Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Oczywiście nie "dali' tylko wypożyczyli, za odpowiednią opłatą, a nawet, zapewne za węgiel, zbudowali 300 w 1946 - wg Atlasu.. Terczyńskiego - węglarek wg polskiej dokumentacji
No ja się domyślałem że transakcja w ówczesnym, powojennym okresie była raczej z gatunku barterowych. Natomiast fakt budowy węglarek przez Szwedów jest dla mnie niespodzianką - Atlasu wagonów Terczyńskiego akurat nie mam w zasięgu. Temat zakupu wagonów sypialnych - 3 sztuki typu/serii ACo2a o numerach 2390, 2418 i 2419 (tutaj jeszcze w barwach SJ: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFM00007 ) - znam i tego właśnie szukałem kiedy "wyskoczyły" mi węglarki Wdd. Myślę że uzupełniają zbiory bo wcześniej ich nie było, a hasło "PKP" to standardowa procedura (przynajmniej u mnie) przy penetracji archiwów.
Układem drzwi przypomina ten powyższy, choć ze wspólnego to mają tylko pochodzenie. Tylko zaś ukosy pudła nie pasują i czołowe ściany, które tutaj w tym wypadku są uchylne ze stałą górną częścią obwodziny. Nie widziałem nigdy pochwy buforów z takim poziomym "oczkiem" na bocznej powierzchni walca. No i na skrajnych słupkach oznaczenie o przelotowym przewodzie hamulcowym. Strzelam w ciemno, że to powojenny Niemczuch.
to wagon belgijskiej budowy z lat 50tych, na początku alt 80tych koleje DR kupiły od zachodnich zarządów kolejowych wiele starych 2 osiowych węglarek, krytych i prawdopodobnie wtedy ten wagon trafił na stan kolei wschodnioniemieckich DR. Ostatni raz widziałem go 11 lat temu, wtedy to jeszcze miał na sobie resztki DR-owskich numerów. Czyżby ten wagon nadal istniał ?
Jeszcze w temacie gondol bułgarskich/rumuńskich - mamy mało zdjęć, ale w przepastnych archiwach Miłosza Telesińskiego znalazłem dość dobre ujęcie wagonu.
to wagon belgijskiej budowy z lat 50tych, na początku alt 80tych koleje DR kupiły od zachodnich zarządów kolejowych wiele starych 2 osiowych węglarek, krytych i prawdopodobnie wtedy ten wagon trafił na stan kolei wschodnioniemieckich DR. Ostatni raz widziałem go 11 lat temu, wtedy to jeszcze miał na sobie resztki DR-owskich numerów. Czyżby ten wagon nadal istniał ?
No szkoda, miałem nadzieję, ze to może być legendarny holender. Ale skoro Ty potwierdzasz, to nie muszę sprawdzać w katalogach.
[BTW czy wiesz coś więcej o tej cysternie z Dessau z 1944 - ciekawa bo to ani Einheit Krieg Kesselwagen - zwany potocznie Uerdingenem lub Deutzem, ani cos takiego jak model Roco - choć już bardziej podobny]
Ten wagon nosi wyraźne ślady działalności kolei DB i prawdopodobnie na tej kolei spędził większość swojego powojennego życia . Jak się znalazł w Polsce nie wiem ale można się domyślać że dotarł tu jako wagon techniczno gospodarczy zakupiony razem z jakimiś innym taborem specjalistycznym . Albo jest własnością jakiejś niemieckiej firmy .