dysponuje zdjeciem od strony przedzialu WC?
Ostatni przydział to st. Rozwadów, gdzie oidp pamiętam wagon wykorzystywano pod koniec eksploatacji w pociągach służbowych. Wagon ma dwa symetryczne przedziały - jeden jako WC, drugi jako oidp pomieszczenie rozdzielni zasilania 500 V.[/QUOTE]
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.636 8 0
Oglądając atlas P. Terczyńskiego napotkałem informację, że wyprodukowano pewną ilość wagonów CWL27 na eksport. Czy ten wagon to może być ten typ? Ze zdjęcia wydawało się, że to to...
Jest to chyba jedyny przypadek w historii ostrowskiego CBK opracowania kompletnej dokumentacji technicznej wagonu. Wagon wyposażono w nowy system wyładunku (syfonowy). Dobra opinia systemu i łatwość w obsłudze sprawiły, że rozwiązanie wprowadzono do wagonów CWL-26 produkowanych dla kraju.
W załączeniu fotka (jest jeszcze druga, ale muszę ją odszukać).
 

Załączniki

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
120 3 0
@SM03-422

Właśnie kolega trafił na wagony z kompletnym sprzęgiem Intermat. Sprzęg na zdjęciach kolegi Piotra jest pozbawiony wspomnianych przeze mnie przewodów powietrznych, nie sądziłem że takie jeszcze istnieją, tym bardziej w tak odległym zakątku kraju. Wagony ochronne-sprzęgowe to domena głównie terenów graniczących z byłym ZSRR.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0
Jest to chyba jedyny przypadek w historii ostrowskiego CBK opracowania kompletnej dokumentacji technicznej wagonu. Wagon wyposażono w nowy system wyładunku (syfonowy). Dobra opinia systemu i łatwość w obsłudze sprawiły, że rozwiązanie wprowadzono do wagonów CWL-26 produkowanych dla kraju.
W załączeniu fotka (jest jeszcze druga, ale muszę ją odszukać).


Będąc tym razem w Niemczech (wcześniej bo w 2016) spotkałem taki wagon - czy to również może być wagon polskiej produkcji (szczerze wątpię sam) czy prędzej byłaby to jakaś licencyjna produkcja na polskich papierach (albo na odwrót)?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.609 64 3


Będąc tym razem w Niemczech (wcześniej bo w 2016) spotkałem taki wagon - czy to również może być wagon polskiej produkcji (szczerze wątpię sam) czy prędzej byłaby to jakaś licencyjna produkcja na polskich papierach (albo na odwrót)?
To na pewno nie jest wagon polskiej konstrukcji. Sądząc po wyglądzie jest to wagon DB Uce 908 z najstarszej serii jeszcze ze zbiornikami o łącznej pojemności 25m3. Instalacja nosi ślady przeróbek.
[DOUBLEPOST=1512817406,1512817028][/DOUBLEPOST]
http://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zasoby?page=56#main
Cytat ze strony:
Wagon towarowy na bocznicy w kopalni "Ziemowit" w Lędzinach, 1980. Fot. J. Szeliga. Numer inwentarzowy: Neg. 1166.
Czy ten wagon przerobiony jest z węglarki ?
Zobacz załącznik 526016
Tak to jest wagon przebudowany z węglarki. Sama węglarka to bardzo ciekawa konstrukcja, trudno mi powiedzieć jaka. Intrygują mnie poprzecznice w podwoziu w pobliżu części biegowych.
Nieco podobnie przebudowany wagon na bazie węglarki 1W jest na kopalni Sośnica.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Będąc tym razem w Niemczech (wcześniej bo w 2016) spotkałem taki wagon - czy to również może być wagon polskiej produkcji (szczerze wątpię sam) czy prędzej byłaby to jakaś licencyjna produkcja na polskich papierach (albo na odwrót)?
Jak już Jacek napisał jest to niemiecki typ. Żadnych licencji tu nie ma. Po prostu, wapniarki z klapami w dachu, starego systemu były uciążliwe i wymyślono takie gruszki. Nie wiem kto był prekursorem, ale pewnie Niemcy. I kolejne zarządy wprowadzaly własne typy.
[DOUBLEPOST=1512849185,1512848147][/DOUBLEPOST][QUOTE="Szwed1978, post: 669655, member: 6893
Wagon towarowy na bocznicy w kopalni "Ziemowit" w Lędzinach, 1980. Fot. J. Szeliga. Numer inwentarzowy: Neg. 1166.
Czy ten wagon przerobiony jest z węglarki ?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
O
][/DOUBLEPOST][QUOTE="Szwed1978, post: 669655, member: 6893
Wagon towarowy na bocznicy w kopalni "Ziemowit" w Lędzinach, 1980. Fot. J. Szeliga. Numer inwentarzowy: Neg. 1166.
Czy ten wagon przerobiony jest z węglarki ?
Ooo. Coś zjadło moją drugą część odpowiedzi.
Jak najbardziej. Węglarka to niemiecki typ przemysłowy budowany podczas 2 w. ś.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.609 64 3
Sądząc po oznaczeniach wagon jest dopuszczony do ruchu międzynarodowego. Czy wiadomo w jakich latach i w jakiej liczbie te wagony produkowano.
 

stranski

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
430 4 0
Czy może ktoś pomóc w ustalenie zestawienia składu nocnego pociągu Warszawa - Zagórz, kursującego w rozkładzie jazdy 1975/76 . Chodzi o oznaczenia wagonów i numery inwentarzowe .
Jak by ktoś miał foty takiego składu - byłbym wdzięczny.
 

Podobne wątki