Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Po wizjach lokalnych w miejscach gdzie przebiegał szlak, takie też wnioski wyciągnęliśmy - linia Ozorków-Stryków przecinała 2 rzeki + jakiś niewielki strumyk lub rów melioracyjny. Na starych mapach rysowana jest raczej kawałek od drogi, ale w rejonie Moszczenicy raczej nie ma takiej opcji, żeby przechodziła inaczej jak dawnym mostem drogowym- są tam zbyt duże rozlewiska i spadek terenu w stronę rzeki po obu stronach, w zasadzie jedyne rozsądne przewężenie to w miejscu obecnego mostu drogowego. Przejście torami z jednego brzegu na drugi w innym miejscu moim zdaniem wymagałoby prac niemożliwych do wykonania w krótkim czasie.
Natomiast Czerniawkę linia przecinała prawdopodobnie w polach, jednak w miejscu gdzie najprawdopodobniej musiała przebiegać, nie znaleźliśmy żadnych jednoznacznych śladów. Coś musi być jednak na rzeczy ponieważ w tym rejonie na wschodnim brzegu również są rozlewiska i częściowo podmokłe tereny, ale mniej więcej w kluczowym miejscu jest fragment wyraźnie twardszy, gdzie suchą nogą da się przejść na sam brzeg rzeki. Zostaje wbić tam "sondę" w postaci szpadla i zobaczyć czy cokolwiek było tam podsypywane.
Na forum 750mm.pl zamieściłem kilka lat temu plan przebiegu linii Ozorków - Stryków sporządzony przeze mnie na podstawie planów geodezyjnych byłej DOKP Łódź znajdujących się w Archiwum w Łodzi. Zobacz tam, ale nie pamiętam już w jakim wątku to było. Plan ten nie był w wysokiej rozdzielczości ponieważ musiałem go zmniejszyć aby można było go tam zamieścić, ale jest czytelny.
Właśnie te Twoje mapy były najsolidniejszą podstawą do poszukiwań terenowych, ponieważ mapa na railmap/bazie kolejowej miejscami wykazuje bardzo dużą rozbieżność, a mapy z epoki wcale nie mniejszą - o czym przekonaliśmy się w trakcie pierwszej wizji lokalnej w terenie. Ich czytelność jest ok jeśli chodzi o sam przebieg szlaku, ale do szukania w terenie musiałem mocno pokombinować z wyliczaniem współrzędnych, żeby zrobić sobie urywki tracka GPS z przebiegiem szlaku. Przy okazji znalazło się coś takiego
W terenie widać również gołym okiem jakiś fragment łuku, w tym miejscu nie było orki pod sadzenie lasu. Po prawej od drogi już było orane i żadnych śladów nie widać. Szpadla w tym miejscu wbić nie można - oznaczony teren prywatny - ale powiedzmy, że na oko widać, że gleba dokładnie taka sama jak obok.
Jeszcze taka ciekawostka. Źródło: Google Earth, wersja na PC (można tam suwakiem cofać się w czasie, w wersji webowej nie znalazłem takiej funkcjonalności). Październik 2017, widać ciemniejszą kreskę lecącą przez pola, jej położenie pokrywa się mniej więcej z położeniem szlaku.
Roślinność zdradza czasami ślady po rzeczach których dawno nie widać w terenie. Tylko trzeba utrafić zdjęcie robione w odpowiednim momencie. Obstawiam że nawet jeżeli pod tory nic nie było sypane, to możliwe, że różnica w odcieniu wynika z tego, że przez 10 lat ten fragment pod torami nie było orany.
Dobry wieczór wszystkim forumowiczom,
Otrzymałem w niedzielę (tj. 3 marca) informację od dziadków, jakoby na którymś programie TVP 3 Poznań miała miejsce emisja filmu z Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej. Tym bardziej przykuło moją uwagę, jakoby-według słów dziadków-film miał pochodzić z 1947 roku (!). Jednak szukając sam niczego nie znalazłem. Czy któryś z państwa ma wiedzę na temat owego nagrania i gdzie mógłbym je znaleźć?
Pozdrawiam, Spy
Kto nigdy choć nie był kilku dłuższych chwil na koksowni nie mówiąc o pracy na niej nie ma pojęcia o warunkach pracy ludzi z tego zdjęcia... strasznie trudne czasy...
W klimacie hutnictwa ,co prawda lata 70-te ale w tym filmie można zobaczyć kilka scen z pracy wąskotorowej kolei przemysłowej w jednej z górnośląskich hut
Koledzy, po raz kolejny grzebię na Flickr, znalazłem kogoś kto ma ledwo 3 strony zdjęć, jest kilkanaście zdjęć z Polski (wąski tor): Żnin, Środa Miasto, Śnieciska (pod tymi hasłami warto rzucić okiem). Jest jedno wyraźne zdjęcie wagonu z pełnym numerem, może komuś się przyda.
@Misiek, super galeria, ten profil już wrzucany był, ale zdjęć chyba nie widziałem. Fajna zabawa pod różnymi nazwami szukanie ciekawostek na Flickr Ta galeria ---> @Kpt. Nemo, coś dla Ciebie i Piotrka.
Zdjęcia prezentują przejazd specjalny dla niemieckich entuzjastów wąskotorówek (rok 1976). Parowozik ten nazywany był przez witaszyckich kolejarzy "Pelasią". Witaszyckie parowozy już wtedy bardzo rzadko prowadziły pociągi osobowe, choć zapewne zdarzały się jeszcze pociągi towarowo-osobowe. W 1977 roku nastała era lokomotyw spalinowych serii Lyd2, a ostatni parowóz (Hanomag) wygaszono przypuszczalnie w 1979 roku (prośba o weryfikację).
A tutaj ciekawe zdjęcia kolejki krotoszyńskiej z 1980 roku: https://irenakuczynska.pl/pieszy-rajd-trasa-kolejki-z-krotoszyna-do-broniszewic-jest-pomysl/
Pociąg osobowy relacji Pleszew Miasto - Krotoszyn prowadzony parowozem serii Px48-1775 lub 1777 (prośba o weryfikację). Ostatni parowóz pracujący na kolejce krotoszyńskiej wygaszony został w 1982 roku i był to najprawdopodobniej Px48-1760.