• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Ucyfrowienie pierwszej lokomotywki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Wczoraj zabrałem się za ucyfrowienie modelu lokomotywy SNCF serii BB25500 firmy Lima. Model pochodzi z roku 1987 go ale już jest bardzo ładnie wykonany i dlatego warto w niego inwestować. Pierwsze co już jakieś czas temu zrobiłem to wymieniłem silnik bo oryginalny nie cechował się kulturą pracy.
Modele z tamtych lat zwykle nie były projektowane by w środku było dużo miejsca dlatego miejce na dekoder i gniazdo trzeba było wygospodarować w ramie nad wałami napędowymi
20210524_163333-1.jpg
20210524_212452-1.jpg

Po usunięciu starej płytki i okablowania wykonałem z polistyrenu coś w rodzaju półek pod elektronikę opartych o przyklejone do wnętrza ramy paski polistyrenu. Przy braku miejsca nieocenione są gniazda DCC o małej wysokości zakupione u Kolegi @Grzes . Ponieważ gniazdo jest umieszczone z boku silnika było konieczne wykonanie nowego okablowania przynajmniej w odpowiedniej kolorystyce. Na drugim zdjęciu jeszcze bez podłączonego oświetlenia.
20210524_212844-1.jpg

I z założonym dekoderem.

20210524_214740-1.jpg
Pierwsze jazdy próbne jeszcze bez oświetlenia.

Dzisiaj natomiast się zabrałem za częściowo starszy model Roco lokomotywy SNCF serii BB9300. To wykonanie miało jeszcze ramę dość wysoką z mniejszym silnikiem ustawionym pionowo przez co pod dachem jest bardzo mało miejsca.
20171110_153358(1)~2.jpg

Stan oryginalny.
20210525_123215-1.jpg

Konieczne było częściowe ogołocenie płytki i wycięcie w niej otworu na gniazdo. Także trzeba było odizolować dolny zacisk silnika od masy i doprowadzić do niego przewód.
20210525_164331-1.jpg

Z powodu zbyt małej przestrzeni pod dachem konieczne było umieszczenie gniazda pod płytką. Dekoder znalazł swoje miejsce we wnęce w atrapie wnętrza kabiny (specyfika tej konstrukcji lokomotywy) gdzie ma dość miejsca i nie jest w żaden sposób widoczny bo jest zasłonięty bocznymi ścianami korytarza.
20210525_191305-1.jpg
20210525_191427-1.jpg

I obydwa modele już po przeróbce.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Aczkolwiek te modele są wyjątkowo stare i ich ucyfrowienie ma sens tylko jeśli mają wartość emocjonalną. Jeszcze lokomotywa amerykańska ma w miarę dobre wymiary tak Fleischmann jest wykonany bez żadnej zgodności ze skalą
 

Szumczyk

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 1
Aczkolwiek te modele są wyjątkowo stare i ich ucyfrowienie ma sens tylko jeśli mają wartość emocjonalną. Jeszcze lokomotywa amerykańska ma w miarę dobre wymiary tak Fleischmann jest wykonany bez żadnej zgodności ze skalą
Dla mnie problemem bedzie odizolowanie korpusu silnika od masy więc Fleischmann na razie idzie w odstawkę, a Lima w ramach nauki i treningu.
 

Jaco3011

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 52 0
Jak dobrać dekoder do modelu? Potrzebuję 6 wyjść funkcyjnych, model nie ma gniazda, całą elektrykę będą musiał robić praktycznie od zera. Zimo MX630 ma 6 wyjść funkcyjnych, to by mi pasowało, tylko nie wiem czy dam radę opracować i zlutować obwód do tego.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Nie znam zbyt dobrze dekoderów Zimo. Czy ten dekoder ma jakieś znormalizowane złącze czy ma tylko punkty do lutowania na pajączka
 

Jaco3011

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 52 0
Nie znam zbyt dobrze dekoderów Zimo. Czy ten dekoder ma jakieś znormalizowane złącze czy ma tylko punkty do lutowania na pajączka
Są różne "wersje wykończeniowe" tego dekodera, można kupić z luźnymi kabelkami lub wtyczką PluX16. Sugerujesz zrobić po stronie modelu gniazdo PluX16 (czyli goldpina 2x16) i do tego przylutowywać kabelki?

Edit: sprawdziłem, wersja z luźnymi kabelkami nie ma przylutowanych kabelków do wyjść FA3 i FA4, więc trzeba by tam lutować.
 
Ostatnio edytowane:

Jaco3011

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 52 0
Zerknij sobie tutaj możesz kupić np. taki adapter, a do tego w sklepie Bogosamożesz kupić płytkę z rezystorami do oświetlenia modelu.
Adapter fajny, ale mnie nie urządza, bo i tak trzeba będzie to lutować, płytka nie do tego modelu, bo to nie PKP, czerwone trzeba zasilać z osobna, żeby móc podać sygnał "jazda manewrowa".

Lepiej wstawiać stabilizator napięcia np. LM7805, czy podłączać bezpośrednio do dekodera przez rezystory o większym oporze?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Co do dekodera to jeżeli jest miejsce w modelu to lepiej mieć płytkę z gniazdem standardu Plux i wtedy w razie jakiejś awarii można w prosty sposób wymienić dekoder na nowy lub lepszej jakości jeśli będzie nie najlepiej współpracować z silnikiem. Adapter zaproponowany przez Adama to moim zdaniem bardzo dobre rozwiązanie. Zastępuje on płytkę instalacyjną w modelu. Przylutowujesz tylko w odpowiednie miejsca przewody które i tak muszą być jakoś przylutowane do płytki instalacyjnej modelu.
Co do oświetlenia to dla LED-ów najlepiej użyć oporników. Mniej zajmują miejsca od stabilizatorów a ilość wydzielanego ciepła jest bardzo mała.
Płytka dystrybucyjna do oświetlenia to też bardzo dobry pomysł. W razie czego można ją też rozciąć. Jest tylko kwestia ile masz miejsca w modelu.
 

Jaco3011

Aktywny użytkownik
Reakcje
208 52 0
Oporniki 2k7 wystarczą na LEDy białe SMD 1206 i czerwone SMD 0805? Mogę je "od tyłu" pomalować na czarno. Pytanie, czy będzie potrzebna soczewka, czy wklejenie ich tak jak są zda egzamin.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
To wszystko zależy jaki masz model. Jaką oświetlenie ma "optykę". Bez eksperymentów się nie obejdzie. Tylko wtedy możesz określić jaki efekt jest dla Ciebie najbardziej zadowalający.
Oporniki 2,7k to mogą dać bardzo słabe światło. Warto zakupić zwyczajne oporniki o różnych wartościach oporu od powiedzmy 0,47k do 2,7k lub więcej, to jest na prawdę bardzo mały wydatek. I eksperymentować zaczynając od największego oporu, stopniowo podłączając oporniki o coraz mniejszym oporze aż do uzyskania oczekiwanej intensywności światła. Ja ostatnio jak wymieniałem żarówki na diody to do białego światła wybrałem opór 0,56k. Oczywiście do zasilania przyjmujemy wartość napięcia w torze czyli ok 16V. Na wyjściu dekodera jest zwykle mniej ale dobrze mieć bezpieczny zapas.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.063 140 0
Wartość opornika można sobie wyliczyć "ze wzoru", dostępnego w necie.
O ile pamiętam dla moich modeli, zbicie napięcia do 3v (dioda LED) wymaga opornika w okolicy 800k (prościej będzie mi zmierzyć niż liczyć od nowa).
Ale to dla napięcia wyjściowego ok 14-16v jakie dają okoliczne centralki DCC.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 14

Podobne wątki