• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
H0m
SKMK
Reakcje
2.408 158 86
@Magic jak stare tory wąskotorowe (1000 mm) w Olsztynie to poszukaj tramwajowych. To też ciekawa historia (1907–1965). Pierwszy tramwaj reaktywowany (na tor 1435 mm) w Polsce wiele lat po likwidacji (od 2015 roku).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.573 4 1
Ciekawostka. Na końcu składu widoczny jest chyba wagon 3Aw w nietypowym malowaniu, dostosowanym do schematu wagonów A20D-P.

Staczowice - plac ładunkowy, pociąg specjalny MS 2702 relacji Kocmyrzów Wąskotorowy - Jędrzejów Wąskotorowy, prowadzony lokomotywą Lxd2-273, widok w kierunku stacji Kocmyrzów Wąskotorowy.
Fot. Michał Gliniecki 1993-04-03
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=7755&okno=galeria&photoid=297576

1708764464961.png
 

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Ciekawostka. Na końcu składu widoczny jest chyba wagon 3Aw w nietypowym malowaniu, dostosowanym do schematu wagonów A20D-P.
Pamiętam, że nawet w czasopiśmie "Sygnały" w latach 90 o tym pisano. Jędrzejowscy kolejarze wręcz z dumą mówili, że po otrzymaniu wagonów rumuńskich chcieli dopasować do ich kolorystyki wagon 3Aw i specjalnie do jego pomalowania sprowadzili z fabryki 23 August w Rumunii taką samą czerwoną farbę jaką malowane były wagony rumuńskie.
 

AliveC4T

Nowy użytkownik
Reakcje
42 2 0
Źr. WAF, ktoś zgadnie gdzie? ;)
KWK Zabrze, pole wschodnie. Fotograf stoi mniej więcej w miejscu niebieskiej kropki. Parowóz spycha ładowne wagony w kierunku stacji Poręba Wąsk. Jest mi niezmiernie przykro poinformować że ze wszystkich obiektów kolejowych i kopalnianych zawartych na zdjęciu lub mapie dzisiaj istnieje tylko dawna parowozownia wąskotorowa PKP stacji Poręba Wąsk. (zaznaczona na czerwono), obecnie warsztat samochodowy.
dsdsfgsdfdsfs.JPG
 

TJM

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Czołem,

Jestem tu nowy i od razu zaznaczę, że nie jestem modelarzem tylko co najwyżej średniozaawansowanym fascynatem tematyki wąskiego toru i to raczej bardziej infrastruktury niż taboru. Przekopałem się przez cały ten wątek, jest niezłą skarbnicą informacji. Ponieważ dużo tu osób mocno orientujących się w temacie, chciałbym podpytać, czy może ktoś z Was zetknął się z informacją, w jaki sposób układane były tory pod 600mm szlaki budowane w czasie 1 wojny ? Z dostępnych opisów wynika, że budowane było nawet kilka km dziennie, zastanawiam się w takim razie czy na takich szlakach stosowano w ogóle jakieś utwardzenie pod podkłady, czy układano po prostu podkłady i szyny na gołą glebę ?

Pytam, ponieważ od jakiegoś czasu próbujemy zlokalizować jakikolwiek ślad w terenie po linii Ozorków-Stryków rozebranej prawdopodobnie w 1924: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=1033&od=1&do=14&ed=0&okno=polozenie

Mapa szlaku z bazy kolejowej nie jest zbyt dokładna, kręciliśmy się także w terenie korzystając z innych dostępnych map i nie znaleźliśmy ani jednego miejsca, gdzie można byłoby wskazać palcem i powiedzieć, że dokładnie w tym miejscu przebiegały tory. Jest jedno miejsce gdzie dość mocne i widoczne poszlaki wskazują, że prawdopodobnie przebiegał tamtędy szlak, ale nie ma mocnych dowodów, a poza tym nie udało się znaleźć kompletnie nic.
 

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Na forum 750mm.pl zamieściłem kilka lat temu plan przebiegu linii Ozorków - Stryków sporządzony przeze mnie na podstawie planów geodezyjnych byłej DOKP Łódź znajdujących się w Archiwum w Łodzi. Zobacz tam, ale nie pamiętam już w jakim wątku to było. Plan ten nie był w wysokiej rozdzielczości ponieważ musiałem go zmniejszyć aby można było go tam zamieścić, ale jest czytelny.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
1.257 28 1
KWK Zabrze, pole wschodnie. Fotograf stoi mniej więcej w miejscu niebieskiej kropki. Parowóz spycha ładowne wagony w kierunku stacji Poręba Wąsk. Jest mi niezmiernie przykro poinformować że ze wszystkich obiektów kolejowych i kopalnianych zawartych na zdjęciu lub mapie dzisiaj istnieje tylko dawna parowozownia wąskotorowa PKP stacji Poręba Wąsk. (zaznaczona na czerwono), obecnie warsztat samochodowy.
Zobacz załącznik 1038055
Załączona fotografia i mapa świadczą o tym, jak ważną i wielką siecią dla przemysłu była śląska kolej wąskotorowa. Samo zdjęcie musi być dość leciwe, bo za parowozem są dwie dwuosiowe węglarki starego typu z drewnianym pudłem.
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.518 3 1
Czołem,

Jestem tu nowy i od razu zaznaczę, że nie jestem modelarzem tylko co najwyżej średniozaawansowanym fascynatem tematyki wąskiego toru i to raczej bardziej infrastruktury niż taboru. Przekopałem się przez cały ten wątek, jest niezłą skarbnicą informacji. Ponieważ dużo tu osób mocno orientujących się w temacie, chciałbym podpytać, czy może ktoś z Was zetknął się z informacją, w jaki sposób układane były tory pod 600mm szlaki budowane w czasie 1 wojny ? Z dostępnych opisów wynika, że budowane było nawet kilka km dziennie, zastanawiam się w takim razie czy na takich szlakach stosowano w ogóle jakieś utwardzenie pod podkłady, czy układano po prostu podkłady i szyny na gołą glebę ?

Pytam, ponieważ od jakiegoś czasu próbujemy zlokalizować jakikolwiek ślad w terenie po linii Ozorków-Stryków rozebranej prawdopodobnie w 1924: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=1033&od=1&do=14&ed=0&okno=polozenie

Mapa szlaku z bazy kolejowej nie jest zbyt dokładna, kręciliśmy się także w terenie korzystając z innych dostępnych map i nie znaleźliśmy ani jednego miejsca, gdzie można byłoby wskazać palcem i powiedzieć, że dokładnie w tym miejscu przebiegały tory. Jest jedno miejsce gdzie dość mocne i widoczne poszlaki wskazują, że prawdopodobnie przebiegał tamtędy szlak, ale nie ma mocnych dowodów, a poza tym nie udało się znaleźć kompletnie nic.
Koleje te były często budowane z tzw. przęseł patentowych. Były to gotowe odcinki toru z przynitowanymi (lub przykręcanymi) stalowymi podkładami. Budowa przypominała więc zabawę kolejką na dywanie. I tak jak na dywanie starano się maksymalnie wykorzystać ukształtowanie terenu, pobocza istniejących dróg, czy istniejące obiekty inżynierskie. Na przykład Kolej Rogowska do tej pory przebiega w większości na poziomie gruntu, stąd jej dość trudny profil. I stąd właśnie tak mało śladów po dawnych kolejach polowych.
Na ŁWEKD był jeszcze jeden ślad po linii do Strykowa, mianowicie przystanek tramwajowy Kolej Kujawska. Znajdował się on w miejscu przecięcia obu linii
 

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.393 84 12
... przypadkowe wykopaliska... 01.2009, Mława... Geneza, byliśmy u Teściowej i mi odbiło...ze względu na godzinę- było coś koło 22-23...
Zdjęcia chyba ze statywu robione...
DSCN0245.JPG
DSCN0248.JPG
DSCN0252.JPG
DSCN0253.JPG
DSCN0259.JPG
DSCN0268.JPG
DSCN0276.JPG
DSCN0278.JPG

( aktualnie ta Wlska stoi w Czernicach Borowych...)
DSCN0279.JPG


Pozdr,...
 

TJM

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Koleje te były często budowane z tzw. przęseł patentowych. Były to gotowe odcinki toru z przynitowanymi (lub przykręcanymi) stalowymi podkładami. Budowa przypominała więc zabawę kolejką na dywanie. I tak jak na dywanie starano się maksymalnie wykorzystać ukształtowanie terenu, pobocza istniejących dróg, czy istniejące obiekty inżynierskie.
Po wizjach lokalnych w miejscach gdzie przebiegał szlak, takie też wnioski wyciągnęliśmy - linia Ozorków-Stryków przecinała 2 rzeki + jakiś niewielki strumyk lub rów melioracyjny. Na starych mapach rysowana jest raczej kawałek od drogi, ale w rejonie Moszczenicy raczej nie ma takiej opcji, żeby przechodziła inaczej jak dawnym mostem drogowym- są tam zbyt duże rozlewiska i spadek terenu w stronę rzeki po obu stronach, w zasadzie jedyne rozsądne przewężenie to w miejscu obecnego mostu drogowego. Przejście torami z jednego brzegu na drugi w innym miejscu moim zdaniem wymagałoby prac niemożliwych do wykonania w krótkim czasie.

Natomiast Czerniawkę linia przecinała prawdopodobnie w polach, jednak w miejscu gdzie najprawdopodobniej musiała przebiegać, nie znaleźliśmy żadnych jednoznacznych śladów. Coś musi być jednak na rzeczy ponieważ w tym rejonie na wschodnim brzegu również są rozlewiska i częściowo podmokłe tereny, ale mniej więcej w kluczowym miejscu jest fragment wyraźnie twardszy, gdzie suchą nogą da się przejść na sam brzeg rzeki. Zostaje wbić tam "sondę" w postaci szpadla i zobaczyć czy cokolwiek było tam podsypywane.

Równie dobrze jednak mapy mogą być niedokładne i linia mogła przebiegać pół km w jedną czy drugą stronę. Nawet pomiędzy różnymi mapami czasami rozrzut jest większy.
 

Podobne wątki