• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.718 65 3
Niestety nie mogę się z tym zgodzić . Zdjęcia wykonałem w roku 1996 i te wagony miały swoje fabryczne malowanie. Przynajmniej na pewno ten bardziej czerwony i brązowy ze swiezszym lakierem. Zwróć uwagę na czyste tabliczki firmowe . Wagony te dokładnie sobie poogladalem bo miałem dużo czasu . Pracowałem na tej SM31 025 widocznej w tle.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
Rozmawiałem i z technologami, i z konstruktorami zakładowymi (bo temat różnych kolorów węglarek, spokoju mi nie daje) nawet rysunek "wyżebrałem" ;) Czerwona tlenkowa (numerów RAL-owskich jeszcze nie stosowano) - to obowiązujący kolor. Z rozmów z w/w Panami wynika, że taka różnorodność kolorystyki była niedopuszczalna.
Tak patrzę na zamieszczone fotki 3WL i się zastanawiam, czy przyczyną jaśniejszej barwy nie jest zastosowanie farby matowej (jakby szybciej wyblakła).
 

Załączniki

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.622 14 6
Mam płot metalowy który maluję tym kolorem, po pomalowaniu wygląda jak te czerwone, po 5 latach wygląda jak ten jaśniejszy wagon. Po prostu lata eksploatacji robią swoje. Zdjęcie0032.jpg Zdjęcie0034.jpg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Rozmawiałem i z technologami, i z konstruktorami zakładowymi (bo temat różnych kolorów węglarek, spokoju mi nie daje) nawet rysunek "wyżebrałem" ;) Czerwona tlenkowa (numerów RAL-owskich jeszcze nie stosowano) - to obowiązujący kolor. Z rozmów z w/w Panami wynika, że taka różnorodność kolorystyki była niedopuszczalna.
Tak patrzę na zamieszczone fotki 3WL i się zastanawiam, czy przyczyną jaśniejszej barwy nie jest zastosowanie farby matowej (jakby szybciej wyblakła).
A czy mogłoby też wpłynąć wyszorowanie wagonu jakimiś detergentami?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.718 65 3
Owszem po pięciu latach te bardziej czerwone wagony tak rzeczywiście wyglądały i kolory zszarzały. Jednak ja te zdjęcia robiłem kiedy te wagony były stosunkowo świeże. Na tych czterech zdjęciach są trzy wagony. Sciana czołowa i bok tego czerwonego to wagon 554 8 003, uwzględniając daty przyszłych napraw 08 02 24 i 00 02 24 można ustalić że ten wagon wyprodukowano w Lutym roku 1996-go. Obok niego stoi nieco starszy wagon 554 7 872 brązowy juz trochę zmatowiały z zamalowaną częścia trafarety granicy obciążenia. Szacuję że wyprodukowano go w roku 1995-tym. Dalej stoi wagon 554 8 173, brązowy, który został wyprodukowany już po wagonie 554 8 003. Na tym samym negatywie mam jeszcze po tych zdjęciach kilka innych o tematyce kolejowej a następnie zdjęcia z wakacji z Lipca roku 1996-go. Tak więc data wykonania zdjęć wagonów 3W/L przypada szacunkowo na Maj ,Czerwiec. Tak więc wagon 554 8 003 był już w eksploatacji nie dłużej jak 4 miesiące i lakier jeszcze był troche błyszczący, a wagon 554 8 173 był jeszcze krócej w eksploatacji, podejrzewam że nie więcej jak miesiąc. W tak krótkim czasie kolory się nie zmieniają a jeśli już to bardzo nieznacznie. Przekłamania w kolorystyce zdjęć są stosunkowo niewielkie (to nie ORWO). Kolorystyka wagonu 554 8 003 w zasadzie była podobna do kolorystyki wagonów MAV w latach 80-tych. Także jeśli ktoś jeszcze pamięta nowe importowane węglarki Poprad i Arad w ich oryginalnych kolorach fabrycznych. Nie pamiętam już które z mich miały taki bardzo intensywny odcień czerwono brązowy z przewagą czerwonego. Rozumiem że obowiązywały juz wtedy bardziej rygorystyczne normy niż w latach 80-tych, jednak fakt wypuszczenia pewnej partii kilkudziesięciu wagonów 3W/L w bardziej czerwonym odcieniu miał miejsce w rzeczywistości. Co było tego przyczyną nie wiem. Tu jest spore pole do popisu i spekulacji. Podejrzewam że producent otrzymał dostawę farby o innym kolorze, albo brakło farby o właściwym kolorze a wagony już były wyprodukowane i zbliżał się termin ich dostarczenia włascicielowi i zdecydowano się całkiem możliwe że w porozumieniu z PKP pomalować te wagony tym co było dostępne. Tych wagonów było więcej i z czasem jak nabierały patyny już tak nie odbiegały kolorem od reszty stada, ale to juz dopiero po kilku latach a i tak jeszcze można było się doszukać innego odcienia.
Teraz z całkiem innej beczki. Czy ktoś ze starszych obserwatorów kolei pamięta w jakich kolorach wychodziły wagony z ZNTK-ów w pierwszej połowie lat 80-tych. Ja pamiętam wagony w różnych dziwnych kolorach, których w żaden sposób nie dało by się opisać. Zdarzały sie choć rzadko żółte napisy.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.718 65 3
Chcę jeszcze dodać kilka informacji na temat wagonów Gondoli budowy bułgarskiej (B551V). Ja te wagony jeszcze dobrze pamiętam jak były w eksploatacji w latach 70-80-tych. Z tego co kojarzę to wycofywano je pod koniec lat 80-tych. Ostatecznie je chyba wycofano w tym samym czasie co wagony 3W,4W, 10W i 11W. Pamiętam także że kilka z nich trafiło do przemysłu. Kilka z nich widziałem na terenie Huty Kościuszko w Chorzowie i były pomalowane na kolor żółty. Bodajże w roku 1991-szym była na terenie tej huty zorganizowana wycieczka dla miłośników kolei z ostatnim czynnym parowozem Tw53, jako głównym bohaterem imprezy. Byłem wtedy na tej imprezie i pamiętam że jeszcze wagony B551V tam były. Może jeszcze którys z uczestników tego wydarzenia zrobił im zdjęcie. Ja chyba nie zrobiłem zdjęcia tego wagonu bo bardziej z ciekawych wagonów zwróciła moją uwagę stara przedwojenna cysterna 4-ro osiowa z nitowanym zbiornikiem.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Ja chyba nie zrobiłem zdjęcia tego wagonu bo bardziej z ciekawych wagonów zwróciła moją uwagę stara przedwojenna cysterna 4-ro osiowa z nitowanym zbiornikiem.
To faktycznie rarytasik był. Zachodzę w głowę co to mogło być? Bo możliwości niewiele. Arbel, USTC'17, znane mi niemieckie 4os. cysterny pochodzą już z lat 30tych i miały spawane zbiorniki. Może jakaś rosyjska, a może rodzynek PKP z Lubonia.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
To że cysterny są niemieckiego pochodzenia to się domyślałem,ale chodzi mi konkretnie co to za typy tych ;cukiereczków;.1R/UERDINGEN mam w swoich zbiorach ,ale mam ochotę zbudować taką jak na fotce PR 22./W TT biednie jest z cysternami 2-osiowymi/
Do czasu budowy ujednoliconych cystern wojennych, ciężko mówić o typach, bo serie były zamawiane przez różne firmy i przeważnie różniły się szczegółami, i takicm zbiorh typów była masa. Więc możemy rozróżniać grupy konstrukcyjne. Jest tom Carstensa poświęcony cysternom. Na stronie wydawnictwa Miba jest spis treści i tam jest podział.
Tak więc dwie są starszej grupy z nitowanym zbiornikiem, taki wagon robi Tillig, tylko z rozstawem osi 4m.
PR 22 to cysterna z grupy ze spawanym zbiornikiem - w TT nie ma odpowiednika. W H0 Brawa i Liliput.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.718 65 3
To faktycznie rarytasik był. Zachodzę w głowę co to mogło być? Bo możliwości niewiele. Arbel, USTC'17, znane mi niemieckie 4os. cysterny pochodzą już z lat 30tych i miały spawane zbiorniki. Może jakaś rosyjska, a może rodzynek PKP z Lubonia.
Nie chcę nikogo już trzymać w niepewności co to był za wagon. Nie jest to żaden z wagonów francusko amerykańskich TP, ani USATC, czy też rosyjski. Tutaj też zawiodła moja pomięć bo jednak ten wagon ma zbiornik spawany. Na mój gust jest to wagon konstrukcji środkowo europejskiej ze wskazaniem na Niemcy jako kraj pochodzenia ale mogę się mylić.
Wagon10.jpg
Wagon11.jpg

Niestety nie mam skanara do negatywów i musiałem zeskanować kiepskie łaciate odbitki na papierze.

Zastanawiałem skąd mi się wziął nitowany zbiornik w mojej głowieo_O i wyszło mi na to że ten wagon stał się dla mnie inspiracją do zrobienia modelu podobnego wagonu z dwóch cystern Schicht, które dwa rupiecie poniewierały się w szufladzie.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Nie chcę nikogo już trzymać w niepewności co to był za wagon. Nie jest to żaden z wagonów francusko amerykańskich TP, ani USATC, czy też rosyjski. Tutaj też zawiodła moja pomięć bo jednak ten wagon ma zbiornik spawany. Na mój gust jest to wagon konstrukcji środkowo europejskiej ze wskazaniem na Niemcy jako kraj pochodzenia ale mogę się mylić.
Niestety nie mam skanara do negatywów i musiałem zeskanować kiepskie łaciate odbitki na papierze.
Zastanawiałem skąd mi się wziął nitowany zbiornik w mojej głowieo_O i wyszło mi na to że ten wagon stał się dla mnie inspiracją do zrobienia modelu podobnego wagonu z dwóch cystern Schicht, które dwa rupiecie poniewierały się w szufladzie.
Super.
Ten wagon wygląda na mutację typu, którego model robi Roco, w 2 innych wersjach. Ciekawe że ma jeden kołpak z pokrywą i dwie pary mniejszych.
Jedynie szkoda, że nie miał żadnych zachowanych napisów na ramie [numer itd.]
Dziękuję.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.718 65 3
Jak byłem wtedy przy tym wagonie to był on niestety odnowiony i jeśli jeszcze jakieś pozostałości napisów tam były to prawdopodobnie zostały zamalowane. Rama wygląda na mniej zadbaną. Natomiast zbiornik wyglądał jak na niedawno pomalowany srebrną farbą. Na zbiorniku są jakieś ślady uszkodzeń, wgniecenia i jak dobrze pamiętam to zbiornik był trochę wykrzywiony w koci grzbiet. Były tez jakieś wspawane łaty. Na kliszy mam więcej ujęć ale z powodu braku skanera do negatywów nie mogę ich pokazać.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Super dziękuję.
Wychodzi na to, że trochę takich wagonów jednak było tylko zostały całkiem przyćmione przez wojenne ujednolicone Deutze/Uerdingeny.
Najpierw się zastanawiałem czy czasem z 2 zbiorników cystern 2osiowych nie zespawano nowego dla tej cysterny z Chorzowa. Ale to zdjęcie XR30 pokazuje, że to błędne wrażenie.
Potem czy czasem ten XR30 nie jest tym samym wagonem co ten z Chorzowa, ale widzę różnice w stelarzu zbiornika.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.975 531 30
ta ładowność 80 ton to dużo
Poza przekroczonym, jak na "normalną" kolej naciskiem osiowym, ten wagon nie dość, że nie ma hamulców, to nie ma nawet głównego przewodu powietrznego, więc choćby z tego powodu (nawet niedoładowany) nie mógłby być włączony do składu pociągu.
 

Podobne wątki