• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
808 5 0
W 1988 roku był jeszcze nie zdewastowany i z nie zamalowanymi oznaczeniami.
0164  gdynia grab  07 08 88 19.jpg
0164  gdynia grab  07 08 88 21.jpg

[DOUBLEPOST=1489438073,1489437580][/DOUBLEPOST]Ale za to w Ełku w 1985 stał odstawiony ładny niemiecki bagaż typu Pw4ü-36 lub Pw4ü-37 oznaczony jako Dhx 505192-20122-4.
Wagon Dhx 505192-20122-4 ELK 07 85 .jpg
Wagon Dhx ELK 07 85 .jpg
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
No to jeszcze jeden wagonik ode mnie. Olsztyn Główny - 9 listopada 1992.
99740025.2 mini 1200 got Lilpop.jpg


W jednym rządku stał razem z Pt47-100 (tą prawdziwą). Niestety oba pojazdy w stanie jak na załączonym obrazku. Sam parowóz był częściowo zastawiony, więc sfotografowałem jedynie jego tender. Jako że to rodzaj wagonu, to pozwolę sobie go także tutaj wrzucić do kompletu.
99740024 mini 1024 got.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Pamiętam że dwója 1401 ma jakiś nietypowy tender, ale czy akurat od tego parowozu, to nie mam pojęcia.
Może inni Koledzy będą wiedzieli więcej na ten temat.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
No to jeszcze jeden wagonik ode mnie. Olsztyn Główny - 9 listopada 1992.
W jednym rządku stał razem z Pt47-100 (tą prawdziwą). Niestety oba pojazdy w stanie jak na załączonym obrazku. Sam parowóz był częściowo zastawiony, więc sfotografowałem jedynie jego tender. Jako że to rodzaj wagonu, to pozwolę sobie go także tutaj wrzucić do kompletu.
Czy pamiętasz może numer numer tego polskiego szczupaka? Czy skończył się tam w Ełku, czy też został przeniesiony do Kościerzyny?
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Czy pamiętasz może numer numer tego polskiego szczupaka? Czy skończył się tam w Ełku, czy też został przeniesiony do Kościerzyny?
Niestety nic na jego temat nie zapisałem, a na oryginale widzę jedynie, że to były wagon pociągu ratunkowego lokomotywowni Olsztyn.
Bardzo słabo widoczny jest także pisany pionowo (w stylu jak na wagonach towarowych) wyblakły i przekreślony numer 00 51 979 8123-5 (to mój domysł, bo jest bardzo słabo widoczny).
Jak chcesz mogę Ci przesłać tę fotkę na priva do zabawy w rozczytywanie :)
Nie wiem co działo się z nim później, ale mam wrażenie że został pocięty w Olsztynie. Czy mogę prosić o naprowadzenie na typ tego wagonu?

[DOUBLEPOST=1489489996,1489489333][/DOUBLEPOST]W swoim komputerze znalazłem jeszcze jedno ciekawe zdjęcie wagonu z II (a może nawet I) epoki.

DRAWNO.jpg


Kiedyś ktoś zamieścił je na jakimś, chyba zachodniopomorskim forum. Niestety nie zapisałem ani daty jego wykonania, ani autora, choć coś mi świta, że zdjęcie mógł zrobić bywający na tym forum Sakorius.
Wagon został sfotografowany w okolicach 2006-2008 roku, gdy służył jako wczasowy na stacji Drawno (linia 410 na odc. Kalisz Pomorski - Choszczno). Niestety później został pocięty.
Zastanawiałem się nad jego pochodzeniem i typem. Może to jakaś polska konstrukcja?
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Czy mogę prosić o naprowadzenie na typ tego wagonu?
A-VI lub A-VIa, ponieważ różniły się w zasadzie tylko konfiguracją wnętrza ciężko ocenić, który to dokładnie.

W swoim komputerze znalazłem jeszcze jedno ciekawe zdjęcie wagonu z II (a może nawet I) epoki.



Kiedyś ktoś zamieścił je na jakimś, chyba zachodniopomorskim forum. Niestety nie zapisałem ani daty jego wykonania, ani autora, choć coś mi świta, że zdjęcie mógł zrobić bywający na tym forum Sakorius.
Wagon został sfotografowany w okolicach 2006-2008 roku, gdy służył jako wczasowy na stacji Drawno (linia 410 na odc. Kalisz Pomorski - Choszczno). Niestety później został pocięty.
Zastanawiałem się nad jego pochodzeniem i typem. Może to jakaś polska konstrukcja?
Ciąć to tam wiele chyba nie było co. Jak dla mnie to przebudowany, ale jeden z tych

pg.008.png.jpg

czyli po naszemu A-II lub któryś z jego austriackich protoplastów.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
A-VI lub A-VIa, ponieważ różniły się w zasadzie tylko konfiguracją wnętrza ciężko ocenić, który to dokładnie.



Ciąć to tam wiele chyba nie było co. Jak dla mnie to przebudowany, ale jeden z tych

Zobacz załącznik 462561

czyli po naszemu A-II lub któryś z jego austriackich protoplastów.
Dokładnie Breda lub Golsdorf, chyba, że była to jakaś gruntowniejsza przebudowa starszego austro-węgra. Za słabe zdjęcie.
Taki wagon byłby perełką w kolekcji każdego skansenu. Fatalnie, że takie info nie zostało puszczone bezpośrednio do Wrocławia czy Skierniewic. Sądzę, że gdyby wiedzieli to "staneliby na głowie", bo nikt nie przypuszczał, że taki drewniak może jeszcze gdzieś być. A tak. :( U żesz ... :cry: :cry: :cry: :devil: :cry: :cry: :cry:
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
Wrak najstarszego wagonu kolejowego w Polsce, stan 11 maja 2011. Wrak znajduje się w skansenie w Karsznicach i jest własnością wiadomo jakiej instytucji.
Wirtemberg 001M.jpg
Wirtemberg 004M.jpg
Wirtemberg 015M.jpg
Wirtemberg 040M.jpg
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
914 9 0
W 1988 roku był jeszcze nie zdewastowany i z nie zamalowanymi oznaczeniami.
Jemu te oznaczenia zdaje się zamalowano (przynajmniej tak dość skutecznie) na jednej burcie, na drugiej jeszcze kilka lat temu bez większych problemów dało się je rozpoznać,

50_51_92-20_188-5_Dhxt_st.Gdynia_29.07.2008_Koscierzyna.jpg
50 51 92-20 188-5 Dhxt st.mac.Gdynia / Typ B-III (lub jak kto woli BIII).

Drugi analogiczny długie lata gnił w krzakach opodal stacji Warszawa-Główna, ale w zeszłym roku wybrałem się tam na spacer i wyparował, zatem zapewne został pocięty. A tak wyglądał 8 lat temu:

DSC05132.jpg
Niezidentyfikowany wagon bagażowy typu B-III (lub jak kto woli BIII) / Warszawa-Główna / 25.01.2009 r.

W kościerskim skansenie był też jeden szczupaczek, niestety w dość agonalnym stanie (o ile dobrze pamiętam rocznik 1928). Podejrzewam, że nadal tam stoi i dogorywa. Układ burt i otworów tego wagonu odpowiada rysunkowi przedstawionemu w "Charakterystki..." jako seria 'Ahuxz' z indeksem 51 (opis w stanie na pocz. lat 60. XX w.),

nr_nieznany_11.07.2009_Koscierzyna.jpg
Niezidentyfikowany wagon osobowy polskiej budowy / Kościerzyna / 11.07.2009 r.

DSC06324.jpg
Niezidentyfikowany wagon osobowy polskiej budowy / Kościerzyna / 28.07.2007 r.
 

Załączniki

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
808 5 0
Do kompletu dorzucę następny polski wagon produkcji Lilpopa . Wagon pociągu ratunkowego Lokomotywowni Iława sfotografowany w Korszach w 1985 roku. Ua-ux 80519729031-7 .:)
03 Wag poc.ratunk 80519729031-7 Ua-ux  Korsze 07 85.jpg
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Kontynuując
Znalezione wczoraj na ebay, chyba wszystkie od sprzedawcy cover-music
...
piękne trzyosiowe boczniaki:
1. PKP 3 719
PKP_3_719-G350.jpg

2. PKP 11 226
PKP_11_226-G349.jpg

3. (podpisano tylko 255) - w tle widoczny jakiś bagaż albo poczta
PKP_255-G653.jpg

mały Km 109 829:
PKP_109_829-AK1734.jpg

piękne zdjęcie C IX ze wzmocnieniami (Kp 118 725)
PKP_118_725-AK1897.jpg

oraz zdjęcie użytkownika micro-antik, które zamieszczam w celu przedyskutowania.
ndgn.jpg
Za wrakami wagonów widać trzy cysterny. Czy pierwsza z prawej to D II - dyskutowaliśmy o niej tutaj?
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
... i jeszcze jedno pytanie do zdjęcia z CIX.
Jak to jest z serią tego wagonu. Do tej pory byłem przeświadczony, że wagony tego typu były oznaczane serią Kpt, gdzieś mi majaczy też Kpz (cały czas mam na myśli okres międzywojenny). Natomiast tutaj mamy po prostu Kp. Czy były różne wersje (poza tym, że były wagony ze wzmocnieniami bocznymi i bez oraz z dachami z blachy - chociaż myślę, że dachy to już raczej powojenna modyfikacja)?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Kontynuując
oraz zdjęcie użytkownika micro-antik, które zamieszczam w celu przedyskutowania.
Zobacz załącznik 463098
Za wrakami wagonów widać trzy cysterny. Czy pierwsza z prawej to D II - dyskutowaliśmy o niej tutaj?
Tak, na taką wygląda.
[DOUBLEPOST=1489738443,1489738126][/DOUBLEPOST]
... i jeszcze jedno pytanie do zdjęcia z CIX.
Jak to jest z serią tego wagonu. Do tej pory byłem przeświadczony, że wagony tego typu były oznaczane serią Kpt, gdzieś mi majaczy też Kpz (cały czas mam na myśli okres międzywojenny). Natomiast tutaj mamy po prostu Kp. Czy były różne wersje (poza tym, że były wagony ze wzmocnieniami bocznymi i bez oraz z dachami z blachy - chociaż myślę, że dachy to już raczej powojenna modyfikacja)?
Kpt to system oznaczeń od 1950 [wprowadzono np. n, t, czy o]
Kpz czy samo Kp to system do 1950.
Z oznaczało wagon z hamulcem zespolonym, lub nawet tylko z przewodem. Od 1950 takie oznaczenie nie było już używane - zamiast tego paski na rogach wagonu.
Podobnie było ze zwykłymi Kd.
Do 1950 były to Kd [i rzadko Kdz], po Kdt, Kdn.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Przecież jest napisane - Schwesternwagen - wagon, w którym są zakwaterowane pielęgniarki, dawniej zwane siostrami.
No tak, to widać, ale typu dalej nie znamy.
W pierwszej chwili przyszedł mi na myśl pruski C3i, ale później jak porównałem go z tym tu wagonem dla pigułek, to on był znacznie krótszy i w przeciwieństwie do widocznego tu wagonu, miał otwarte pomosty. Więc cóż to za rodzynek się trafił?
[DOUBLEPOST=1489743836,1489742398][/DOUBLEPOST]
Dokładnie Breda lub Golsdorf, chyba, że była to jakaś gruntowniejsza przebudowa starszego austro-węgra. Za słabe zdjęcie.
Taki wagon byłby perełką w kolekcji każdego skansenu. Fatalnie, że takie info nie zostało puszczone bezpośrednio do Wrocławia czy Skierniewic. Sądzę, że gdyby wiedzieli to "staneliby na głowie", bo nikt nie przypuszczał, że taki drewniak może jeszcze gdzieś być. A tak. :( U żesz ... :cry: :cry: :cry: :devil: :cry: :cry: :cry:
Szczerze mówiąc nie miałem świadomości, że to aż tak stary wagon. Szkoda że nie udało mi się tam dotrzeć zanim go pocięli.

Jeśli chodzi o wszystkie skanseny, w których taki wagon byłby niewątpliwą perełką - to zgoda, ale tylko do pewnego stopnia. Przecież na Helu do dziś stoją tylko nieco młodsze, a równie piękne i arcyzabytkowe pruskie, włoskie i niemieckie wagony. W lokomotywowni Suwałki też jeszcze kilka lat temu stały (być może stoją do dziś - nie wiem) piękne wagony pamiętające początki XX wieku, w tym austrowęgierski 4 osiowy bagaż i bardzo stare 4 osiowe cysterny (nawiasem mówiąc nie pamiętam, czy wśród nich nie było dyskutowanej tutaj cysterny Arbela).

I co? I nic! Żadne Skierniewice, ani Wrocław się nimi nie interesują. Mało tego nawet nikt nie robi wrzawy medialnej, że takowe unikaty tam stoją i należałoby je jakoś zabezpieczyć (myślę ze władze lokalne miejscowości w których stoją mogłyby być takim faktem zainteresowane i mogłyby zrobić z tego użytek turystyczny dla siebie).
Z drugiej strony - nie mam żadnych pretensji do organizacji utrzymujących się wyłącznie z pracy i darowizn ich członków, nie mogących liczyć na żadne wsparcie państwa, Ministra kultury, itp.
Zdaję sobie także sprawę jak trudno byłoby po pierwsze te wagony sprowadzić do danego skansenu, a po drugie jakim wysiłkiem byłoby ich późniejsze utrzymanie we właściwym stanie technicznym czy choćby wizualnym.
O ile wagony towarowe to "tylko" kawał żelastwa (czasem z domieszką drewna), które generalnie może stać gdzieś pod chmurką i są dość odporne na akty wandalizmu, o tyle wagony pasażerskie wymagają już znacznie lepszych warunków - najlepiej zadaszonego toru, a poza tym w zasadzie całodobowej ochrony przed różnej maści patologią, której w naszym kraju ciągle jest mnóstwo. Poza tym są długie, więc potrzebują więcej miejsca.
[DOUBLEPOST=1489744049][/DOUBLEPOST]
W kościerskim skansenie był też jeden szczupaczek, niestety w dość agonalnym stanie (o ile dobrze pamiętam rocznik 1928). Podejrzewam, że nadal tam stoi i dogorywa. Układ burt i otworów tego wagonu odpowiada rysunkowi przedstawionemu w "Charakterystki..." jako seria 'Ahuxz' z indeksem 51 (opis w stanie na pocz. lat 60. XX w.),

Zobacz załącznik 462673
Niezidentyfikowany wagon osobowy polskiej budowy / Kościerzyna / 11.07.2009 r.

Zobacz załącznik 462675
Niezidentyfikowany wagon osobowy polskiej budowy / Kościerzyna / 28.07.2007 r.
Układ okien tego wagonu świadczy, że to inny typ niż wagon z Olsztyna.
[DOUBLEPOST=1489744209][/DOUBLEPOST] Czyli to jest tender od Pt47, ale od innej niż ta z mojego zdjęcia. Ciekawe czy z takim tendrem ta dwója jeździła przed odstawieniem, czy to tylko radosna twórczość kolejarzy podczas przygotowania pojazdu dla "muzeum".
[DOUBLEPOST=1489744469][/DOUBLEPOST]
Do kompletu dorzucę następny polski wagon produkcji Lilpopa . Wagon pociągu ratunkowego Lokomotywowni Iława sfotografowany w Korszach w 1985 roku. Ua-ux 80519729031-7 .:) Zobacz załącznik 462872
Piękny!
Szkoda że tradycja posiadania pociągu ratunkowego przez każda lokomotywownię / zakład taboru nie przetrwała do dziś. To były jakby domy szczęśliwej starości dla wagonów z poprzednich epok ;)
[DOUBLEPOST=1489744781][/DOUBLEPOST]
W Ełku w 1985 stał odstawiony ładny niemiecki bagaż typu Pw4ü-36 lub Pw4ü-37 oznaczony jako Dhx 505192-20122-4. Zobacz załącznik 462485 Zobacz załącznik 462486
Ten to w ogóle cudowny okaz, mimo że wcale nie tak stary jak te wcześniej omawiane. Pasowałby do pospiesznego składu historycznego z Pm36, Pu29, albo "choćby" z Pt47. Pamiętasz jego stację macierzystą?
Przykro się robi na myśl, że mieliśmy takie zasoby zabytkowego taboru i prawie nic z nich nie zachowaliśmy.
 
Ostatnio edytowane:

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Tak, na taką wygląda.
[DOUBLEPOST=1489738443,1489738126][/DOUBLEPOST]
Kpt to system oznaczeń od 1950 [wprowadzono np. n, t, czy o]
Kpz czy samo Kp to system do 1950.
Z oznaczało wagon z hamulcem zespolonym, lub nawet tylko z przewodem. Od 1950 takie oznaczenie nie było już używane - zamiast tego paski na rogach wagonu.
Podobnie było ze zwykłymi Kd.
Do 1950 były to Kd [i rzadko Kdz], po Kdt, Kdn.
No i wszystko jasne.
Wiem co oznaczało "z" tylko nie wiedziałem dlaczego na zdjęciach rzadko je można zobaczyć mimo ewidentnej obecności hamulca.
Dziękuję.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
No tak, to widać, ale typu dalej nie znamy.
W pierwszej chwili przyszedł mi na myśl pruski C3i, ale później jak porównałem go z tym tu wagonem dla pigułek, to on był znacznie krótszy i w przeciwieństwie do widocznego tu wagonu, miał otwarte pomosty. Więc cóż to za rodzynek się trafił?
[DOUBLEPOST=1489743836,1489742398][/DOUBLEPOST]
Szczerze mówiąc nie miałem świadomości, że to aż tak stary wagon. Szkoda że nie udało mi się tam dotrzeć zanim go pocięli.

Jeśli chodzi o wszystkie skanseny, w których taki wagon byłby niewątpliwą perełką - to zgoda, ale tylko do pewnego stopnia. Przecież na Helu do dziś stoją tylko nieco młodsze, a równie piękne i arcyzabytkowe pruskie, włoskie i niemieckie wagony. W lokomotywowni Suwałki też jeszcze kilka lat temu stały (być może stoją do dziś - nie wiem) piękne wagony pamiętające początki XX wieku, w tym austrowęgierski 4 osiowy bagaż i bardzo stare 4 osiowe cysterny (nawiasem mówiąc nie pamiętam, czy wśród nich nie było dyskutowanej tutaj cysterny Arbela).

I co? I nic! Żadne Skierniewice, ani Wrocław się nimi nie interesują. Mało tego nawet nikt nie robi wrzawy medialnej, że takowe unikaty tam stoją i należałoby je jakoś zabezpieczyć (myślę ze władze lokalne miejscowości w których stoją mogłyby być takim faktem zainteresowane i mogłyby zrobić z tego użytek turystyczny dla siebie).
Z drugiej strony - nie mam żadnych pretensji do organizacji utrzymujących się wyłącznie z pracy i darowizn ich członków, nie mogących liczyć na żadne wsparcie państwa, Ministra kultury, itp.
Przykro się robi na myśl, że mieliśmy takie zasoby zabytkowego taboru i prawie nic z nich nie zachowaliśmy.
Interesują się i wyciągają jeśli tylko są dostępne. Z Helu przez piach wyciągali austriaki i prusaki, gdy "łaskawie" zostały wystawione na sprzedaż. Francuski EST C11 nie został bo właściciel wolał złomować.
Podeślij im jakieś bliższe informacje odnośnie Suwałk. Nie wiem czy widziałeś ale Wrocław z Jarocinem w zeszłym roku włożyli masę pracy w wyciąganie cystern z dawnych baz paliwowych.
 

Podobne wątki