• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.609 64 3
Niestety nie bo tego dokładnie typu dekielki produkowano przez wiele lat w Niemczech Polsce i jeszcze wielu innych krajach i były czymś w rodzaju części znormalizowanej i w ZNTK często je zmieniano.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Czy zdjęcia dekielków maźnic rzucają trochę światła na sprawę?
Jak Jacek napisał dekle to ujednolicony typ niemieckiego DWV, przyjęty też przez PKP [a]. Widać nawet, że jeden jest z 1915 a drugi 1922. Więcej mogłyby powiedzieć tablica producenta lub nawet miejsce po niej i wymiary. Można też doskrobać się do wybitego na ramie numeru PKP. Ale w każdym razie zgodzę się z Ryśkiem, że wygląda to na standardową niemiecką cysternę o zbiorniku spawanym, budowaną od około 1938 roku aż po okres powojenny.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
863 9 0
Z całą pewnością wagon ogrzewczy, ściślej typu 1C. Świadczy o tym dość dobrze widoczny wydatny komin w środkowej partii dachu, charakterystyczne, znaczniej szerzej rozstawione okna niż w sypialnym 14A, jak również napis "Wagon Ogrzewczy" poniżej listwy podokiennej. Być może jest to wagon 51 51 99-27 051-0 'Zhx', który w ostatnim okresie planowej eksploatacji służył w DOKP Wrocław, a skreślony został stosunkowo późno, gdyż dopiero w styczniu 1994 r.. Nawiasem mówiąc był to jeden z 3 ostatnich wagonów typu 1C na ilostanie, pozostałe 2 również skreślono w 1994 r.

Jeden egzemplarz tego typu przetrwał do czasów współczesnych w Jaworzynie Śląskiej, choć jego stan nie jest najlepszy. Kilka innych można obejrzeć m. in. na fotografiach Panów K. Prądzyńskiego czy G. Sarneckiego,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=7728
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=20612
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=20610
https://www.bazakolejowa.pl/_fervojoj/LINIE/NORMALNE/BOLKOW/GRABINA3.JPG
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
863 9 0
To możliwe. Swoją wiedzę oparłem o artykuł poświęcony wagonom typu 1C w "Świat Kolei" 1/2002. W świetle podanych tamże informacji interesujący nas wagon powstał w 1956 r. w zakładach ZNTK Ostrów Wlkp. z nr fabr. 55. Służbę rozpoczął w DOKP Stalinogród (czyli Katowice) z ozn. Ohxt 050 554. Od 1967 r. otrzymał ujednolicony nr wg norm UIC, ściślej 51 51 99-27 051-0 Zhx, zdeklasowany w okresie późniejszym wyłącznie do ruchu krajowego z ozn. 50 51 99-27 051-1 Zhx (po 1985 r. ozn. serii zmieniono na 'Z'). Wg przywołanego źródła, skreślono go z inwentarza w styczniu 1994 r. na cele gospodarcze. Ostatnim przydziałem była jak już wspominałem DOKP Wrocław.

Także wszystko by się zgadzało... z wyjątkiem miesiąca.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
To możliwe. Swoją wiedzę oparłem o artykuł poświęcony wagonom typu 1C w "Świat Kolei" 1/2002. W świetle podanych tamże informacji interesujący nas wagon powstał w 1956 r. w zakładach ZNTK Ostrów Wlkp. z nr fabr. 55. Służbę rozpoczął w DOKP Stalinogród (czyli Katowice) z ozn. Ohxt 050 554. Od 1967 r. otrzymał ujednolicony nr wg norm UIC, ściślej 51 51 99-27 051-0 Zhx, zdeklasowany w okresie późniejszym wyłącznie do ruchu krajowego z ozn. 50 51 99-27 051-1 Zhx (po 1985 r. ozn. serii zmieniono na 'Z'). Wg przywołanego źródła, skreślono go z inwentarza w styczniu 1994 r. na cele gospodarcze. Ostatnim przydziałem była jak już wspominałem DOKP Wrocław. Także wszystko by się zgadzało... z wyjątkiem miesiąca.
...a jeszcze "ściślej", wagon ten po 1 października roku 1968 (czyli w praktyce, w latach 1969-70) otrzymał oznaczenie serii Zhxt, a po 1 stycznia 1985 roku, jego oznaczenie serii zmieniono rzeczywiście na "Z".
W przypadku wagonów osobowych (a więc i ogrzewczych) przenumerowanie na numery ujednolicone wg UIC następowało stopniowo i znacznie dłużej niż miało to miejsce w przypadku wagonów towarowych.
Wagony osobowe budowane w roku 1968 otrzymywały już w wytwórniach nowe, ujednolicone wg UIC numery inwentarzowe, natomiast wagony już eksploatowane otrzymywały nowe numery (i oznaczenia serii) stopniowo, dopiero od 1 października roku 1968, podczas napraw okresowych przy czym, określony został nieprzekraczalny termin wprowadzenia nowej numeracji, krótszy dla wagonów oznaczonych znakiem RIC i dłuższy, dla wagonów przeznaczonych wyłącznie do komunikacji wewnętrznej.
[DOUBLEPOST=1510104864,1510104124][/DOUBLEPOST]
(...) W/g napisu z na pudle wagon 50 51 99-27 051-1 został przeznaczony na cele gospodarcze z dniem 1 czerwca 1994 r. i otrzymał numer XOA 806 918...
... a dokładnie 806 918 XOa.
Wbrew pozorom, w oznaczeniach serii wagonów, różnica między literkami "A" i "a" jest (przynajmniej kiedyś była!) istotna...:).
 
Ostatnio edytowane:

stranski

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
430 4 0
Witam
poszukuję numerów inwentarzowych i zdjęć do ryflaków, które w latach 60 tych, stacjonowały w Zagórzu, Jaśle lub Rzeszowie
Jest ktoś w stanie pomóc ?
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
956 6 0
Witam,

Di-24

W roku 1926-27 wyprodukowano dla DRG 40 wagonow tego typu. Byly to wagony klasy 4. z 56 miejscami siedzacymi. 11 wagonow przystosowano jako doczepa do ET89 znanej u nas jako „Liczyrzepa”. Nosily one oznaczenie Diel-24 i byly przydzielone do RBD Wroclaw. Po zlikwidowaniu klasy 4. przekwalifikowano wagony na Cid-24. 4 wagony przystosowano w 1935 roku do kursowania z wagonami motorowymi. W tym celu zabudowano piecyk ogrzewczy na przeciwko przedzialu WC. W 1942 przenumerowano 11 wagonow na 90 970- 90 980. Na stanie DB znalazlo sie po wojnie 5 wagonow: 90 970, 90 971, 90 973, 90 975,

90 979 gdzie sluzyly do 1964r. Zapewne kilka wagonow znalazlo sie po wojnie na terenie wschodnich Niemiec i na PKP. Jeden z nich zachowal sie do dni dzisiejszych i nalezy do PSMK w Skierniewicach. Byl to wagon 50 51 24-15 145-5 (Goerlitz 1925). Zdjecia: PSMK, J. Czerwinski

Czy ktos z Kolegow wie cos wiecej odnosnie tego wagonu?
Jaki byl jego (ostatni) przydzial, st. mac.?
Mysle, ze zostal gdzies na terenie DOKP Wroclaw, gdzie dotrwal w sluzbie do lat 80-tych.
Moze ktos dysponuje zdjeciem od strony przedzialu WC?

Dziekuje i pozdrawiam.

Andrzej
Cid-24 Bb505124-15 145-5.jpg
Cid-24 PKP 505124-15145-5b.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0


Oglądając atlas P. Terczyńskiego napotkałem informację, że wyprodukowano pewną ilość wagonów CWL27 na eksport. Czy ten wagon to może być ten typ? Ze zdjęcia wydawało się, że to to...
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
863 9 0
DSC00350.jpg

Wagon pomiarowy 99 51 93-62 002-9 odstawiony na terenie IG Warszawa przy stacji Warszawa Zachodnia / 26.11.2017 r.
Wg opisu na czole: NG Wagon Opole 30.06.2017 r. z dobrze widocznym dopiskiem "609A" po prawej stronie czoła. Wg tabliczki fabrycznej, produkcja HCP z 1981 r. (nr fabr nieczytelny).
 

Podobne wątki