• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.221 3 1
A tak przy okazji... Przeglądając na FB grupę Wrzesińska Kolej Wąskotorowa natrafiłem na ciekawe zdjęcie.


Zobacz załącznik 1055399
Niestety nie ma opisu. Ale może ktoś się pokusi i wzorując się zrobi choćby dioramę. Wachlarzowe parowozownie to raczej rzadkość wśród wąskich torów.
Wbrew pozorom, wachlarzowych parowozowni nie było wcale tak mało. W samym Żninie są dwie
Ta we Wrześni, po przekuciu kolei na 750mm została przebudowana na czołową. Wyglądało to dość osobliwie. Zdjęcia i chyba rysunki są w książce Marka Torzewskiego.
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
296 35 1
Co do książki o wrocławskiej KD i zawartych w niej układów torowych stacji to zasadniczo nic więcej tam się nie mogło znaleźć. .
W książce jest dużo układów torowych z archiwum z Poznania, Wydz. Geodezji, tylko nie ma w odpowiedniej wielkości. Rozumiem, że książka była by grubsza. Jak kogoś dokładnie któryś schemat interesie powinien mieć możliwość pobrania w wielkości 1:1.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.708 124 86
U mnie działa - w sensie otwarcia strony. Zawsze można ruszyć stąd: www.szukajwarchiwach.gov.pl . Zalogować się trzeba (założyć swój profil) bo 'zamawianie' archiwaliów następuje z własnego profilu.

Na przykład po wpisaniu w wyszukiwarce: "wąskotorowy wagon" kwerenda pokazuje większość rysunków technicznych z fabryki w Sanoku. Rysunki są do 'oglądnięcia' tu: AUTOSAN historia (wystarczy wejść w 'Historia'. Rysunki zwierają sygnaturę - więc łatwo je znaleźć).
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.221 3 1
Parowóz Px49-1796 w wykonaniu fabrycznym. Warto zwrócić uwagę na kilka ciekawych detali:
- pierwotne lampy Pyle-National
- centralne zamknięcie drzwi dymnicy (ale bez pokrętła jak w Px48)
- turbozespół Pyle montowany w miejscu sprężarki w Px48
- oznaczenia. Dlaczego tylko numer jest na tabliczce a seria namalowana (widać to dobrze na zdjęciu Px49-1800)? Czy jako Sawa te parowozy miały jechać do Jugosławii z kontynuacją numeracji PKP?

Tabliczki na peiksach to w ogóle ciekawa sprawa. Px49-1796 dostał później tabliczkę z godłem... pod numerem. O ile w przypadku Px49 jest to zupełnie zrozumiałe, bo nad oznaczeniem serii godło się nie zmieści, to na przykład Px48-1723 jeszcze w latach 70. miał godło przykręcone... obok pozostałych oznaczeń

729339_1945-1999_Parowoz_waskotorowy_PX49_produkowany_w_F.jpg

Źródło: Śląska Bibliotek Cyfrowa
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.221 3 1
Czy Kolega jest pewien, że to Px w wersji "Sava"? Ze zdjęcia wynikałoby, że to dwuosiowy tender, jaki miały Px-y "Duna" dla Rumunii, ale mogę sie mylić.
Trzy rzeczy:
1. "Duna" miała inny zbieralnik i zbiornik piasku (jak Px29),
2. zwróć uwagę na charakterystyczną skrzyneczkę pod kontrbudką,
4. to "Sawa", nie "Duna" otrzymała serię Px49
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
Sochaczew chyba sprzed 1994 roku.
Przy okazji zapytuję o brankardy budowane na bazie wagonu typu 4Kw. Na jakich kolejach wąskotorowych, oprócz kaliskiej, można było spotkać takie brankardy w planowej służbie. Czy pracowały na kolejach kujawskich?
 
Ostatnio edytowane:

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Przy okazji zapytuję o brankardy budowane na bazie wagonu typu 4Kw. Na jakich kolejach wąskotorowych, oprócz kaliskiej, można było spotkać takie brankardy w planowej służbie. Czy pracowały na kolejach kujawskich?
Na Kujawach nie było, tak na szybko oprócz Zbierska jeden był w Lisewie, jeden w Nowym Dworze Gdańskim i jeden oidp w Nasielsku. Czy gdzieś jeszcze w tej chwili nie pamiętam, ale chyba nie.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
Na Kujawach nie było, tak na szybko oprócz Zbierska jeden był w Lisewie, jeden w Nowym Dworze Gdańskim i jeden oidp w Nasielsku. Czy gdzieś jeszcze w tej chwili nie pamiętam, ale chyba nie.
Marku, dziękuję za informację. Przy okazji zapytam o służbę Lxd2-305 (lub 307), w malowaniu niebieskim. Zapamiętałem ją z września 1988 roku, gdy przyprowadziła kilkanaście pustych węglarek z Koła do Przystronia. Nasz pociąg czekał na ten z Koła na stacji Przystronie. Zwróciłem wtedy uwagę na ogólny porządek i elegancję tej stacji, co wyróżniało ją na tle innych na Kujawach.
W sierpniu 1988 roku przyjechałem do Sierpowa jednym z ostatnich kursów relacji Ozorków-Miasto - Sierpów (ciekawy kurs, bo pociąg powinien docierać do Koryt), z Px48-1919 +1x3Aw + brankard (chyba z Z.O.). Sierpów też był ładnie utrzymany, żadnych chwastów na stacji. Był jeszcze wtedy dyżurny ruchu, choć odgałęzienie do Leśmierza kończyło się za przejazdem przez jedynkę. Wspomnienia....
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.221 3 1
Mowa o brankardach (bez wagonów ratunkowych) budowanych na bazie wagonu typu 4Kw, czyli bez pomostu. Zgadza się?
Raczej 3Kw. Obecnie brankard 3Kw stoi jeszcze w Miliczu, ale chyba jest to współczesna przeróbka. Szukam po numerze 00-00 924 0358-3 i nic nie mogę znaleźć.
Co do brankardów 3Kw na Żuławach, to zachowało się kilka zdjęć:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4947&ed=0&okno=galeria&photoid=273584
https://wrphoto.eu/details.php?image_id=34875&mode=search
A tu specjalny:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4947&ed=0&okno=galeria&photoid=283773
 

Podobne wątki