• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.708 124 86
@Magic jak stare tory wąskotorowe (1000 mm) w Olsztynie to poszukaj tramwajowych. To też ciekawa historia (1907–1965). Pierwszy tramwaj reaktywowany (na tor 1435 mm) w Polsce wiele lat po likwidacji (od 2015 roku).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.262 2 1
Ciekawostka. Na końcu składu widoczny jest chyba wagon 3Aw w nietypowym malowaniu, dostosowanym do schematu wagonów A20D-P.

Staczowice - plac ładunkowy, pociąg specjalny MS 2702 relacji Kocmyrzów Wąskotorowy - Jędrzejów Wąskotorowy, prowadzony lokomotywą Lxd2-273, widok w kierunku stacji Kocmyrzów Wąskotorowy.
Fot. Michał Gliniecki 1993-04-03
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=7755&okno=galeria&photoid=297576

1708764464961.png
 

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Ciekawostka. Na końcu składu widoczny jest chyba wagon 3Aw w nietypowym malowaniu, dostosowanym do schematu wagonów A20D-P.
Pamiętam, że nawet w czasopiśmie "Sygnały" w latach 90 o tym pisano. Jędrzejowscy kolejarze wręcz z dumą mówili, że po otrzymaniu wagonów rumuńskich chcieli dopasować do ich kolorystyki wagon 3Aw i specjalnie do jego pomalowania sprowadzili z fabryki 23 August w Rumunii taką samą czerwoną farbę jaką malowane były wagony rumuńskie.
 

AliveC4T

Nowy użytkownik
Reakcje
28 0 0
Źr. WAF, ktoś zgadnie gdzie? ;)
KWK Zabrze, pole wschodnie. Fotograf stoi mniej więcej w miejscu niebieskiej kropki. Parowóz spycha ładowne wagony w kierunku stacji Poręba Wąsk. Jest mi niezmiernie przykro poinformować że ze wszystkich obiektów kolejowych i kopalnianych zawartych na zdjęciu lub mapie dzisiaj istnieje tylko dawna parowozownia wąskotorowa PKP stacji Poręba Wąsk. (zaznaczona na czerwono), obecnie warsztat samochodowy.
dsdsfgsdfdsfs.JPG
 

TJM

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Czołem,

Jestem tu nowy i od razu zaznaczę, że nie jestem modelarzem tylko co najwyżej średniozaawansowanym fascynatem tematyki wąskiego toru i to raczej bardziej infrastruktury niż taboru. Przekopałem się przez cały ten wątek, jest niezłą skarbnicą informacji. Ponieważ dużo tu osób mocno orientujących się w temacie, chciałbym podpytać, czy może ktoś z Was zetknął się z informacją, w jaki sposób układane były tory pod 600mm szlaki budowane w czasie 1 wojny ? Z dostępnych opisów wynika, że budowane było nawet kilka km dziennie, zastanawiam się w takim razie czy na takich szlakach stosowano w ogóle jakieś utwardzenie pod podkłady, czy układano po prostu podkłady i szyny na gołą glebę ?

Pytam, ponieważ od jakiegoś czasu próbujemy zlokalizować jakikolwiek ślad w terenie po linii Ozorków-Stryków rozebranej prawdopodobnie w 1924: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=1033&od=1&do=14&ed=0&okno=polozenie

Mapa szlaku z bazy kolejowej nie jest zbyt dokładna, kręciliśmy się także w terenie korzystając z innych dostępnych map i nie znaleźliśmy ani jednego miejsca, gdzie można byłoby wskazać palcem i powiedzieć, że dokładnie w tym miejscu przebiegały tory. Jest jedno miejsce gdzie dość mocne i widoczne poszlaki wskazują, że prawdopodobnie przebiegał tamtędy szlak, ale nie ma mocnych dowodów, a poza tym nie udało się znaleźć kompletnie nic.
 

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Na forum 750mm.pl zamieściłem kilka lat temu plan przebiegu linii Ozorków - Stryków sporządzony przeze mnie na podstawie planów geodezyjnych byłej DOKP Łódź znajdujących się w Archiwum w Łodzi. Zobacz tam, ale nie pamiętam już w jakim wątku to było. Plan ten nie był w wysokiej rozdzielczości ponieważ musiałem go zmniejszyć aby można było go tam zamieścić, ale jest czytelny.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.128 26 1
KWK Zabrze, pole wschodnie. Fotograf stoi mniej więcej w miejscu niebieskiej kropki. Parowóz spycha ładowne wagony w kierunku stacji Poręba Wąsk. Jest mi niezmiernie przykro poinformować że ze wszystkich obiektów kolejowych i kopalnianych zawartych na zdjęciu lub mapie dzisiaj istnieje tylko dawna parowozownia wąskotorowa PKP stacji Poręba Wąsk. (zaznaczona na czerwono), obecnie warsztat samochodowy.
Zobacz załącznik 1038055
Załączona fotografia i mapa świadczą o tym, jak ważną i wielką siecią dla przemysłu była śląska kolej wąskotorowa. Samo zdjęcie musi być dość leciwe, bo za parowozem są dwie dwuosiowe węglarki starego typu z drewnianym pudłem.
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.221 3 1
Czołem,

Jestem tu nowy i od razu zaznaczę, że nie jestem modelarzem tylko co najwyżej średniozaawansowanym fascynatem tematyki wąskiego toru i to raczej bardziej infrastruktury niż taboru. Przekopałem się przez cały ten wątek, jest niezłą skarbnicą informacji. Ponieważ dużo tu osób mocno orientujących się w temacie, chciałbym podpytać, czy może ktoś z Was zetknął się z informacją, w jaki sposób układane były tory pod 600mm szlaki budowane w czasie 1 wojny ? Z dostępnych opisów wynika, że budowane było nawet kilka km dziennie, zastanawiam się w takim razie czy na takich szlakach stosowano w ogóle jakieś utwardzenie pod podkłady, czy układano po prostu podkłady i szyny na gołą glebę ?

Pytam, ponieważ od jakiegoś czasu próbujemy zlokalizować jakikolwiek ślad w terenie po linii Ozorków-Stryków rozebranej prawdopodobnie w 1924: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=1033&od=1&do=14&ed=0&okno=polozenie

Mapa szlaku z bazy kolejowej nie jest zbyt dokładna, kręciliśmy się także w terenie korzystając z innych dostępnych map i nie znaleźliśmy ani jednego miejsca, gdzie można byłoby wskazać palcem i powiedzieć, że dokładnie w tym miejscu przebiegały tory. Jest jedno miejsce gdzie dość mocne i widoczne poszlaki wskazują, że prawdopodobnie przebiegał tamtędy szlak, ale nie ma mocnych dowodów, a poza tym nie udało się znaleźć kompletnie nic.
Koleje te były często budowane z tzw. przęseł patentowych. Były to gotowe odcinki toru z przynitowanymi (lub przykręcanymi) stalowymi podkładami. Budowa przypominała więc zabawę kolejką na dywanie. I tak jak na dywanie starano się maksymalnie wykorzystać ukształtowanie terenu, pobocza istniejących dróg, czy istniejące obiekty inżynierskie. Na przykład Kolej Rogowska do tej pory przebiega w większości na poziomie gruntu, stąd jej dość trudny profil. I stąd właśnie tak mało śladów po dawnych kolejach polowych.
Na ŁWEKD był jeszcze jeden ślad po linii do Strykowa, mianowicie przystanek tramwajowy Kolej Kujawska. Znajdował się on w miejscu przecięcia obu linii
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.851 79 12
... przypadkowe wykopaliska... 01.2009, Mława... Geneza, byliśmy u Teściowej i mi odbiło...ze względu na godzinę- było coś koło 22-23...
Zdjęcia chyba ze statywu robione...
DSCN0245.JPG
DSCN0248.JPG
DSCN0252.JPG
DSCN0253.JPG
DSCN0259.JPG
DSCN0268.JPG
DSCN0276.JPG
DSCN0278.JPG

( aktualnie ta Wlska stoi w Czernicach Borowych...)
DSCN0279.JPG


Pozdr,...
 

TJM

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Koleje te były często budowane z tzw. przęseł patentowych. Były to gotowe odcinki toru z przynitowanymi (lub przykręcanymi) stalowymi podkładami. Budowa przypominała więc zabawę kolejką na dywanie. I tak jak na dywanie starano się maksymalnie wykorzystać ukształtowanie terenu, pobocza istniejących dróg, czy istniejące obiekty inżynierskie.
Po wizjach lokalnych w miejscach gdzie przebiegał szlak, takie też wnioski wyciągnęliśmy - linia Ozorków-Stryków przecinała 2 rzeki + jakiś niewielki strumyk lub rów melioracyjny. Na starych mapach rysowana jest raczej kawałek od drogi, ale w rejonie Moszczenicy raczej nie ma takiej opcji, żeby przechodziła inaczej jak dawnym mostem drogowym- są tam zbyt duże rozlewiska i spadek terenu w stronę rzeki po obu stronach, w zasadzie jedyne rozsądne przewężenie to w miejscu obecnego mostu drogowego. Przejście torami z jednego brzegu na drugi w innym miejscu moim zdaniem wymagałoby prac niemożliwych do wykonania w krótkim czasie.

Natomiast Czerniawkę linia przecinała prawdopodobnie w polach, jednak w miejscu gdzie najprawdopodobniej musiała przebiegać, nie znaleźliśmy żadnych jednoznacznych śladów. Coś musi być jednak na rzeczy ponieważ w tym rejonie na wschodnim brzegu również są rozlewiska i częściowo podmokłe tereny, ale mniej więcej w kluczowym miejscu jest fragment wyraźnie twardszy, gdzie suchą nogą da się przejść na sam brzeg rzeki. Zostaje wbić tam "sondę" w postaci szpadla i zobaczyć czy cokolwiek było tam podsypywane.

Równie dobrze jednak mapy mogą być niedokładne i linia mogła przebiegać pół km w jedną czy drugą stronę. Nawet pomiędzy różnymi mapami czasami rozrzut jest większy.
 

Podobne wątki