• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Ucyfrowienie pierwszej lokomotywki

OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#81
W tym modelu robię manewrowe.
Manewrowego nie robi się na wyjściu.
Do czterech wyjść z dekodera podpina się cztery strony oświetlenia.
Manewrowe, to konfiguracja programowana później, aby np. klawiszem F3 włączyć dwa wyjścia na raz ( oba białe z obu stron )
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#83
Trochę nie kumam. Samo manewrowe robisz?
Aby zrobić manewrowe po stronie maszynisty, oraz zwykłe światła białe i czerwone ( jeśli to 3+2 ) to musisz każdą jedną lampę pod osobne wyjście podpiąć. Musisz wtedy mieć dekoder z 10- ma wyjściami
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#85
No tak, to się da, ale hasło manewrowe po podpięciu do zielonego, to oooooogromny skrót myślowy.
[DOUBLEPOST=1478722322][/DOUBLEPOST]Poza tym, jeśli dobrze kumam ten schemat, to czerwone są na sztywno spięte z białymi i jedynie zworkami rozpinane?
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#86
Cześć.
Dzisiaj ciąg dalszy prac nad 66-tką.

Po usunięciu diamentów i opchnięciu ich u jubilera, rozwierciłem lampy i wkleiłem światłowody

DSC01000.JPG
DSC01001.JPG
DSC01003.JPG


Z tej strony loka obrałem inną technologię i polutowałem diody na płytkę.

po zmontowaniu świeci to bardzo fajnie.

DSC01002.JPG
DSC01003.JPG
DSC01005.JPG
DSC01006.JPG
DSC01007.JPG
DSC01008.JPG
DSC01009.JPG
DSC01010.JPG


Zamontowałem też mózg wszystkiego.
a właściwie dwa mózgi.
Ponieważ parowóz ma mieć też oświetlenie kabiny, potrzebowałem 5 wyjść funkcyjnych.
Zdecydowałem na dość kontrowersyjny manewr, a mianowicie montaż dwóch dekoderów.
Jeden sterować będzie silnikiem i oświetleniem wnętrza, a drugi da pełną swobodę przy konfigurowaniu oświetlenia.

Tyle na dzisiaj, wszystko schnie. Montaż zusammen do kupy w poniedziałek.
DSC01011.JPG
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 2 1
#87
Poza tym, jeśli dobrze kumam ten schemat, to czerwone są na sztywno spięte z białymi i jedynie zworkami rozpinane?
W SM42 mam Lenz Gold i tam mam te 5 wyjsc i jest osobne czerwone [wyjscia D i E podpiete do zworek] i do tego manewrowe, tutaj mam tylko Standard wiec sa zworki ktore najprawdopodobniej pozostawie wyjete.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.020 531 30
#88
To fakt, że dekodery Lenza mają 5 wyjść, a można też użyć ESU LokPilot 4.0 21 pin, one mają 6 wyjść. A przy okazji, możecie wyjaśnić laikowi co to są te JP2 i JP3 (red lights lock out) na rysunku koleżanki Alany?
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#89
Nie mając tylu wyjść co trzeba, do sterowania oświetleniem, ALANA można w uproszczeniu powiedzieć, że na sztywno połączył białe przednie z czerwonym tyłem i odwrotnie. Wówczas ma wolne wyjścia do np. Manewrowego.
Ale nie jest w stanie odłączyć czerwonego, np ciągnąc wagony. Rozwiązał to zworami. ( mikro styki jakie stosuje się np do zmiany zasilania szyna-pantograf itp)
A zatem ciągnąc wagony, rozpina taką zworę ( nie wiem gdzie ją montuje, czy od spodu, czy pod budą) i czerwone gaśnie.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 2 1
#93
Dla wyjasnienia - zwykle zworki mam rozlaczone i wyjscia nieaktywne bo jazda loka luzem na szlaku lub na popychu to swieto panstwowe. Zworki na ten moment nigdzie nie siedza bo uwalilam projekt plytki drukowanej do Ludmily i robie od nowa jak sie wyspie. A w SM42 w ktorej jeszcze mi zostal Lenz Standard to po prostu odlaczylam czerwone w diably i tez jest fajnie.

A z plytek ktore wyszly:
ludka dcc 05.JPG
Led górny - wylut z listwy led do naklejania, ledy dolne z elektronicznego rozmiar 0805 biale i 1206 czerwone, rezystory 5k1, laminat 1mm.
I z uwagi na laminat 1mm trzeba bylo odrobine podpilowac ten plastik od strony wnetrza lokomotywy bo inaczej plytka z diodami ciezko wchodzila.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#97
Cześć.
Wczoraj na warsztat wjechał kolejny model.
Dwusilnikowiec od PIKO.
BR 244.

Loko zostało rozebrane, napędy przeczyszczone i naoliwione.
Zdemontowane obecne oświetlenie.

Teraz siedzę, przyglądam się temu i obieram strategię modernizacji, przy wykorzystaniu oryginalnych elementów lamp i światłowodów.

DSC01047.JPG
DSC01042.JPG
DSC01044.JPG
DSC01046.JPG
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
11 1 0
#98
Mało miejsca jest w środku. Dekoder ładnie sie mieści pod dachem w tym podwyższeniu.
Będziesz dorabiał górne światła?
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#99
Będę.
Dekoder chcę dać na balaście, bo wówczas uniknę przydługich kabli do dekodera.
Zdejmę w razie czego jedną blaszkę z balastu.
A ta wnęka w dachu będzie mi potrzebna na płytkę oświetlenia z rezystorami i potencjometrami, właśnie do górnych. Bo górne chcę zrobić podobnie jak przód 66-stki. Led naklejony na 3mm światłowodzie. Tam nic innego nie podejdzie, bo ta atrapa lampy jest praktycznie na dachu. Nie da się jej przewiercić na wylot bo po drugiej stronie jest jedynie plastik dachu. Da się jedynie pod kątem w dół przewiercić 0,1 max 0,2 mm celem przeciągnięcia kabli. A atrapę pogłębić o 2-3 mm
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Ucyfrowienie BR 244

Demolka.

Barbarzyńska demolka jest zawsze pierwszym etapem pracy.

Najpierw wózki.

Przyglądamy się im.

DSC01048.JPG


Sprawdzamy gdzie prąd z szyn wpływa do lokomotywy. Znajdujemy styki, przewody, które dostarczają prąd z kół.
Na drugim zdjęciu są one zaznaczone czarnymi strzałkami.

Silnik ( tu dwa silniki )

Znajdujemy miejsce skąd zasilane są silniki. Czerwone strzałki.

DSC01048-1.jpg

W analogowych lokomotywach zarówno zasilanie z kół, jak i zasilanie silników są nierozerwalnie połączone. Poprzez przewody, lub elementy konstrukcyjne.
Pierwszym etapem jest oczyszczenie tego, czyli wycięcie silników od zasilania z kół.

W tym konkretnym modelu wylutowuję cewki i kondensator, otrzymując goły wózek z którego wystają cztery miejsca lutowania. Dwa zasilania z kół i dwa na silnik.

Odcinam wszelkie języczki łączące się z pantografami i zasilające w oryginale światła.

Wózki mają być gołe.

Cewki i kondensator są zbędne w sterowaniu cyfrowym.


DSC01050.JPG
DSC01051.JPG


Składam wszystko do kupy.

Aby zrobić miejsce pod dekoder, ujmuję dwie blaszki balastu.
Za długą śrubę spinającą wszystko przycinam i izoluję dokładnie miejsce pod dekoder.

DSC01052.JPG
DSC01053.JPG
DSC01054.JPG


Jest jeszcze przeźroczysta płyta okien.
Jej konstrukcja praktycznie uniemożliwia przeciągnięcie kabli i poprawne założenie budy na koniec.

Odcinam końcówki, które są jedynie szybami kabin.
Zostawić muszę środek z szybami przedziału silnikowego, bowiem są one zatrzaskami na których trzyma się później cała buda.

Mamy goły, gotowy do dalszych prac model - bazę do montażu dekodera.


Po demolowaniu przychodzi pora na tworzenie.

Spinam równolegle zasilanie z kół, jak i silniki.
Sprawdzam, czy aby nie spiąłem kół na krzyż, robiąc zwarcie na szynach.

Następnie podpinając 12V na silniki, sprawdzam czy kręcą w tą samą stronę.

DSC01056.JPG


Zakładam dekoder.
Lutuję dwa przewody zasilania do jednego z wózków.
Oraz dwa przewody sterowania jazdą do jednego z silników.

DSC01057.JPG


No i stawiam na tory.

DSC01058.JPG


Jeździ.
Ładnie, trochę szorstko, ale trójpolowe stare silniki tak mają.
Niestety nie płyną jak nowe pięciopolowe z kołem zamachowym.

Ale jeżdżą spokojnie i ładnie.
Poprzez to, że są dwa silniki loko po odkręceniu gałki na MM musi sekundę się zastanowić, ale później rusza zdecydowanie.

Programuję parametry jazdy.
Przyspieszenie, hamowanie, prędkość 1-go kroku.
Loko jest gotowe do grzebania przy oświetleniu.

Mamy za sobą 20% pracy
:)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 14

Podobne wątki